Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Har satt meg opp på ferie i vinterferien, men er nå 50% sykemeldt. Da kan jeg vel i utgangspunktet be om å få tilbake halve ferien, eller? Anonym poster: 503aa37f994d631134fc0f13a14cfebe
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Nei. Du får bare ferie til gode om du er 100% sykmeldt. Anonym poster: bae029503d335fa276230283f83de8c4
fiolregn Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Ja, hvis du har samvittighet til det så. Det er vel moralen det står på, ikke velferdsstatens uforståelige goder.
Kamomille Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Nei, du får kun ferie tilgode hvis du er 100% sykmeldt
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Ja, hvis du har samvittighet til det så. Det er vel moralen det står på, ikke velferdsstatens uforståelige goder. Jøss, stått opp på feil side av senga eller? Stilte bare et enkelt spørsmål, og har nå fått svar. Takk til dere Anonym poster: 503aa37f994d631134fc0f13a14cfebe
Kamomille Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Og her er lovteksten: § 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Ei på jobben ble sykemeldt 100% når hun skulle hatt ferie. Får ikke ferien tilbake. Nye regler vist nok..... Anonym poster: 6058c86022c6890ef748f51726a86732
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Og her er lovteksten: § 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp. Takk Anonym poster: 503aa37f994d631134fc0f13a14cfebe
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Ei på jobben ble sykemeldt 100% når hun skulle hatt ferie. Får ikke ferien tilbake. Nye regler vist nok..... Anonym poster: 6058c86022c6890ef748f51726a86732 Det vet jeg man får hos oss. Men var usikker når man var gradert sykemeldt Anonym poster: 503aa37f994d631134fc0f13a14cfebe
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Du kan bare få ferie tilgode om du er for syk til å kunne ha utbytte av ferien. Da må du ha en egen sykmelding fra legen om det. Det er sjelden tilfelle om du er 50% sykmeldt. Anonym poster: 93c37f363f8327b7fc626f7d100f8786
fiolregn Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 Nei, svarte jo på spørsmålet ditt og alt. Men ja, blir litt oppgitt over folk som er pinlig opptatt av sine krav og rettigheter.. Og akkurat denne velferdsgoden her mener jeg er noe stort tull.
HvittHus Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Nei, svarte jo på spørsmålet ditt og alt. Men ja, blir litt oppgitt over folk som er pinlig opptatt av sine krav og rettigheter.. Og akkurat denne velferdsgoden her mener jeg er noe stort tull. Lurer på hvorfor du mener at denne retten er noe tull? Mener du at det er rimelig at en arbeidstaker som blir syk eller skadet før/under ferien sin skal miste ferien sin?
fiolregn Skrevet 6. februar 2013 #13 Skrevet 6. februar 2013 Vel, de har jo ikke akkurat vært på jobb heller? Kjenner ei som hadde halsbetennelse i sommerferien i fjor. Hun var slett ikke sengeliggende, hadde fem uker igjen av ferien sin og har nå fått innvilget tre ukers betalt ferie. Jeg blir provosert av slikt og forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre det. Vi har rett og slett for mye goder og desto lettere er det å svindle.
HvittHus Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Vel, de har jo ikke akkurat vært på jobb heller? Kjenner ei som hadde halsbetennelse i sommerferien i fjor. Hun var slett ikke sengeliggende, hadde fem uker igjen av ferien sin og har nå fått innvilget tre ukers betalt ferie. Jeg blir provosert av slikt og forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre det. Vi har rett og slett for mye goder og desto lettere er det å svindle. Hvis hun har fått tre ukers sykemelding for en vanlig halsbetennelse, er det noe muffens i bildet, eller feks en annen diagnose som hun ikke har ønsket å formidle til andre;-) Jeg synes denne regelen er flott. Mennesker blir syke/skadet i ferien sin som alle andre tidspunkter på året og da er det fint at vi har et lovverk som gir anledning til å ta tilbake tapt ferie.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 Nå får jeg jo på ingen måte utbytte av ferien som planlagt da jeg er rimelig invalid. grunnen til at jeg ikke er 100% sykemeldt er jo fordi jeg ønsker å være litt på jobb også. Jeg ligger på sofaen hver ettermiddag og der ligger jeg til jeg skal legge meg. Orker ikke annet. Og jeg har betalt ferie uansett, så det er jo ikke akkurat en gode som følge av sykemeldingen. Anonym poster: 503aa37f994d631134fc0f13a14cfebe
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #16 Skrevet 6. februar 2013 Vel, de har jo ikke akkurat vært på jobb heller? Kjenner ei som hadde halsbetennelse i sommerferien i fjor. Hun var slett ikke sengeliggende, hadde fem uker igjen av ferien sin og har nå fått innvilget tre ukers betalt ferie. Jeg blir provosert av slikt og forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre det. Vi har rett og slett for mye goder og desto lettere er det å svindle. Hvis hun har fått tre ukers sykemelding for en vanlig halsbetennelse, er det noe muffens i bildet, eller feks en annen diagnose som hun ikke har ønsket å formidle til andre;-) Jeg synes denne regelen er flott. Mennesker blir syke/skadet i ferien sin som alle andre tidspunkter på året og da er det fint at vi har et lovverk som gir anledning til å ta tilbake tapt ferie. Regelen er flott dersom den hadde blitt brukt av de som faktisk var for syke til å ha nytte av ferien. Da hadde det jo faktisk reelt vært snakk om tapt ferie. F.eks dersom du er innlagt på sykehus, er sengeliggende etc. I svært mange tilfeller reiser jo sykmeldte på både charterferier og fjellturer - man søker sågar om sykepenger under utenlandsopphold for å slippe å bruke av egen ferie, for deretter å søke om å få igjen ferien på et senere tidspunkt! Det mener jeg er misbruk av velferdsgodene... Anonym poster: 26fe3ec94479a6fa8f573abdafba5fac
HvittHus Skrevet 6. februar 2013 #17 Skrevet 6. februar 2013 Vel, de har jo ikke akkurat vært på jobb heller? Kjenner ei som hadde halsbetennelse i sommerferien i fjor. Hun var slett ikke sengeliggende, hadde fem uker igjen av ferien sin og har nå fått innvilget tre ukers betalt ferie. Jeg blir provosert av slikt og forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre det. Vi har rett og slett for mye goder og desto lettere er det å svindle. Hvis hun har fått tre ukers sykemelding for en vanlig halsbetennelse, er det noe muffens i bildet, eller feks en annen diagnose som hun ikke har ønsket å formidle til andre;-) Jeg synes denne regelen er flott. Mennesker blir syke/skadet i ferien sin som alle andre tidspunkter på året og da er det fint at vi har et lovverk som gir anledning til å ta tilbake tapt ferie. Regelen er flott dersom den hadde blitt brukt av de som faktisk var for syke til å ha nytte av ferien. Da hadde det jo faktisk reelt vært snakk om tapt ferie. F.eks dersom du er innlagt på sykehus, er sengeliggende etc. I svært mange tilfeller reiser jo sykmeldte på både charterferier og fjellturer - man søker sågar om sykepenger under utenlandsopphold for å slippe å bruke av egen ferie, for deretter å søke om å få igjen ferien på et senere tidspunkt! Det mener jeg er misbruk av velferdsgodene... Anonym poster: 26fe3ec94479a6fa8f573abdafba5fac Men da må man jo rette søkelyset mot legene som ikke klarer å skille de faktisk syke, fra de som misbruker muligheten man har fått gjennom lovverket. Det er jo legene som sykemelder, ikke pasienten. Selvfølgelig vil det alltid være noen som misbruker en slik velferdsgode, men skal vi la disse ta fra de faktisk syke retten til å få tilbake tapt ferie?
fiolregn Skrevet 6. februar 2013 #18 Skrevet 6. februar 2013 Jeg mener innleggelse på sykehuset kvalifiserer til denne goden. Men hvor langt mener dere at staten skal strekke seg for oss? Uhell skjer og ting blir ikke alltid som forventet. Men er det statens oppgave å ta fra fellesskapet for å plastre på sårene til innbyggere som er blitt syke og ikke har fått reist på den årlige (eventuelt fjerde) sydenturen? Hvor langt skal vi dra dette? En gang kommer det til å smelle og velferdsstaten vil bli kraftig redusert. Kanskje vi har godt av det.
HvittHus Skrevet 6. februar 2013 #19 Skrevet 6. februar 2013 Jeg mener innleggelse på sykehuset kvalifiserer til denne goden. Men hvor langt mener dere at staten skal strekke seg for oss? Uhell skjer og ting blir ikke alltid som forventet. Men er det statens oppgave å ta fra fellesskapet for å plastre på sårene til innbyggere som er blitt syke og ikke har fått reist på den årlige (eventuelt fjerde) sydenturen? Hvor langt skal vi dra dette? En gang kommer det til å smelle og velferdsstaten vil bli kraftig redusert. Kanskje vi har godt av det. Du vet at det er veldig mye som skal til for å få ligge på sykehuset og at mennesker kan være veldig syke/skadet uten at det kvalifiserer til sykehusopphold. Et eksempel: Min ektefelle jobber som et lite helv....innen et tungt belastet yrke. Han tar ut fem uker ferie i året. For noen år siden var han ute for en trafikkulykke rett før ferien. Store brann/sårskader over mye av kroppen og armen gipset fra finger til albue. Han var fullstendig avhengig av min pleie i flere uker, og kunne hverken kjøre, gjøre stort annet enn å se på tv, langt mindre dra på ferie. Utover akuttoppholdet og operasjonsdagen, var det ikke aktuelt med sykehusopphold da han var for "frisk" for det. Mener du at det er riktig at han skulle ha mistet ferien sin, sin lille mulighet til å hente krefter, pga andre misbruker rettigheter man har i lovverket? Synes du ikke vi heller bør ta i bruk andre virkemidler enn å ta fra de syke/skadede deres rettmessige ferie?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #20 Skrevet 6. februar 2013 Vel, de har jo ikke akkurat vært på jobb heller? Kjenner ei som hadde halsbetennelse i sommerferien i fjor. Hun var slett ikke sengeliggende, hadde fem uker igjen av ferien sin og har nå fått innvilget tre ukers betalt ferie. Jeg blir provosert av slikt og forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til å gjøre det. Vi har rett og slett for mye goder og desto lettere er det å svindle. Hvis hun har fått tre ukers sykemelding for en vanlig halsbetennelse, er det noe muffens i bildet, eller feks en annen diagnose som hun ikke har ønsket å formidle til andre;-) Jeg synes denne regelen er flott. Mennesker blir syke/skadet i ferien sin som alle andre tidspunkter på året og da er det fint at vi har et lovverk som gir anledning til å ta tilbake tapt ferie. Regelen er flott dersom den hadde blitt brukt av de som faktisk var for syke til å ha nytte av ferien. Da hadde det jo faktisk reelt vært snakk om tapt ferie. F.eks dersom du er innlagt på sykehus, er sengeliggende etc. I svært mange tilfeller reiser jo sykmeldte på både charterferier og fjellturer - man søker sågar om sykepenger under utenlandsopphold for å slippe å bruke av egen ferie, for deretter å søke om å få igjen ferien på et senere tidspunkt! Det mener jeg er misbruk av velferdsgodene... Anonym poster: 26fe3ec94479a6fa8f573abdafba5fac Men da må man jo rette søkelyset mot legene som ikke klarer å skille de faktisk syke, fra de som misbruker muligheten man har fått gjennom lovverket. Det er jo legene som sykemelder, ikke pasienten. Selvfølgelig vil det alltid være noen som misbruker en slik velferdsgode, men skal vi la disse ta fra de faktisk syke retten til å få tilbake tapt ferie? Nei, man kan fint være sykmeldt fra jobb selv om man greier å avvikle ferie. F.eks sliter en hjelpepleier med å jobbe hvis hun har utviklet frozen shoulder. Men personen kan fint klare å reise på ferie allikevel:) Kan man da si at man har tapt ferie bare frodi man har en sykmelding? Er det virkelig en forskjell på å reise på feire og å avvikle lovfestet ferie? Anonym poster: 26fe3ec94479a6fa8f573abdafba5fac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå