♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Hva er importreglene på dette og har dere noen gode nettsider hvor jeg finner hester? Er ute etter helt vanlig hobby/kjøre hest med lav prisklasse. Vet jo at det finnes mange på finn.no, men kan jo hende jeg finner drømmehesten et annet sted :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Kan fort bli dyrt likevel, du må betale toll på 5000 kr + mva (som tilsvarer 25 % av kjøpesummen). I tillegg kommer transport... Norge har en overflod av hester på markedet om dagen og mange går for en slikk og ingenting. Ville heller brukt god til på å lete her hjemme. Du kan forøvrig lese mer om import her: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233869&epslanguage=no Anonym poster: e3b23cf3cfcf743f2129b7e366e83c53
♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2013 Takk for svar!! Når det blir såpass dyrt så blir det uansett ikke aktuelt for meg. Hr ingen interesse for dressur, sprang osv så vil bare ha en trygg hest som de aller fleste kan bruke på tur og kjøre. Synes bare det er så få av den type hest jeg har lyst på. Kunne tenke meg ardenner, jyde eller en annen type kraftig hest. Ender nok opp med en vanlig kaldblods tenker jeg, er jo mange veldig fine og snille av dem også :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 De typiske tunge kjørehestene er veldig fine, og om du tar tiden til hjelp dukker det nok opp noen, det ligger jo både et par ardennere og en shire ute på finn.no. Men de største er dyre å fôre, så sånn sett kan jo en kaldblods/døl eller kanskje en tinker være et like godt alternativ. Tinkerne er jo flotte å se på, og som regel letthåndterte. Ønsker deg lykke til med valg av hest. Anonym poster: e3b23cf3cfcf743f2129b7e366e83c53
♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2013 Tusen takk :-) Tinkere er nydelige. Shire er høyest på ønskelista, men må bare innse at det blir fryktelig dyrt å ombygge stallen for å få plass til den pluss all spesialbestilling av utstyr og sko :-) Får se hva jeg ender opp med. Tar meg veldig god tid til å finne en jeg vil ha. Det er tross alt et dyr jeg skal ha i lang tid fremover :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Hadde aldri gidda å importere en sånn type hest med mindre du skal betale litt for det og mener det er verdt pengene sånn sett. Er overflod av hest på markedet, og spesielt kaldblodshester får man omtrent kastet etter seg. Til turbruk er kaldblodser helt fine, ville heller gått for det eller døl/kaldblods fremfor f.eks fjording. Husk at du må ha to hvis du ikke skal ha dem på en stall med flere hester:) Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e
♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2013 Vet jeg må ha to, men nr 2 blir shettis :-) Er nok fare for at det blir en kaldblods eller døl ja. Har hatt kaldblodstraver før og var veldig glad i den :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Hva er importreglene på dette og har dere noen gode nettsider hvor jeg finner hester? Er ute etter helt vanlig hobby/kjøre hest med lav prisklasse. Vet jo at det finnes mange på finn.no, men kan jo hende jeg finner drømmehesten et annet sted :-) Det kan fort bli dyrt. Kjøttavgiften/ tollavgiften er på 5000 kr. Du må betale moms på den,kjøpsummen og alle transportutgiftene. Kjøper du derimot en hest under 6000 kr kan du ta den inn som reisegods. Men den kan da ikke brukes i avl(registreres i forening) eller andre formål hvor du kan tjene penger. Har gjort dette med flere shetlandsponnier. Men er nok ikke lett å finne en hest til denne prisen. Nå er jo markedet dårlig for salg av hest i Norge og prisene er lavere enn på mange år. Bare se på alle som gis bort på f.eks finn.no. Anonym poster: aab49f39fcb6dcd1866458184e81e49a
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Hadde aldri gidda å importere en sånn type hest med mindre du skal betale litt for det og mener det er verdt pengene sånn sett. Er overflod av hest på markedet, og spesielt kaldblodshester får man omtrent kastet etter seg. Til turbruk er kaldblodser helt fine, ville heller gått for det eller døl/kaldblods fremfor f.eks fjording. Husk at du må ha to hvis du ikke skal ha dem på en stall med flere hester:) Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e Hvorfor ikke fjording? Anonym poster: f441525df927c7f9f59bad273a674031
♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2013 Hadde aldri gidda å importere en sånn type hest med mindre du skal betale litt for det og mener det er verdt pengene sånn sett. Er overflod av hest på markedet, og spesielt kaldblodshester får man omtrent kastet etter seg. Til turbruk er kaldblodser helt fine, ville heller gått for det eller døl/kaldblods fremfor f.eks fjording. Husk at du må ha to hvis du ikke skal ha dem på en stall med flere hester:) Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e Hvorfor ikke fjording? Anonym poster: f441525df927c7f9f59bad273a674031 Regner med at det er av samme grunn til at det til tider kan være mindre lurt å skaffe seg en islandshest... De er kjente for å ha egen vilje og være sta som noen esler... Finnes selvsagt unntak da :-) Kommer aldri til å glemme rideturen med venninna mi hvor islandshesten hennes plutselig ikke ville gå ett eneste skritt verken fremover eller bakover. Da var vi ca 1 time hjemmefra midt inne i skauen :-D
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Kjedelig når alle blir dratt under en kam. Jeg har en helt super fjording, arbeidsvillig, snill og trygg på tur med god fremdrift. En hest "alle" kan ri, kjøre og håndtere. Og kjenner flere fjordinger som er sånn. Kan sterkt anbefale fjording:) Anonym poster: f441525df927c7f9f59bad273a674031
♥Madam Mim♥ Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 8. februar 2013 Kjedelig når alle blir dratt under en kam. Jeg har en helt super fjording, arbeidsvillig, snill og trygg på tur med god fremdrift. En hest "alle" kan ri, kjøre og håndtere. Og kjenner flere fjordinger som er sånn. Kan sterkt anbefale fjording:) Anonym poster: f441525df927c7f9f59bad273a674031 Så bra :-) Jeg har ingen erfaring selv med fjording, men har blitt advart om at de er noen late stabeist før også!! Samboer er veldig svak for fjordinger, så kanskje jeg skal begynne å se litt på dem også da! Eneste jeg har lagt merke til er at det ofte står om dem at de ikke passer til nybegynner/førstegangshest. Hvorfor ikke? Har hatt hest før, men jeg vil ha en hest som ikke finner på noe tull som bukking osv så ser etter hester som alle kan ri, også på tur alene :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Grunnen til at jeg sier ikke fjording er fordi fjordinger blir brukt nettopp som turhester som står gjemt bak et skjul, og så er det egentlig en knallgod hest med førstepremierte foreldre som noen har brukt mye tid på å avle frem, til ingenting!! Fjordinger burde bli brukt, å kjøpe en for å ha den i garasjen er skikkelig leit. Derfor mener jeg en kaldblods er bedre, kan den ikke gå i trav så er det mer logisk at den brukes som hobbyhest enn en potensielt god fjording som er mer bygget for ridning og som kan vise frem rasen på en god måte! Det står nok feite fjordinger med hengeman som viser frem denne flotte rasen på en dårlig måte rundt omkring. Og det synes jeg er synd. Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Eneste jeg har lagt merke til er at det ofte står om dem at de ikke passer til nybegynner/førstegangshest. Hvorfor ikke? Fordi fjordinger kan være noen grusomme beist, de er sterke og fryktelig sta De krever ofte en fast, erfaren hånd. Men om man kan hest, er de helt fantastiske dyr. Anonym poster: e3c0ee73246b6f47fd79701d8620b480
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 ALLE hester kan være gode hester om den som håndterer den vet hva de driver med. Samme fjordingen jeg har sett gå LA dressur er helt umulig for en erfaren turrytter rett og slett fordi denne turrytteren bare sitter der og lar hesten traske avgårde. Så jo, fjordinger er flotte dyr. HVIS man kan ri. Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Grunnen til at jeg sier ikke fjording er fordi fjordinger blir brukt nettopp som turhester som står gjemt bak et skjul, og så er det egentlig en knallgod hest med førstepremierte foreldre som noen har brukt mye tid på å avle frem, til ingenting!! Fjordinger burde bli brukt, å kjøpe en for å ha den i garasjen er skikkelig leit. Derfor mener jeg en kaldblods er bedre, kan den ikke gå i trav så er det mer logisk at den brukes som hobbyhest enn en potensielt god fjording som er mer bygget for ridning og som kan vise frem rasen på en god måte! Det står nok feite fjordinger med hengeman som viser frem denne flotte rasen på en dårlig måte rundt omkring. Og det synes jeg er synd. Anonym poster: a59d7bf9a13fa53cc75c8f6c504c133e Enig i det, men det å ha hobbyhest betyr ikke at den står bak et skjul og ikke blir brukt, det finnes mange seriøse hobbyryttere som er opptatt av godt hestehold og trener hestene variert. Det er ikke alle som er interesserte i å konkurrere. Å det at en hest ikke passer som nybegynner/førstegangshest kan også stå i en hvilken som helst annen annonse, det finnes ulike individer i alle raser. En venninne har en kjempeflott og snill kaldblods, en annen jeg kjenner fikk en gratis ekstraver som bare løp ut... Anonym poster: f441525df927c7f9f59bad273a674031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå