Ønskergjernesnart Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 OM 14 dager skal jeg igjennom dette og ønsker noen som kan forklare meg litt. Aldri vært i narkose før blant annet. Gruer meg veldig... Hva skjer før og under + etterpå ? Noen d hjalp på å bli gravid bare dette? Huff... er fysisk dårlig jeg nå... Narkose- Må man ha slange ned i halsen?
Poteta Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Hadde lapraskopi og fjernet en cyste på 10 cm. Gikk bra. Narkosen er fint å få. Man bare sovner..,. Og når man våkner er inngrepet gjort. Jeg opplever å bli litt svimmel og kan besvime det første døgnet etter narkosen, men for de aller fleste går det fint. Få noen til å være dersammen med deg det første døgnet. Lykke til kommer til å gå gint
*ønskegull* Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har vært i narkose seks ganger som jeg husker. Jeg har reagert veldig greit. Sovnet fint og har vært sløv etterpå, men har vært i god form. Kommer ikke til å grue meg veldig hvis jeg må i ny narkose hvis jeg må det.. Må ikke ha slange. Får veneflon og beroligene. Pluss noe å sove på og maske jeg puster i Lykke til!
Fiemamma Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 OM 14 dager skal jeg igjennom dette og ønsker noen som kan forklare meg litt. Aldri vært i narkose før blant annet. Gruer meg veldig... Hva skjer før og under + etterpå ? Noen d hjalp på å bli gravid bare dette? Huff... er fysisk dårlig jeg nå... Narkose- Må man ha slange ned i halsen? Hvor skal du ta operasjonen? Jeg tok min ved St. Olavs. Jeg har blitt operrert for noe langt verre før så jeg var ikke nervøs. Likevel ble jeg behandlet som en dronning der! Hele teamet kom og hilste på og noen strøyk meg i håret og på armen og var helt skjønne. De forklarte hele tiden hva de gjorde og hva jeg måtte hjelpe til med. De ga meg masse skryt mens jeg ble klargjort. Kirurgen sto bak meg og strøyk kinnene mine varmt mens jeg fikk satt beroligende gradvis i hånden. Hun sa fra hver gang hun økte dosen og forberedte meg på hvordan jeg kom til å føle meg. Så sa hun at nå skulle de begynne å sette narkosen sakte, og at jeg måtte puste gode drag i masken over ansiktet og bare slappe av. Borte var jeg Du får varme laken/pledd over deg, og de dekker deg til nedentil med laken slik at du ikke ligger og viser alt mens du er våken. Du får engangstruser på sengeposten som de klipper av deg når du ankommer operasjonsstua di ,så ikke bruk din private hvis du ikke vil ha ødelagte truser Får ikke skrytt nok av hvordan de jentene var mot meg! Narkosen reagerer man så forskjellig på. Jeg blir alltid helt jævlig kvalm av den og satt ut i flere dager. Jeg blir også hes og veldig trøtt etter narkose, very bad hangover. Det kan hende at du ikke merker noen bivirkninger av den så ikke gru deg på forhånd. Du får all hjelp du trenger og kvalmestillende isåfall. Jeg ble operert for endometriose og det tok 4 timer å fjerne alt. Klarte knapt å gå på 8 dager etterpå, men de fleste er oppe og går nesten med det samme.. Det spørs hva de gjør med deg. Ønsker deg masse lykke til, ikke gru deg for det blir helt annerledes enn du tror
Fiemamma Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Etterpå våkner du opp på recovery. Du har kateter i blæra så du slipper å tenke på at du må tisse. Så ligger du der og slapper av med oksygen i nesen mens de passer på deg til du er bra nok til å bli kjørt tilbake til sengepost. Intubasjon er noe man får når det er veldig viktig å ha full avslapning i musklene i kroppen. Det gjøres ved dypere narkose der man ikke greier å puste selv uten hjelp pga. musklene bli lammet. Jeg vet ikke om man blir intubert ved lap, det er uansett noe de setter når du er borte og fjerner før du våkner så den merker du ikke (er derfor jeg ikke vet om jeg hadde det) Jeg ble intubert når jeg hadde operasjon i hjernen, men da sto det i papirene mine at jeg kom til å bli det.. Endret 2. februar 2013 av Fiemor!
dincene Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Jeg hadde ikke kateter i blæra ved mine 2 lapraskopier
Håperpåønskebaby Skrevet 3. februar 2013 #8 Skrevet 3. februar 2013 OM 14 dager skal jeg igjennom dette og ønsker noen som kan forklare meg litt. Aldri vært i narkose før blant annet. Gruer meg veldig... Hva skjer før og under + etterpå ? Noen d hjalp på å bli gravid bare dette? Huff... er fysisk dårlig jeg nå... Narkose- Må man ha slange ned i halsen? Jeg hadde laproskopi for to år siden for å finne ut hvorfor jeg hadde så mye vondt. For meg ble dette gjort som en dagsting. Møtte opp på morgenen på avdelingen (hadde hatt forsamtale) og reiste hjem på kvelden. Fikk tabletter før jeg ble trillet ned på operasjonsstua. Der satte de intravenøs væske før jeg ble klargjort til selve operasjonen. De pratet hele tiden med meg og forklarte. Fikk selv legge meg på bordet, hvor de rigget meg til og koblet på narkosen i veneflonen i armen. Fikk en følelse av å bli full når virkningen kom. Våknet så på oppvåkningen hvor jeg fikk smertestillende og sovnet igjen. Da jeg våknet neste gang ble jeg trillet opp på avdelingen. Der fikk jeg litt mat og drikke før jeg måtte opp og gå og så klare og tisse (krav for å reise hjem samme dag visstnok). Hos meg fant de endometriose og sammenvoksninger som de brant vekk. Tok lengre enn jeg hadde forventet før smertene ved eggløsning og menstruasjon ble betraktelig mye mindre. Om det hadde hatt noen effekt på våre problemer med å få barn vet jeg ikke da min mann ble steril som følge av en kreftoperasjon kort tid etter dette.... Det går veldig godt med operasjonen, så prøv å ikke tenk så negativt:) Masse lykke til med operasjon og forhåpentligvis graviditet
Poteta Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 En ting som kan være greit å vite er at de fyller magen med luft under operasjonen. Det meste får de ut igjen før de syr igjen, men noe blir igjen. Denne lufta er umulig å fise ut, da den ligger mellom tarmer og innvoller... Må derfor absorberes opp. Dette kan gi smerter. Og av alle steder kjenner man disse smertene i skuldrene... Smertestyrken varierer. Noen merker nesten ikke noe, mens andre kjenner det som " kniver" i skuldrene... Ikke farlig, men kan være vondt og ubehagelig. Smertestillende hjelper godt på disse smertene også
Poteta Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Opp å gå hjelper forresten på å bli kvitt lufta
Bambi14 Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Men fyller de ikke vann i livmora ved hysteroskopi? Ikke luft?
Gjest usababy Skrevet 5. februar 2013 #12 Skrevet 5. februar 2013 De fyller vann i livmora med hysteroskopi, ikke luft.
Ønskergjernesnart Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. februar 2013 Da har jeg gjort dette og d gikk greit men jeg fikk bare ett brev der d sto kort at egglederne mine ikke fungerer optimalt så det eneste riktige nå var å søke prøverør om jeg ville oppnå graviditet litt raskt. Sto også at jeg muligens hadde sjeldent eggløsning men alle hormonprøver tilsier fin eggløsning ? I tillegf kjemner jeg jo eggløsningen godt...Ble lei meg men vet jo veien videre. Ventetid!! Off...
Ønskergjernesnart Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2013 Men d sto ikke noe om at egglederne var tette eller om d var mye cyster? D var veldig lite info i brevet. Men d er iallefall sendt inn søknad på prøverør på st.olavs nå da. Har også dialog med medicus men d må jo betales selv i tilfelle :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå