Gå til innhold

Melde en av naboene til kommunen for ulovlig byggeaktivitet eller ikke?

Anbefalte innlegg

En av naboene bedriver ulovlig byggeaktivitet på huset sitt. En annen nabo har sjekket og det ligger ikke inne noen søknad eller tillatelse til det de nå holder på med. Ikke er det sendt ut noen form for nabovarsel heller. De har bare satt i gang og holder på noe voldsomt.

Jeg blir utrolig irritert over dette. Jeg misliker sterk folk som bare tar seg til rette og at man bare turer frem uten å vise hensyn til de nærmeste naboene. I tillegg så bruker de ulovlig arbeidskraft som (visstnok iflg en nabo) ikke får noe særlig betalt. (østeuropere)

Så er spørsmålet: Melde eller ikke?

Jeg har jo litt lyst, jeg syns de er noen tullinger, men samtidig så er det jo fryktelig kjedelig for dem når kommunen dukker opp. De må ha investert godt over 150.000 og mer i det de holder på med.

Jeg vet med sikkerhet at hvis de blir tatt av kommunen her vi bor så er det game over. De vil ikke få noen "tilgivelse" da regelverket er strikt.

Og det er jo selvfølgelig en god grunn til at man ikke kan holde på som man vil,

Er jeg en dust nabo eller er det til pass for dem?

Anonym poster: d213ed0d536dc0f11c8e6bf6356329da

Fortsetter under...

Er det de gjør til sjenanse for dere da? Hvis ja er det vel bare å si fra. Men er du sikker på at det krever søknad? Er mange ting som ikke krever søknad eller som kan meldes...

Anonym poster: 8ee8d39170afee3a5f5859a6950edfa4

Annonse

Jeg er helt sikker på at det kreves søknad og helt sikker på at de hadde fått avslag hvis de søkte.

Jeg hadde aldri tatt sjangsen, men de er ganske spesielle og typen som driter i lover og regler.

Hadde det vært en mindre ting så hadde jeg ikke brydd meg, fler i området som har litt sånne "gråsone" prosjekter. Men dette er ganske voldsomme greier.

Men sliter litt med at jeg lurer på om motivet mitt for å melde dem er fordi jeg finner dem gruuuuusomt irriterende? At mine motiver kanskje ikke er helt edle hvis dere skjønner?

Godt råd over! Send et formelt brev og etterlys nabovarsel. Da har du i grunn ikke gjort noen ting, men kommunen kan ta tak i det om de vil.

Anonym poster: 8ee8d39170afee3a5f5859a6950edfa4

Men har ikke den andre naboen allerede varslet? Jeg synes det virker rart å kontakte kommunen for å få høre om det gjøres lovlig, uten å også varsle? Og jeg synes også det er rart å ha stålkontroll på at de østeuropeiske ansatte ikke er hvitt betalt, for så å velge å spre ryktet til andre naboer i stedet for å varsle om det selv. Hele greia fremstår som slarv, og jeg vet ikke om naboen som bygger, eller naboen som sladrer er den som har gjort noe galt her. Skal du varsle bør du undersøke at det stemmer. Hvis naboen må lukke ned for byggeriet under etterforskning, og samtidig må betale ventelønn til lovlig ansatte, kan det være dyrt for han. Og husk at naboskapet ikke akkurat blir bedre av dette, så ikke rop ulv uten å ha sett ulven selv.

Hvis det er flere i området med "gråsone"-prosjekter så hadde jeg tenkt meg nøye om. Dersom noen kommer for å vurdere den utbyggingen så kaster de garantert blikket over nabotomtene i tillegg.. Vær klar over at du kan ødelegge for mange om du melder fra, hadde hvertfall ikke sagt til noen at det er du som har meldt. For da kan mange bli sure på deg dersom kommunen bestemmer seg for å virkelig rydde opp i deres nabolag.

Anonym poster: 652e941528f2a5d604eac3af51cbcb00

Spiller vel ingen trille om motivene dine er edle eller ikke, det de gjør er tydeligvis ulovlig. Jeg synes du skal melde ifra, da ikke alle kan ture frem som de vil, når de vil. Det er en grunn til at det finnes regelverk, og dette bør følges. Klart gråsoner kan godtas, men en stor overtredelse er jo faktisk akkurat det, en stor overtredelse.

Anonym poster: b2c2eb73e751e4cb9faaa75a69bd3cc6

Du melder ifra!

Ikke bare får du stoppet ulovlig bygging, men samtidig får eierne smekk på fingrene fordi de ikke følger lovverket. Det er faktisk slik at man SKAL det. Hvis alle dreit i det, hadde det sett jævlig ut i Norge..

Disse skal ikke slippe unna når 90% er lovlydige.

Motivet ditt skal du glemme. Det er IKKE LOV.

De får kanskje bygge videre etter søknad, hvem vet, men de må gjøre det på rette måten!

Anonym poster: fb5bf54ffb440477c50bad29853d3f01

Annonse

Men har ikke den andre naboen allerede varslet? Jeg synes det virker rart å kontakte kommunen for å få høre om det gjøres lovlig, uten å også varsle? Og jeg synes også det er rart å ha stålkontroll på at de østeuropeiske ansatte ikke er hvitt betalt, for så å velge å spre ryktet til andre naboer i stedet for å varsle om det selv. Hele greia fremstår som slarv, og jeg vet ikke om naboen som bygger, eller naboen som sladrer er den som har gjort noe galt her. Skal du varsle bør du undersøke at det stemmer. Hvis naboen må lukke ned for byggeriet under etterforskning, og samtidig må betale ventelønn til lovlig ansatte, kan det være dyrt for han. Og husk at naboskapet ikke akkurat blir bedre av dette, så ikke rop ulv uten å ha sett ulven selv.

Det SKAL sendes nabovarsel. Dette SKAL i tillegg sendes rekommandert så man er sikker på at naboen vår varselet.

Det er vel for svarte ikke naboens ansvar hvis ulovlig utbygger må betale ventelønn?

Pisspreik!

Hvis alle skulle tatt slike forholdsregler som du foreslår vil det ikke ta lang tid før utbygging generelt hadde vært ute av kontroll.

Anonym poster: 91a66f37fa7fa60aa04e1aa171314e73

Du melder ifra!

Ikke bare får du stoppet ulovlig bygging, men samtidig får eierne smekk på fingrene fordi de ikke følger lovverket. Det er faktisk slik at man SKAL det. Hvis alle dreit i det, hadde det sett jævlig ut i Norge..

Disse skal ikke slippe unna når 90% er lovlydige.

Motivet ditt skal du glemme. Det er IKKE LOV.

De får kanskje bygge videre etter søknad, hvem vet, men de må gjøre det på rette måten!

Du melder selvsagt ifra anonymt. Skriv et brev adressert teknisk etat. :)

Om det er til hindring/mye bry for dere så vulle jeg meldt fra.

Er det bare fordi du synes de er noen irriterende mennesker ville jeg latt være. Og hva slags areidskraft de bruker synes jeg egentlig ikke er din business ;)

Altså.. Bygger de noe høyt som ødelegger utsikten din og i tillegg bråker til langt på kveld ville jeg sagt fra.. Om du bare ser de borti der, at de styrer og bare irriterer en nerve inni deg ville jeg ikke sagt fra.

Forøvrig stnes jeg alle dere naboene virker som noen pripne småsladrere :P (unnskyld.. Måtte bare si det..)

musemorbr

Har nå ringt kommunen selv for å høre. Det ligger ingen søknad inne og jeg beskrev hva som foregikk på tomten. Fikk tilbakemelding på at det er klart ulovlig og at de ønsker å få det rapportert. Men de tar kun imot skriftlige klager/tips. De vil ha bilde også, men ikke søren om jeg stiller meg opp foran naboen og begynner å fotografere, hehe

Naboen som fortalte meg dette syns det selv er litt ubehagelig ang melde.

HI

Det SKAL sendes nabovarsel. Dette SKAL i tillegg sendes rekommandert så man er sikker på at naboen vår varselet.

Det er vel for svarte ikke naboens ansvar hvis ulovlig utbygger må betale ventelønn?

Pisspreik!

Hvis alle skulle tatt slike forholdsregler som du foreslår vil det ikke ta lang tid før utbygging generelt hadde vært ute av kontroll.

Er det pisspreik å be noen finne ut ting selv, og ikke melde ut fra rykter?

Er det bare fordi du synes de er noen irriterende mennesker ville jeg latt være. Og hva slags areidskraft de bruker synes jeg egentlig ikke er din business wink.png

Altså.. Bygger de noe høyt som ødelegger utsikten din og i tillegg bråker til langt på kveld ville jeg sagt fra.. Om du bare ser de borti der, at de styrer og bare irriterer en nerve inni deg ville jeg ikke sagt fra.

Forøvrig stnes jeg alle dere naboene virker som noen pripne småsladrere tongue.png (unnskyld.. Måtte bare si det..)

Mener du at folk som utnytter billig arbeidskreft skal få ture frem som de ønsker selv?? Misbruk av fattige mennesker.

Du har gode verdier ser jeg.

Pisspreik!

Rykter? Har man ikke mottatt nabovarsel så er det vel ikke rykter? Man skal ha nabovarsel som inneholder redegjørelse for prosjektet og tegninger så man kan godkjenne det. Hvis ikke kan jo naboen bygge et tårn som skermer utsikten eller hva han vil uten at man tør si noe.

HeltLykkelig : Hehe, ja kanskje vi virker sånn. Men er faktisk ikke pripne altså. Lover;) Er vel mer at det har vært ett voldsomt bråk de siste ukene. adkomsten til eiendommene har blitt hindret, parkering er umulig osv. Så er bare så utrolig lei.

Barna kan ikke leke ute alene, de løper rett bort til den tomten fordi det er så spennende. Ingen ting er sikret av steiner, så er litt farlig for de små.

Ang arbeidskraft så syns jeg det er trist og uriktig å ikke betale ordentlig. Men det er en annen sak.

Hilsen den pripne HI :-D

Er det bare fordi du synes de er noen irriterende mennesker ville jeg latt være. Og hva slags areidskraft de bruker synes jeg egentlig ikke er din business wink.png

Forøvrig stnes jeg alle dere naboene virker som noen pripne småsladrere tongue.png (unnskyld.. Måtte bare si det..)

Mener du at folk som utnytter billig arbeidskreft skal få ture frem som de ønsker selv?? Misbruk av fattige mennesker.

Du har gode verdier ser jeg.

Ja, jeg har utrolig dårlige verdier :P stått opp med feil fot i dag?

Pisspreik!

Rykter? Har man ikke mottatt nabovarsel så er det vel ikke rykter? Man skal ha nabovarsel som inneholder redegjørelse for prosjektet og tegninger så man kan godkjenne det. Hvis ikke kan jo naboen bygge et tårn som skermer utsikten eller hva han vil uten at man tør si noe.

Nabovarsel er en av flere faktorer. At hi ikke har fått det, er greit. Du forstår sikkert at jeg snakker om de andre to punktene. De hun ikke vet noe konkret om selv, men bare har hørt rykter om. Hvis du ikke forsto det, kan du lese på nytt igjen, og så kommer det sikkert.

HeltLykkelig : Hehe, ja kanskje vi virker sånn. Men er faktisk ikke pripne altså. Lover;) Er vel mer at det har vært ett voldsomt bråk de siste ukene. adkomsten til eiendommene har blitt hindret, parkering er umulig osv. Så er bare så utrolig lei.

Barna kan ikke leke ute alene, de løper rett bort til den tomten fordi det er så spennende. Ingen ting er sikret av steiner, så er litt farlig for de små.

Ang arbeidskraft så syns jeg det er trist og uriktig å ikke betale ordentlig. Men det er en annen sak.

Hilsen den pripne HI :-D

Men da er de jo til ulempe for dere ;) da ville jeg sagt ifra ;)

Hehe.. Så bare for meg en liten gruppe naboer som sto å hvisket bak hekken :P

Sier ikke jeg synes det er riktig å bruke fattige mennesker.. Men noen kommer hit fordi de tjener bedre enn de ville gjort hjemme. Og siden man ikke hundre % kan vite, så mente jeg man ikke trenger å blande seg oppi det. No offence!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...