Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min ligger også i seteleie, men sykehuset sa at jeg kunne velge mellom setefødsel og planlagt ks. Etter å ha gjort litt research valgte jeg planlagt ks (særlig siden dette er mitt første barn og jeg i utgangspunktet hadde litt fødselsangst).

Når det er sagt, har jeg hørt om mange som har hatt fine setefødsler. Hvis forholdene ligger til rette for det, skal det ikke være så mye mer komplisert enn vanlige fødsler - bortsett fra at det haster litt med å få ut barnet i innspurten og at en del ender opp med haste-ks.

Hvilket sykehus tilhører du?

Mitt forrige barn lå i sete. Jeg fikk lov til å velge om jeg ville ta ks - og etter å ha tenkt litt og lest litt, så valgte jeg ks.

Det er visst omtrent samme risiko for komplikasjoner ved ks som vaginal fødsel v seteleie. Men jeg snakket med to som hadde langvarige og vonde fødsler i sete, men flere som hadde vellykkede ks, så da ble jeg jo påvirka av det.

Jeg hadde baby i seteleie sist, og fikk da velge om jeg ville ha planlagt ks eller setefødsel. Ble målt og sjekket slik at de var sikre på at fødsel skulle gå fint.

Men valgte ks fordi jeg var førstegangs og ønsket heller et fint og rolig planlagt ks eller en hard fødsel som likevel kunne ende i haste ks.

Angrer ikke på valget. Alt gikk fint og jeg var i minst like god form dagen etter som de som hadde hatt vanlig fødsel. :-)

Mitt andre barn lå i sete veldig lenge og vi snakket om forløsningsmetoder på jordmorkontroll. Jeg ville valgt vaginal fødsel om det hadde vært mulig. Babyen min snudde seg rett vei til slutt og det ble vanlig vaginal hodefødsel. Men jeg har alikvel bestemt meg for vaginal fødsel dersom mitt neste barn bestemmer seg for å komme med rumpa først. Jeg er klar over økt risiko for hastesnitt men det er igrunn derfor jeg ikke er redd for å prøve. Det kjennes trygt at de heller velger å avbryte fødselen fremfor å pushe på og prøve forskjellig ting slik de gjør under vanlige hodefødsler. Det kjennes trygt å vite at de ikke lar meg gjennomføre det om ikke alt ligger til rette. F.eks babyens vekt og tilstand, min helse osv osv. Så derfor vil jeg uansett prøve fordi en vaginal fødsel er tross alt det beste for både mor og barn dersom ingenting annet, bortsett fra leiet ,tilsier det. (i mine øyne selvsagt)

Jeg skal føde i Haugesund. Rart det skal være så forskjellige retningslinjer for dette. Vet man får velge mellom ks og vaginal fødsel i Stavanger, mens Bergen er strikse og ønsker at alle føder vaginalt. Godt det er første gang, så jeg ikke vet hva jeg går til.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...