*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Har en gutt på snart 4 mnd, som de siste ukene har begynt å vokne mye oftere på natten. Jeg har alltid ammet han en 2-3 ganger om natten, men nå vokner han mye oftere + har begynt å skrike. Blir gal snart, får bare mindre og mindre søvn! Har begynt å legge han ved 19.30 - 20.30 tiden da han tydlig er trøtt! Han får pupp på senga, så legger jeg han i vogga og synger litt. Han sovner somregel ganske kjapt. Så vokner han rundt kl. 23 og skal ha mat (noen ganger kl. 24) - dvs dette er den lengste søvnperioden hans. Deretter våkner han hver 2 time! Noen ganger klarer jeg å få det til å gå 3 timer. Vil det bli bedre ?? Hvordan får man dem til å sove i lengere perioder om natten ? Han skjønner jo det er natt for han sovner raskt igjen etter litt pupp. Han sparker og styrer med dynen i sikkert en halvtime før han "våkner" hver gang og da begynner å småskrike. Vurderer nå å begynne med grøt... vil det hjelpe? Noen som kan dele noen erfaringer ?
Lisse_01 Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 (endret) Gutten min er 4 mnd nå og sover godt som han alltid har gjort. Men den dagen han våkner ofte og virker misfornøyd om natten, da begynner jeg med grøt. Jeg hadde prøvd grøt hadde jeg vært deg for å se om det hjelper. Mulig morsmelk ikke er nok lenger Men baby må jo være over 4 mnd før man gir grøt da Endret 4. februar 2013 av Lisse_01
eaglebeagle Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 (endret) Har en gutt på snart 4 mnd, som de siste ukene har begynt å vokne mye oftere på natten. Jeg har alltid ammet han en 2-3 ganger om natten, men nå vokner han mye oftere + har begynt å skrike. Blir gal snart, får bare mindre og mindre søvn! Har begynt å legge han ved 19.30 - 20.30 tiden da han tydlig er trøtt! Han får pupp på senga, så legger jeg han i vogga og synger litt. Han sovner somregel ganske kjapt. Så vokner han rundt kl. 23 og skal ha mat (noen ganger kl. 24) - dvs dette er den lengste søvnperioden hans. Deretter våkner han hver 2 time! Noen ganger klarer jeg å få det til å gå 3 timer. Vil det bli bedre ?? Hvordan får man dem til å sove i lengere perioder om natten ? Han skjønner jo det er natt for han sovner raskt igjen etter litt pupp. Han sparker og styrer med dynen i sikkert en halvtime før han "våkner" hver gang og da begynner å småskrike. Vurderer nå å begynne med grøt... vil det hjelpe? Noen som kan dele noen erfaringer ? Skjedde en bråendring i sovemønsteret på veslemor på dagen fire måneder. Hun pleide få mat 02 og 05 (la seg 20), men så våknet hun nesten hver time..... trodde jeg skulle få hetta. Det ble introdusert grøt på kvelden umiddelbart, og nå er rutinen grøt og legging før 20, jeg tar opp og gir pupp når jeg legger meg (tar liksom bare noen minutter og legger henne ned igjen) og så sover hun til fem for pupp. Vi står opp i 8-9 tida. Jeg snakket med helsesøster, og hun sa dette er relativt vanlig. Både fordi barna begynner å sanse mer, har sterkere inntrykk, fordi de trenger mer mat, og noen fordi det er tenner på gang. Så det er gjerne litt mer urolige netter fra ca 4-6 måneder :-) Endret 4. februar 2013 av eaglebeagle
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Blitt litt sånn her og, snuppa er 3,5 mnd, og jeg tror det blir grøt i dag:-) da jeg var liten, begynte barna med grøt da de var 3 mnd, så tror ikke de er farlig å begynne litt før 4 mnd...
Prøverpåentil Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Har en gutt på snart 4 mnd, som de siste ukene har begynt å vokne mye oftere på natten. Jeg har alltid ammet han en 2-3 ganger om natten, men nå vokner han mye oftere + har begynt å skrike. Blir gal snart, får bare mindre og mindre søvn! Har begynt å legge han ved 19.30 - 20.30 tiden da han tydlig er trøtt! Han får pupp på senga, så legger jeg han i vogga og synger litt. Han sovner somregel ganske kjapt. Så vokner han rundt kl. 23 og skal ha mat (noen ganger kl. 24) - dvs dette er den lengste søvnperioden hans. Deretter våkner han hver 2 time! Noen ganger klarer jeg å få det til å gå 3 timer. Vil det bli bedre ?? Hvordan får man dem til å sove i lengere perioder om natten ? Han skjønner jo det er natt for han sovner raskt igjen etter litt pupp. Han sparker og styrer med dynen i sikkert en halvtime før han "våkner" hver gang og da begynner å småskrike. Vurderer nå å begynne med grøt... vil det hjelpe? Noen som kan dele noen erfaringer ? Nesten eksakt beskrivelse av min baby. Hehe. Hun kunne sove opptil 6-7 timer første soveøkt.. La henne ikke før 23 da.. Men nå har vi begynt å legge henne kl 21.. Prøve tidligere og tidligere etterhvert.. Men nå sover hun på det meste 3 timer i strekk. Som regel bare to.. Blir uuutslitt .. Men vurderer selv å gi grøt snart. Bare ha en prat med helsesøster først. HÅPER det hjelper:)Lykke til til oss:) hehe
Tuva123 Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 akkurat som min jente ! våknet MINST hver andre time når hun nærmet seg 4mnd. Det er visst helt vanlig - desverre. Heeeelt utslitt pga søvnmangel, prøvde med grøt, men syntes ikke det ble noe særlig bedre. Nå er hun 5 mnd og hun sover endelig bedre. Nå våkner hun hver 3time, ( en litt lengre økt rett etter hun er lagt), spiser og sovner igjen. Vi legger henne kl. 19-1930. og hun våkner ca kl. 07 . Nå skal vi snart se om vi ikke kan avvenne henne med det ene måltidet på natta. Helsesøster foreslo å ta henne av puppen med en gang hun begynte å suge roligere slik at hun ble vant til å få mindre og mindre mat på natta. Evt. å gi vann i det ene måltidet.
.Lillemy. Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Sånn har begge mine vært når de nærmer seg 4 mnd, så vi begynte med grøt til begge den dagen de ble 4 mnd. Vil også anbefale deg og legge han i en pose om natten hvis han styrer mye om natten med dynen.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 Da ble det grøt på snuppa i dag:-) Tok det på formiddagen, av en teskje pulver, og falt skikkelig i smak. Så får vi tilvenne henne gradvis, og se åssen det går:-)
*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2013 Da ble det grøt på snuppa i dag:-) Tok det på formiddagen, av en teskje pulver, og falt skikkelig i smak. Så får vi tilvenne henne gradvis, og se åssen det går:-) Ja jeg har begynt å gi litt smaksprøver, som banan, gulrotpure og blåbær. Har kjøpt grøt i dag... og klør i henda etter å prøve Han blir jo 4 mnd om 9 dager så ikke lenge igjen. Kan jo ikke være noe farlig. Men hvor mye/ofte kan man gi i begynnelsen ? Tør liksom ikke gå for fort fram... han sluker dog alt jeg har gitt ham hittil, så han er nok klar for det meste!
*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2013 Godt å høre det er flere.... tross alt slit! Da vet jeg at det er vanlig! Skal på helsestasjonen til onsdag, så da skal jeg høre med dem. Har kjøpt grøt i dag og han er nok klar for litt mer mat ja. Han har lagt godt på seg av mm... men jeg har tydeligvis ikke nok til å mette han i lengden.... han vil jo ha pupp hele tiden... !! Slitsomt å vokne hver time om natten også. Til dere som har introdusert grøt... hvor ofte/mye gir man i begynnelsen?
*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2013 Har en gutt på snart 4 mnd, som de siste ukene har begynt å vokne mye oftere på natten. Jeg har alltid ammet han en 2-3 ganger om natten, men nå vokner han mye oftere + har begynt å skrike. Blir gal snart, får bare mindre og mindre søvn! Har begynt å legge han ved 19.30 - 20.30 tiden da han tydlig er trøtt! Han får pupp på senga, så legger jeg han i vogga og synger litt. Han sovner somregel ganske kjapt. Så vokner han rundt kl. 23 og skal ha mat (noen ganger kl. 24) - dvs dette er den lengste søvnperioden hans. Deretter våkner han hver 2 time! Noen ganger klarer jeg å få det til å gå 3 timer. Vil det bli bedre ?? Hvordan får man dem til å sove i lengere perioder om natten ? Han skjønner jo det er natt for han sovner raskt igjen etter litt pupp. Han sparker og styrer med dynen i sikkert en halvtime før han "våkner" hver gang og da begynner å småskrike. Vurderer nå å begynne med grøt... vil det hjelpe? Noen som kan dele noen erfaringer ? Skjedde en bråendring i sovemønsteret på veslemor på dagen fire måneder. Hun pleide få mat 02 og 05 (la seg 20), men så våknet hun nesten hver time..... trodde jeg skulle få hetta. Det ble introdusert grøt på kvelden umiddelbart, og nå er rutinen grøt og legging før 20, jeg tar opp og gir pupp når jeg legger meg (tar liksom bare noen minutter og legger henne ned igjen) og så sover hun til fem for pupp. Vi står opp i 8-9 tida. Jeg snakket med helsesøster, og hun sa dette er relativt vanlig. Både fordi barna begynner å sanse mer, har sterkere inntrykk, fordi de trenger mer mat, og noen fordi det er tenner på gang. Så det er gjerne litt mer urolige netter fra ca 4-6 måneder :-) Takk for svar! Hvor mye grøt gir du? Hva slags type grøt? Hvor mye ga du i begynnelsen? Litt redd for å gå for fort fram her
*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2013 Sånn har begge mine vært når de nærmer seg 4 mnd, så vi begynte med grøt til begge den dagen de ble 4 mnd. Vil også anbefale deg og legge han i en pose om natten hvis han styrer mye om natten med dynen. Har dyneklyper... men kanskje jeg burde prøve sovepose ja. :-)
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Jeg lagde grøt av en teskje pulver i dag... Holder meg til det noen dager, tenker jeg. Skal på helsestasjonen til uka, så får jeg høre litt hva de sier:-) Virket iallefall som det gikk helt fint for magen i dag:-)
.Lillemy. Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Vi gav en skje med grøt første dag, to neste osv. etter en uke gav vi til han ikke ville ha mer. Gi grøten på formiddagen sånn at eventuelt magevondt gir seg til natten. Etter to uker flyttet vi grøtmåltidet til kvelden. Vi gav Nestle sin risgrøt med banan, den falt i smak her :-)
Hundejente Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Nøyaktig samme her! Før sov han fra 20-08/09 med 1-3 amminger per natt. Rundt 3,5 mnd alder begynte han å våkne oftere, samtidig som han ble vanskeligere å legge om kvelden og å legge tilbake i egen seng etter amming om natta. Jeg var helt på randen. Som regel måtte vi ha ham oppe med oss til vi la oss og så ammet jeg i søvn og vi hadde ham mellom oss hele natten. Begynte så smått å introdusere grøt for et par uker siden, men går sakte fram, gir 20-40 ml morgen og kveld. Men det som forandret alt for oss, vet ikke hvorfor vi ikke hadde gjort det før, men drømte ikke om at det kunne gjøre så stor forskjell: sammenrullet teppe rundt sengekanten og en myk dyne under barnet, et lunt og godt rede. Nå sovner han av seg selv i sengen sin klokka 19 og det er null problem å legge ham tilbake i senga si etter amming om natta. Dette har ikke vært nødvendig tidligere, men han er vel blitt mer oppmerksom på omgivelsene, også oppi senga si. En siste ting som jeg også har blitt mer bevisst på, er ammingene om dagen. Han begynner å bli veldig ukonsentrert ved puppen, alt annet er spennende, så han har spist mindre på dagtid. Prøver nå så godt jeg kan å få til ihvertfall noen skikkelige amminger, hvor vi er helt i fred, hvis vi er på besøk spør jeg om å få sette meg på soverommet, hvis jeg har besøk, så unnskylder jeg meg og går inn på et annet rom og ammer. Det er verdt bryet, de siste nettene har han sovet fra 19-20 med 3amminger
eaglebeagle Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 Har en gutt på snart 4 mnd, som de siste ukene har begynt å vokne mye oftere på natten. Jeg har alltid ammet han en 2-3 ganger om natten, men nå vokner han mye oftere + har begynt å skrike. Blir gal snart, får bare mindre og mindre søvn! Har begynt å legge han ved 19.30 - 20.30 tiden da han tydlig er trøtt! Han får pupp på senga, så legger jeg han i vogga og synger litt. Han sovner somregel ganske kjapt. Så vokner han rundt kl. 23 og skal ha mat (noen ganger kl. 24) - dvs dette er den lengste søvnperioden hans. Deretter våkner han hver 2 time! Noen ganger klarer jeg å få det til å gå 3 timer. Vil det bli bedre ?? Hvordan får man dem til å sove i lengere perioder om natten ? Han skjønner jo det er natt for han sovner raskt igjen etter litt pupp. Han sparker og styrer med dynen i sikkert en halvtime før han "våkner" hver gang og da begynner å småskrike. Vurderer nå å begynne med grøt... vil det hjelpe? Noen som kan dele noen erfaringer ? Skjedde en bråendring i sovemønsteret på veslemor på dagen fire måneder. Hun pleide få mat 02 og 05 (la seg 20), men så våknet hun nesten hver time..... trodde jeg skulle få hetta. Det ble introdusert grøt på kvelden umiddelbart, og nå er rutinen grøt og legging før 20, jeg tar opp og gir pupp når jeg legger meg (tar liksom bare noen minutter og legger henne ned igjen) og så sover hun til fem for pupp. Vi står opp i 8-9 tida. Jeg snakket med helsesøster, og hun sa dette er relativt vanlig. Både fordi barna begynner å sanse mer, har sterkere inntrykk, fordi de trenger mer mat, og noen fordi det er tenner på gang. Så det er gjerne litt mer urolige netter fra ca 4-6 måneder :-) Takk for svar! Hvor mye grøt gir du? Hva slags type grøt? Hvor mye ga du i begynnelsen? Litt redd for å gå for fort fram her Jeg må innrømme at vi gikk rett på full posjon he he (mulig man blir litt mer uforsiktig når det er nr 5 :-)). Ikke noe intro her i gården. Tok en skål og hadde oppi ca 1 dl vann og fylte på med grøt til det var passe konsistens. Vi har prøvd forskjellige grøttyper - best liker hun Nestle´s ris/banan/blåbærgrøt. Prøvde den til Småfolk, ikke like vellykket. Nå bor vi nærme Sverige, og der er utvalget større. Hun er f.eks veldig glad i en velling som de selger der (ferdigblandet er det jo en drøm om man har dårlig tid). Vi gir ett grøtmåltid om dagen, ca kl 19 før bading og legging. Gir pupp før og etter grøten. Ellers gir vi litt smaksprøver av egen mat (uten salt), litt pure (Ellas kitchen faller i smak), en skorpe av brød bruker hun som kombinert gommegnukker og litt smaksprøve osv osv. Tenker vi ganske snart begynner med en porsjon grøt om morgenen også .
*oktobergutt 12* Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 4. februar 2013 Nøyaktig samme her! Før sov han fra 20-08/09 med 1-3 amminger per natt. Rundt 3,5 mnd alder begynte han å våkne oftere, samtidig som han ble vanskeligere å legge om kvelden og å legge tilbake i egen seng etter amming om natta. Jeg var helt på randen. Som regel måtte vi ha ham oppe med oss til vi la oss og så ammet jeg i søvn og vi hadde ham mellom oss hele natten. Begynte så smått å introdusere grøt for et par uker siden, men går sakte fram, gir 20-40 ml morgen og kveld. Men det som forandret alt for oss, vet ikke hvorfor vi ikke hadde gjort det før, men drømte ikke om at det kunne gjøre så stor forskjell: sammenrullet teppe rundt sengekanten og en myk dyne under barnet, et lunt og godt rede. Nå sovner han av seg selv i sengen sin klokka 19 og det er null problem å legge ham tilbake i senga si etter amming om natta. Dette har ikke vært nødvendig tidligere, men han er vel blitt mer oppmerksom på omgivelsene, også oppi senga si. En siste ting som jeg også har blitt mer bevisst på, er ammingene om dagen. Han begynner å bli veldig ukonsentrert ved puppen, alt annet er spennende, så han har spist mindre på dagtid. Prøver nå så godt jeg kan å få til ihvertfall noen skikkelige amminger, hvor vi er helt i fred, hvis vi er på besøk spør jeg om å få sette meg på soverommet, hvis jeg har besøk, så unnskylder jeg meg og går inn på et annet rom og ammer. Det er verdt bryet, de siste nettene har han sovet fra 19-20 med 3amminger Takk for svar. Ja jeg merker han er mye mer ukonsentrert ved amming på dagtid, virrer hodet fram og tilbake hele tiden, blir irritert når det ikke 'renner' melk hele tiden (utdrivingsrefleksen stopper). Skal ta ham med på soverommet dagtid å amme ja, men problemet er at han vil ha pupp hele tiden muligens fordi han ikke blir skikkelig mett hver gang.... eller så har jeg ikke nok melk. Gleder med til all amming er over jeg! Stolt av meg selv som har holdt ut så lenge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå