Gå til innhold

Hvordan definerer du "poppisnavn"

Anbefalte innlegg

I navnediskusjonene kommer det stadig vekk argumenter som "barnet mitt skal i alle fall ikke ha et poppisnavn" - men hva er et poppisnavn, egentlig?

Jeg mistenker at vi har litt forskjellige definisjoner, og det hadde vært artig å høre hva DU legger i begrepet.

Jeg tenker at et poppisnavn er et navn som "plutselig" er blitt veldig populære. Jeg tenker på navn som flere enn 100 unger har, og som har mer enn doblet sin populæritet på ti år.

Av guttenavn har vi da: (tallene i parentes er hvor mange som fikk dette navnet i hhv 2012 og 2003)

Aksel (205/76)

Aron (135/42)

Gabriel (180/90)

Leander (182/39)

Leo (144/55)

Leon (278/63)

Liam (321/27)

Lucas (315/61)

Linus (144/55)

Lukas (212/92)

Max (140/41)

Storm (106/34)

Sverre (121/56)

Theo (177/26)

Theodor (217/103)

Ulrik (131/63)

Jentenavn:

Ada (123/49)

Alma (123/40)

Alva (124/43)

Ella (278/88)

Hermine (106/24)

Isabella (124/32)

Leah (252/67)

Mie (110/18)

Olivia (212/46)

Sofia (241/72)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016368-hvordan-definerer-du-poppisnavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tenker at et navn ikke nødvendigvis er et poppisnavn bare fordi de er på topp ti, hvis det er et navn som alltid har vært populært, ta for eksempel alexander som er på topplisten nå men som har vært mye på topplisten siden 80-tallet, er vel ikke et "poppis-navn?"

sånn tenker eg...

For meg er det simpelt:

Er det veldig mange som får navnet er det poppis akkurat nå. Jeg har ikke en egentlig grense jeg går etter, så det er ikke nødvendigvis topp-10, kanskje nermere topp-20, men som sagt har ikke regnet akkurat på hvor grensen går.

For meg er poppisnavn navn som er inne på SSB's topp 40. Jeg inkluderer ikke navn som har hatt en økning de siste årene, da er det fryktelig mange navn som kan tas med.... F.eks. har navnet Cornelia nesten tredoblet seg i bruk perioden 2003-2012, fra 25 til 60, men jeg synes likevel det blir feil å kalle det et poppisnavn, selv om det helt klart ermi binden for tiden og viser en klar navnetrend med heuk av oldemornavn.

Jeg vil også legge til at selv om et navn har over 100 "brukere" så kvalifiserer det nødvendigvis heller ikke til poppisnavn. Noen navn er klassiske, dvs. har vært i bruk til alle tider, i større eller mindre grad, som f.eks. Aksel, Sverre, Andreas, Karoline. Et annet eks. er Elisabeth, som nesten er helt borte nå, men som lenge var en nanetopp. Om det plutselig blir populært igjen, så ville jeg aldri kalt det et poppisnavn - det er et navn som altid vil være der, og som har vært i bruk til alle tider. Dette til forskjell fra typiske navn som Ronny, Leon, Kevin, Leah, Liam - navn som egentlig ikke har noen tradisjon i Norge.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...