Gå til innhold

go' elg? Ziva (eller andre viltkyndige)

Anbefalte innlegg

Har fått en elgstek av en som har skutt elgen sjæl. Hvordan tilberede for å få den mørest mulig?? Jeg fikk den i frossen tilstand (hvis det er av betydning...).

Har sef gåglet litt og funnet flere metoder, f.eks langsteking, sursteik og tjälknöl. Det siste høres i grunnen mest lovende ut - Noen med erfaringer/anbefalinger?

Tenker å servere den til mor på søndag :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144016289-go-elg-ziva-eller-andre-viltkyndige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en gang laga klakasteik, men husker ikke hvordan, skal spørre muttern, det var fantastisk godt (men som jeg har klagd over før så er oppskriftboka mi vekk).

Klakesteik? Va'kke mange treff på det du! Atså noe som serveres på Yttervik Gard, og som er marinert i brennevin og urter?...

Gjest sug lut

Jeg har en gang laga klakasteik, men husker ikke hvordan, skal spørre muttern, det var fantastisk godt (men som jeg har klagd over før så er oppskriftboka mi vekk).

Klakesteik? Va'kke mange treff på det du! Atså noe som serveres på Yttervik Gard, og som er marinert i brennevin og urter?...

Det var nemlig det eneste treffet jeg også fant, og da har antakelig retten andre navn, så det er der muttern kommer inn.

Sursteik er kjempegodt, har riktignok berre smakt sursteik laga av okse (evt ei gamal NRF-ku, men det er mykje god smak i dei). Meinar oppskrift står i Espelids rutete bok, eit must på kjøkenet.

Ah, enhver respektabel husmor har da den rutete boka :) Den må jeg jo bla litt i, ho Ingrid har sikkert noen elgtips også!

Annonse

Ta den ut av fryseren på fredag, la den ligge i kjøleskapet til lørdag. Lørdag kveld tar du den ut fra kjøleskapet og lar den ligge på benken.

Steketid, temp på ovn og temp på stek skal du få bare jeg kommer hjem først.

Jeg venter i spenning :D

Tjælknøl eller hva det heter kan virkelig anbefales. Min mann som er oppvokst i elgeland har aldri likt elgstek før han fikk det servert som 29-åring:) Det er lettvint, kjempegodt og alltid en klassiker. Jeg er ikke noe stekmenneske, men har ikke fått til å lage den mislykket noen gang:)

Tjælknøl eller hva det heter kan virkelig anbefales. Min mann som er oppvokst i elgeland har aldri likt elgstek før han fikk det servert som 29-åring:) Det er lettvint, kjempegodt og alltid en klassiker. Jeg er ikke noe stekmenneske, men har ikke fått til å lage den mislykket noen gang:)

Jippi, en som har testet! Og du hiver den bare i ovnen i frossen tilstand? Akkurat det høres liksom så skummelt ut... Steker du den dagen før da? Fortell, fortell! :)

Sorry, bommet på gradene:) 75 grader 10-12 timer, kjernetemperaturen skal være 65-75 grader. (det tar 6-7 timer før du kan stikke termometeret inn;)

Kok opp vann, salt einebær og pepper. La saltlaken bli helt kald. Avkjøl steken litt, legg den i dobbel plastpose og hell i laken og laurbærblad. La steken bli helt kald i laken. Tar ca 5 timer. Vips: verdens beste steik. Ikke glemm rørte tyttebær:)

Jeg steker den om natten på 90-100 grader.. Og så gjør jeg akkurat det som står i oppskriften..

Den blir mør og akkurat passe salt:) Har fått kjempemye skryt hver gang jeg har servert den:)

Ah, nattsteking så klart. Det pleier jeg jo å gjøre med lammelår :)

Annonse

Gjest sug lut

Sorry, bommet på gradene:) 75 grader 10-12 timer, kjernetemperaturen skal være 65-75 grader. (det tar 6-7 timer før du kan stikke termometeret inn;)

Kok opp vann, salt einebær og pepper. La saltlaken bli helt kald. Avkjøl steken litt, legg den i dobbel plastpose og hell i laken og laurbærblad. La steken bli helt kald i laken. Tar ca 5 timer. Vips: verdens beste steik. Ikke glemm rørte tyttebær:)

Vet du hva, det må være omtrent det samme som klakasteik, det likner på det jeg husker av framgangsmåten fra den ene gangen jeg gjorde det - i så fall er det dødsgodt!

Vet du hva, det må være omtrent det samme som klakasteik, det likner på det jeg husker av framgangsmåten fra den ene gangen jeg gjorde det - i så fall er det dødsgodt!

Jepp:) Dødsgodt.. Høres ut som klakasteik. Betyr vel frossen, gjør det ikke??

Hm, kanskje jeg skal driste meg til det da! Meen, er fristet til å tine den før langsteking... Merker det stritter i mot å skulle slenge en frossen stek rett i ovnen (gulp) :/

Gjest sug lut

Hm, kanskje jeg skal driste meg til det da! Meen, er fristet til å tine den før langsteking... Merker det stritter i mot å skulle slenge en frossen stek rett i ovnen (gulp) :/

Jeg venter på tilbakemelding fra min kjære mor om framgangsmåte - du kan jo se om det er noen forskjell her.

Ta den ut av fryseren på fredag, la den ligge i kjøleskapet til lørdag. Lørdag kveld tar du den ut fra kjøleskapet og lar den ligge på benken.

Steketid, temp på ovn og temp på stek skal du få bare jeg kommer hjem først.

Jeg venter i spenning :D

Litt treg i dag men husker da ting til slutt ;)

Steketid kommer an på hvor stor steken er.

Steketemperatur 100 grader.

Kjernetemp 60-62 grader da blir den rosa og fin :)

Hvis du gjør som jeg beskrev i første innlegget så får du en ekstra mørning som gjør steken nydelig (smelter på tungen).

Og hvis du slenger med noen skrelte løk og gulerøtter rundt steken i langpanna under steking, så får du god smak på stekekrafta til sausen.

Ser ut som klaka betyr frossen ja! Utklipp fra telemarks turbobudeie:

"heisan..om du heve dæn fyste bokje mi fjøllmat sø stænde dæn der... legg ei steik m klaka kjøt på 70-90 grader i kald omn i ti tikmar gjer ein lakje av 1.2 lvatn 2sssukker 1.2 dlsalt 10eineber 2laurberblad 8 heile parkorn avkjøl varm steik i kald lakje i 6 timar prompte"

Blomstre, det gir jo totalt mening. For det med lake og sånn høres jo så kjent ut. Tjælknøl og klakasteik? Vel, rart barn har mange navn :) Men er Tjælknøl fra svensk? Kan jo hende tjæl - har noe med tele / tæla å gjøre?

Jepp, tjälknöl kommer av att köttet börjar tillagas tjælfruset (genomfruset), och knul är ett norrländskt dialekt ord för "klump".

Kjør på med frossen steik! Det slår aldri feil, altså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...