Lisse_01 Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Gutten vår er 4 mnd men stor og lang. Han er 67 cm og veier 8,1 kg. Med dunpose har han kjempe liten plass i bagen. Så jeg vurderer å bytte til sportsdelen. Den kan jo legges helt flatt. Men kan man ikke heve ryggen litt selv om baby ikke kan sitte selv? Føler folk er i mot det. Men det må vel gå an å ha en liten vinkel?
Jente+Oktoberbarn Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Snakket med helsesøster om dette, siden min hater å ligge i vogn. Hun hadde fått spørsmålet mange ganger og hadde derfor tatt kontakt med en fysioterapeut for å finne ut av det. Han hadde sagt at det var helt greit så lenge man passet på å legge de helt flatt igjen dersom man merket at de ble slitne.
eaglebeagle Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Gutten vår er 4 mnd men stor og lang. Han er 67 cm og veier 8,1 kg. Med dunpose har han kjempe liten plass i bagen. Så jeg vurderer å bytte til sportsdelen. Den kan jo legges helt flatt. Men kan man ikke heve ryggen litt selv om baby ikke kan sitte selv? Føler folk er i mot det. Men det må vel gå an å ha en liten vinkel? Det er bare å sette opp ryggen litt skrått i TKF´n (har samme selv til min på fem måneder - bruker sportsdelen), så lenge de får hvile ryggen og har støtte, er det ikke skadelig. Det er ganske mange "hysteriske" holdinger ute å går mht hva babyer kan og ikke kan. Etter mitt syn lever babyer med kroppen sin slik de er laget for å leve - ønsker de å "stå i fanget" litt, får de lov til det (selv om noen da blir fryktelig bekymret for ryggen). Jeg tror ikke de ville utforsket kroppen sin og gitt uttrykk for behov for å f.eks se over kanten på vogna, om det ikke var en naturlig del av utviklingen. Mennesket ville jo vært en merkelig (og lite overlevelsesdyktig) skapning om vi skulle måtte bremses i fysisk utvikling, for å ikke utvikle skader i skjelettet. Det viktige er å sørge for støtte, ikke overbelaste/statiske stillinger, og la de ha frihet til å legge seg ned eller hvile ved behov (altså ikke stroppe de fast i stillinger de ikke kan komme ut av). Jeg har hatt nysgjerrige unger som vil se "over kanten" før anbefalt alder for å "sitte", og da har de fått lov til det - selvsagt godt støttet. Bruk skjønn og lytt til babyen :-)
Lisse_01 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2013 Gutten vår er 4 mnd men stor og lang. Han er 67 cm og veier 8,1 kg. Med dunpose har han kjempe liten plass i bagen. Så jeg vurderer å bytte til sportsdelen. Den kan jo legges helt flatt. Men kan man ikke heve ryggen litt selv om baby ikke kan sitte selv? Føler folk er i mot det. Men det må vel gå an å ha en liten vinkel? Det er bare å sette opp ryggen litt skrått i TKF´n (har samme selv til min på fem måneder - bruker sportsdelen), så lenge de får hvile ryggen og har støtte, er det ikke skadelig. Det er ganske mange "hysteriske" holdinger ute å går mht hva babyer kan og ikke kan. Etter mitt syn lever babyer med kroppen sin slik de er laget for å leve - ønsker de å "stå i fanget" litt, får de lov til det (selv om noen da blir fryktelig bekymret for ryggen). Jeg tror ikke de ville utforsket kroppen sin og gitt uttrykk for behov for å f.eks se over kanten på vogna, om det ikke var en naturlig del av utviklingen. Mennesket ville jo vært en merkelig (og lite overlevelsesdyktig) skapning om vi skulle måtte bremses i fysisk utvikling, for å ikke utvikle skader i skjelettet. Det viktige er å sørge for støtte, ikke overbelaste/statiske stillinger, og la de ha frihet til å legge seg ned eller hvile ved behov (altså ikke stroppe de fast i stillinger de ikke kan komme ut av). Jeg har hatt nysgjerrige unger som vil se "over kanten" før anbefalt alder for å "sitte", og da har de fått lov til det - selvsagt godt støttet. Bruk skjønn og lytt til babyen :-) Takk for svar. Er enig med deg. Kan jeg spør hvor tidlig du byttet til sportsdelen?
eaglebeagle Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Gutten vår er 4 mnd men stor og lang. Han er 67 cm og veier 8,1 kg. Med dunpose har han kjempe liten plass i bagen. Så jeg vurderer å bytte til sportsdelen. Den kan jo legges helt flatt. Men kan man ikke heve ryggen litt selv om baby ikke kan sitte selv? Føler folk er i mot det. Men det må vel gå an å ha en liten vinkel? Det er bare å sette opp ryggen litt skrått i TKF´n (har samme selv til min på fem måneder - bruker sportsdelen), så lenge de får hvile ryggen og har støtte, er det ikke skadelig. Det er ganske mange "hysteriske" holdinger ute å går mht hva babyer kan og ikke kan. Etter mitt syn lever babyer med kroppen sin slik de er laget for å leve - ønsker de å "stå i fanget" litt, får de lov til det (selv om noen da blir fryktelig bekymret for ryggen). Jeg tror ikke de ville utforsket kroppen sin og gitt uttrykk for behov for å f.eks se over kanten på vogna, om det ikke var en naturlig del av utviklingen. Mennesket ville jo vært en merkelig (og lite overlevelsesdyktig) skapning om vi skulle måtte bremses i fysisk utvikling, for å ikke utvikle skader i skjelettet. Det viktige er å sørge for støtte, ikke overbelaste/statiske stillinger, og la de ha frihet til å legge seg ned eller hvile ved behov (altså ikke stroppe de fast i stillinger de ikke kan komme ut av). Jeg har hatt nysgjerrige unger som vil se "over kanten" før anbefalt alder for å "sitte", og da har de fått lov til det - selvsagt godt støttet. Bruk skjønn og lytt til babyen :-) Takk for svar. Er enig med deg. Kan jeg spør hvor tidlig du byttet til sportsdelen? Vi byttet nå da veslemor akkurat ble fem måneder. Primært fordi vi hadde lovet bort dypdelen til et vennepar som har termin nå i februar, men også fordi hun er blitt så stor at det var litt småtrangt i dypdelen. Vi har bare gode erfaringer med sportdelen nå. Hun ligger jo i bag, og sover som en sten i den ute og koser seg når vi triller på tur, noen ganger med ryggen oppe så hun ser verden. Jeg skulle kanskje ønske at jeg kunne vende vognen mot meg i blant, men ikke noe stort problem. Vær også oppmerksom på at kurven under vognen blir nesten ubrukelig med sportsdelen (trangt). Jeg har derfor kjøpt to sånne kroker til å henge lette poser i når jeg hadler på selve styret. Det med kurven og kunne vende vognen, er vel de to eneste negative erfaringene jeg har.
Vogndilla Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Er ikke noe problem å gjøre det, kjenner mange som har disse tre hjulingene som ikke er vendbare og som aldri har hatt bag. Vil du bytte så bytter du, grunnen til at mange er "negative" til det er vel fordi de selv foretrekker å bruke bag lengst mulig.
Lisse_01 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2013 Takk for svar dere. Skulle gjerne hatt bag litt til. Men den er så trang, så da må jeg jo bytte. Men blir spennende med sportsdel. Kjipt å "miste" kurven. Den er så grei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå