Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #1 Del Skrevet 5. februar 2013 Har googlet litt, men fant ikke så mye. Og så står det ofte ganske innviklet forklart, og jeg er av den typen som helst skal ha det inn med teskje Anonym poster: 76eedc2689e9b4a4fe40605671d42f0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Følelsesvims Skrevet 5. februar 2013 #2 Del Skrevet 5. februar 2013 Psykiater = lege som har spesialisert seg, dvs 6 års utdannelse til lege først, så 5-7 års spesialisering etterpå. Psykolog = egen 5 års utdannelse fra universitet. Psykoterapeut er vel ikke noen egen utdanning, og er ikke en beskyttet tittel så vidt jeg vet - dvs at alle som vil kan kalle seg det. Du kan kikke på utdanning.no, der står det en del Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145022972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon to be mum Skrevet 5. februar 2013 #3 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145022975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon to be mum Skrevet 5. februar 2013 #4 Del Skrevet 5. februar 2013 Og: En psykologspesialist er en psykolog som tatt spesialistutdanning innenfor et spesifikt fagområde, feks. barnepsykologi, voksenpsykologi, rusfeltet el.l. For å bli spesialist må man kjøre et fullt spesialistløp som innebærer bl.a. at man må ha arbeidserfaring både innenfor poliklinisk arbeid, døgnpost, voksenpsykiatri og barnepsykiatri eller psykiatrisk ungdomsteam. Man må også skrive en oppgave om sitt spesialfelt, som må godkjennes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145022988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mutter30 Skrevet 5. februar 2013 #5 Del Skrevet 5. februar 2013 For ordens skyld er psykolog utdannelsen 6 år. Og spesialisering er på 5 år.Da er man psykologspesialist (etter 11år). Psykologer er gode på (ikke medisinsk) behandling. En psykiater er en lege som har spesialisert seg innenfor psykiatri. (Andre blir øyelege, hud lege etc.) Disse kan (som nevnt ovenfor) skrive ut medisiner, skrive sykemelding etc. En terapeut kan være både sosionomer, sykepleiere, pedagoger etc. med klinisk videreutdanning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145023005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Del Skrevet 5. februar 2013 Psykiater og psykolog, inkludert psykologisk psykoterapeut, er beskyttede titler som krever søknad om autorisasjon, mens hvem som helst kan kalle seg psykoterapeut eller Coach. Psykiatere er leger som har tatt tilleggsutdanning i psykiatri, hvorav en stor del av utdannelsen foregår praktisk i arbeid med tyngre pasienter på institusjoner og poliklinikker, og de kan også sette diagnoser og skrive ut medikamenter. http://no.wikipedia.org/wiki/Psykiater. Psykologer har 5/6 års utdannelse og kliniske psykologer jobber også med diagnostisering slik som psykiatere. Utdannelsen er gjerne mer terapeutisk rettet, men består også av mye praksis slik som psykiatere har. Kognitiv terapi er det gjerne psykologer som tilbyr. Psykiatri omhandler det feltet som i psykologien kalles biologisk psykologi/ abnormalpsykologi. http://no.wikipedia.org/wiki/Psykolog_(Norge) Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145023035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #7 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #8 Del Skrevet 5. februar 2013 Psykologi læren om sinnet Psykiatri læren om det syke sinnet Anonym poster: d5839f1eaecfacec365cceef638b2192 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #9 Del Skrevet 5. februar 2013 Psykologi læren om sinnet Psykiatri læren om det syke sinnet Anonym poster: d5839f1eaecfacec365cceef638b2192 Psykologi dekker begge deler. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 5. februar 2013 #10 Del Skrevet 5. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #11 Del Skrevet 5. februar 2013 Ser andre har svart, så da dropper jeg det. Men kan nevne at en psykiatrisksykepleier er en som først har treårig sykepleierutdannelse, så 1,5 år videreutdanning i psykiatri. Anonym poster: 207d0aa682e9af3397675bfc31eee081 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #12 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Ehhh... Kanskje du skal lese ALT vedkommende har skrevet før du begynner å hisse deg opp og fortelle folk at de har misforstått...? Bare et tips... Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #13 Del Skrevet 5. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Jeg må si at jeg ikke ser at du tilfører noen ny info som ikke allerede er sagt fra før i denne tråden... Jeg kan heller ikke se at det er noen her som har sagt noe om kognitiv terapi bortsett fra deg. Mulig du har et stort behov for å slenge om deg med fagord for å virke mer troverdig? Ellers synes jeg enkelte som svarer er veldig opptatt av detaljer ift dette. HI var ute etter en ENKEL beskrivelse av hva som er forskjellen på disse 'titlene', ikke nødvendigvis en lang utredning av lengde på utdanning og hva som skjer i timene. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #14 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Ehhh... Kanskje du skal lese ALT vedkommende har skrevet før du begynner å hisse deg opp og fortelle folk at de har misforstått...? Bare et tips... Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jeg har lest ALT og det stemmer ikke. Eller så kan du forklare hva du sikter til, hvor hun IKKE har misforstått. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #15 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Ehhh... Kanskje du skal lese ALT vedkommende har skrevet før du begynner å hisse deg opp og fortelle folk at de har misforstått...? Bare et tips... Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jeg har lest ALT og det stemmer ikke. Eller så kan du forklare hva du sikter til, hvor hun IKKE har misforstått. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Vel. Det å si at noe er 'så godt som det samme' er ikke ensbetydende med at hun sier at 'det er det samme'. For det første. For det andre sier hun også hele to steder at psykolog er en beskyttet tittel og at de kun er folk med autorisasjon som kan kalle seg det. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #16 Del Skrevet 5. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Jeg må si at jeg ikke ser at du tilfører noen ny info som ikke allerede er sagt fra før i denne tråden... Jeg kan heller ikke se at det er noen her som har sagt noe om kognitiv terapi bortsett fra deg. Mulig du har et stort behov for å slenge om deg med fagord for å virke mer troverdig? Ellers synes jeg enkelte som svarer er veldig opptatt av detaljer ift dette. HI var ute etter en ENKEL beskrivelse av hva som er forskjellen på disse 'titlene', ikke nødvendigvis en lang utredning av lengde på utdanning og hva som skjer i timene. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jøss, litt av et absurd svar! Virke troverdig?! Iiiik svarte svært godt. Hun vet tydeligvis hva hun snakker om, og er nok profesjonsutdannet som dette. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #17 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Det stemmer. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #18 Del Skrevet 5. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Jeg må si at jeg ikke ser at du tilfører noen ny info som ikke allerede er sagt fra før i denne tråden... Jeg kan heller ikke se at det er noen her som har sagt noe om kognitiv terapi bortsett fra deg. Mulig du har et stort behov for å slenge om deg med fagord for å virke mer troverdig? Ellers synes jeg enkelte som svarer er veldig opptatt av detaljer ift dette. HI var ute etter en ENKEL beskrivelse av hva som er forskjellen på disse 'titlene', ikke nødvendigvis en lang utredning av lengde på utdanning og hva som skjer i timene. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jøss, litt av et absurd svar! Virke troverdig?! Iiiik svarte svært godt. Hun vet tydeligvis hva hun snakker om, og er nok profesjonsutdannet som dette. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Det gjorde hun absolutt, og jeg tror også at hun har denne utdannelsen. Jeg vet nemlig en del om dette jeg også da jeg jobber innen psykisk helsevern selv og har mange psykologer og psykiatere som kolleger. Det som er spesielt med psykologer som skal forklare hva de driver med (i alle fall de jeg kjenner) er at de alltid er veldig opptatt av å slenge om seg med faguttrykk som ikke nødvendigvis mottakeren skjønner. Og jeg tenker at iiik gjorde det nå for (bevisst eller ubevisst) for å vise at hun kan faget (altså for å virke mer troverdig). Beklager at jeg ikke forklarte det i klartekst, mulig det virker absurd på deg, men det er slikt jeg opplever nærmest daglig. Så derfor sa jeg det. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2013 #19 Del Skrevet 5. februar 2013 En psykiater er en lege med spesialfelt innen psykiatri. Han/hun kan med andre ord foreskrive feks. medisiner i tillegg til å ha samtaleterapi osv med sine pasienter. Psykoterapeut er en psykolog som jobber klinisk, altså med pasienter/klienter som har psykiske lidelser. Psykolog og psykoterapeut er i Norge så godt som det samme, MEN psykolog er i Norge en beskyttet tittel som er forbeholdt psykoterapeuter som har autorisason/lisens til å jobbe med psykoterapi. Det finnes folk som jobber med folk som jobber med psykoterapi uten å ha autorisasjon til det. De kan ikke kalle seg psykologer. Du har misforstått! Psykolog og psykoterapeut er IKKE det samme. Psykolog er en beskyttet tittel og har autorisasjon som helsepersonell. En frisør med ukeskurs kan kalle seg psykoterapeut. En psykolog vil IKKE assosieres med tittelen psykoterapeut nettopp fordi en psykoterapeuts kvalifikasjoner overhodet ikke er kavalitetssikret slik som en psykologs er. Så ha det klart: psykolog og psykoterapeut er langt fra det samme. Psykolog er en beskyttet tittel som kun er forbeholdt nettopp psykologer. Anonym poster: ebc7841b87f6ac5be15663e4162020a3 Det stemmer. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Ja, og fremdeles så mener jeg at det ikke er feil det noen av dere sier. Det er riktignok slik at psykologer ikke lengre vil assosieres med tittelen psykoterapeut (ikke så rart så belastet som det har blitt), men det er likevel ikke feil det soon-husker-ikke-mer-av-navnet sier (har tlf og orker ikke å skrolle så mye). Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #20 Del Skrevet 6. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Jeg må si at jeg ikke ser at du tilfører noen ny info som ikke allerede er sagt fra før i denne tråden... Jeg kan heller ikke se at det er noen her som har sagt noe om kognitiv terapi bortsett fra deg. Mulig du har et stort behov for å slenge om deg med fagord for å virke mer troverdig? Ellers synes jeg enkelte som svarer er veldig opptatt av detaljer ift dette. HI var ute etter en ENKEL beskrivelse av hva som er forskjellen på disse 'titlene', ikke nødvendigvis en lang utredning av lengde på utdanning og hva som skjer i timene. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jøss, litt av et absurd svar! Virke troverdig?! Iiiik svarte svært godt. Hun vet tydeligvis hva hun snakker om, og er nok profesjonsutdannet som dette. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Det gjorde hun absolutt, og jeg tror også at hun har denne utdannelsen. Jeg vet nemlig en del om dette jeg også da jeg jobber innen psykisk helsevern selv og har mange psykologer og psykiatere som kolleger. Det som er spesielt med psykologer som skal forklare hva de driver med (i alle fall de jeg kjenner) er at de alltid er veldig opptatt av å slenge om seg med faguttrykk som ikke nødvendigvis mottakeren skjønner. Og jeg tenker at iiik gjorde det nå for (bevisst eller ubevisst) for å vise at hun kan faget (altså for å virke mer troverdig). Beklager at jeg ikke forklarte det i klartekst, mulig det virker absurd på deg, men det er slikt jeg opplever nærmest daglig. Så derfor sa jeg det. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Hvor slenger hun ut faguttrykk "for å virke troverdig" ? Du har kanskje kolleger som er psykiatere og psykologer (helsesekretær?), men det gjør deg ikke automatisk kunnskapsrik når det gjelder forskjellene på profesjonene. Du virker også litt bitter og respektløs... Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #21 Del Skrevet 6. februar 2013 Som psykolog må jeg si at jeg blir ørlite overrasket over at folk uttaler seg om mitt yrke uten å vite så mye om det. Psykologutdanningen tar seks år og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi. De ulike universitetene har riktignok noe ulik vekting av terapeutisk orientering, tror i hvert fall Trondheim har stort fokus på kognitiv terapi. En psykiater er legeutdannet og har tatt videreutdanning i psykiatri. Man må ha jobbet i fem år for å bli mer enn "bare" lege. Å bli psykiater betyr at man må ha hatt ulike jobber i helsevesenet, primært med tjenestested på avdelinger som jobber med psykiske lidelser. Psykologer blir spesialister på samme måte - fem år i praksis på ulike steder og skriving av spesialistoppgave. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel og kan derfor bety alt og ingenting. Det finnes folk med nokså god utdanning som jobber privat som psykoterapeuter og det finnes folk som jeg mener burde anmeldes for kvakksalveri som markedsfører seg som psykoterapeuter. I psykisk helsevern jobber det gjerne både psykologer og psykiatere, men som regel ingen psykoterapeuter. I hverdagen tilbyr både psykologen og psykiateren samtaleterapi, men det er flest psykologer som utøver dette over tid. Psykiateren skriver ut medisiner, det gjør ikke psykologen. Jeg må si at jeg ikke ser at du tilfører noen ny info som ikke allerede er sagt fra før i denne tråden... Jeg kan heller ikke se at det er noen her som har sagt noe om kognitiv terapi bortsett fra deg. Mulig du har et stort behov for å slenge om deg med fagord for å virke mer troverdig? Ellers synes jeg enkelte som svarer er veldig opptatt av detaljer ift dette. HI var ute etter en ENKEL beskrivelse av hva som er forskjellen på disse 'titlene', ikke nødvendigvis en lang utredning av lengde på utdanning og hva som skjer i timene. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Jøss, litt av et absurd svar! Virke troverdig?! Iiiik svarte svært godt. Hun vet tydeligvis hva hun snakker om, og er nok profesjonsutdannet som dette. Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Det gjorde hun absolutt, og jeg tror også at hun har denne utdannelsen. Jeg vet nemlig en del om dette jeg også da jeg jobber innen psykisk helsevern selv og har mange psykologer og psykiatere som kolleger. Det som er spesielt med psykologer som skal forklare hva de driver med (i alle fall de jeg kjenner) er at de alltid er veldig opptatt av å slenge om seg med faguttrykk som ikke nødvendigvis mottakeren skjønner. Og jeg tenker at iiik gjorde det nå for (bevisst eller ubevisst) for å vise at hun kan faget (altså for å virke mer troverdig). Beklager at jeg ikke forklarte det i klartekst, mulig det virker absurd på deg, men det er slikt jeg opplever nærmest daglig. Så derfor sa jeg det. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Hvor slenger hun ut faguttrykk "for å virke troverdig" ? Du har kanskje kolleger som er psykiatere og psykologer (helsesekretær?), men det gjør deg ikke automatisk kunnskapsrik når det gjelder forskjellene på profesjonene. Du virker også litt bitter og respektløs... Anonym poster: 6595e367c3f4fa0035d9c52910d3dfe9 Hun skriver 'og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi'. Så vidt jeg kan se er det ingen i tråden som har påstått dette. Dermed føler jeg at hun kommer med unødvendige faguttrykk som ikke tilfører noe spesielt oppklarende ift spørsmålet til HI. Derfor, nok en gang, mener jeg dette er unødvendig bruk av faguttrykk for å 'virke troverdig'. Vêr ikke hvorfor du, som ikke en gang er iiik (eller er du det kanskje?) blir sur på meg for dette? Det er da ingen negativ betydning i det?? Jeg 'slenger også om meg med faguttrykk' innimellom hvis jeg ønsker å poengtere et spesifikt problem. Bitter???! Hvor i all verden får du der fra? Hahahaha... Jeg er verken bitter eller respektløs. Jeg har stor respekt for alle som jobber feks innen psykisk helsevern, også psykologer. Det at man er direkte i sine tilbakemeldinger, og til og med bunner dette i egne (gjentagende) erfaringer er da ikke er tegn på bitterhet og respektløshet. Og, nei, jeg er ikke helsesekretær. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 6. februar 2013 #22 Del Skrevet 6. februar 2013 Hun skriver 'og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi'. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Ja, det skriver jeg. Fordi anonym #6 påstår at det er sånn. Jeg leste gjennom mitt eget innlegg og kunne ikke se faguttrykkene jeg "slang" rundt meg med, men nå skjønner jeg i hvert fall hva du tenkte på. Beklager hvis jeg virket bedrevitende eller arrogant. Det kan jeg nok være enkelte ganger, men det var ikke meningen i det opprinnelige svaret mitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #23 Del Skrevet 6. februar 2013 Hun skriver 'og det er ikke sånn at de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi'. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Ja, det skriver jeg. Fordi anonym #6 påstår at det er sånn. Jeg leste gjennom mitt eget innlegg og kunne ikke se faguttrykkene jeg "slang" rundt meg med, men nå skjønner jeg i hvert fall hva du tenkte på. Beklager hvis jeg virket bedrevitende eller arrogant. Det kan jeg nok være enkelte ganger, men det var ikke meningen i det opprinnelige svaret mitt. Aller først vil jeg ile til å si at jeg aldri har påstått at du er verken bedrevitende eller arrogant. Det synes jeg heller ikke, og jeg blir faktisk litt lei meg over at flere her tolker meg så utrolig negativt hele tiden. Mitt poeng er bare det at folk som har utdannelse innen et spesielt fagfelt ofte har en tendens til å bruke faguttryk når de snakker fag. Det er ikke unaturlig det, overhodet ikke, og heller ikke nødvendigvis feil. MEN det kan føre til at de man "snakker" (må nesten sette det i hermetegn siden vi nå er på et nettforum her... hehhe... men du/dere skjønner jo hva jeg mener går jeg ut fra) med ikke alltid klarer å følge helt med i samtalen, og enda verre: føler jeg dumme. Dette er ikke noe bare helsepersonell gjør, men også feks ingeniører/sivilingeniører, advokater osv. Jeg trekker selvsagt frem akkurat disse to yrkesgruppene fordi min omgangskrets først og fremst består av helsepersonell, ingeniører/sivilingeniører og advokater. Når vi har sammenkomster av diverse slag, observerer jeg ofte at de forskjellge yrkesgruppene bruker sine "dagligdagse faguttrykk" ukritisk når de snakker, og at dette på en måte ekskluderer de som ikke er inne i sjargongen, om det går an å si det slik. Grunnen til at jeg har blitt spesielt oppmerksom på dette er at jeg (flere ganger) har fått tilbakemelding på dette selv. Feks har jeg et par ganger anbefalt syke venner til å ta kontakt med sin fastlege snarest fordi de absolutt trenger det, og sagt noe sånt som "du kvalifiserer definitivt til å få en av øhjelpstimene hos fastlegen din med det der". Øhjelp er i mine øyne overhodet ikke et spesielt ord, men begge mine venner (en advokat og en rørlegger for øvrig - om det skulle ha en relevans) skjønte ikke hva jeg mente med øhjelp. Et veldig enkelt og konkret eksempel på at "faguttrykk", som ikke vi som helsepersonell tenker på som faguttrykk i det hele tatt, kan være det for andre. Nå ble det en veldig lang forklaring på mitt poeng her, men følte egentlig at det trengtes siden jeg blir så feiltolket her. Til slutt må jeg nesten kommentere det du sier i det første avsnittet ditt også: Jeg føler abslutt at du og jeg har forstått #6 forskjellig her altså. Jeg synes ikke at vedkommede sier at "de fleste psykologer tilbyr kognitiv terapi". Hun/han sier, sitat: "Utdannelsen er gjerne mer terapeutisk rettet, men består også av mye praksis slik som psykiatere har. Kognitiv terapi er det gjerne psykologer som tilbyr." Jeg forstår det som om at det gjerne er psykologer som tilbyr kognitiv terapi, i motsetning til psykiatere (som da ikke så ofte tilbyr dette). Mulig jeg bare oppfatter det slik, fordi det også er min erfarng fra de stedene jeg har jobbet. Psykiatere har en større tendens til å være litt mer "hands on", og bruke mer medikamentell behandling (naturlig nok, siden de er leger), mens psykologer i større grad tilbyr forskjellige former for terapi. Kognitiv terapi er jo veldig "i vinden" for tida, men det er jo absolutt ikke den eneste formen for terapi psykologer har å tilby, så jeg skjønner jo at du er uenig dersom det var slik du tolket #6. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #24 Del Skrevet 6. februar 2013 Jøss!! Det svaret ble veldig mye lengre enn jeg hadde tenkt før jeg begynte. Hahahaha... Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #25 Del Skrevet 6. februar 2013 Herregud, jeg blir visst aldri ferdig i dag. Glemte å si, i det allerede utrolig lange svaret mitt, følgende: Jeg hadde faktisk ikke fått med meg det svaret til #6 før du nevnte det, så sånn sett så er det jo faktisk den personen som trakk inn disse "faguttrykkene" jeg henger meg så veldig opp i først. Dermed forklarer det jo også det at du gjorde det, og hele denne diskusjonen ble egentlig lagt på feil grunnlag, og burde vært rettet mot henne. Jaja... Sånn går nu dagan. Anonym poster: 6bb79e11ad57bdee7ae1fbb4e2249f8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016787-kan-noen-forklare-meg-forskjellen-p%C3%A5-psykiater-psykolog-og-psykoterapeut-og-evt-andre-titler-i-samme-sjanger-jeg-ikke-har-f%C3%A5tt-med-meg/#findComment-145025803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå