Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Fikk akkurat en mld der det sto Nero, etterfulgt av et hjerte. Skjønte ingenting, jeg. Anonym poster: 5b3b0159251a6f4acfcb7c2c148647cb
BareMas Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 ja Google er noe dritt, gitt Som ei på fb en gang skrev da hun fikk spørsmål om hun aldri brukte Google istedenfor fb som søkemotor: "jeg har ikke tilgang til Internett her jeg sitter, bruker iPhone, skjønner du!" Var fristende å skrive mye rart da, men visste ikke hvor jeg skulle begynne
Februargullet2013 Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 en keiser fra egypt eneste jeg vet
Papegøyeblomst Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Keiser_Nero Værsågod for hjelpen, tok meg 3 sek
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 Nero Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk «Nero» har flere betydninger. Nero Nero Født 15. desember 37 Antium Død 9. juni 68 Roma Selvmord Navn før tiltredelse Lucius Domitius Ahenobarbus Navn som keiser: Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus Regjerte 13. oktober 54 - 9. juni 68 Dynasti Julo-claudiske Forgjenger Claudius Etterfølger Galba Se også liste over romerske keisere Nero Claudius Caesar Augustus Germanicus (født 15. desember 37, død 9. juni 68), født Lucius Domitius Ahenobarbus, også kalt (50–54 e.Kr.) Nero Claudius Drusus Germanicus, var den femte og siste keiseren av det julo-claudiske dynasti i Roma. Den 25. februar i år 50 ble han arving til tronen etter sin grandonkel og stefar Claudius. Nero var sønn av Agrippina den yngre, søster av keiser Caligula, i hennes ekteskap med Gnaeus Domitius Ahenobarbus. Hun ble senere gift med sin onkel keiser Claudius, som adopterte Nero med navnet Nero Claudius Caesar. Han overtok tronen 13. oktober år 54. I 66 la han til tittelen Imperator til navnet sitt. Nero var en ytterst eksentrisk keiser, som drepte flere nærmere slektninger, inkludert hans mor, hans bror Britannicus, minst én av hans koner, vedkommendes ufødte barn samt filosofen Seneca, som ble drevet til selvmord av sin elev Nero. Keiseren anså seg selv som en stor musiker og kunstner, og viste blant annet stor interesse for de greske Olympiske Leker, som han ofte deltok i, gjerne i selvoppfunnede idretter som lyrespill, hvor han alltid vant. Neros liv endte i 68 med at hans livgarde konspirerte i å drepe ham, men Nero begikk selvmord før dette skjedde, med ordene "Hvilken kunstner verden mister i meg". Elskerinnen Claudia Acte hadde ansvaret for begravelsen hans. Nero var den siste keiseren av den juliske slekt, og etter Neros død brøt det ut borgerkrig i Roma, som etter tre keisere på ett år resulterte i at general Vespasian ble keiser i 69 og grunnla et nytt romersk dynasti, det flaviske. For ettertiden har Nero tradisjonelt stått som én av «historiens verste tyranner». Da Roma brant i år 64, fikk de kristne skylden og det brøt ut en vedvarende kristenforfølgelse. Ifølge en seiglivet legende, grunnet en tvetydig passasje av Tacitus, skal Nero selv ha tent på Roma for å få en unnskyldning for å utvide sitt keiserlige palass. Dette gjorde han også, men et stort hat mot alt som minnet om Neros regjeringstid som keiser sørget for at hele hans praktfulle keiserlige kompleks var jevnet med jorden innen få år. I middelalderen oppstod legenden om at hans gjenferd hjemsøkte valnøtt-treet som vokste der asken hans var gravd ned. Ravnene som holdt til i treet om nettene, ble tolket som demoner som pinte ham for hans forbrytelser. Da pave Paschalis II bygde den første kirken her i 1099, ble treet hugd ned, og dermed forsvant også spøkeriet. Polakken Henryk Siemiradzkis maleri Kristendommens fakler fra 1876 framstiller Neros dekadente livsførsel og brutale behandling av de kristne i 1800-tallets romantiske stil. Anonym poster: 3cbd8c5c1b55002df87ef8d1fbd87f02
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 Her "sakser" vi fra Wikipedia, ja ... ikke veldig imponerende. Og bare det dere må sakse fra Wikipedia er jo helt tragisk. Sov dere i historietimen, eller??? Anonym poster: cbbdd2baff342d2462dfd3f62aafafdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå