Gå til innhold

Har du erfaring med femar?

Anbefalte innlegg

Jeg har PCOS og har gått 4 mnd på dobbel pergo kur. Dette har gitt eggløsning og stabile sykluser men ingen baby :(

Skal nå begynne på dobbelkur med Femar (brystkreftmedisin) lurer på om noen andre har erfaringer med dette?

Den skal vist nok virke mye bedre enn pergo og være gunstigere for miljøet i livmor. På pergo blir ca 30-40 % gravide mens med med femar skal ca 50% ha lykkes. Noen som har erfaringer de vil dele? Andre som har mislykkes på pergo me lykkes med femar?

Anonym poster: f4be2c686da0aec7495ae6d0f85112a0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144014323-har-du-erfaring-med-femar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Hvis du har PCOS synes jeg nesten det er rart at du har prøvd pergo så lenge, men det har jo vært i bruk lenger. En annen fordel av femar er forresten at den er helt ute av kroppen i løpet av et døgn når man slutter å ta den. Pergo har man rester av i systemet mye lengre.

Jeg har PCOS (eller lignende...). Jeg har aldri fått noen ordentlig merkelapp, men allt tyder på at det er PCSO jeg har.

Etter at vi nå har prøvd to år på nr. to og har gått gjennom utredning har jeg begynt med fermar denne måneden. I følge det jeg har lest om det, og det gynekologen min sa, har dette mye bedre effekt enn fermar. Særlig for folk med PCOS. Ellers kan jeg kan skrive under på at det har utrolig lite bivirkninger. Sammenlignet med all annen fertilitetsbehandling jeg har tatt, er fermar gullegodt.

Nå er jeg enda ikke ferdig med første runde. Jeg har akkurat vært og sett på eggstokkene mine med UL og legen fant ett pent stort egg. Nå skal jeg ta eggløsningstest, og ta eggløsningssprøyte senest om tre dager. Deretter skal jeg ta crinone frem til jeg tester om jeg er blitt gravid.

Fermar virker ved at det undertrykker produksjonen av østrogen. Da danner kroppen andre hormon for å kompensere. Når man så slutter med Fermar igjen, så har kroppen både ekstrahormonene og østrogen for å lage pent egg. Jeg regner med at noen kan få eggløsning av kun fermar, men jeg synes det er helt greit med litt hormon-støtte for å være sikker.

Gynekologen min mente i dag at det er samme sjans for å blir gravid med dette som det er for et vanlig par i en vanlig måned. Dvs. 20 %. Han mente vi kunne prøve i opp til et halvt år. Det vil gi en sjans på ca 75% på å bli gravide på 6 måneder.

Lykke til!

Da kan jeg bekrefte at Femar virkelig er bra for oss med PCOS, etter første kuren sitter jeg nå med postiv graviditets test :D!!!

Anbefales virkelig!!!!

Hilsen Trådstarter :)

Så utrolig bra. Jeg skal teste om en uke. Håper jeg kan rapportere om like gode resultat!

Annonse

Da kan jeg bekrefte at Femar virkelig er bra for oss med PCOS, etter første kuren sitter jeg nå med postiv graviditets test :D!!!

Anbefales virkelig!!!!

Hilsen Trådstarter :)

Så utrolig bra. Jeg skal teste om en uke. Håper jeg kan rapportere om like gode resultat!

Lykke til :) Håper det har virket like godt for deg!

Hei jenter!

Jeg skal noen runder med letrozol nå, noe som er helt likt femar. Jeg er egentlig en IVF'er, men har en pause pga litt for mye motgang, og skal prøve det som kan prøves før siste egguttak.

Så nå er jeg altså tilbake på tabletter.

Før vi startet opp med prøverør, var det noen runder med pergo, uten hell. Har aldri prøv letrozol/femar.

Hva tror dere? Kan det være håp...?

Det står på pakken at jeg skal ta to tabletter daglig. Skal jeg ta disse i en sleng, eller en morgen og en kveld..?

Klarte ikke vente, så testet i dag. Negativ, men siden det var tre dager for tidlig, så burde det vel ikke være noen stor overraskelse. Har hatt menssmerter i tre dager nå, men enda ingen mens, så jeg håper vel enda.

Jeg testet også ca 1 uke før forventet mens, så på dagen mensen skulle komme. Begge de testene var negative å jeg tenkte at da kommer vell mensen snart.. men tiden drøyde og ingen mens kom så jeg testet igjen en uke etterpå og den viste positiv med en gang, tok 3 tester bare for å være sikker men alle ble positive med en gang!

Hei jenter!

Jeg skal noen runder med letrozol nå, noe som er helt likt femar. Jeg er egentlig en IVF'er, men har en pause pga litt for mye motgang, og skal prøve det som kan prøves før siste egguttak.

Før vi startet opp med prøverør, var det noen runder med pergo, uten hell. Har aldri prøv letrozol/femar.

Det står på pakken at jeg skal ta to tabletter daglig. Skal jeg ta disse i en sleng, eller en morgen og en kveld..?

Det var letrozol jeg også brukte, legen sa det er akkuratt det samme som femar. Jeg tok 2 tabletter på en gang hver morgen i 5 dager. Ble gravid på første kur, der er absolutt håp :)

Annonse

Hei jenter!

Det var letrozol jeg også brukte, legen sa det er akkuratt det samme som femar. Jeg tok 2 tabletter på en gang hver morgen i 5 dager. Ble gravid på første kur, der er absolutt håp :)

Tusen takk for svar :)

Brukte du pergo først eller...?

Hei jenter!

Tusen takk for svar :)

Brukte du pergo først eller...?

Ja jeg hadde 4 kurer med pergo først, ble veeldig hormonell på pergo.

Heldigvis var det mye bedre med femar.

Du som er trådstarter kanskje:-)

Jeg er ganske spent på dette nå. Håper i det lengste at noe skjer.

Har du stabil syklus..? Vet du om du har eggløsning hver gang?

Jeg hadde ikke stabil syklus eller eggløsning hver syklus før jeg begynte med pergo. Hadde mensen ca hver 3 mnd før. Pergo ga mer stabil syklus og eggløsning men ingen baby. Femar var siste sjangse før legen ville sende meg til prøverør men nå slapp vi heldigvis det:)

Noen spørsmål igjen ... :)

Er nå på syklusdag 9, sluttet med femar i går. Idag har jeg hatt litt sånn småsmerter på venstre side nede ved magen og litt tykt utflod..? Er ikke helt kjent med dette. Det kan vel ikke være eggløsning allerede?? Er det slik FØR eggløsning? Jeg er helt bortevekk når det kommer til "det naturlige" for å bli gravid jeg :s

Er nå på syklusdag 9, sluttet med femar i går. Idag har jeg hatt litt sånn småsmerter på venstre side nede ved magen og litt tykt utflod..? Er ikke helt kjent med dette. Det kan vel ikke være eggløsning allerede?? Er det slik FØR eggløsning? Jeg er helt bortevekk når det kommer til "det naturlige" for å bli gravid jeg :s

Det kan være eggløsning men det høres jo litt tidligt ut. For å være helt sikker ville jeg gått til gynekolog for å se om en har hatt eller når eggløsningen er.

Det kan være eggløsning men det høres jo litt tidligt ut. For å være helt sikker ville jeg gått til gynekolog for å se om en har hatt eller når eggløsningen er.

Det har jeg dessverre ingen mulighet til, men tusen takk for svar :) Får vel bare vente å se tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...