Gå til innhold

Vannskapning trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, folkens!

Et litt komplisert svangerskap har nå nådd uke 24, og der har man møtt nye utfordringer. Jeg var fine 52 kilo før graviditeten (høyde: 1.60) og gikk ganske raskt opp i vekt fra starten av, men den siste måneden har det virkelig tatt av. På en liten måned har jeg gått opp et par buksestørrelser. Jeg brukte 34 i gravidbuksene i desember og nå er plutselig buksene i 36 fullstendig ubrukelige. Jeg har gått opp 13 kilo på 24 uker og de korte beina mine ser ut som to tømmerstokk-stumper.

Legen min så på fingrene mine og mente at jeg ikke hadde fått noe særlig vann i kroppen, men beina mine er jo plutselig full av cellulitter og passer jo ikke inn i annet enn strømpebukser, i tillegg sovner de til alle døgnets tider. Men MÅ det virkelig legge seg i fingrene for at det skal være mye vann i kroppen? Jeg har jo et visst håp om at de 13 kiloene ikke består kun av fett - for når jeg har nesten fire måneder igjen av svangerskapet, så stopper det ikke akkurat på 13 kilo..!

Kan andre som har hatt vann i kroppen hjelpe meg litt? Vil vannmengden bare fortsette å øke? Kan jeg gjøre noe for å forhindre det? Bør jeg være bekymret? Symfysen er forresten helt der den skal være, så det er mest i beina at jeg har forandret meg enormt.

Håper noen kan hjelpe meg bittelitt! Litt fortvilet situasjoner, kjenner jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har vann i kroppen, så legger det seg særlig rundt anklene og i fingrene. Du kan se ganske 'normal' ut om morgenen, men så øker det på i løpet av dagen.

Det er ikke uvanlig å legge på seg en god del i løpet av en graviditet. Så lenge du ikke propper deg med brus og sjokolade hver dag, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Husk at en god del av kiloene er fostervann og baby og morkake og alt det der. Kanskje kroppen trenger noe å tære på til du skal amme også, det er mye fett i morsmelk.

Jeg mistet noenogtyve kilo på få måneder etter fødselen, pga amming og trilleturer. Kjenner mange slanke damer som sier de gikk opp nesten 30 kg, det er umulig å se det på dem etterpå. Slapp av! Ikke gøy å føle seg som en hval, men det går over.

Skrevet

Kjøp støttestrømper som du tar på deg hver morgen før du står opp av senga. Legg beina høyt så ofte du kan for at vannet ikke skal hope seg opp i nedre del av kroppen. Hold deg unna saltholdig mat/drikke da salt binder enda mer vann i kroppen. Og trøst deg med at alt dette overskuddsvannet tisser du ut ila de første to ukene etter fødselen. Og smør deg jevnlig med olje eller parabenfri krem for å ta godt vare på huden mens den strekkes :-)

Skrevet

Hei, folkens!

Et litt komplisert svangerskap har nå nådd uke 24, og der har man møtt nye utfordringer. Jeg var fine 52 kilo før graviditeten (høyde: 1.60) og gikk ganske raskt opp i vekt fra starten av, men den siste måneden har det virkelig tatt av. På en liten måned har jeg gått opp et par buksestørrelser. Jeg brukte 34 i gravidbuksene i desember og nå er plutselig buksene i 36 fullstendig ubrukelige. Jeg har gått opp 13 kilo på 24 uker og de korte beina mine ser ut som to tømmerstokk-stumper.

Legen min så på fingrene mine og mente at jeg ikke hadde fått noe særlig vann i kroppen, men beina mine er jo plutselig full av cellulitter og passer jo ikke inn i annet enn strømpebukser, i tillegg sovner de til alle døgnets tider. Men MÅ det virkelig legge seg i fingrene for at det skal være mye vann i kroppen? Jeg har jo et visst håp om at de 13 kiloene ikke består kun av fett - for når jeg har nesten fire måneder igjen av svangerskapet, så stopper det ikke akkurat på 13 kilo..!

Kan andre som har hatt vann i kroppen hjelpe meg litt? Vil vannmengden bare fortsette å øke? Kan jeg gjøre noe for å forhindre det? Bør jeg være bekymret? Symfysen er forresten helt der den skal være, så det er mest i beina at jeg har forandret meg enormt.

Håper noen kan hjelpe meg bittelitt! Litt fortvilet situasjoner, kjenner jeg.

om det er noen trøst,så bruker jeg 34 i gravidbukser, men til vanlig er jeg 36/38 så kan være du brukte noen som var stor i strl? Sjøl er jeg full av flesk nå, æsj, skulle ønske jeg kunne skylde på vann i kroppen:/ det positive et at magen min syns ikke enda, men når den kommer itilegg til min nye bredde, såååå ser jeg nok ganske vannskapt ut sjøl;) er 20 uker nå:) så du ligger jo en mndr forran:)
Skrevet

Jeg har hatt det slik du beskriver. Lårene rett i skoene på en måte. Huden var spent, og det verker i leggene. Ikke noe særlig i fingrene. Brukte støttestrømper. Jordmor sendte meg til akupunktur og koppebehandling. Det fikk ut litt av vannet, og holdt blodsirkulasjonen i gang. Anbefales! Men jeg var slik litt senere i svangerskapet enn du er nå. Men prøv å få litt behandling.

Masse lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for svarene! Det setter jeg pris på.

Lykketroll*morTil2?: Akupunktur var et kjempegodt tips, det skal definitivt testes snarest! :) Betryggende å høre at du ikke hadde det noe særlig i fingrene, men at det faktisk var mye vann.

Syv88: jeg tror du baaare blir glad når magen begynner å bli mer synlig :) Jeg gleder meg til den blir enda større og det slett ikke er noe tvil om at jeg er gravid. Akkurat nå kan jeg jo bare se ut som om jeg har smelt på meg en haug meg kilo (om jeg ikke går i trange klær som fremhever magen vel å merke). Men dette vannet kan mer enn gjerne vente litt med å komme...

M&M: Mannen er utenlands på jobbtur, så han har nå fått en diger handleliste med x antall hudpleie-produkter som sikkert ikke hjelper, men som ikke skader å prøve ;-)

Nina1976: Du har nok helt rett, blir bare litt grepet av panikken når jeg ser på kalenderen og den laaange veien frem til 25. mai. Jeg håper jeg tar del i det gode selskap som raser ned litt etter fødsel :)

Skrevet

For å teste om du har mye vann i beina kan du klemme hardt med noen fingre, og se om det blir dumper i huden etter fingrene når du slipper opp igjen. Man får ikke nødvendigvis hovne fingre når man har for mye væske i kroppen, skjønner ikke hvor legen din fikk det fra? Jeg har møtt mange mennesker som har problemer med væske i beina (jobber som sykepleier) og det er veldig mange av dem som har væskeproblemet kun i beina, ingen andre steder. Hvordan er blodtrykket ditt?

Det er absolutt ikke uvanlig å få ekstra vann i kroppen når man er gravid, men legen burde utelukke evt svangerskapsforgiftning ved å måle protein i urin og blodtrykket ditt.

Ellers har det kommet gode tips over, med støttestrømper, sitte med beina opp og holde seg unna salt mat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...