Gå til innhold

Til dere som har opplevd styrtfødsel(rask fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om noen som ikke rekker sykehuset...

Er det ingen tegn før det plutselig er en baby på vei ut?

Jeg brukte 2 døgn sist og hadde masse masrier og kynnere før så visste jo at noe var på gang...:)

Bare interessant å høre om dere er så avslappet på rier/kynnere at dere venter hjemme til det plutselig er for sent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk murringer, ikke vonde.. Dro på sjekk fordi jeg var førstegangs og ikle visste hva det var.. 1 cm åpning og kynnere fikk jeg beskjed om .. Hun var født under en time etterpå.. Hjemme...

Opplevde ikke rier led pauser.. Hadde en laaaang rie på ca 40 min, og 10 min pressrier..

Siden dette var min første gang så trodde jeg at jeg bare skulle på toalettet.. Skjønte ikke at fødselen var kommet så langt før hodet var på vei ut, for da merket jeg at det kom noe ut av feil hull :P

Håper jeg rekker sykehuset denne gangen...

Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel etter igangsettelse på overtid på sykehuset,kynnerne gikk over til rier ganske raskt. Hadde mye kynnere siste halvdel av sv.skapet så så kan ikke si at dette var et tidlig tegn på fødsel:)

Er også spent på hva slags fødsel jeg skal gjennom denne gangen,helst uten igangsettelse og i greit tempo;)

Skrevet

Jeg hadde en laaaang 1. fødsel over nesten 2 døgn.

Nummer to kom etter 40 min i aktiv fødsel, var heldigvis på sykehuset grunnet vannavgang. Vannet gikk aldri av seg selv med nr 1.

Skrevet

Jeg hadde hatt maserier hele dagen og dro inn på sykehuset. Tre cm åpning og ingen effektive rier sa de og sendte meg hjem.

En halvtime senere gikk vannet hjemme, pang sa det og førti minutter etter var hun ute. Vi bor heldigvis bare ti minutter å kjøre fra sykehuset så rakk det med et nødskrik. Hun var ute 10 min etter ankomst.

Skrevet

Hadde kjent det hele dagen egentlig... Hadde sex på morgenen, noe vi ikke hadde hatt på leeeeenge, mulig det som satt igang ;)

Så på kvelden gikk vannet (dette var 3 uker før ul-termin, men bare 6 dager før "min" termin). Ringte sykehuset, og de sa at jeg sikkert bare hadde tissa på meg...!!!! Hallo!!

Ga meg ikke, fikk komme inn, de studerte bindet jeg hadde tatt med meg (med "tiss"), og etter en stund var det greit; de skulle sjekke åpning... Takk!!

5 cm, and rising... En hard åpningsrie før pressriene satt til. 30 min senere var hun ute!

Skrevet

Vet ikke om min fødsel kan defineres som styrtfødsel.

Jeg hadde modnings rier/ kynnere i ca 3 uker før fødselen. Og hadde flere turer til føden for sjekk. Hadde aldri regelmessige rier, og det var heller aldri vondt. Siste sjekk var på jordmor undersøkelse den dagen fødselen startet. Da hadde jeg 4 cm og det var rett før vannet gikk,

Resten av denne dagen var lik de andre ( sammenlignet med de siste 3 ukene) jeg gikk 2 lange turer, kjørte lang tur å hentet ett familie medlem på flyplassen, og var på besøk hos mine foreldre. Kom hjem i 22 tiden. Siden jeg hadde en og annen kynner ringt jeg føden, for å sjekke, jeg visste jo at jeg hadde 4 cm tidligere på dagen. De forklarte meg at riene er regelmessige, og gjør vondt.. Så skulle bare gå å legge meg.

Ca klokken 23 gikk vannet, akkurat i det jeg la meg i senga. Og da startet riene. Nå var det skikkelig vondt. Dro rett på sykehuset, og klokken 24 hadde jeg 8,5 cm åpning. Klokken 1, full åpning og presset i en time. Så fra kroppen fortalte meg at den var i fødsel til barnet var ute så tok det 3 timer.

Har nå termin om ca 4 uker, og er veldig usikker på hvordan det kommer til å gå denne gangen. Om jeg får vonde rier før vannet går, eller om de blir regelmessige... Og lurer fælt på om vi rekker sykehuset.. 1 time å kjøre, og støresøster må leveres til barnevakt. ;)

Skrevet

Jeg merket absolutt ingenting, ingen kynnere eller nedpress eller noe som helst, før vannet gikk i 9-tiden om morgenen. Ble veldig raskt ganske intense rier så vi dro til Ullevål. Der tror jeg ikke de tok meg helt alvorlig (på dette tidspunktet var det som en sammenhengende rie som aldri tok slutt og jeg var helt desperat og tenker; har jeg bare 1 cm åpning nå så klarer ikke jeg å føde), men tilslutt sjekket hun åpning..og da hadde jeg 10 cm og følte trykketrang. så i heisen på vei opp til føden fortsatte jeg og trykke, og en liten halvtime etterpå kom han.. 2,5 time etter at vannet gikk hjemme. jeg var helt sjokkert og skjønte ingenting - var jo førstegangs fødende og alt. Men alt i alt synes jeg det var en flott opplevelse - og all den gruingen på forhånd var jo helt bortkastet!

Skrevet

Hører om noen som ikke rekker sykehuset...

Er det ingen tegn før det plutselig er en baby på vei ut?

Jeg brukte 2 døgn sist og hadde masse masrier og kynnere før så visste jo at noe var på gang... :)

Bare interessant å høre om dere er så avslappet på rier/kynnere at dere venter hjemme til det plutselig er for sent?

Hadde en rask fødsel med nr.1 på ca 5 timer fra spontan vannavgang hjemme. Med nr. 2 var jeg derfor forberedt på at det kunne gå fort, men ikke så fort som det faktisk ble.

Jeg så jeg hadde litt blod på papiret på do om morgenen, og kan hende svake murringer som overhode ikke var vonde. Ringte sykehuset som sa jeg kunne komme å sjekke om det var tegningsblødning. Mannen hoppet av toget og tok turen hjem for å bli med - men ingen trodde det var fødsel (10 dager til termin). Da vi kom på sykehuset ca 1 time etter dette, gikk vannet mens vi gikk inn i korridoren. Ganske umiddelbart trodde jeg at jeg skulle gjøre på meg, og skjønte i samme øyeblikk at det selvsagt var babyen som kom. Jordmødre kom løpende til, og sa at jeg skulle legge med ned på en fødestue. Nei sa jeg, jeg har en baby i trusen. Så dro hun ned buksene mine, og der var hun. Helt ukomplisert og så og si uten annet ubehag enn den intimgrensesprengende opplevelsen det var å gå med fullt av fostervanne dryppende bortover korridoren på sykehuset osv.

Jenta var helt super, og vi dro hjem samme dag. Nå når jeg fikk nummer tre, tok fødselen totalt sju timer fra riestart - så det er visst ingen regel :-) Lykke til!

Skrevet

Fikk modningstablett på sykehuset på overtid. Var helt umoden og 1 cm åpning fikk jeg beskjed om. Fikk kynnere på kvelden (som jeg pleide å ha hver kveld de siste 3 ukene) plutselig fikk jeg en gigarie som etterhvert var en sammenhengende rie uten pause, og 55 min etterpå var jenta ute etter 2 min pressrier.

Skrevet

Jeg liker ikke sykehus og synes d va bedre å gå hjemme med vondt enn i en korridor/fremmed rom, vannet gikk hjemme, babyen va født en halvtime etter at vi kom til føden. Gjorde egentlig ikke så sykt vondt heller, va nok derfor jeg tok det så veldig med ro hjemme - fikk beskjed når vi ringte inn at det skulle være så vondt at jeg ikke kunne snakke :-D haha - veldig seriøst å si!

Med nr to va jeg alene hjemme, hadde akkurat snakka med mamma og barnevakt at her kom det ikke til å skje noen ting. Hadde akkurat lagt på røret og alt satte i gang. Rakk så vidt sykehuset den gangen også.

Spent på nr tre nå, er litt mer stress når to barn skal til barnevakt osv, så det gjør ikke noe om det ikke går så fort..

Skrevet

Skulle jeg ventet til det var så vondt at jeg ikke kunne snakke så hadde ikke vi komt oss på sykehuset., jeg ringte selv etter at vannet gikk og riene starta., og klarte fint å prate en stund til :)

Skrevet

Jeg var nok i fødsel i noen timer uten at jeg visste det, trodde det var kynnere. Startet den en og en halv time lange kjøreturen til sykehuset for sikkerhets skyld, bare for å sjekke evt åpning. Trodde vi skulle bli sendt hjem :P Men babyen kom 25 minutter etter vi kom til sykehuset :D Det var nok rier, og ikke kynnere. Hehe. Men ikke skikkelig vondt før den siste timen. Og jeg er Tredjegangsfødende så burde jo egentlig visst :P

Skrevet

Med nr to kom første ri kl. 16, så neste etter et kvarter. Var vonde rier med en gang i motsetning til nr.1. Fikk mannen hjem, hev bagen med klær til eldste frøken fra oss hos svigers og kjørte bånn gass til sykehuset. Gikk sykt fort så fikk ikke smertestillende eller noe. Frøkna var ute 19:15.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...