Lea'85 Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har en gutt på 8,5 mnd og fant nettopp ut at nr to er på vei.... Noen som har noen gode råd og erfaringer? Vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette Mye tanker om det er lurt og at det blir travelt... Var ikke helt planlagt kan man si. Føler at det blir "urettferdig" ovenfor han vi har nå. Redd jeg skal syns det blir lite tid til han.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Hei Du sitter der jeg satt for 1 år og "noen" mnd siden. Det er skremende når det ikke er planlagt.. Her ble jeg redd for at tiden ikke skulle strekke til for sønnen vår, om vi fikk nr 2 så tett. Men etter noen runder med oss selv, så var vi bestemt på at det skulle gå. Gutten vår rakk å bli året, før lillesøster ble født Første tiden med de begge var nok så uoversiktelige, siden vi prøvde å være der like mye for begge, uansett hva.. Men etter noen uker (5-6 uker) så startet vi å komme inn i det, og vi oppdaget at det var lettere å fordele tiden enn vi så for oss, gutten var heller ingen sjalu gutt de første mnd, først når jenta var 8 mnd, så startet vi å se litt sjalusi, men ikke noe unormalt mye, skremmende eller farlig oppførsel, litt knuffing og krangel om oppmerksomheten. Det som tok mest tid frahani starten, var amme/flaske tidene, men jeg fant knepet som hjalp oss, jeg leste bok for guttungen, sang for han, eller så hadde vi kose stund, hvor han fikk sitte å stryke håret til lillesøster mens han satt sammen med oss, noe han likte godt.. Han likte også å få være med på å bytte bleie på lillesøster, han overrakte våtservietter, holdt den tørre bleia for meg osv. Han elsket å sitte i søskenvogna med lillesøster, med easywalker duo vognen, så kunne han holde henne i hånda ol på turer, noe som slo godt an Det har vært viktig å inkludere han i alt han ønsker å være med på, både bleieskift, flasker, røre sammen grøten osv. Han er en stolt storebror nå, som alltid passer på at lillesøster har det best mulig. Klart, noen små utbrudd med sjalusi er å finne, men detgår fort over.. Vi opplever det efektivt å sette seg på hans nivå og fortelle at vi elsker han like høyt som før.
M-jenta Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Vi har også to tette. 18 måneder mellom barna. Vi har inkludert storesøster i alt fra bleieskift til klesskift og det har gått veldig fint. Passet på at pappa har tatt baby når storesøster vil til mamma.Bedre at baby gråter litt i hendene til pappa, enn at storesøster føler seg tilsidesatt av mamma. Har bare positivt å si om to tette, GLED deg :-) Og tenk heller at småsøsken er en berikelse i livet til det barnet dere allerede har enn noe "urettferdig".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå