LettBris Skrevet 5. februar 2013 #1 Skrevet 5. februar 2013 Hei DIB-damer. Jeg jobber som journalist for Foreldre & Barn og skal skrive en nettsak om nattskrekk hos barn. Nattskrekk er når barnet våkner brått og gråter/ skriker, som oftest prøver man å roe barnet men man får ikke kontakt. Dette er frustrerende og ekkelt, begge mine barn har jeg opplevd dette med! Er det noen av dere som har opplevd lignende hos barnet/ barna da de var rundt 3-års alder?
LillemorHeidi Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Vår datter har hatt dette i ca et år. Hun er nå tre. Vi var skikkelig bekymret før vi fant ut hva det var. I perioder har hun det hver kveld til samme tid også roer det seg for så å begynne igjen.
VimsemammaTil2Snart3 Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Jenta mi hadde en periode med dette da hun var 2,5 år. Ho våknet på natten, ofte rundt midnatt og skrek i sengen. Prøvte å roe henne ned, men Ho skubbet meg vekk. Måtte sitte på siden å passe på at Ho ikkje datt ut av senga. I begynnelsen var det veldig ekkelt og jeg forstod ikkje hva som skjedde. Men så leste jeg om det,.og da var det bare å passe på Ho. Ho husket ingenting dagen etter.
Pesta Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Ja vi hadde noen episoder da gutten var straks 2 år gammel, og nettopp var blitt storebror. Det var i 22-23 tiden på kvelden et par kvelder på rad, så gav det seg heldigvis. Han ropte NEI og var hysterisk, ble helt krakilsk da vi prøvde å roe ned eller trøste. Sovna igjen etter en 5-10 min.
Blomsterpiken og tullene Skrevet 10. februar 2013 #5 Skrevet 10. februar 2013 Vi har også opplevd dette, dattera vår er 2 1/2 år og våkner av og til om natten. Hun ble storesøster i høst og sluttet med bleie etter jul. I begynnelsen etter bleieslutt tok vi henne med på do da hun våknet på natten og gråt (skrek høyt). En gang nektet hun å tisse da jeg satte henne på doet, hun gikk ned og var helt hysterisk- klappet med hendene og greier... Jeg bar henne til senga og holdt i rundt henne i fanget mitt ei god stund og roet ned med litt sang og stryk.
Lenelill Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 ja her har vi også ei lita jente på 2 år og 6 mnd. Har hatt det litt fra og til siden sist sommer. Det startet også her etter hun ble storesøster da, sluttet med bleier og kom over i juniorseng. I perioder kommer det hver kveld, andre ganger bare en gang i uken. Da vi sluttet med dagsoving rundt jul ble det virkelig ille ett par uker, men så gikk det seg til. Vi merker det blir spesielt ille om hun er overtrøtt når hun legger seg, eller det har vært mye inntrykk i løpet av dagen. Det var helt fælt i starten, men så har vi lest oss litt opp på emnet og da ble det lettere for ett stakkars bekymret mammahjerte. Veldig bra dere skal skrive om saken!
Baby Bliss Skrevet 25. februar 2013 #7 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har en gutt på 2 år og 3 mnd. Det har kun skjedd 4-5 ganger, men syns det er like ekkelt hver gang. Jeg løper inn med en gang han begynner å skrike. Han skriker "mamma, mamma" om og om igjen, men jeg klarer ikke å roe ham. Tar jeg ham opp hyler han at han vil lalle, men når jeg legger ham tilbake hyler han fortsatt på mamma. Det er først når pappa kommer inn at han roer seg. Synes det er så rart at han roper på mamma og så er det kun pappaen som klarer å roe ham. Heldigvis skjer det sjeldent! Mener også det henger litt sammen med når han er overtrøtt.
*Vaskepott* Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 Sånn har vi hatt det med gutten vår fra han var født! Nå er han 2 år.. Begynner å tære på det meste nå! Har i tillegg ei datter på 5 mnd, som sover godt heldigvis
babyjakob Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Vår har hatt natteskrekk i perioder, mest omkring 18 mnds alderen. Eneste som har 'vekket' ham fra 'trancen' er å sette på en barnedvd. Så blr han rolig. Rare greier.
Plutselig_gravid Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Ja, har opplevd dette med barna mine da de var i 3-års alder. Fryktelig ekkelt første gangen. Da visste jeg ikke hva det var for noe. Her har de vært hysterisk og har hylt etter mamma. Men nærmer jeg meg for å trøste hyler barnet enda høyere og ser på meg som jeg skulle vært et monster. Slår og sparker. Eneste som hjelper er å bare være i nærheten. Prøver vi å trøste blir det verre, så vi har latt dem være i fred så har de brått sovnet igjen eller våknet fra "transen". Vi har heldigvis bare opplevd dette i kortere perioder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå