rød Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Har en gutt som er 13 dager gammel idag. Det var godt å få lillegutt ut og kunne bevege seg mer normalt. Men ikke alt er fryd og gammen. Har trillet tur noen dager, men nå er jeg super sliten og blir andpusten når jeg er midt i trappa til 2 etage. Trenger nok kvile. Ikke hjelper det med såre brystvorter og igår etter legebesøk ble det påvist sopp. Håper medisinen fungerer raskt. Sting som klør og hard avføring gjør det vondt å gå på do... Har bynt å spise lin frø for å få mykere avføring. Er lei av å ha det vidt hele tiden. Hva er deres tanker og erfaringer om deres barseltid?
Lisse_01 Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Barseltiden var tøff. Vonde sting, skummelt og vondt å gå på Do, sliten. Var ikke ute de første 2 ukene. Såre brystvorter, tette melkeganger, brystbetennelse. Var bare styr. Glad lillegutt er 4 mnd nå. Men det blir bedre. Følte meg som meg selv igjen 6-8 uker etter fødsel
BareMas Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Barseltiden her var tøff med tanke på at barnefar ikke evnet å respektere behovene til spebarn og en mor som nettopp hadde født. VI hadde gått fra hverandre like før jeg fant ut at jeg var gravid, men vi hadde en god samværsavtale på plass før babyen kom. Bf mente at jeg ikke tok hensyn til hans behov og dermed haglet det både beskyldninger og trusler på tlf daglig lenge før fødsel og godt ut i baseltiden. Ser jeg derimot isolert sett på tiden kun med en liten baby var det mye kos. Amming og soving gikk kjempefint, og vi kost oss masse om man ser bort fra alt trøblet med bf.
carma78 Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 De første 6 ukene var untakstilstand...mye hormoner, svært lite søvn, ammeproblemer, ny livssituasjon og egentlig ikke noe særlig...tenkte at hadde det bare vært en angreknapp!! Så blir det sååå mye bedre :)
.Lillemy. Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Med førstemann var barseltiden kjempe tøff, hadde så bekkenløsning på slutten av svangerskapet, og hadde problemer med å gå etter fødselen, trengte hjelp til alt de første ukene. Vi slet mye med ammingen, og babyen skrek og ville ikke ligge til brystet, sluttet med ammingen etterhvert og gikk over til flaske, en ny verden for oss, og gutten ble fornøyd - men sårt for meg at jeg ikke fikk til ammingen - etter noen mnd fikk gutten påvist kiss, og gikk til behandling for det. Med andremann hadde jeg en innstilling at det kom til og bli tøft, men jeg visste hva jeg gikk til, og barseltiden ble mye bedre, han ble født om sommeren så pappaen var hjemme med oss i seks uker og det var deilig! Vi fikk til ammingen med en gang, men gutten ville bare ligge inntil meg både dag og natt, det var litt slitsomt, men det gikk fint :-)
.Lillemy. Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Og ja, etter første fødsel hadde jeg problemer med å sitte i 4 uker, ømt, vondt og gruet meg hver gang jeg skulle på do, hold ut, det blir bedre! :-)
Martin+Mamma Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Har hatt en fin barseltid denne gangen, har vært flinkere til å si ifra til de rundt hva jeg trenger og har beskyttet meg og baby`n godt mot stress og for mye besøk og reising. Med første mann sleit jeg meg helt ut i den perioden. Men ble lei av alt som skjedde med kroppen, melk som rant og spreng i puppene, kjempe vondt keisersnitt sår, svette og renselse.. følte meg ikke fresh
katha90 Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 barseltiden var en slitsom periode! Hun la ikke på seg de 3 første ukene, og jeg måtte gi mye tilegg for at hun skulle begynne og ta igjen fødselsvekten.. det at jeg hadde for lite melk var en stor knekk for psyken min, gråt konstant i 2 dager.. Masse hormoner, svigninger. Lite søvn, lite mat og drikke, fordi jeg klarte ikke å legge ifra meg jenta i begynnelsen.. Slet også litt med det at jeg ikke klarte en normal fødsel (endte med ks). Men nå som hun er 11 uker er alt mye bedre! hun er blid og fornøyd, legger svært godt på seg, og jeg klarer å komme meg ut ca. hver dag. er også borte uten babyen 2timer 3-4 ganger i uken for å bare være "meg", svært godt og nødvendig for min del
Pussy Galore Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Barselstiden var rett og slett drit! Mørbanket og vondt i kroppen, hormoner på bærtur og å gå på do var ille med sting både her og der. Og da barseltida var over og kroppen min begynte å fungere igjen, fikk Junior kolikk... Men etter 2,5-3 måneder ble alt så meget bedre!
Ikkesåallerværst Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Første gang var det helvete på jord, med vonde sting, lav blodprosent, ammetrøbbel, misfornøyd unge, vonde minner etter fødsel.. Andre gang var det en lek. MYE værre nå når mini har våknet nesten hver time siden han var tre måneder. Han er ni mndr nå. Det som gjorde det bedre andre gang var at jeg ikke hadde problemer med underlivet, og ikke så vondt under ammingen. I tillegg var mini mindre urolig. Vær snill med deg selv, ikke krev for mye. Kropp og sinn er i unntakstilstand og bare det å få dusjet kan virke helt umulig -det er ikke noe rart med deg for det . Superfreshe damer har som regel hatt en greiere fødsel og mindre sting. For noen krever det enormt med energi for å få i gang melkeproduksjonen. Har du en snill og omtenksom mamma, så er dette tidspunktet for å snakke med henne. Klem! Endret 30. januar 2013 av Ikkesåallerværst
November-spire-79 Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Barseltiden var ikke noe særlig her hellet. Trøbbel med amming, gråt masse og var utmattet av for lite næring. Nå er hun 3 måneder og det går bedre, men sliter masse med at hun hylskriket når vi skal ut av huset og hun må kle på seg..... Puh
Bolleklar Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Barselstiden var veldig slitsom. Jeg var nærmest i en sjokktilstand. I tillegg til de plagene du nevnte slet jeg også med voldsomme barselstårer. Du kan trøste deg med at det blir bra tilslutt. Gjør akuratt det du har lyst til og orker disse ukene. Og husk det viktigste: kos masse med babyen din. De vokser så altfor fort!
Temperance Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Jeg hadde (og har) en ganske så snill baby, så hadde det helt ok til tross for fulltidsstudier (på nettet). De første to månedene var slitsomme fordi jeg fikk aldri sovet ut etter en hard fødsel, jeg fikk beskjed om å amme han hver tredje time hele døgnet første måneden fordi vi ikke fikk svar på en prøve før da. Så når har først sov på natten så gikk det ikke lenge før jeg måtte vekke han igjen, og på dagtid når han sov jobbet jeg med studiene. Men etter to mnd begynte vi å få sove greit på natten igjen. Hadde ikke så mye vondt, kunne sitte ganske normalt etter en uke og da gikk også ammingen greit. Så har alt i alt hatt det bra, men jeg merket nok ikke hvor sliten jeg var før den tøffeste perioden var over. Uten studiene og prøven vi måtte vente på hadde det nok gått helt supert, har heller ingen andre barn å ta meg av. Men var veldig forberedt på at det skulle bli tøft, ble nesten litt overrasket over at det faktisk gikk helt greit.
Turbojenta og lillesøster Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Barseltiden her har heller ikke vært det helt store, ikke med noen av mine to barn. Med førstemann reiste vi land og strand rundt, jeg klarte ikke ta det med ro og tok ikke nok hensyn til de behovene jeg egentlig hadde. Jeg var utslitt etter en lang fødsel og angret bittert i ettertid på at jeg ikke hadde lyttet mer til kroppen min. Utviklet fødselsdepresjon som satt i nesten et år. Denne gangen var jeg veldig bevisst på å ta det med ro. Hadde på forhånd sagt nei til alt besøk langveisfra, og lyttet mer til meg selv. Likevel har det vært tøft å starte opp med amming igjen, og ikke minst opp om natta. Kom hjem fra sykehuset lille julaften, fikk brystbetennelse første juledag og etter det har en av oss 4 vært syke i ett kjør. Minstejenta fikk kraftig forkjølelse og ble lagt inn på barneavdelingen for snart to uker siden, påvist metopneumavirus og har holdt på med behandling for dette siden. Det er først nå, etter 6 uker og med nogenlunde friske barn (størstejenta har astma så blir aldri helt bra om vinteren desverre) at jeg føler jeg lever litt igjen. Har vært ute av huset 2 ganger de siste 3 ukene hvis man ikke teller med frem og tilbake til sykehus, legevakt og legekontor. Satser hardt på at jeg slipper se noe mer til de med det første. Idag fikk jeg faktisk en liten tur ut og jeg rakk å sminke meg!! Har ikke følt meg så fresh på LENGE, sikker på at jeg så ut som tidenes mest selvgode dame der jeg gikk, men det var HERLIG
*Smiley* Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Barseltid er tøft!!! Baby på 4-5 mnd er herlig:)
BinaBaby Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Barseltiden var stressende og slitsomt med tanke på å klare alle de praktiske tingene alene og med ammetåke og lite søvn og å være konstant "på vakt" og redd for å ikke passe godt nok på babyen min, samt at den var helt fantastisk med en deilig liten søtnos:) Rutinene kom på plass med en gang, men det var JOBB! Nå er hun trygg på rutinene og de er KOS! Hun er 12 uker gammel:)
smeriten Skrevet 1. februar 2013 #18 Skrevet 1. februar 2013 Føler meg nesten litt slem som sier dette nå men... Barseltiden min var perfekt. 1 baby. Sov hele tiden, la han inn til puppen hver tredje mine. Spist masse og har sovet igjennom hele natten fra dag 1. Brystvortene mine var ikke såre i det hele tatt, og stingene mine merket jeg egentlig ikke noe til. Nå er han 6 mng og fortsatt helt perfekt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå