Gå til innhold

Dårlig samittighet...5 åringen har hull i tennene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sliter jeg skikkelig med samvittigheten her. Minstemann har fått to hull og jeg fatter ikke helt hvordan dette kan ha skjedd.

Vi er nøye med snop og brus og slikt og dette er kun på lørdager. Det drikkes ikke juice eller saft og hun har normalt kosthold. Ikke småspiser hun mellom måltidene og tennene pusses godt morgen og kveld...hver dag! Jeg har masse hull og vil ikke at ungene skal ha dette. Hun får fluor hver kveld.

Vi har to større barn og de har aldri hatt hull.

Hun skal tilbake å fylle i den ene tannene snart...den andre er tatt. Jeg sa til tannlegen at jeg ikke helt kunne forstå dette og han snakket om at det muligens var tannens form som gjorde dette + spyttet hennes.

Men fader altså....dette er kjipt. Andre med 5 åringer med hull?

Anonym poster: 880ed76c5c5135c64f4bcb5755271c70

Fortsetter under...

Skrevet

Det er stor forskjell på hva tennene tåler. Ingen av mine har hatt hull ennå, men jeg har fått beskjed av tannlegen at det er noe med enzymene i spyttet i tillegg til styrken på emaljen som gjør at noen mennesker får lettere hull i tennene enn andre...

Anonym poster: fb08e0776928c22919bbddbb9729da60

Skrevet

Har ikke femåring med hull... Men jeg har ekstremt dårlige tenner... Og min tannlege sier at dette mest sansynlig er arvelig.... Så ser ut som femåringen har arvet dine dårlige tenner da. Min har heldigvis ikke arvet mine, ser det ut til...

Gjest sussie77
Skrevet

Er nok forskjell på styrken på tennene. Noen får lettere hull enn andre. Har selv bra tenner så håper mine barn har arvet det.

Skrevet

Min 4åring måtte trekke bakerste tannen.

Som tannlegen på sykehuset sa, var dt nok uheldige kombinasjoner av at han hadde melkeintoleranse og dermed fikk mer juice. (Joda, han drakk vann også- men til frokost og kvelds når andre drikker melk - smaker det godt med noe annet enn vann...)

I tillegg hadde han astma, og fikk astmamedisin.

Han var utrolig vanskelig å pusse tennene på også, fra han var 1-3år. Det var en evig kamp hver kveld.

Etter den gangen har han ikke hatt hull i tennene - og det er nå 8år siden.

Følte meg skyldig og fæl jeg og, selv om jeg var nøye på å pusse hver kveld o.l.

Anonym poster: 805c7132794bb790591c33d7c955a0e5

Skrevet

Jeg hadde selv to hull på 6 årskontrollen - det var fordi jeg hadde dype furer i jekslene som var vanskelig/umulig å pusse. Jeg fikk "forseglet" resten av jekslene etter det med noe limaktige greier, har mamma fortalt.

Jeg har ikke hatt hull etter det! Og jeg er over 30 :)

Om 5-åringen din har gått på medisiner (antibiotika o.l) når han var mindre så kan det jo være at han har svakere tenner pga dette. Evt. så er han bare født med svake tenner. Noen får bare lettere hull enn andre....

Fikk du ingen råd? Kanskje begynne med tanntråd? Og kanskje fluorskylling i tillegg til fluortbl? Huske å ikke skylle tennene med vann eller drikke vann etter tannpuss....

Anonym poster: f0c76469f099ce70f22bfa5c6ff1772f

Annonse

Skrevet

Jeg har 2 barn. Det ene har trukket en tann pga hull, en annen har delt seg pga hull. Hun har også borret....

Den andre har ikke hatt noe hull. Gjett hvem av de som spiser mest nugatti!

Noen er bare sånn... Mannen min har aldri hull, mens jeg alltid har det. Og vi har relativt likt kosthold altså :)

Anonym poster: 88caf17997ce1665ffd8d3e7e84849a7

Skrevet

Her manglet jr en bit av emaljen på en tann, hadde ingenting med tannpuss å gjøre, for det var en svakhet i tannen. Noen har svakere tenner enn andre, og det kan vi ikke vite noe om før det evt skulle skje noe.

Viktig å ikke skylle munnen etter pussing er det eneste vi har fått beskjed om å passe på. Ellers bruker han en sånn magic og fluor.

Skrevet

Takk for svar....får prøve å tenke at det ikke kunne vært unngått....men skikkelig kjipt likevel.

Så var det en mor her i feltet som sa man ble meldt til barnevernet når ungene fikk hull for det var omsorgssvikt. Håper ikke det stemmer?? At tannlegen meldte man inn....

HI

Skrevet

Takk for svar....får prøve å tenke at det ikke kunne vært unngått....men skikkelig kjipt likevel.

Så var det en mor her i feltet som sa man ble meldt til barnevernet når ungene fikk hull for det var omsorgssvikt. Håper ikke det stemmer?? At tannlegen meldte man inn....

HI

Nei, slapp av!

Dette gjelder ekstreme områder - det barn får hull ofte og man tydelig ser at foreldre ikke gjør noe med det.

Hørte det samme jeg også, freaket ut. hehe :)

Men, neida - det stemmer ikke at det er slik det fungerer!! :)

Anonym poster: 805c7132794bb790591c33d7c955a0e5

Skrevet

HI

Nei nei nei! Det er ikke tilfelle pga et hull. Det er mer hvis tannlegen ser at tennene er dårlig ivaretatt, at de bør melde. Men tannleger er smarte folk, de klarer å se hvorvidt dette kommer av dårlig tannpuss eller ikke

Anonym poster: 88caf17997ce1665ffd8d3e7e84849a7

Skrevet

Vet om en 3-åring som far tok med til tannlegen, viste seg at ungen hadde fult av hull. Hun bodde fast hos moren og var hos far annehver helg. Det ble meldt til barnevernet. Jenta drakk saft og brus hver dag. Så det er det jo ene og alene mors skyld. Stakkars liten, 3 år og ha hull allerede!

Anonym poster: 0712d27c2c8b25c8af551d1d63d6b88b

Skrevet

Vi melder ikke omsorgssvikt etter et hull eller to...det hadde blitt fryktelig mange å melde. Men dere som har barn med hull bør absolutt gå nøye gjennom vanene deres og tenke over hva dere kan gjøre for at det ikke skal bli flere av dem! Drikk vann i hverdagen, puss morgen og kveld med fluortannkrem, begrens alle søte matvarer (yoghurt, juice, kjeks, ketchup, honning osv), og ta fluortabletter. Vi anbefaler at dere hjelper til med tannpuss helt til barnet er 10 år. Har man "dårlige" tenner, må man ta konsekvensen av det og gjøre enda mere for å holde dem hullfri.

Hilsen tannlegen.

Anonym poster: ef274b08e69816ae30a4ec8f96611176

Annonse

Skrevet

Min 7 åring har hatt to hull. Fikk de da hun var ca 5-6 år. Samme opplevelse som deg. Har et sunt kosthold. Vann i hverdagene. Kos på lørdager. Pusser morgen og kveld. Egentlig aldri være noe tull med tannpussen. Men resten av tennene hennes er veldig fine da. Er ikke sånn at hun har munnen full av råtne tenner. Hun hadde hull i to jeksler som lå helt bakerst. Og jeg som trodde vi var nøye nok med å pusse. Stikker jo tannbørsten godt bak der. Jeg har vel hatt hull i alle tennene mine. Mens samboeren min som ikke er like nøye som meg med tannpuss og hva han putter i munnen, har aldri hatt hull. Er skikkelig urettferdig altså :(

Anonym poster: dcf78eb0ed8c5af1ea2dc220e01048cf

Skrevet

Jeg har en 6 årimg som hadde hull, og jeg fikk også dårlig samvittighet. Men tannlegen sa det kunne ha med spyttet og stramt tungebånd å gjøre, så skylder på det, hehe. Blir det flere hull, så må vi nok kutte litt i tungebåndet.

Anonym poster: bbfaedce4c67b88a31ff31bc37357866

Skrevet

Jeg har en 6 årimg som hadde hull, og jeg fikk også dårlig samvittighet. Men tannlegen sa det kunne ha med spyttet og stramt tungebånd å gjøre, så skylder på det, hehe. Blir det flere hull, så må vi nok kutte litt i tungebåndet.

Anonym poster: bbfaedce4c67b88a31ff31bc37357866

Skrevet

Du sier du pusser godt hver morgen og kveld og dere er sunn, drikker lite brus, juice osv. Men allikevel får barnet hull? Selvom barnet har dårlige tenner og får lettere hull, så får de ikke det når man er så sunn som du sier.

Lett å legge skylden på dårlige tenner, enzymer osv. Jada du. Bedre tannpuss og mindre sukker( husk det er sukker i frukt også)

Skjerpings!!

Anonym poster: 6cb3bf2ad7a73e72f83bc0392bb580df

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det er mulig. Jeg er 34 år og har aldri hatt hull. Ingen av barna har hatt hull heller. Vi pusser tennene, bruker tanntråd og skyller med fluor.

Anonym poster: ee4e1056ee0c6da69ef7e0904c0f961e

Skrevet

Du sier du pusser godt hver morgen og kveld og dere er sunn, drikker lite brus, juice osv. Men allikevel får barnet hull? Selvom barnet har dårlige tenner og får lettere hull, så får de ikke det når man er så sunn som du sier.

Lett å legge skylden på dårlige tenner, enzymer osv. Jada du. Bedre tannpuss og mindre sukker( husk det er sukker i frukt også)

Skjerpings!!

Skjerpings selv!!

Anonym poster: fb08e0776928c22919bbddbb9729da60

Skrevet

Skjerpings!!

Emaljen dannes mens barnet er i magen og av og til skjer det ting som.gjør at barnet får dårlig emalje. Mor kan bli syk, gå på enkelte typer antibiotika etc. Premature barn kan ha svært dårlige tenner fordi de fødes såpass tidlig at emaljedannelsen forstyrres.

Det er dessverre ikke så enkelt at grundig tannpuss er nok, enkelte har så dårlig emalje evt mangler emalje fullstendig enkelte steder, at hull er uunngåelig.

Skrevet

Så lenge du vet med deg selv at du ivaretar tannhelsen til barnet så godt du kan, er det ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Tannhelse og kvalitet på emalje er også til dels arvelig, og noen har dårlige tenner, andre gode. Selv hadde jeg ikke et eneste hull før etter at jeg fjernet reguleringen i en alder av 16 år. Da hadde jeg noen pga problemet med å holde rent når man har regulering, men etter det har jeg ikke hatt et eneste hull siden jeg var 20- det er 14 år siden. Dette har jeg nok arvet fra min far som nesten ikke har hull i en alder av snart 70 år.

Mens min mor har utrolig dårlige tenner, mye hull, tannsten, tannkjøttsykdom og i det hele tatt, enda hun har like god tannhygiene som det jeg har.

Her fikk vi beskjed av tannlegen om at jentungen hadde fargede felter på de innerste jekslene, som _kan_ utvikle seg til hull, men om vi passer godt på og renser godt, kan det også forhindres.

Vi spiser heller ikke mye godteri, det drikkes nesten kun melk, og vi pusser med elektrisk tannbørste to ganger om dagen, tar fluor og bruker tanntråd.

Og etter beskjeden fra tannlegen legges det inn enda litt ekstra innsats når det gjelder rengjøring av de innerste tennene, så får vi se hva de sier på neste kontroll. :)

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det er mulig. Jeg er 34 år og har aldri hatt hull. Ingen av barna har hatt hull heller. Vi pusser tennene, bruker tanntråd og skyller med fluor.

Anonym poster: ee4e1056ee0c6da69ef7e0904c0f961e

Fordi noen får fortere hull av ulike grunner. Noe du finner ut av hvis du leser tråden ;)

Anonym poster: 9446dcc32e648e303c9e8bb40b286b48

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet så lenge du vet at ungen får pusset tennene godt og ikke drikker melk, brus, juice og saft. Min søster er tannlege, og hun sier at selv om foreldrene er grunnen i 99% av tilfellene med karies hos barn, så har noen mennesker en spyttsammensetning som gjør at man mye lettere får hull, og noen typer tannstilling gjør godt renhold nesten umulig.

Anonym poster: 8c0155836c321cdc13cbc80d4ba84350

Skrevet

Mitt barn har ikke hatt hull enda, men hun har noen mørkere områder på jekslene. Tannlegen sier det er på grunn av enzymene i spyttet og at det gjør tennene hennes svakere.

Vi må pusse tennene morgen og kveld, både med vanlig tannbørste og med en tannbørste med liten kost som kommer bedre til i jekslene. Hun får fluor hver dag, men er også hos tannlegen hver 3-4 mnd for å legge på fluor.

Anonym poster: 0d9d53a3adb06703b2f279303ed9229c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...