Gå til innhold

Blir jo deprimert av å lese om hva andre babyer kan!

Anbefalte innlegg

Gjest -Truseløs-

Min baby kan rulle rundt fra rygg til mage MED hjelp. Altså holder jeg i hånden, mens han drar kroppen sin mot meg. Han klarer ikke andre veien.

Han kan spise på hendene. Det har han kunnet lenge.

Når han ligger på mage kan han reise seg opp i 90º vinkel. Men løfter seg ikke opp på albuene.

Han fester blikket og følger meg med blikket. Smiler og ler til meg. Dette har han også gjort lenge.

Det er sikkert mer han kan, men ikke så jeg kommer på nå.

Hva kan deres babyer? Bør jeg være deprimert? ;) ;) ;)

Det er jo sånn at babyer må følge sitt eget tempo. Men når man leser om alle disse flinke babyene, får man nesten lyst å presse litt på. Det er da heller ikke sunt...

Fortsetter under...

Det spørs jo veldig hvor gammel babyen er da?! Men du bør ikke tenke så mye over det! Det er vel sånn at om det er noe man er stolt over så skriver man det. Da er det vel lett å tenke at "alle" kan ditt og datt. Jeg er jo sånn selv! Datteren min pratet tidlig og prater bra, da gidder jeg ikke å fokusere på det hun er sent ute med ;)

Min er snart 4 mnd og kan ikke rulle fra rygg til mage ennå....

Først nå den siste uken jeg har fått han til å ligge litt på magen men han hater det..... det kommer når det kommer. ;)

Min var 3 mnd da han tilfeldigvis snudde seg over da vi var hos fysioterapeut. Da sa hun at det var tidlig! Syns det du beskriver er helt normalt for en på 3 mnd. Jeg vet om babyer på 6mnd som fortsatt ikke snur seg. Noen barn er ivrige, andre koser seg med å ligge å observere verden! Jeg har fått to ivrige barn, og jeg kan si det kan være ganske slitsomt med barn som har hastverk og vil gjøre ting de ikke kan ;) mini på 6 mnd vil nok helst ut og løpe med storesøster ser det ut som! Blir mye klaging og masing! Nyt barnet ditt som det er! :)

Annonse

Gutten min rullet bevisst etter en leke for første gang når han var 6 1/2 mnd gammel ;) Og GIKK når han var 10 mnd gammel. Han sa sitt første ord 13 mnd gammel (vov-vov) og nå 21 mnd gammel kan han over hundre ord og setter sammen både to og tre ord. Så gjør ingenting om det løsner sent, for da går det ofte i påfølgende turbofart :)

Gjest -Truseløs-

Min var 3 mnd da han tilfeldigvis snudde seg over da vi var hos fysioterapeut. Da sa hun at det var tidlig! Syns det du beskriver er helt normalt for en på 3 mnd. Jeg vet om babyer på 6mnd som fortsatt ikke snur seg. Noen barn er ivrige, andre koser seg med å ligge å observere verden! Jeg har fått to ivrige barn, og jeg kan si det kan være ganske slitsomt med barn som har hastverk og vil gjøre ting de ikke kan ;) mini på 6 mnd vil nok helst ut og løpe med storesøster ser det ut som! Blir mye klaging og masing! Nyt barnet ditt som det er! :)

Takk for svar dere!

Ikke tenk så hardt på hva andre babyer kan og ikke kan :)

Min baby(ja baby ja!!) som blir 1 år denne mnd kan ikke gå enda, står knapt uten støtte, men er fremdeles den beste babyen som finnes :)

De gjør ting når de finner det for godt.

Gjest Kira bjeffer

Jeg synes også det høres helt normalt ut!

Jeg har to barn som har utviklet seg i helt forskjellig tempo. Første klarte ikke sette seg opp selv før hun var omkring 9 mnd, og gikk ikke før hun var 15 mnd.

Yngste er enda ikke et år gammel, men han er allerede oppe og går.

Så tror det er viktig å glede seg over alle små (og store!) ting som skjer de første årene, uten å sammenligne for mye med hva alle andre kan. Barn er så utrolig forskjellige, og heldigvis utvikler de seg i sitt eget tempo :)

Ja det blir nesten for dumt dette med sammenligningene med barna våre!! de utvikler seg forskjellig og i forskjellig tempo!! de gjør **ting** når de er klare!! hjelper ikke øve med å lære de å sitte,det gjør de når de er klar osv!! merker det nesten er konkuranse blant foreldre om hva den og den kan!! mi jente er 6,5 mnd å kan enda ikke rulle fra mage til rygg,og rygg til mage men tar det heeelt med ro!! ;) så er kanskje ho tidlig med andre ting!! og ho er ei som tar livet med ro!! ;)

Annonse

Den første utviklingen barnet går igjennom, det vil si løfte hodet, rulle fra rygg til mage og motsatt, åle seg fremover, krabbe, sitte for så etter hvert å gå, er modningsbestemt utvikling. Det vil si at barnet gjør det når det er modent/klar for det. Utviklingen skjer i takt med myeliniseringen av cellene. Det nytter for eksempel ikke å holde en 5 mnd gammel baby etter armene slik at det står på beina i håp om at det skal lære å gå tidlig. Barnet gjør slikt når det selv er klar for det! :)

Ingen grunn til å bli deprimert - høres helt normalt ut :)

Sjekk denne siden for grei oversikt over hva som er "vanlig" http://www.lekegrinda.com/det01.shtml

Synes utviklingen til de små går så utrolig fort og er så gøy å se så fornøyd de blir når de mestrer nye ting (og ikke minst så stolt vi foreldre blir) :)

Jenten min på 3,5 måned Smiler og ler, snur seg etter lyder, aper etter lyder og grimaser, "snakker" - sier mye aaahhhrøøøø :), gurgler, griper etter leker og putter tingene i munnen. Strekker seg etter leker, også når hun ligger på magen. Hun ruller på siden, men kommer seg ikke helt rundt.. Noen dager ruller hun fra mage til rygg gang på gang, men så kan det gå en uke før hun gjør det igjen.. Prøver å stå i fanget når jeg prøvet å få hun til å rape, prøver å dra seg opp etter leker og tar "situps" for å prøve å komme seg opp.. He he! Vil opp og frem :)

Utvilkingen går i rykk og napp, og ingen barn er like! Ikke stress med det, men heller fryd deg meg barnet over hver eneste lille steg i utviklingen :)

Gjest -Truseløs-

Takk for mange svar!! Jeg tenker egentlig at det får gå i det tempoet det vil.

Men den egentlige grunnen til at jeg blir litt usikker, er at jeg er redd for at helsesøster vil sette spørsmålstegn ved om jeg klarer å ta vare på barnet mitt. For hun kan ikke se hva jeg gjør hjemme, hun ser kun utviklingen til barnet.

Men den egentlige grunnen til at jeg blir litt usikker, er at jeg er redd for at helsesøster vil sette spørsmålstegn ved om jeg klarer å ta vare på barnet mitt. For hun kan ikke se hva jeg gjør hjemme, hun ser kun utviklingen til barnet.

Rimelig spesielt om en helsesøster setter spørsmålstegn ved din omsorgsevne om babyen din ikke klarer å rulle ved 3 mnd alder. Da burde jo jeg ha blitt fratatt ungen min for lenge siden, han som ikke rullet før han var 6,5 mnd :P Han var i tillegg en kraftplugg som var laangt over høyeste kurve på vektskjemaet når han var mellom 3-7 mnd, men helsesøster sa ingenting ;) Nå er gutten normalvektig og normal/over gjennomsnittet både motorisk og språklig. Så lenge du uttrykker dine tanker om emnet og viser at du er bevisst på det så er det ikke noe problem.

Aner ikke hva gjennomsnittet er for rulling,krabbing osv jeg. Ble så sinna på den foreldreboka jeg fikk på helsestasjonen.. Når det sto ved 4-5 mnd alder at "ja nåå sover barnet ditt 6-9 timer sammenhengende hver natt" da gikk den på hue og ræva ut av vinduet.

Endret av Madolyn&Muffin
Gjest -Truseløs-

Rimelig spesielt om en helsesøster setter spørsmålstegn ved din omsorgsevne om babyen din ikke klarer å rulle ved 3 mnd alder. Da burde jo jeg ha blitt fratatt ungen min for lenge siden, han som ikke rullet før han var 6,5 mnd :P Han var i tillegg en kraftplugg som var laangt over høyeste kurve på vektskjemaet når han var mellom 3-7 mnd, men helsesøster sa ingenting ;) Så lenge du uttrykker dine tanker om emnet og viser at du er bevisst på det så er det ikke noe problem.

Aner ikke hva gjennomsnittet er for rulling,krabbing osv jeg. Ble så sinna på den foreldreboka jeg fikk påhelsestasjonen.. Når det sto ved 4-5 mnd alder at "ja nåå sover barnet ditt 6-9 timer sammenhengende hver natt" da gikk den på hue og ræva ut av vinduet...

He he, ja, det er nok litt forskjellig fra barn til barn. Går på et kurs nå der alt skal være så pedagogisk riktig. Men helsesøstrene er nok vant med det meste vil jeg tro. Jeg forteller jo hva jeg gjør hjemme, så hun bruker nok sunn fornuft får jeg håpe. ;)

Hvorfor skal helsesøster sette spørsmålstegn om du klarer å ta vare på barnet hvis barnet utvikler seg seint eller fort? Helsesøster har nok hatt mange barn innom helsestasjoner, og vet som alle andre at barn utvikler seg forskjellig, man er ikke dårlige foreldre hvis barnet er tidlig ute eller omvendt. Og det er meget sjeldent babyer på 3 mnd ruller.

Jeg signerer resten her; ingenting å stresse med! ;) Det kommer når det kommer. Vesla vår er veldig tidlig ute, krøp rundt ved 5,5 mnd, og stod når hun var 7 mnd, og det er SLITSOMT! Jeg savner såå å slippe å tenke på at det kunne ligge ting her og der som hun kunne putte i munnen, og nå må jeg passe på alt av skuffer, skap og hva jeg legger på bordet, for hun får tak i ALT! Bare å nyte tiden når du slipper å tenke på alt mulig :) Bare at ungen faktisk ligger i ro når du bytter bleie og kler på, jeg på løpe etter henne med bleia :P Gruer meg til hvert bleieskift..

Jeg har en gutt på 22 mnd og ei jente på 7 mnd. Med gutten hadde vi god tid og aktiviserte og stimulerte mye gjennom hele dagen, mens jenta har holdt på endel alene og ved siden av oss når vi leker alle sammen. Allikevel har hun vært ca en måned tidligere ut med diverse milepæler i forhold til broren. Eneste jeg er spent på er hvor tidlig hun begynner å gå, for hun er ikke så interessert i å stå på føttene når vi holder henne oppe.

Du kan uansett trøste deg med at det virker ikke som påvirkningen fra oss foreldre er det som gjør hvor raskt de utvikler seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...