Gå til innhold

Hverdagsrasisme, hva er egentlig dette? Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette rasisme? Eksempel:

Du tilhører en minoritetsgruppe. Plassen du er i er "kjent" for trangsynte mennesker, særlig mot denne minoritetsgruppen du tilhører. Din minoritetsgruppe snakker et annet språk, og du jobber med minoritetsspråket ditt daglig i din jobb, som en del av en annen jobb som tilhører "vanlige" nordmenn. Samme kontor, forskjellige systemer.

En kollega (nordmann, ikke tilknyttet minoritetsspråkjobben), som forøvrig er fra et annet land men er adoptert til Norge da hun var omtrent 2 år gammel, sier nå at alt skal registreres og skrives på norsk (e-poster, registreringer, arkivering), selv når det angår ditt språk. Du blir fornærmet av kommentaren, da du føler at ditt språk blir dyttet bort og blir latet som om det ikke er viktig, selv om det i virkeligheten ER viktig å skrive mail på ditt språk, arkivere på ditt språk osv. Dette pga. fare for utrydning.

Dette var som toppen av kransekaka, siden samme kollega gjentatte ganger har, på forskjellige måter, forsøkt å skyve bort alt det viktige i din jobb, sett fra din side. Du blir også sett på som litt dum, uten direkte kommentarer, men gjentatte instruksjoner om hvordan f.eks. et dataprogram du kan inn og ut fungerer.

Er dette rasisme?

Hva er egentlig rasisme?

Ja, det er jeg som har opplevd dette, og jeg føler meg fornærmet. Men jeg er veldig usikker på hva rasisme er, hvor går grensen. Når er det mobbing eller utestenging, og når er det rasisme. Er all mobbing/utestenging mot minoritetsgrupper rasisme? Hvis ikke, hvor går grensen?

Anonym poster: 567aaf33e19b2c65692b22e0f2d7f0ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Jeg synes generelt det er rasisme å servere kransekake på jobb. Tenk på alle de som er på diett, har mandelallergi og lignende.

Anonym poster: 6f17ff868df1c7d56166dab5e7ec2f59

Skrevet

Kall meg gjerne rasist, som mange gjør, noe jeg IKKE er, men jeg syntes grensen for å bli kalt rasist er borte jeg.. Her i norge er man jo rasist uansett hva man sier eller gjør. :) Desverre

Skrevet

Kall meg gjerne rasist, som mange gjør, noe jeg IKKE er, men jeg syntes grensen for å bli kalt rasist er borte jeg.. Her i norge er man jo rasist uansett hva man sier eller gjør. :) Desverre

Ikke helt ferdig der...

Jeg vil ikke kalle det du beskriver som rasisme nei,..

Kan forstå det jeg.. Men er det viktig å kunne skrive på ditt eget språk for å få jobben gjort, er det fryktelig dumt å nekte det.

Skrevet

Kall meg gjerne rasist, som mange gjør, noe jeg IKKE er, men jeg syntes grensen for å bli kalt rasist er borte jeg.. Her i norge er man jo rasist uansett hva man sier eller gjør. smile.png Desverre

Men vet du hvordan det føles å bli undertrykt pga. den du er? Fordi du tilhører en minoritetsgruppe?

Her jeg bor er det ihvertfall ikke noe snakk om rasisme, så jeg tror min gruppe fremdeles lever så underlagt at uansett hva som gjøres mot oss, så var det ikke rasistisk.

Skrevet

Det er ihvertfall en slags diskriminering og motarbeidelse, trolig basert på fordommer mot den bestemte minoritetsgruppen du tilhører. Er det samisk det er snakk om? Da er det vel ikke lov å prioritere det bort engang, slik din kollega tydeligvis indirekte prøver på?

Anonym poster: a63fb827e06688616538bdb11ea5b72a

Skrevet

Men vet du hvordan det føles å bli undertrykt pga. den du er? Fordi du tilhører en minoritetsgruppe?

Her jeg bor er det ihvertfall ikke noe snakk om rasisme, så jeg tror min gruppe fremdeles lever så underlagt at uansett hva som gjøres mot oss, så var det ikke rasistisk.

Nei jeg skal ikke si at jeg vet det, for det gjør jeg ikke. Og det er fælt at noen skal føle seg mindreverdige kun fordi de har en annen hudfarge o.l. Det er absolutt ikke riktig.

Men i dagens samfunn, er det ofte slik at "alt" blir til rasisme bare man er mørk i huden.

Er man mørk og får kjeft av sjefen (rett og slett pga en dårlig jobb) - de kaller det rasisme.

Satt (veldig) på spissen, men syntes dette med rasisme har gått langt over grensa. Nordmenn er jo LIVREDDE for å bli kalt rasister. Ord blir til og med tatt vekk fra ordlister, fordi de mener det kan være støtene og rasistisk. På jordet mener jeg...

men om du føler at vedkommende behandler deg dårlig fordi du er fra et annet land, må du gjøre noe med det, for slik skal det ikke være.

Skrevet

Hvis språket du snakker om er samisk synes jeg alt burde vært arkivert på norsk og samisk. I min verden er det helt meningsløst å arkivere ting nesten ingen i dette landet kan forstå. Når det gjelder samisk bør det foreligge papirer også på norsk.

Anonym poster: e6f6d33eca41422669606a9757fe1a2f

Skrevet

Det er ihvertfall en slags diskriminering og motarbeidelse, trolig basert på fordommer mot den bestemte minoritetsgruppen du tilhører. Er det samisk det er snakk om? Da er det vel ikke lov å prioritere det bort engang, slik din kollega tydeligvis indirekte prøver på?

Anonym poster: a63fb827e06688616538bdb11ea5b72a

Ja, det er samisk det er snakk om. Så jeg er nordmann på samme måte som alle andre på min arbeidsplass, men tilhører en minoritetsgruppe. Men det at min kollega holder på med opplever jeg som diskriminering (det var et bra ord).

Skrevet

Hvis språket du snakker om er samisk synes jeg alt burde vært arkivert på norsk og samisk. I min verden er det helt meningsløst å arkivere ting nesten ingen i dette landet kan forstå. Når det gjelder samisk bør det foreligge papirer også på norsk.

Når bl.a. dokumenter om organisasjoner som er kjent for det samiske navnet skal arkiveres på norsk, da finner jeg knapt fram til riktig organisasjon om jeg skal lete de opp. Min kollega mener at dette skal gjøres, til tross for hva organisasjonen er kjent for.

Jobben angår egentlig ikke henne heller, og om det hender at hun må ta seg av min jobb (sett at jeg er borte en dag), så har hun alltid samisktalende hun kan spørre via et kjapt chatteprogram hun har med mine andre kolleger. Jeg forstår ikke problemet med å arkivere på samisk, særlig siden det samiske navnet er hovednavnet, som organisasjonen er kjent for.

Skrevet

Når bl.a. dokumenter om organisasjoner som er kjent for det samiske navnet skal arkiveres på norsk, da finner jeg knapt fram til riktig organisasjon om jeg skal lete de opp. Min kollega mener at dette skal gjøres, til tross for hva organisasjonen er kjent for.

Jobben angår egentlig ikke henne heller, og om det hender at hun må ta seg av min jobb (sett at jeg er borte en dag), så har hun alltid samisktalende hun kan spørre via et kjapt chatteprogram hun har med mine andre kolleger. Jeg forstår ikke problemet med å arkivere på samisk, særlig siden det samiske navnet er hovednavnet, som organisasjonen er kjent for.

Så sa er det helt greit å utestenge (i praksis diskriminere) de som ikke behersker samisk? For det er det som skjer, din kollega blir effektivt holdt ute fra papirer du selv sier vedkommende av og til må forholde seg til. Det er greit, men at du må forholde deg til to språk du behersker, det er ikke greit?

Skrevet

Så sa er det helt greit å utestenge (i praksis diskriminere) de som ikke behersker samisk? For det er det som skjer, din kollega blir effektivt holdt ute fra papirer du selv sier vedkommende av og til må forholde seg til. Det er greit, men at du må forholde deg til to språk du behersker, det er ikke greit?

Jeg ser ikke på det som utestenging.

Flertallet behersker ikke samisk, vi er kun noen få i Norge som kan samisk. Jeg mener det derfor er viktig å bevare og holde fast ved samisk der samisk bør og kan brukes, slik som eksempelet i min jobb. Det hører kun til sjeldenhetene at min kollega må gjøre min jobb, og da har hun nettverk å spørre om hjelp. Så i praksis er det flere som sitter på min jobb når jeg er borte.

Samisk er et språk som er i ferd med å dø ut. Det er et lite fåtall som virkelig kan skrive språket. Unge folk blander norsk og engelsk i samisk og det ser rett og slett ut som om samisk kun overlever to generasjoner til før det er nesten helt utdødd. Mange dialekter i samisk har allerede dødd ut, og jeg frykter at flere dialekter dør ut med tiden.

Så jobben min handler ikke bare om samiske/norske organisasjonnavn, men så mye mer. Det handler om å bevare språket og kulturen, føre det videre, gjøre språket "lovlig" (ok å snakke samisk).

Når det handler om et språk som er i ferd med å dø ut, så mener jeg det "rettferdiggjør" det du kaller for utestenging av min norsktalende kollega. Husk at samisk også er et nasjonalspråk i Norge, og det er ekstremt viktig for samer å bevare språket. Fordi samisk er "utrydningstruet" og har færre brukere kan ikke norsk og samisk likestilles i alle sammenhenger. Mange driter regelrett i norsk som språk, og det gjør egentlig ingenting for språket og dets talere. Men dersom mange begynner å drite i samisk som språk, da finnes plutselig ikke språket lenger. Jeg frykter at dette vil skje.

Skrevet

Dette er hverdagsrasisme for meg i det du beskriver:

Du forteller oss at vedkommende som ønsker å få alt arkivert på norsk er adoptert hit som 2 åring, og dermed ikke er "opprinnelig" norsk. Med andre ord fremlegger du det som at hun har enda mindre grunn til å be om dette enn en blond nordmann.

Utover det så mener jeg det er viktig å bevare det samiske språket, samtidig som at tilgjengelighet for flest mulig er viktig. Så arkivering på både samisk og norsk er mest logisk for meg.

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med tillittsvalgt. Har ikke arbeidsplassen eller staten retningslinjer for dette?

Kanskje ikke rasistisk ment av din kollega, men så lenge det oppfattes som diskriminering av deg betyr det vel at det er noe du bør ta opp på jobben.

Anonym poster: 7ee35b55452ea8d125933f64dc38d4f0

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor minoriteter roper rasisme hver gang noe går mot dem!!!!!

Anonym poster: ce59c22a45ba02d705dfb80e97d33f09

Skrevet

Rasisme er rasisme, forstavelser som hverdags- er meningsløse.

Jeg kan ikke se noe i det du beskriver som tyder på rasisme. Det kan selvfølgelig være det som ligger bak kollegaens atferd, men det kan like gjerne være at hun er litt bitchete og synes du er et naut. Helt uavhengig av etnisitet.

Men dere har vel ledere på denne arbeidsplassen, som naturlig nok bør være de som avgjør hvilke språkformer som skal benyttes hvordan?

Anonym poster: 115a99d13d742f53caca635a52275548

Skrevet

Jeg ser ikke på det som utestenging.

Flertallet behersker ikke samisk, vi er kun noen få i Norge som kan samisk. Jeg mener det derfor er viktig å bevare og holde fast ved samisk der samisk bør og kan brukes, slik som eksempelet i min jobb. Det hører kun til sjeldenhetene at min kollega må gjøre min jobb, og da har hun nettverk å spørre om hjelp. Så i praksis er det flere som sitter på min jobb når jeg er borte.

Samisk er et språk som er i ferd med å dø ut. Det er et lite fåtall som virkelig kan skrive språket. Unge folk blander norsk og engelsk i samisk og det ser rett og slett ut som om samisk kun overlever to generasjoner til før det er nesten helt utdødd. Mange dialekter i samisk har allerede dødd ut, og jeg frykter at flere dialekter dør ut med tiden.

Så jobben min handler ikke bare om samiske/norske organisasjonnavn, men så mye mer. Det handler om å bevare språket og kulturen, føre det videre, gjøre språket "lovlig" (ok å snakke samisk).

Når det handler om et språk som er i ferd med å dø ut, så mener jeg det "rettferdiggjør" det du kaller for utestenging av min norsktalende kollega. Husk at samisk også er et nasjonalspråk i Norge, og det er ekstremt viktig for samer å bevare språket. Fordi samisk er "utrydningstruet" og har færre brukere kan ikke norsk og samisk likestilles i alle sammenhenger. Mange driter regelrett i norsk som språk, og det gjør egentlig ingenting for språket og dets talere. Men dersom mange begynner å drite i samisk som språk, da finnes plutselig ikke språket lenger. Jeg frykter at dette vil skje.

Bare for å ha avklart det: jeg er for å bevare samisk språk og samisk kultur.

Ellers må jeg bare påpeke at du fremstår som om du synes diskriminering er helt ok så lenge det gagner deg og det du tror på. Det finner jeg rart.

Skrevet

Synes det er veldig merkelig å kalle dette rasisme, og synes det er veldig rart å skulle arkivere ting og skrive mailer på et språk andre på jobben ikke forstår.

Synes dette er et godt eksempel på folk som hyler om rasisme for alt som går dem i mot.

Anonym poster: 710a8087520132013bf37de3968b178f

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Jeg mener ikke dette er rasisme. Heller forferdelig dårlige retningslinjer. Når et minoritetsspråk kan prate norsk så bør det arkiveres på norsk, tenk de som ikke kan samisk da? Du kan jo snu på det og si det som det er at på en måte så blir det rasistisk at dere skal holde på det samiske da. Dere er jo i mindretall, men likevel så skal det skrives på samisk, you see? Tenk om du hadde pratet arabisk da, forventer du det samme det?

Her i Norge skriker man rasisme til alt og alle, fyyyy blir helt kvalm!!! Vi er så redd for rasisme at vi har blitt rasister mot det som er naturlig norsk!

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Mange kaller deg rasist, men du er det ikke? Kanskje på tide å gå litt i seg selv...

Skrevet

Jeg syns mange tar feil av diskriminering og rasisme. Det er en forskjell.

I tillegg syns jeg den personen utøver hersketeknikker overfor deg og bruker ditt svake punkt som er ditt språk.

Snakker vi om samer eller kvener her?

Anonym poster: 933c496958faa35ba7292fdf1d3440dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...