Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Snuppa har en stund gått på flutide pga langvarig hoste og forkjølelse. Dette alene har ikke hjulpet på slimdannelse i lungene, så vi har nå fått forskrevet ventoline. Jeg fikk resepten elektronisk, og fikk derfor ikke klarhet i dosering. Jeg kan bruke ventoline intill 4 ganger daglig, og tenker derfor å gi det morgen og kveld nå når hun er så forkjølet. Jeg har tidligere fått beskjed om å gi 2 doser flutide morgen og kveld inntil hosten forsvinner. Skal jeg fortsatt gi to doser nå når jeg skal ta ventoline og? Eller skal jeg gi en av hver? Jeg har 50 mg flutide, om dette spiller noen rolle.

Håper på noen gode råd :D

Endret av Auro84
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016447-ventoline-og-flutide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ventoline er for å åpne luftveiene og minske slimdannelsen. Den bør du ta noen minutter før Flutide, spesielt om hun er tett.

Da vil luftveiene åpnes slik at Flutide kommer ned i lungene og får virke der den skal.

Ellers kan du ta den ved behov, altså inntil 4 ganger daglig totalt, i perioder hvor hun er ekstra forkjølt/tett.

Flutide skal tas i samme dose som før om ikke legen har sagt noe annet.

Annonse

Har fått akkurat samme medisin til jenta mi, og fikk beskjed om å gi ventoline 15 min før flutide morgen og kveld når hun var på det verste angående slim og hoste. Men så snart hun var litt bedre, skulle hun kun få flutide morgen og kveld..og ventoline etter behov. Men jeg hadde ringt legesenter og hørt tror jeg. Viktig å gi medisinen på rett måte.

Vi gav en dose ventoline 2 ganger om dagen (følte han ikke hadde behov for noe mer), ca 10 min før han fikk flutide. Men barnelegen gav beskjed om at han kunne få 3-4 doser ventoline inntil 4 ganger i døgnet, siden bronkiene til barn under to år ikke er fullt utviklet og de ikke får full effekt av medisinen! :)

Rart at legen din ikke har gitt noe mer forklaring. Min lege sier at Ventolin ikke kurerer noe. Den åpner bare opp. Det hjelper ikke bare å gi ventolin.

Når mine går på dette får de Ventolin minimum 15 min før flutide hver morgen og kveld. Munnen bør skylles etter bruk av flutide. Da man kan få sopp ved bruk.

Jeg ville ha hørt nermere med legen om dosering for ditt barn. Vi har kun gitt flere doser en to om dagen når barnet har hatt pustevansker og da er det kun ventolin man kan gi flere ganger om dagen. En liten periode måtte vi gi dobbel dose flutide hver morgen og kveld.Etter en stund skal du jo også vende barnet av med dette. Det er ikke noe du bare slutter med når de er frisk. Vi går alltid gjennom en to ukers periode med bare dose en gang om dagen før vi får slutte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...