Tauriel Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Men jeg må bare spørre. Jeg har vurdert og begynne og lage sauser fra bunnen av (brunsaus kan jeg lage no problemo med den), men kan sauser som bearnes saus, fløtesaus, kyllingsauser osv. fryses? Og er de gode når man tiner?
Ikkenonick Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Sauser med mye fett (bernaise, fløtesaus, hollandaise mv) er ikke noe gode når de har vært frosset. Sky og kraftsauser, samt brun saus tåler greit å bli fryst.
Ikkenonick Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Ja, og det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar;) (Sa noen som helt sikkert aldri har vært på DiB )
Tauriel Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2013 Oki, for har frøse de her "toro sausene" og de var helt greie. Har vurdert og lage opp selv og fryse ned for å slippe og lage for hver middag, trenger ikke så mye i slengen siden det er bare til meg og jentungen Da får jeg finne andre løsninger Takk for svar, her inne finnes det vel mer: dumme spørsmål... virker det som til tider hehe
Koala *g07* Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 VIlle nok ikke gjort det. Men fryst kraft, sky og heller tatt tiden å lage den når jeg skulle hatt sausen.
gmfosse Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Ingen problem å fryse saus. Jeg, for min del, ville heller ha fryst ned kraft da det er det som gjerne tar tid å lage... Jeg har forresten mange oppskrifter på saus på bloggen min, om du er interessert http://husmorkjerringa.com/category/dipper-og-sauser/
Tauriel Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk Skal se hva jeg får til etterhvert
koalita Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Jeg lager alle sauser selv, men til hverdags er det skjeldent at jeg lager bernaise eller hollandaise - både fordi de ikke tåler avkjøling og oppvarming, og fordi de er litt mer tidkrevende enn en saus som baseres på kraft eller fløte. Det er utrolig mange typer sauser så du Kan variere i det uendelige. Til fisk (laks, ørret) er rømme med dill, sitron og en teskje brunt sukker helt supert, til kjøtt er stekeskjy med litt fløte urolig godt. Disse to eksemplene bruker du under et minutt på å lage og begge er lette å lage lite av - du slipper å fryse Tips er å koke litt kraft hvis du har noen benrester el, denne kan du fryse og det er en utrolig god base for alle mulige typer sauser
Tauriel Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 30. januar 2013 En av grunnene til at jeg vil fryse er pga jeg vil ikke hive matrester, og ofte blir det nok til en middag til når jeg lager middag (det er litt vanskelig og beregne til tider). Skal prøve det med stekeskyen til kjøtt en gang Fisk spiser vi ikke her i huset pga allergi, så saus til det trenger jeg ikke (og jeg elsker fisk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå