gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Vi har lyst til å kjøre bil i sommer. Kjøre til Kroatia er målet(var målet) men vi vil også kjøre innom flere land som er litt utafor. Praha, Berlin, kanskje Paris. Og Seff alle andre land på veien. Vi har to barn, en vil sa være 6 og en på 2,5 år. De likner og kjøre bil og har vær sin tv i bilen. Vi tenker på å ta d med ro og ta etapper på ca 5 timer ganger 2 pr døgn. Vi kjørte til danmark i fjor og d gikk supert! Jeg har selv kjørt strekningen Norge-Kroatia da jeg var ungdom. Har noen noe tips til oss/advarsler? Erfaringer? Takk!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 En så lang bilferie med "storbyferie" innlagt høres skrekkelig kjedelig ut for barna Anonym poster: 6b9761646d9f7dd4aea7c93607de4c84
Elsker livet Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Jeg må helt ærlig si at det hørtes ut som et mareritt. Våre barn liker også å kjøre bil, men 10 timer i døgnet? Det hadde rett og slett blitt altfor mye for oss. Da hadde barna sannsynligvis sovet mye i bilen, og når kvelden kommer hadde det aldri blitt ro slik at vi fikk sovet selv. I tillegg høres det slitsomt å pakke seg inn og ut av bilen hver eneste dag. Men det kan jo kanskje fungere for dere. Har dere prøvd en slik type tur over færre dager?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 5 timer x 2 høres voldsomt mye ut for både liten og stor. Hadde aldri i livet orket. Varmt er det også.. Ganske stor forskjell på å kjøre til/i Danmark og gjennom halve Europa. Ville heller tatt fly til Kroatia og leid bil og kjørt litt rundt der nede. Anonym poster: 9b3cdc4aaa7415b058b86681bedfdd24
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 Vet om 4 ungdommer som tok en sånn tur i fjor sommer, og DE ble veldig slitne. Så jeg ser ihvertfall for meg at barna blir slitne av det. Men, dere må vurdere det selv Anonym poster: 26a6bb7c1c0adf367bb265bb4c42a0b1
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2013 Kanskje jeg ordla meg litt feil. Vi skal altså ikke kjøre til et nytt sted vær dag. Vi tenker da å bli en liten uke i Kroatia, men på veien stoppe litt her og der og ta d på feelingen og hva som er rundt oss. Men kanskje blir d litt drøyt med ti timer pr. Dag. Kanskje vi får til 5-7 timer med stopp? hovedsakelig handler ferien om å ha badeferie i Kroatia. Munnkurv opplevelser på veien. Kanskje tar vi båt på vei hjem. Er åpen for å være litt spontan;) har ei venninne med ferie hus i Kroatia så der blir d bare å slappe av;)
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2013 Ikke munnkurv.... Vet ikke hva jeg egentlig skulle skrive jeg;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #8 Skrevet 3. februar 2013 Kanskje jeg ordla meg litt feil. Vi skal altså ikke kjøre til et nytt sted vær dag. Vi tenker da å bli en liten uke i Kroatia, men på veien stoppe litt her og der og ta d på feelingen og hva som er rundt oss. Men kanskje blir d litt drøyt med ti timer pr. Dag. Kanskje vi får til 5-7 timer med stopp? hovedsakelig handler ferien om å ha badeferie i Kroatia. Munnkurv opplevelser på veien. Kanskje tar vi båt på vei hjem. Er åpen for å være litt spontan;) har ei venninne med ferie hus i Kroatia så der blir d bare å slappe av;) Høres ut som en ferie på de voksne sine premisser. Kjøre så langt kun for en liten uke og stopp i storbyer. Huff, det høres ikke mye kjekt ut for ungene med en varm sommer i bilstolene. Ta fly ned og lei bil der nede. Roadtrip gjennom Europa kan dere ta når ungene er langt større eller ungene kan kjøre selv. Anonym poster: 6b9761646d9f7dd4aea7c93607de4c84
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 Vi hadde en treukers campingtur i Namibia med en 2 åring, og kjørte alt fra 4-7 timer annenhver dag. Gikk veldig veldig bra, hadde ikke tv, men verdens mest tålmodige unge. Tror ikke det hadde gått med lillebror nei... Men alt kommer an på hvor fine pauser man tar innimellom etappene, stopper og tar en strekk, kjøper en is, finner man en fin plass så stopper man og bare nyter at man er på ferie, er lydhør for barna og bruker GOD tid nedover, sånn at det ikke blir stress for noen,det er tross alt FERIE for alle fire! God tur pg planlegg godt! Anonym poster: 06c3c3f5b5cd34123e9b210630e82ea5
Elsker livet Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vil anbefale deg å ikke være så veldig spontan midt i sommerferien med barn på slep. Veldig kjipt å ikke få skikkelig overnatting fordi alt er fullt. (vet ikke hvorfor det ble kursiv)
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2013 Takk! ja vi tenker da at stopper gjerne må innebære lekeplass stopp. Is, kaste ball på en Strand... Osv.. Og d med storbyene..., d skal også være på barnas premisser;) har lest meg opp om dyreparken og badeland i både Berlin og Praha. Og litt shopping vil d jo bli. Men også på lekebutikker. Skal vi ta en så lang bil ferie så skal d gjøres på barnas premisser så langt d går;) anonym 13.12 takk for svar om erfaringen deres!!
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2013 Elsker livet: takk for tips!! Tenkte jeg skulle legge opp en rute som vi går utifra. Men som ikke trenger å følges slavisk! Men se ann timer og kilometer og plotte inn litt hoteller/overnattingssteder. Kanskje sjekke litt om d pleier å være fullt og sånn på forhånd;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #13 Skrevet 3. februar 2013 Det er langt til Kroatia, men jeg tror det kunne gått fint å kjøre dit. Men det er langt nok i seg selv, så jeg ville ikke satset på å "kjøre innom" flere andre byer. Og du, man "kjører ikke innom" Paris på vei til Kroatia altså, det er en stor omvei! Om målet egentlig er badeferie i Kroatia, ville jeg tatt fly dit. Paris, Berlin og Praha er byer som ligger lenger nord, og som dere eventuelt kan ta bilturer til senere. Jeg har vært på bilturer til alle disse byene som ungdom, men familiens barn var da mye eldre enn dine er nå. Husk også at Danmark er vårt naboland, så at en tur dit gikk supert betyr ikke at det vil gå like bra å kjøre gjennom resten av Europa. Når der er gjennom Danmark har dere bare så vidt begynt Anonym poster: 7cd09166e39109473921f4c3be8fbc73
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 3. februar 2013 Kanskje droppe tanken om Paris da ihvertfall! trodde ikke d var så ille langt. Ser bare på kartet her. Turen holder jo egentlig om vi bare kjører i de landene vi må for å komme oss til Kroatia. Ser på sånne reise sider at d skal ta ca 22 timer til kroatia. Å d er jo ikke aller verst. Hvis man tar d over noen dager. Stopp i Danmark og Østerrike ihvertfall. D er jo på veien.
fiolregn Skrevet 3. februar 2013 #15 Skrevet 3. februar 2013 Det kommer til å gå helt fint! Jeg vokste opp med bilferier hver sommer, og vi kjørte både til Italia, Kroatia og rundt om kring i Europa! Det er aldri noe problem å finne overnatting, det er flust med tilbud. Bare kjøp en oversikt over over overnattingsmuligheter så er det bra :-D Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #16 Skrevet 3. februar 2013 Til dere som er så skeptiske til at storbyer ikke er barnevennlige: Tror dere ikke det bor barn i storbyene i Europa?? Barn kan få en fantastisk super ferie også i storbyer, bare man som foreldre planlegger og gjør litt reasearch. Ikke alle ferier med barn MÅ inneholde strand og basseng, det går faktsik an å gjøre andre ting med barn også,oppleve ting med de, vise de verden uten å må sitte på en trang sydenstrand hvert eneste år! Vi var på en treukers rundreise i nord i Tyrkia, og hadde tilsammen seks overnattingsplasser der vi lå i noen dager.En av disse plassene var ved sjøen(kaldt vann) men det var en fantastisk tur likevel. Til og med en uke i Istanbul var absolutt å anbefale for en 5 og 2 åring! Der fant vi fantastiske fine lekeplasser til barna, og så mange av de også!!Barna vår hadde det kjempefint uten basseng og strand! Anonym poster: 06c3c3f5b5cd34123e9b210630e82ea5
mrsrogaland. Skrevet 3. februar 2013 #17 Skrevet 3. februar 2013 Jeg kjørte 500 mil på to uker en gang med et barn og meg og samboer. Vi stoppet også flere steder og tok overnattingstilbud her og der. Vi ble slitne, dårlig humør, lei og trøtt. Har sel tenkt å kjøre til Italia men det blir ikke før om mange år og barna er store. Jeg tror det blir en veldig egoistisk ferie og ikke en ferie barna vil sette pris på. Jeg hadde ikke gjort det og vil heller ikke råde deg til å gjøre det!
mrsrogaland. Skrevet 3. februar 2013 #18 Skrevet 3. februar 2013 En annen ting du bør huske på at selv om det tar 22 timer i ren kjøring, så vil det ta mye lengere tid med dere og barns. Masse stopp, overnatting, ludteturer og måltider. Ikke gap over veldig høyt;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #19 Skrevet 3. februar 2013 Vi var på sånne ferier da jeg var liten, og jeg og mine søsken synes det var helt supert! Hun yngste var bare ett år da vi begynte med slike bilturer. Vi var borte 3-4 uker, og lite var planlagt på forhånd. Jeg synes sånne ferier er fantastiske. Anonym poster: 9827dee4d2ffefd58e023520792f7b57
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #20 Skrevet 3. februar 2013 Vi kjørte alltid på bilferie til Italia og yoguslavia da jeg var barn. 3 unger i baksetet og campingvogn på slep. Det var kjempekjekt! Men vi brukte ca en mnd på turen. Hadde flere dagers stopp på hver campingplass. Det er viktig å ha målet i sikte når en planlegger turen. Ville feks aldri "kjørt innom" paris på veien til kroatsia... Det er en omvei av dimensjoner! Mitt råd er å finne raskeste (og tryggeste) rute ned til kroatsia og legge opp turen etter hvilke byer/attraksjoner dere kjører forbi på veien. Tenk også sikkerhet! Velg en trygg rute! Jeg hadde ikke turd å satse på å finne overnatting spontant! Bestill på forhånd og sats på kortest mulig turer mellom overnattingene. Noen dager med lang kjøring og noen dager med bare to tre timer, og ta noen dager med pause innimellom. Anonym poster: 42ac24b826f0880dd65a8e0bdfa9fe0b
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #21 Skrevet 3. februar 2013 Takk for tips til alle;) tar d til meg og legger nok opp til en rolig tur straka veien med hyggelige stopp og overnattinger. Tenker ca en 1 uke kjøring opp og ned og så en liten uke i krotia( total relex) skal sjekke alle ting først!
Gjest yrild Skrevet 3. februar 2013 #22 Skrevet 3. februar 2013 He he ikke gal, men litt opptimistisk? Det kan være ulidelig varmt nedover om sommeren ( jeg bor her nede i midten et sted og på sommeren er det varmt som i en blikkboks når sola steiker rett på...). Spesiellt i storbyer med eksos og forurensning i tillegg. Ville satset på stopp nedover, men kun på den strake veien nedover og så stoppet et par dager hvert sted? Er jo veldig bra med tv i bilen da:-) da tror jeg vår fireåring kunne kjørt til verdens ende uten å beklage seg ;-) Ha en fin tur! Kroatia ser helt fantastisk ut!
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #23 Skrevet 3. februar 2013 Anonym 13.41 mange bra tips!! Takk!!! tror vi skjønner nå at Paris er d bare å stryke... Hehe;) gjør nok som du sier: raskeste, tryggeste vei. Med morsomme stopp og ikke alt for lange etapper alle dager;)
MammaMø84 Skrevet 3. februar 2013 #24 Skrevet 3. februar 2013 Trur ikke det blir noke problem. Nå vett ikke eg kor langt der e frå bosnia te kroatia men ei venninna har kjørt til bosnia fleire år på rad med barn i alderen 0-5 år det må jo selfølgeligt planleggast godt å vis du som foreldre e positive te det smitte det øve på ongane Eg hadde lett reist på enn sånnen tur hadde eg fått me meg mannen
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #25 Skrevet 3. februar 2013 Vi har også lyst til å kjøre til Kroatia, men turen blir utsatt pga ny baby. Planen da var å bruke tre uker, en uke hver vei og en uke på stedet. Sett deg ned med kartet, se på alternative stoppesteder og legg inn i kjørerute i google-maps. Husk å bestille hotell før dere drar. Mye kan være fullt i fellesferien. Anonym poster: c6ea8f0d46c7b118f19fbe73f41178a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå