Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Vi skal flytte til sommeren. Bor nå i hovedstaden og jeg har fått meg jobb rett utenfor. Byen jeg har fått jobb i er såpass dyr at vi ikke har råd til å kjøpe oss en enebolig der akkurat nå. Så hva ville dere valgt: Rekkehus- kort vei til jobb for meg. Kan bruke kollektiv eller eventuelt sykle. Ergo henting og levering er lettere for meg. Men det er jo kjedelig å bo så tett oppå folk. .Har bodd i blokk i mange år nå, så vi er jo litt lei. Enebolig- for å få råd til dette må vi et stykke lenger ut på bygda. Da får vi mer plass. Større hage og mer privatliv. Slipper å kanskje flytte igjen. MEN da må vi kjøpe oss en bil til. Samboer bruker bilen til og fra jobb. Det spiller ingen rolle for han praktisk sett hvor vi flytter da de områdene vi ser på leder alle mot E6 så bare det at vi flytter nå, gjør at han kommer nærmere jobben. Men velger vi rekkehus i byen jeg skal jobbe, vil han få kortere vei. Men han bryr seg ikke da han er vant til å bruke 1-1,5 time per vei, så nå vil han uansett få kortere vei. Jeg heller mot rekkehus da jeg har fullt ansvar for henting og levering. Samboer er mye borte så det faller mest på meg. Men han vil gå for enebolig fordi han vil ha privatliv osv. Større plass, garasje, kjellerstue osv. Vi kommer uansett til å måtte betale like mye for en enebolig på bygda som rekkehuset ved jobben min. Så lånet blir det samme. Jeg har foreslått at vi kan gå for rekkehus og når vi har nedbetalt over noen år kan vi kjøpe enebolig i samme område for å få mer plass. Men han vil ha enebolig nå. Jeg ser bare for meg at det blir en stressende hverdag å få tingene til å gå opp. Går vi for enebolig vil jeg ikke ha mulighet til å jobbe 100% pga henting og levering. I tillegg må vi uansett ha en ekstra bil for jeg har sjekke ut kollektivtilbudene i områdene vi har sett på og de er ikke forenelig med en jobb. Hva ville dere gått for? Anonym poster: 72ee73a672adc57e03f9a531e22d6a38
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville ha valgt enebolig fordi plass og privatliv er viktig for meg. Jeg ville også begynt å se meg om etter en jobb nærmere hjemme.. Anonym poster: 0038bb77cf2ec70ed3ffddf8b620bd09
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville ha valgt rekkehus. Ville ikke vært i tvil... For meg er det viktigere å få hverdagen til å gå greit, uten stress pga lang reisevei, tungvint med henting og levering etc. Dessuten er det jo dyrt med to biler. BOr selv i rekkehus og stortrives! Kunne ikke tenkt meg enebolig hvis jeg hadde muligheten heller. Så kjekt med masse lekekamerater rett utenfor døra, supre naboer etc. Og vi bor oss ikke i hjel. Ikke har jeg lang reisevei til jobben heller. Jeg bruker max 15 minutter fra dør til dør. Og da får jeg mer tid med ungene. Noen ganger syns jeg jo det kan være litt trangt, men egentlig holder våre 107 kvadratmeter over 3 etasjer i massevis på oss 4. Alt det andre er viktigere for oss. Anonym poster: bf18b7be932729cd95b3edc19dfa7e7d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville ha valgt enebolig fordi plass og privatliv er viktig for meg. Jeg ville også begynt å se meg om etter en jobb nærmere hjemme.. Anonym poster: 0038bb77cf2ec70ed3ffddf8b620bd09 Men jeg starter i denne jobben i juni Poenget var å få en jobb utenfor hovedstaden siden vi vil ut av byen. Blir ikke aktuelt å se etter en ny jobb, da denne arbeidsplassen er den eneste aktuelle innen for min interesse i det området. H.I Anonym poster: 72ee73a672adc57e03f9a531e22d6a38
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville ha valgt rekkehus. Ville ikke vært i tvil... For meg er det viktigere å få hverdagen til å gå greit, uten stress pga lang reisevei, tungvint med henting og levering etc. Dessuten er det jo dyrt med to biler. BOr selv i rekkehus og stortrives! Kunne ikke tenkt meg enebolig hvis jeg hadde muligheten heller. Så kjekt med masse lekekamerater rett utenfor døra, supre naboer etc. Og vi bor oss ikke i hjel. Ikke har jeg lang reisevei til jobben heller. Jeg bruker max 15 minutter fra dør til dør. Og da får jeg mer tid med ungene. Noen ganger syns jeg jo det kan være litt trangt, men egentlig holder våre 107 kvadratmeter over 3 etasjer i massevis på oss 4. Alt det andre er viktigere for oss. Anonym poster: bf18b7be932729cd95b3edc19dfa7e7d Høres bra ut Vi har nå bodd to voksne, ett barn som nå er 8 år og en stor hund i en leilighet på 70 kvm i 6 år så jeg mener vi klarer oss fint med rekkehus. Hvertfall de første årene. Vi er jo fortsatt unge(26 og 27 år) og man må ikke starte med en enebolig når en skal inn på boligmarkedet. Men vi må jo bli enige da er ikke så lett gitt. Tror jeg må finne en rekkehus med kjeller så jeg får mannen på gli Anonym poster: 72ee73a672adc57e03f9a531e22d6a38
hit og dit Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 På meg virker det som du har lyst på enebolig. Det er noe med måten du legger frem valgene på. =) Jeg kunne ikke tenkt meg å bo i rekkehus eller ha lang reisevei, og kan forstå dilemmaet. Vi har nå valgt å bo på lengre fra byen, og jeg har endret litt på karriereplanene for å tilpasse meg et liv på landet. Da slipper jeg å pendle og det frigjør mye tid til ungene. Etter min erfaring stjeler pendling for mye tid.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Ja har jo lyst på enebolig. Men har ikke lyst på reiseveien. Og jeg har lyst til å jobbe 100%. Er ferdig utdannet til sommeren og higer etter å jobbe. Nå jobber jeg bare deltid. Jeg trives så godt der jeg jobber nå og jeg lærer utrolig mye der. Jeg har fått jobb der til sommeren og vil IKKE slutte..hehe.. Jeg er bestemt på rekkehus og mannen enebolig. Men jeg mener at han bør jekke seg litt, da det er jeg som står for henting og levering. Så det har stor betydning for meg om jeg har 1 time til og fra jobb eller 15 min. H.I Anonym poster: 72ee73a672adc57e03f9a531e22d6a38
trollemor86 Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 Rekkehus kan jo gi litt privatliv da,litt avhengig av hvordan de er bygget. Er du helsig lan du få en ende med hage ved siden av og bak huset. Tror jeg ville gått for rekkehus i den situasjonen dere er i. Tenker litt at viss mannen er mye borte og henting/levering alltid faller på deg så bør kanskje din mening veie litt tyngre enn hans?
Maracuya Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 Enebolig = mer plass = masse å holde ved like, vaske, klippe plen etc. Går med mer tid til dette, pluss mer tid til reise til/fra jobb. Mindre tid til å være sammen med barnet. Dyrere transport og dyrt siden dere må kjøpe ekstra bil. Du må gå ned i stilling og tjene mindre. Mer stress, mindre penger. Siden samboer er mye borte så vil jo det meste av det ekstra arbeidet falle på deg. Mye som taler for rekkehus her. Selv bor jeg i enebolig på landet, ergo mye privatliv, men hadde jeg hatt valget ville jeg definitivt flyttet nærmere byen med gangavstand til i alle fall noe annet enn skogen, hatt et mindre hus å vaske og vedlikeholde, og noen naboer å se på innimellom
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 Hvis dere kommer til å ha like mye i lån med de to alternativene, men dere må ha en ekstra bil og du må gå ned i stilling, da blir jo det myyyye dyrere for dere med enebolig. Da kan dere jo heller betale mere for hus der jobben din er?? Selv stortrives jeg i rekkehus og ville nok valgt det uansett:) Anonym poster: 8f9e734321463c6dc8714bcfab7e913b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 Hadde nøyaktig samme dilemma for noen år siden, og mannen vant. Det ble enebolig på landet for oss. Det ville jeg ikke valgt igjen. Det er ikke egentlig verdt det selv om vi har god plass og privatliv, som du sier. Men jeg bruker mye tid på henting og levering i bhg, er avhengig av en ekstra bil, og har vært nødt til å gå ned i stilling for å rekke tilbake før bhg stenger. Det går dessuten mye tid til vedlikehold av hagen, så egentlig ønsker jeg å flytte til et rekkehus med en liten hageflekk nå, selv etter flere år i enebolig. Lykke til med valget! Anonym poster: 64fa48dd9f66f39f461f7f507e1d4c10
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 Jeg hadde samme valget for to år siden og vi valgte rekkehus Og gjett om vi er fornøyd! Ikke bare bruker vi kort til jobb, slipper unna noe særlig kø og bor sentralt i forhold til andre ting. Det andre er at vi har små barn og fy så digg det er å bo i rekkehus! Seks i rekke som er inngjerdet i alle retninger. Så fire åringen vår har kunnet leke utenfor alene siden han var tre. Alltid en nabo eller et annet barn utenfor. Full oversikt fra kjøkkeninduet. Fire barnefamilier i rekken og barna er gode venner. Sitter barnevakt for hverandre. Sosialt samtidig som vi har fint med privatliv. Vi er også i et sameie og slipper det meste av vedlikehold på huset. Nå har vi fått byttet kledning, vinduer og røranlegg, noe som har vært planlagt av sameiet og betalt for gjennom oppsparte midler. Eneste vi selv gjør er måke snø og klippe plenen vår. Synes det selv er greit å slippe så mye egenansvar på vedlikehold når vi har så små barn. Planen er og bo her i fem år til, dahar vi forhåpentlig nok til å oppgradere til enebolig i samme område Anonym poster: c382ca7e674ea22b98c7ac88fd5c39b0
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 Ville valgt det som gir dere best tid. Tid er den ene tingen man ikke kan lage mer av, ville ikke ofret mye tid med ungene for å bo i enebolig. Hvis forskjellen er 45 min hver vei i reise er det 1,5 t hver dag (eller mente du en time til sammen, da er det "bare" 30 min ekstra, innenfor det jeg kunne vurdert). Uansett er det gull verdt at alt går i hop med henting, bringing og jobb. Vent til ungene blir større, da kan det være kjekt med større plass, og som du selv nevner, da har dere kanskje råd til hus i samme område som dere nå kan kjøpe rekkehus. Anonym poster: ae45abb539de80f22e4ab9cb9aa878cf
Steget Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 Ville valgt rekkehus, eller tomannsbolig om det r der. Helst enderekkehus. Hvis dere skal ha enebolig, som gir deg lengre reisevei, mye jobb med hage og hus, og du er mye alene med ungene.. Nei, jeg ville ikke vært i tvil! Velg det som gjør hverdagen enklest og gir deg mest tid.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville uten tvil valgt rekkehus. Gode hverdager er det aller viktigste. Siden alt av henting og levering faller må deg er det etter min mening det selvsagte valget. Men hvorfor kan ikke mannen din prøve å finne seg en jobb som er i den nye byen slik at han bruker mindre tid på pending og får mer tid til familien? Anonym poster: 2dc67c1633c4d3ebac2f0d95a5c6f211
stylees Skrevet 1. februar 2013 #16 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville valgt rekkehus. For meg betyr det mer å bo sentralt enn å ha enebolig.
Mamma4livet Skrevet 1. februar 2013 #17 Skrevet 1. februar 2013 Jeg ville valgt bolig som ligger nærmest arbeidsted. Vi har prøvd å bo romsligere utenfor byen, da med lengre reisevei. Etter at vi kjøpte leilighet i byen har vi fått økt livskvalitet! Det å sitte i kø og stresse hjem fra jobb var veldig slitsomt. Så mitt råd er å velge det alternativet som vil gjøre hverdagen enklere for dere. Enebolig kan dere jo kjøpe etterhvert som dere forhåpentligvis får bedre økonomi.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #18 Skrevet 1. februar 2013 Vel, om du ber mannen din ta over enten levering og henting kanskje kabalen lettere går opp? Har dere råd til samme lånet med to biler og en redusert stilling? Høres ut som om dere fort har 10000 mindre i måneden om dere velger den løsningen... I tillegg til økt bensinutgifter. Stresstest økonomien med en rente på 8 % er mitt råd! Anonym poster: b4b978b58fba964f3eb7702daf7fb623
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #19 Skrevet 1. februar 2013 Selv om jeg har veldig lyst på enebolig, så ville jeg valgt rekkehuset! Uten tvil! Den reisetiden ville jeg ikke levd med rett og slett, tiden med barna betyr så mye mer en større plass. Det er hverdagen som er livet, og det er nok verdt det når du får mindre reisevei, enklere levering henting, mulighet for trim ved å sykle til jobben, mindre styr med vedlikehold osv. Bare fordeler ser jeg! Anonym poster: 5991af35a4681124bd26323e24724a47
Gjest overlord Skrevet 1. februar 2013 #20 Skrevet 1. februar 2013 Hva med enebolig i byen med utleie? Dersom dere kan leie ut en leilighet for ca. 9.000 per mnd vil jo det finansiere halvannen mill i lån. Dersom det ikke er mulig vet jeg ikke hva jeg ville valgt. Vil ha enebolig, men vil ikke bo på landet.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #21 Skrevet 1. februar 2013 Har snakket med samboer nå og han har snudd om det blir rekkehus rett utenfor hovedstaden istdenfor bøgda takk for svar alle sammen. Argumentene deres fungerte har var enig og det er ingen sure miner h.i Anonym poster: 72ee73a672adc57e03f9a531e22d6a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå