Gå til innhold

Bufferkonto vs sparekonto.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

For ikke å kuppe de andre sparetrådene så spør jeg her.

Hva er forskjellen på bufferkonto og sparekonto?

Hva er vitsen med å ha så mange forskjellige kontoer? Jeg hører om buffer, spare, regning og mat kontoer. Er det virkelig nødvendig?

Vi har hver vår lønnskonto og hver vår sparekonto. Om vi trenger ny vaskemaskin eller får en dyr reperasjon på bilen som lønnskontoen ikke dekker, bruker vi et av de 12 gebyrfrie uttakene vi har i året på sparekontoen til å betale det.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ingen egentlig forskjell. Men mange skiller på penger de sparer til noe konkret; ferie, sofa, bolig etc, og penger som man kun skal bruke ved krise. Hvordan man innordner seg er en smakssak. Selv har jeg 10-15 konti og synes det helt klart er mest praktisk og oversiktlig. Men jeg skjønner jo godt om noen synes det er rotete! :)

Skrevet

Det er jo bare om å gjøre å finne et system som passer for dere, og det har dere jo tydeligvis :)

Vi har ikke egen bufferkonto, men har regningskonto og på den settes det inn litt mer penger enn vi faktisk bruker hver måned så det bygger seg opp en buffer der.

I tillegg har vi matkonto med eget kort på, all handling i matbutikk skjer fra denne kontoen.

Har en høyrentekonto også, men har ikke noe fast sparing på den, bare setter inn litt bursdagspenger o.l. så det alltid står litt der. Fast sparing gjør vi i fond og da kan vi ikke ta ut penger i hytt og gevær.

Anonym poster: 76ef2d53a51f19abef8294181730979e

Skrevet

Jeg har brukskonto, regningskonto og sparekonto. Sparekontoen fungerer som hos deg som bufferkonto.

Anonym poster: e415609945ca9aec1539bb27d5c5ed66

Skrevet

Vi har egen regningskonto, rett og slett fordi da kan begge betale inn penger dit og så trekkes alle regninger derfra, enklere fordi vi får lønninger til forskjellig tid og da vet vi at det er penger på den riktige kontoen når regningene trekkes. Hadde vi lagt inn alle regningene manuelt, som vi gjorde før, så hadde det ikke vært like nødvendig, men med nesten bare avtalegiroer, så syns jeg det er veldig greit.

Bufferkontoen vår er sparekontoen og mat betaler vi fra lønnskontoene.

Anonym poster: e61e2d6c970b3ae19ad34be37552ecca

Skrevet

Vet ikke hva andre tenker om dette, men i mine øyne så er sparekonto noe man har for å spare til noe spesifikt.

Jeg har feks en sparekonto til hvert av mine fadderbarn, hvor jeg sparer et fast beløp hver måned. Disse pengene skal gå til en siste gave til disse barna enten på konfirmasjonsdagen eller 18 årsdagen. Jeg har også en sparekonto hvor jeg sparer penger til feks ferie eller andre "fritidssysler" som er utenom det vanlige. Dette fordi jeg liker å ha det romslig økonomisk når jeg drar på tur og/eller har ferie, og jeg ønsker mer enn det feriepengene gir i så måte.

En bufferkonto er ekstra penger til å betale uventede regninger, som feks når vaskemaskinen streiker eller man må reparere bilen.

Jeg liker å skille på de forskjellige kontoene fordi dette for meg er mer oversiktlig (og jeg må innrømme det: jeg liker å se at kontoen jeg kan bruke på ferie og fjas vokser, og vite at alle disse pengene er ment på nettopp det).

Jeg har også en egen regningskonto, eller budsjettkonto som jeg kaller det.

Det er rett og slett hvordan man ønsker å organisere sin økonomi.

Anonym poster: 08d7f5639cfc61fa26d88ec65c0e418b

Annonse

Skrevet

Vi skiller på bufferkonto og sparekonto. Bufferkontoen er penger vi har i bakhånd til vi virkelig trenger det (om en av oss mister jobben eller andre uforutsette ting skjer), og skal ikke brukes på noe vi har lyst på som vi egentlig ikke trenger. Sparepengene sitter løsere og brukes på ferie, nye møbler osv. vi ønsker oss.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har en sparekonto der jeg sparer til egenkapital. Den kontoen rører jeg aldri.

Så har jeg en bufferkonto, som akkurat nå er tømt, som jeg sparer opp til uforutsette utgifter, som feks. nå som jeg fikk en større reperasjon på bilen. Bruker av den kontoen om vaskemaskinen skulle ryke og jeg ikke har penger på brukskontoen der og da. Og slike ting.

Skrevet

Vet om flere som har mange kontoer der de ha gitt de navn som " bilkonto" , "feriekonto" osv, noen av disse kontoene er ikke brukskontoer og kan bare tas uttak av om de oppsøker banken. Ikke dumt i grunnen om ma sparer til noe spesiellt :)

Har selv bare brukskonto og en sparekonto, alle regninger blir trukket fra brukskontoen lønningsdag og resten brukes til mat, klær osv :) Fører også over en sum hver mnd til sparekontoen. Om jeg trenger penger til ny vaskemaskin eller andre ting så tar jeg utfra den.

Skrevet

Her er vår felles sparekonto det samme som bufferkonto.

Ellers har vi brukskonto, regningskonto og hver sin private sparekonto.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har sparekonto til sydenturer, også har vi bufferkonto til ting som kommer uten at vi ber om det, og større ting som kommer et par ganger i året.

Egen matkonto har vi og, for da kan jeg shoppe vekk alle pengene som er igjen på brukskontoen uten å tenke på at vi skal ha til mat og ;)

Skrevet

Har en buffer og to sparekonto. Buffer er til uforutsette og dyre forutsette utgifter. Den ene sparekontoen til møbler, reiser o.s.v og den tredje langtidssparing som aldri røres.

Men sparer for det meste utenfor konti i form av fond og ved investering i eiendom.

Skrevet

Her er sparekontoen vår bufferkonto :) så har vi hver vår lønnskonto. Thats it. Hans konto brukes til regninger. Og min til mat.. Resterende på min konto hver mnd fører jeg over på sparekonto..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...