Gå til innhold

å møte nye (nysgjerrige) mennesker som ufrivillig barnløs...obs: lang tekst..

Anbefalte innlegg

I går var jeg en tur ute. sammen med noen fra jobb. Det var også venner av de jeg jobber sammen med der, som jeg ikke kjenner...

Hun ene som jeg aldri har møtt før, begynte å spørre om alderen min. Jeg sa jeg var 29, og hun sa... oi... jeg trodde kanskje du var 24, (det tar jeg som et kompliment)... Samtalen utviklet seg, hun spurte om jeg hadde barn. Jeg sa nei...

så fortsatte hun: "du må bare prøve å slappe av vettu...for du har vel lyst på barn?"

Jeg: "Ja, vi har hatt 5 insett av prøverør, så jeg har lyst på barn"

Hun:"Har du ikke klart det på noen av de gangene?

Jeg:" Jeg har mistet"

Hun" Kan du ikke bare kjøpe deg et barn da? Det er jo så mange som trenger en mamma, og så må du jo tenke på barnet også... jeg husker vennindene mine som hadde gamle foreldre, og jeg trodde det var besteforeldrene som var med på kamper og sånn...du må ikke være så ego vettu"

Jeg bare nikket, og sa at jeg følte meg fortsatt ung, og at selvfølgelig så vil jeg vurdere adopsjon hvis ikke ting går vår vei..."

så klarte jeg heldigvis å få samtalen over på noe annet....

Så sitter jeg her tankefull... har nesten ikke sovet i natt, pga denne samtalen... Var hun frekk, eller er det bare jeg som føler det sånn, siden jeg er i situasjonen? hun sa alt med medfølelse og et utrykk av at hun forstod situasjonen... men uansett så har jo ikke hun noe med å bry seg sånn i mitt privatliv....

J4eg har alltid vært åpen om IVF osv... så det er ikke her problemet ligger....

Hva tenker dere?

Fortsetter under...

FrekkFrekkFrekk!! Selv har jeg også alltid vært åpen, men man møter mange som tror de forstår men som snakker som om de akkurat har falt ned fra månen etter min mening... Ah, jeg blir provosert, jeg hadde nok ikke forholdt meg så forsiktig som deg, jeg hadde nok vært litt krass. Jeg har "satt på plass" mange oppigjennom tiden, prøvd å forklart hvordan det de sier oppfattes av meg, velger å tro at det da er noen andre som slipper å få slike idiotiske kommentarer fra samme mennesket... :P

Jeg synes hun var blåst og frekk, du er ikke problemet her!

Du er en annen person enn meg ja....!

Jeg er redd jeg hadde skjelt henne ut på stedet, for slik uttale synes jeg er utrolig stygt og frekkt sagt!

Har selv opplevd lignende, men vi har ikke villet være åpne om vår infertilitet og dermed bare fortalt det til nærmeste venner og familie.

Min mann har kreft og uhelbredelig spredning og en tidligere kollega spurte meg om jeg ikke ville ha egne barn (mannen har 3stk fra tidligere), og jeg svarte at med alt som har vært med barna hans, sykdommen hans, at jeg har vært syk selv osv, så har vi egentlig ikke tenkt så mye på det.

Svaret jeg fikk da gjorde at jeg så rødt....:

"Jaja, men du er jo så ung og så syk som mannen din er så har du jo god tid til å finne deg en ny å få barn med når han dør!"

Så at folk kan komme på å si så stygge ting, forstår jeg ikke!

Du er en annen person enn meg ja....!

Jeg er redd jeg hadde skjelt henne ut på stedet, for slik uttale synes jeg er utrolig stygt og frekkt sagt!

Har selv opplevd lignende, men vi har ikke villet være åpne om vår infertilitet og dermed bare fortalt det til nærmeste venner og familie.

Min mann har kreft og uhelbredelig spredning og en tidligere kollega spurte meg om jeg ikke ville ha egne barn (mannen har 3stk fra tidligere), og jeg svarte at med alt som har vært med barna hans, sykdommen hans, at jeg har vært syk selv osv, så har vi egentlig ikke tenkt så mye på det.

Svaret jeg fikk da gjorde at jeg så rødt....:

"Jaja, men du er jo så ung og så syk som mannen din er så har du jo god tid til å finne deg en ny å få barn med når han dør!"

Så at folk kan komme på å si så stygge ting, forstår jeg ikke!

Hærreguuuuuud, den tar nok kaka!! Gaaaaalskap!

ja, ele... jeg ser hvor du kommer fra.. men jeg har kommet til et punkt hvor jeg har gitt slipp på mye av mitt sinne ifht barnløsheten... Hadde dette vært for et år siden, tror jeg nok jeg enten hadde begynt å grine, eller klappa til dama....

selv om måten hun sa det på var helt bak mål, så forstod jeg (rart nok) fra hennes synspunkt... og hun hadde medfølelse i stemmen/kroppen... Jeg speiler og mottar andres følelser, så jeg er 100% sikker på at den delen var ekte....

sitter nesten igjen med en følelse av at det kan ha vært en beskjed til meg, om at jeg bør se videre, for å nå målet eller noe...

Jeg er litt dyp i min oppfattelse og tanke på livet... men samtidig så var det ikke riktig av henne å si sånn! Eller i det hele tatt å begynne å grave i mitt privatliv etter 30min!

Håperpåønskebaby: for en utrolig vanskelig situasjon! Noen er bare tanlkeløse.. Jeg har lært meg at alle mennesker snakker ut i fra sitt eget syn, og erfaringer, så jeg vil anta at den personen som sa dette til deg hadde et ønske om å finne seg en ny mann selv?... skjønner godt at du ble forbanna!!!

Det er ikke det at jeg er sint på grunn av barnløsheta, men jeg blir irritert på folk som mener de skjønner andre og så brauter fram med sin "løsning på problemet", og det er det jeg møter så alt for ofte...

Annonse

Frekt ja! Jeg er også 29, blir 30 i slutten av året! Er akkuratt i gang med mitt 2. forsøk. Gårdet ikke denne gangen, så prøver vi igjen.... Og igjen og igjen og igjen!! Vet ikke helt når jeg syns man burde "gi opp" og prøve noe ant, men vertfall ikke når man er 29!! Lykke til videre! :-) stå på!! ;-)

.... Og jeg tror ikke folk som ikke har vert gjennom dette selv, vet hvordan det er!!

Endret av Lovise83

nei... det tror ikke jeg heller.. at noen som ikke har vært der vi er, kan kjenne hvordan vi har det... og det forlanger jeg ikke heller...

men litt medfølelse, og ikke... dømming... som jeg kanskje tror var det som gjorde hele opplevelsen vond......

det var ikke ment som noen kritikk ele.. håper ikke du tolket det som det.

poeneget er at jeg har kommet så mye lenger i selvutviklingen min det siste året ifht å takle at jeg for tiden er ufrivillig barnløs. Noe jeg absolutt ikke har tenkt til å forbli særlig lenger...

Ja, hva var forresten det med at man begynner å bli for gammel når man er 29, hohooo, jeg leste 39 jeg, og syntes det var frekt nok! Nå er jeg en av de heldige da, var gjennom noen forsøk og sitter nå med tre dager igjen til termin, og det føles helt uvirkelig. Men jeg er fortsatt "ufrivillig barnløs i hjertet", altså, veien opp til dette er noe jeg bærer med meg for alltid, jeg tar ingenting for gitt og deler gjerne historien og følelsene mine i håp om at kanskje noen andre slipper å bli dratt ned av uvitende (men veldig ofte medfølende altså) mennesker som mener de vet best for oss...

Jeg synes det er kjempebra at du er åpen om det og des flere som er det des enklere blir det i møte med mennesker tror jeg! :)

oi bare 3 dager igjen :) masse lykke til...

skjønner heller ikke den at jeg er gammel nå som 29... ihvertfall ikke i dagens samfunn... hadde skjønt det for 100år siden... hehe...

ja.. tiden med prøving er nok noe vi alle vil bære med oss i hjertene. men forhåpentligvis så blir vi gode foreldre av dette...

Frekt ja! Jeg er også 29, blir 30 i slutten av året! Er akkuratt i gang med mitt 2. forsøk. Gårdet ikke denne gangen, så prøver vi igjen.... Og igjen og igjen og igjen!! Vet ikke helt når jeg syns man burde "gi opp" og prøve noe ant, men vertfall ikke når man er 29!! Lykke til videre! :-) stå på!! ;-)

.... Og jeg tror ikke folk som ikke har vert gjennom dette selv, vet hvordan det er!!

vi er akkurat like unge vi da :P blir også 30 i slutten av året...

nå har vi en god pause fra ivf og styr, og det synes jeg faktisk at vi har tid til! Det er viktig å være seg selv også oppe i alt dette... og jeg mista meg selv et sted på veien oppe i alle forsøka... er ferdig i det offentlige...

Annonse

Det er vi da! :-D og vi har ikke så dårlig tid! så klart skulle vi ønsket vi var småbarnsforeldre for leeenge siden, men når det ikke lar seg gjøre, er jeg sikker på at tiden snart er inne! Masse lykke til, og ikke hør på sånne som TROR de vet ALT.....! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...