Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på vår første babysvømming på onsdag. (Mini er 3 mmd om 4 dager). Det så ut som om han koste seg, inntil han svelget litt klorvann og begynte å hive etter pusten. Etter litt ble han glad igjen og badet fortsatte. Men så har jeg lest litt... Studier viser at det er en viss risiko for å få astma, samt gjenntatte øreinfeksjoner hvis baby har deltatt på babysvømming. Dette er jo litt skremmende. Jeg er heller ikke veldig begeistret for at han svelger klorvann, eller dette med å ta hodet under vann. Men samtidig koste han seg og vi syns også det var stas. Noen med tanker rundt dette om man bør/bør ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke gå på babaysvømming men har tenkt bare å gå i svæmmehallen selv. Orker ikke å betale for dette.

Kommer til å prøve å dukke han under bare for å se hvordan han reagerer.

vis han liker seg i vannet så gå, MÅ vel ikke dukke han under..

Skrevet

Jeg for min del har aldri sett vitsen i sånne organiserte babysvømmingkurs hvor man skal ha babyens hode under vann... Vi drar jo av og til og bader i bassenget og leker, men hodet er over vann. Hun er jo ingen fisk! :P Litt vann i munnen hender jo, men aldri så mye at jeg kan tenke meg at det er skadelig... Du kan jo dra på bading selv og la mini plaske og styre på, mens du holder hodet over vann? ;)

Skrevet

Vi dro med vår tulle når hun var 10 uker første gang og hun storkoste seg :) elsket å være i vannet å dukke hode under :)

Bare husk på å blåse barnet i ansiktet for så å dra barnet imot deg under vann å rett opp, nesten som en firkantbevegelse under vann :)

Vi skal ikke begynne på babysvømming iallefall, klarer oss bra uten føler vi, og det er mer morro å kunne dra når vi føler for det og har tid :)

Skrevet

Begge mine har elsket det. Snuppa på 3 mnd dykket for første gang i går, og bare gliste:-)

Her er det billigere å ta et kurs enn å gå i svømmehallen like mange ganger, så da gjør vi det:-)

Skrevet

vi har bare posetive opplevelser på babysvømming.....

De får en helt Ann kontroll på kroppen, god balanse, elske å dusje, tygg på sin eggene ferdigheter.. raskere notorisk utvikling...

osv...

Datteren min er 2 år å begynte på svømming siden hun var 2 måneder å hun stortrives ennå... I barnehagen mestre hun ting ikke 2,5 åringene klare å hun er vant til vann å dermed unngår vi panikk ved uhell som vann i ansikte.

du skal ikke blåse i ansikte på babyen lenger......

Skrevet

Vi også er veldig fornøyde. Har barn på 9 som har gått på svømming siden de var 6 mnd og karakteriseres nesten som havfruer. Trygge i vann, stuper, crawler, dykker etc...

Minstemann har akkurat begynt og trives godt. En gang gikk vi opp tidlig da hun var sliten. Har dukka også.

Det er jo for å se om den refleksen kan beholdes.

Ser absolutt verdien i å være med.

Mange begynner ikke med svømming før 3./4. klasse, så synes det er viktig at de blir trygge i vann.

Skrevet

Den risikoen tar vi isåfall.

Jeg tror den risikoen veier opp mot at en får ett barn som er trygg i vann, lærer seg å komme seg opp/flyte om det skulle uheldig falle i vannet senere i livet, de får generelt bedre selvtillit av å mestre noe, de får bedre selvfølelse, bedre motorikk.... ja. og generelt resultatet av dette er at barn med alt dette får det bedre med seg selv, lettere venner osv.

Lille krapylet har gått på babysvømming siden han var ca 4 mnd. Vi har heleveien styrt det selv og ikke dukket han så mye under. For oss er det viktigere med ett barn som har det gøy og takler å få litt vann i ansiktet, plaske osv enn at han skal dykke så mye. Vi tenkte at det vil komme av seg selv når han blir trygg nok. og det fikk vi rett i. Nå er han 11 mnd og er helt bajas i vannet:) dykker ansiktet selv på egne premisser og utifra det lært å holde pusten (han dro inn litt vann de første gangene men testet igjen rett etterpå fordi han styrte det selv).

Hvor har du lest de studiene? Hva slags grunnlag bygger det på?

Jeg leser masse sånne studier på barn igjennom jobb og jeg må bare si at hvis jeg skulle fulgt alle disse negative vinklet studiene så tror jeg bare vi måtte droppet å få barn eller isolert oss inne i skumgummidrakter og fått maten intavenøst.

Skrevet

Den risikoen tar vi isåfall.

Jeg tror den risikoen veier opp mot at en får ett barn som er trygg i vann, lærer seg å komme seg opp/flyte om det skulle uheldig falle i vannet senere i livet, de får generelt bedre selvtillit av å mestre noe, de får bedre selvfølelse, bedre motorikk.... ja. og generelt resultatet av dette er at barn med alt dette får det bedre med seg selv, lettere venner osv.

Lille krapylet har gått på babysvømming siden han var ca 4 mnd. Vi har heleveien styrt det selv og ikke dukket han så mye under. For oss er det viktigere med ett barn som har det gøy og takler å få litt vann i ansiktet, plaske osv enn at han skal dykke så mye. Vi tenkte at det vil komme av seg selv når han blir trygg nok. og det fikk vi rett i. Nå er han 11 mnd og er helt bajas i vannet:) dykker ansiktet selv på egne premisser og utifra det lært å holde pusten (han dro inn litt vann de første gangene men testet igjen rett etterpå fordi han styrte det selv).

Hvor har du lest de studiene? Hva slags grunnlag bygger det på?

Jeg leser masse sånne studier på barn igjennom jobb og jeg må bare si at hvis jeg skulle fulgt alle disse negative vinklet studiene så tror jeg bare vi måtte droppet å få barn eller isolert oss inne i skumgummidrakter og fått maten intavenøst.

Hei og takk for svar. Mht lesestoff, se link under. Jeg blir litt skepstisk når jeg leser slikt, da jeg selv er i "risikpgruppe" for å utvikle astma.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5394028

Fra Folkehelseinstituttet:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:68792::0:5667:1:::0:0

Fra Tidsskrift fra den Norske Legeforening:

Kan babysvømming gi luftveisproblemer?

I en spørreundersøkelse som omfattet bortimot 3 000 skolebarn i Oslo, Hallingdal og Odda (Acta Pediatr 2003; 92: 905–9), ble opplysninger om babysvømming sammenholdt med opplysninger om forekomst av luftveisinfeksjoner i første leveår og familiær opphopning av astma og allergi.

5 % av barna hadde vært med på babysvømming, og i denne gruppen var det en overhyppighet av residiverende luftveisinfeksjoner. Nærmere dataanalyser viste at effekten i all hovedsak gjaldt barn av atopiske foreldre (10,5 % versus 5,6 %). En tilsvarende sammenheng ble også funnet når det gjaldt forekomsten av ørebetennelse.

Forfatterne antyder at babysvømming kan være uheldig når det foreligger familiær atopi, men unngår å trekke bastante konklusjoner ettersom studien er retrospektiv.

Skrevet

Ok. Det var veldig liten prosent i såfall da.

Større sjans at noe skjer om en kjører bil til babysvømmingen f.eks. Bare sånn for sette det i perspektiv:)

Vi under dette taket her har vel egentlig bare en tanke om at vi kan desverre ikke beskytte barna våres mot alt for en hver pris. Ofte blir en litt blind i hele løvemamma-rollen og det går mere tapt enn en "redder" barna fra:)

F.eks jeg har sterke allergier. Livstruende i forhold til en del ting. Mine barn har en sjans for å arve det med 60% ca.

MEN de arver ikke det samme å være allergisk for, de arver da bare i såfall det å være allergisk. Slik at de kan bli allergisk for noe helt annet enn meg.

Men jeg kan likevel ikke frarøve min sønn alt av mat og opplevelser i hysterien for at han KANSKJE vil reagere på ett eller annet.

Skrevet

Vi gikk på babysvømming med eldstemann når han var baby, har bare positive erfaringer med det, han koste seg i vannet, og han plasket og var helt vill med hendene. Vi er veldig positiv til babysvømming, de bruker muskelgrupper de ikke får trent på land, samtidig som de stimulerer motorikk og balanse. Hadde veldig lyst og gå med minstemann også, men han har vært mye forkjølet hostet og en del feber etter han var 3 mnd, så vi droppet det, dumt og betale mye penger når vi sikkert bare hadde gått halvparten av gangene. Men de har åpent terapibasseng hver fredag, lørdag og søndag her med oss, så meg og minste går ofte og bader om fredagene før eldste og pappaen kommer hjem fra jobb og bhg, kjempe koselig, minsten elsker vannet :-)

Skrevet

Vi fikk masse ørebetennelse med førstemann og har droppet babysvømming med nummer to. Har ikke hatt noen ørebetennelser med nummer to. Kan være tilfeldig da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...