Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg skal snart flytte, og vi har allerede skrevet under på kontrakten. Der står det at dep. skal stå på en sperret konto i mitt navn osv.. Nå vil de plutselig at jeg skal betale dep. til deres private konto, om jeg stoler på de, fordi det ble for dyrt å opprette ny konto. Jeg ble helt stum å stotret frem et "åjaaa..", men jeg syns jo ikke dette er greit i det hele tatt! Det er jo ulovlig at de skal ha dep på deres private konto, og kontrakten skrev vi under på for lenge siden. Årh, hater at jeg ikke klarte å si ifra der og da, men må ta dette opp med de når jeg skal flytte...de blir sikkert ikke fornøyd.. Anonym poster: ad46689b817c8b67cf9bbe5fedf35733
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Ikke lov nei. I det minste, få de til å skrive en kontrakt på at du har betalt til de privat, og at du skal ha renter osv. Anonym poster: c08de8ecae2b18a2e8c2180a5ff5f648
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Det kan ikke huseier forlange, det er ikke lovlig. Depositum skal stå på sperret konto i leietakers navn. Det er du som skal opprette kontoen, ikke huseier.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Vel, det er utleier sin plikt å opprette en depositumskonto. Om du vil være ekstra grei, og ikke lage noe bråk, kan du jo tilby deg å dele på summen. Det koster normalt ca 500 kr å opprette en slik konto. Ikke store summen, med andre ord :-) Anonym poster: e88d5a24628156280cb3f4eed46cc20d
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Det er ulovlig, og er også et regelbrudd, siden kontrakten som er signert, sier noe annet. Enten oppretter de en konto, eller så står du fri til å la vær å flytte inn der.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Vel, det er utleier sin plikt å opprette en depositumskonto. Om du vil være ekstra grei, og ikke lage noe bråk, kan du jo tilby deg å dele på summen. Det koster normalt ca 500 kr å opprette en slik konto. Ikke store summen, med andre ord :-) Anonym poster: e88d5a24628156280cb3f4eed46cc20d Jepp, jeg tok feil der, jeg var inne på DnBs sider etterpå og sjekka. Jeg hadde ikke betalt depositum til huseiers private konto, i alle fall, det kan fort betyr farvel til de pengene.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 For all del IKKE betal inn privat! Du har en kontrakt som er undertegnet, og skal følge den. Hvis de krever noe annet så er kontrakten det som gjelder. ALDRI betal inn til privat konto, det er mye penger! Selv om dere skriver en avtale om at du har betalt inn.
NoN Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 IKKE GJØR DET! Da har du ingen sikkerhet for å få pengene, og må eventuelt få dom for kravet før det eventuelt kan kreves inn. Vær tøff nå!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 Du må ikke gjøre det!!!! Anonym poster: 618ed4d2700b85a357554b04205facc0
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 Dette må du for all del ikke finne på å godta.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 det er vel utleier som skal ordne konto, det er iallfall beskjeden jeg har fått fra to banker.. Anonym poster: 921da499917791fea5ad6fadb762a635
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O
mrsrogaland. Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O Vi gjør det på samme måte og det fungerer veldig fint for oss. Vi har pengene på vår private konto. Det er konto uten kort og med begrensede uttak. Det står til enhver tid 10.000kr på den kontoen og pengene røres aldri. Det syntes også de vi leier hos er helt ok. V har en veldig fin tone og prater ofte sammen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Det var dette jeg også fikk fortalt at det kostet. Jeg syns i hvert fall det er urimelig at det settes på en utleiers konto. Om dere vil leie ut, så får dere jammen stå for utgiftene det koster også. Hva skjer om utleier plutselig trenger penger, og tar fra depositumet? Da mister jo leier renter i tillegg... Jeg kommer nok til å si noe på det, og nekte. Men jeg syns det er utrolig dårlig gjort å komme sånn i ettertid, for det skaper jo bare dårlig stemning. Hi Anonym poster: ad46689b817c8b67cf9bbe5fedf35733
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. februar 2013 #16 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O Vi gjør det på samme måte og det fungerer veldig fint for oss. Vi har pengene på vår private konto. Det er konto uten kort og med begrensede uttak. Det står til enhver tid 10.000kr på den kontoen og pengene røres aldri. Det syntes også de vi leier hos er helt ok. V har en veldig fin tone og prater ofte sammen. Joda, greit det funker for dere.. Men det er fortsatt ulovlig etter utleieloven å dømme.. Så om dere skal havne på dårlig fot med leieboer, kan faktisk dere få problemer med at depositumet står på deres private konto.
Gjest yrild Skrevet 1. februar 2013 #17 Skrevet 1. februar 2013 Nei, det går nok dessverre ikke. For onkelen som er advokat fortalte meg at det ike er lovlig.. Ville jeg sagt!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #18 Skrevet 1. februar 2013 Jeg godtar ikke å sette depositumspenger på privat konto du har da ingen mulighet til å få de tilbake om det blir bråk. og jeg har slitt med dette i forhold til to utleiere. Ene fant plutselig masse skader som jeg skulle betale for mente han til og med i en garasje som jeg ikke hadde brukt på alle årene jeg hadde bodd der. Mente at det ville ikke bli pent å vaske veggene så de måtte males og det skulle jeg betale for mente han. (jeg hadde bodd i 5 år og det går under vanlig slitasje det var ikke snakk om at det var merker eller tegnet på veggen eller noe slikt.) Hadde vi hatt det på privat hadde vi ikke fått pengene tilbake antageligvis, måtte gå videre med det og vant fram så han fikk ikke penga da alt han påpekte var enten feil fra tidligere eller vanlig slitasje.) Andre huseier gadd bare ikke ta turen innom banken for å skrive under slik at pengene ble utbetalt. Hva om han hadde de privat slik han ønsket og han ikke gadd å overføre de til meg. Nei da var det greit å kunne gå gjennom banken og få de utbetalt selv om det tok et par mnd. I en bhg jeg jobbet tidligere som var privat var det depositum som måtte betales inn, eier tok inn pengene på privat konto og det endte med at 8 stykker over 2 ganger måtte gå helt til retten for å få pengene utbetalt. For hun hadde brukt de opp. (denne bhg eksisterer ikke i dag hun er fradømt retten til å drive delvis pga dette.) Jeg betaler om så hva det koster å starte kontoen, selv om det er huseier som er pliktig til å gjøre dette, bare for å sikre pengene mine. Har fint råd å tape 500 til 1000kr mot å muligens tape 20-30 tusen. Anonym poster: 19bcdb36331bab07af608b6cb8e89042
Gjest yrild Skrevet 1. februar 2013 #19 Skrevet 1. februar 2013 Nei, det går nok dessverre ikke. For onkelen som er advokat fortalte meg at det ike er lovlig.. Ville jeg sagt! Ååå ipad! Onkelen min og ikke lovlig!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #20 Skrevet 1. februar 2013 Jeg godtar ikke å sette depositumspenger på privat konto du har da ingen mulighet til å få de tilbake om det blir bråk. og jeg har slitt med dette i forhold til to utleiere. Ene fant plutselig masse skader som jeg skulle betale for mente han til og med i en garasje som jeg ikke hadde brukt på alle årene jeg hadde bodd der. Mente at det ville ikke bli pent å vaske veggene så de måtte males og det skulle jeg betale for mente han. (jeg hadde bodd i 5 år og det går under vanlig slitasje det var ikke snakk om at det var merker eller tegnet på veggen eller noe slikt.) Hadde vi hatt det på privat hadde vi ikke fått pengene tilbake antageligvis, måtte gå videre med det og vant fram så han fikk ikke penga da alt han påpekte var enten feil fra tidligere eller vanlig slitasje.) Andre huseier gadd bare ikke ta turen innom banken for å skrive under slik at pengene ble utbetalt. Hva om han hadde de privat slik han ønsket og han ikke gadd å overføre de til meg. Nei da var det greit å kunne gå gjennom banken og få de utbetalt selv om det tok et par mnd. I en bhg jeg jobbet tidligere som var privat var det depositum som måtte betales inn, eier tok inn pengene på privat konto og det endte med at 8 stykker over 2 ganger måtte gå helt til retten for å få pengene utbetalt. For hun hadde brukt de opp. (denne bhg eksisterer ikke i dag hun er fradømt retten til å drive delvis pga dette.) Jeg betaler om så hva det koster å starte kontoen, selv om det er huseier som er pliktig til å gjøre dette, bare for å sikre pengene mine. Har fint råd å tape 500 til 1000kr mot å muligens tape 20-30 tusen. Anonym poster: 19bcdb36331bab07af608b6cb8e89042 Det er nettopp dette jeg er redd for, at de skal skylde på meg for alle mulige feil og mangler som går under vanlig slitasje, også får jeg ikke pengene jeg har krav på. Jeg kan nok strekke meg til å betale halvparten av summen for å opprette kontoen, men dette blir siste argument i en mulig diskusjon Hi Anonym poster: ad46689b817c8b67cf9bbe5fedf35733
mrsrogaland. Skrevet 1. februar 2013 #21 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O Vi gjør det på samme måte og det fungerer veldig fint for oss. Vi har pengene på vår private konto. Det er konto uten kort og med begrensede uttak. Det står til enhver tid 10.000kr på den kontoen og pengene røres aldri. Det syntes også de vi leier hos er helt ok. V har en veldig fin tone og prater ofte sammen. Joda, greit det funker for dere.. Men det er fortsatt ulovlig etter utleieloven å dømme.. Så om dere skal havne på dårlig fot med leieboer, kan faktisk dere få problemer med at depositumet står på deres private konto. Ja, det er sant. Men vi har en veldig god tone med de vi leier oss og jeg vet at det aldri vil bli noe klemmeri. Det er virkelig fantastiske folk vi leier hos. Ulovlig eller ei, ingen av oss var gira på å betale 1.000kr for å opprette en depositumskonto. Men du har helt rett, det er veldig lurt å gjøre det på den rette måten.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #22 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O Vi gjør det på samme måte og det fungerer veldig fint for oss. Vi har pengene på vår private konto. Det er konto uten kort og med begrensede uttak. Det står til enhver tid 10.000kr på den kontoen og pengene røres aldri. Det syntes også de vi leier hos er helt ok. V har en veldig fin tone og prater ofte sammen. Joda, greit det funker for dere.. Men det er fortsatt ulovlig etter utleieloven å dømme.. Så om dere skal havne på dårlig fot med leieboer, kan faktisk dere få problemer med at depositumet står på deres private konto. Ja, det er sant. Men vi har en veldig god tone med de vi leier oss og jeg vet at det aldri vil bli noe klemmeri. Det er virkelig fantastiske folk vi leier hos. Ulovlig eller ei, ingen av oss var gira på å betale 1.000kr for å opprette en depositumskonto. Men du har helt rett, det er veldig lurt å gjøre det på den rette måten. Så dere har bankinnskudd da? Greit nok at de dere leier hos er fantastiske, men jeg kjenner jo ikke mine utleiere engang. Syns det blir feil å spørre om jeg stoler på de etter å ha vært med de i maks 1 time... Hi Anonym poster: ad46689b817c8b67cf9bbe5fedf35733
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #23 Skrevet 1. februar 2013 I vår bank koster det nå 1000 kroner å opprette depositumskonto. Vi fikk helt sjokk, og for første gang i vår utleierkarriere har vi nå satt depositumspengene på vår private konto (en konto vi ikke har kort på med begrensede antall uttak). Leietakeren fikk selvsagt vite dette på forhånd, da vi skjønner utmerket godt at dette kan føles litt vanskelig. Anonym poster: c565b5af429ade00059364697ce3c82b Men da gjør jo dere noe som er ulovelig o.O Vi gjør det på samme måte og det fungerer veldig fint for oss. Vi har pengene på vår private konto. Det er konto uten kort og med begrensede uttak. Det står til enhver tid 10.000kr på den kontoen og pengene røres aldri. Det syntes også de vi leier hos er helt ok. V har en veldig fin tone og prater ofte sammen. Joda, greit det funker for dere.. Men det er fortsatt ulovlig etter utleieloven å dømme.. Så om dere skal havne på dårlig fot med leieboer, kan faktisk dere få problemer med at depositumet står på deres private konto. Ja, det er sant. Men vi har en veldig god tone med de vi leier oss og jeg vet at det aldri vil bli noe klemmeri. Det er virkelig fantastiske folk vi leier hos. Ulovlig eller ei, ingen av oss var gira på å betale 1.000kr for å opprette en depositumskonto. Men du har helt rett, det er veldig lurt å gjøre det på den rette måten. De jeg leide hos var også fantastiske, aldri noe problem på noen måte og veldig hyggelige i de fem åra jeg bodde der. Først når jeg flyttet at dette kom som lyn fra klar himmel Anonym poster: 19bcdb36331bab07af608b6cb8e89042
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 1. februar 2013 #24 Skrevet 1. februar 2013 Her har vi en herlig tone med utleieren vår.. Han orket ikke betale for en depositum konto, så han droppet depositum.. Og vet han satset stort der, men vi har bevist at det ikke gjør noe, siden vi alltid betaler for det vi ødelegger (byttet dolokk og dorullholder den mnd som gikk nå, flekkmalt steder på vegger, hvor vi har ripet opp malingen, og byttet en dørstokk som det gikk galt med under innflytting) Så noen velger jo å stole på de som leier, men er fåtall det også.. Om vi kommer til en utleier som skal ha depositum, men som nekter å betale for konto, så tror jeg nok jeg velger å betale den utgiften for kontoen selv.. Heller det enn å risikere store problemer når man skal flytte, uansett hvor fint forhold man har til utleier/leietaker, så kanting fort endre seg når man skal flytte.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #25 Skrevet 1. februar 2013 Vi leier ut og leietakerene har depositumet på egen konto med vår underskrift som sperre. Selvfølgelig - de skal jo ha rentene av sine egne penger! Ordne en depositumskonto selv du HI og ta med papiret til utleier for underskrift. Da ordner du opp helt i tråd med kontrakten også (som du må ha med deg til banken). Anonym poster: 4464e8f4da20f23acbe2016754ebafd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå