Gå til innhold

Flaske - hvor ofte og hvor mye?! Vanskelig å få konkrete råd.

Anbefalte innlegg

Jeg er nå noe motvillig blitt flaskemamma etter en trøblete ammestart med bare en virksom pupp og laber produksjon i den andre. Babyen er nå fire uker og jeg har delammet i 2 av ukene mens melkeproduskjonen min har dalt. Nå er det bare bagatellmessige mengder melk igjen hos meg, så gullet får all næring som MME.

Fra starten fikk han for lite MM, så når han ble introdusert for MME var han veldig glupsk og spiste traks 100 ml-måltider (som 2-ukersbaby, altså). Han fortsetter å være sulten, og spiser 100 ml 8-9 ganger i døgnet. Dette er over anbefalt døgndose som står på pakken (NAN 1), men det er umilig å nekte gutten mat. Nå legger han på seg - ca 500 g sist uke! Det er jo mye.

Min helsesøster er dessverre utrolig lite konkret i rådene sine, så jeg føler at jeg vil søke råd fra noen flaskemamma-kollegaer. Hvilke råd har dere fått mht mengde for deres flaskebarn? Kan man gi for mye - og hvordan minske mengden??

En annen ting jeg lurer på er at med flaske har en jo større mulighet til å regulere både mengde og hyppighet. Har dere innført færre faste måltider med større mengder? Forslaget på NAN-pakka er jo 5-6 måltider, men her er det altså langt flere.

Takknemlig for råd og svar!

Fortsetter under...

I forhold til mengde er det vel anbefalt Max 15% av kroppsvekten i døgnet. Og så deler man på antall måltider.

Med mme har du lettere mulighet for å sette opp rutinen, eller du kan la barnet få mat når det vil. Ta en god rap sånn halvveis og så ser du om du kan se når barnet er mett. Kanskje h*n slutter å suge eller annet som viser deg at det er nok. Eller rett og slett sovner.

Ikke tenk at h*n må spise alt og at så lenge h*n legger på seg fint så er alt i skjønneste orden. Om du vil kan du jo ta noen turer på hs for å veie for å berolige deg selv:)

Ved 4 uker hadde vi vel 6-7 måltider i døgnet.

Tusen takk for svar. Min bekymring er egentlig at snuppen spiser i overkant mye og legger på seg vel fort, men det er kanskje ikke så farlig ennå, siden han ikke la på seg i starten.

Hadde vært deilig med litt færre måltider, blir mye styr med vasking av flasker etc når han spiser så mange ganger.

Men uansett - han er strålende fornøyd og blid og det er uendelig mye bedre enn en baby som aldri ble ordentlig mett og en mamma som gråt og blødde og aldri sov...

Det er ikke unormalt med "hytt og gevær"-oppgang spesielt i starten. Du sier han fikk for lite mat i starten, da gikk vel vekta lite eller ingenting opp? Når tok han igjen fødselsvekta? Det er ikke uvanlig at de prøver ta igjen det tapte, neste gang du er hos HS kan du be om å få se hvordan han ligger i forhold til kurvene der. Sannsynligvis vil du se at han etterhvert sikter seg inn mot å ligge parallelt med kurvene, og dermed gå mindre opp i vekt.

Vanligvis vil matbehovet fremover ligge på ca 12-15% av vekta ved 1 mnd alder, det fortsetter altså ikke å gå oppover etterhvert som vekta øker. Flaskebarn har også økedøgn slik ammebarn har, da vil de midlertidig etterspørre mer mat. Prøv å øk mengdene i flaska innimellom og se om han vil ha mer, og ikke bli stressa når han plutselig vil ha mindre igjen :-)

Økedager forekommer vanligvis ved 1-3 ukers alder, 6-8 uker og 3 måneder.

En teknikk som kan være kjekk også ved fullflasking er forøvrig "langsom flaskemating". Se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating for beskrivelse. Da etterlikner du melkestrømmen fra brystet, og det kan være nyttig også for flaskebarn i forhold til å få tid til å kjenne på metthetsfølelsen og dermed regulere matmengden sin på en god måte.

Alle barn har også sugebehov, og ofte vil de suge lenge på flaska av den grunn.

Jeg er ammehjelper, men har også masse flaskeerfaring :)

Vil bare påpeke at den 15% regelen ikke er en maks grense. Det er kun en tommelfingelregel for å regne ut sånn ca hvor det kan være fornuftig å ligge (og den gjelder kun de 6 første ukene). Noen spiser mindre, noen spiser mer. De minste barna spiser gjerne ofte, så går det seg til etterhvert!

Ellers skal flaskebarn selvregulere på samme måte som de som ammes. Det kan imidlertid være lettere å overspise fra flaske, så lurt å ta litt pauser underveis slik det nevnes over her.

Så lenge de følger sin egen vekstkurve, så er det ingen grunn til bekymring på mengden. Dette er de flinke til å følge opp på helsestasjonen.

Annonse

Tusen takk snille damer for gode svar! Snuppen tok igjen fødselsvekta (2900) ved ca to ukers alder.

Vi prøver å ta pauser, og så bruker vi medelas calmaflasker som ikke renner i det hele tatt, men som krever aktiv suging (kjøpte disse fordi de ar anbefalt ved delamming). Min erfaring med disse flaskene er at det blir veldig lite både gulp og luft, veldig deilig.

Da bekymrer vi oss ikke noe videre og avventer 6-ukerskontrollen på helsestasjonen! Håper HS greier å være mer konkret da - vanligvis svarer hun med det klassiske psykologsvaret - hva synes du selv!

Er du ikke bekymra så sier du det ;)

Min egen erfaring er at "vi som kan noe" (nå inkluderer jeg meg selv som ammehjelper i denne gruppa) ofte flommer over av informasjon. Da er det veldig nyttig å ta et skritt tilbake og finne ut hva den som spør EGENTLIG lurer på eller er bekymra for (slik at vi kan svare mer konkret på det), og det å spørre hva du tror selv er veldig nyttig.

Så er selvsagt spørsmålet om vi klarer si noe smart når vi har fått høre hva du synes selv, da....:-)

Hei!

Som tredjegangs flaskemamma følte jeg litt for å svare på dette innlegget :)

Barn som får mme kan gjerne tilbys mat like ofte som barn som blir ammet. Du skal ikke nekte barnet ditt mat. Dessverre kan det være lite råd å få på helsestasjonene rundt om om dette med mme, jeg har samme erfaring fra min :( "Det finner du ut" var svaret jeg fikk da jeg spurte første gang jeg prøvde å spørre om noe som hadde med flasker om mating å gjøre. Frustrerende!

Nå som tredjegangs er jeg heldigvis mer rolig, og vil derfor råde deg til å se an barnet ditt - DU vet best :) Er han sulten gir du ham mat. Husk også å lage hakket større flasker enn det han drikker opp - for han skal ha muligheten til å spise så mye han vil. Lager du "for små" flasker, kan det hende dere vil måtte fortsette med mange flasker ofte, i stedet for at han etter hvert spiser større porsjoner litt sjeldnere.

Har du grei rutine på koking og vasking og sånt kan det være like enkelt å gi flaske som å amme. Vi gjør følgende:

Koker halvannen liter vann i døgnet. En halvliter kokvarmt vann oppbevares på termos. En liter kokt avkjølt vann oppbevares i lukket stor flaske. Når barnet skal ha mat blandes kokvarmt kokt+avkjølt kokt vann (ca 30/70-fordeling - men dette får du raskt en feeling på!), blandes med pulver, rist-rist og klar! Da får du perfekt blanding like raskt som tiden det tar å kneppe opp bh'en :)

Vask av flasker: Alle flasker skylles rene og "samles opp" etter bruk. Til kvelden vaskes og kokes alle samtidig, så slipper man å vaske og koke flasker hele dagen. Husk å koke dem i minst 5 min hver gang. (Skyll bort alle såperester før du legger dem i kjelen).

Lykke til!

• 2 uker senere...

Hei igjen,

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering etter 6-ukerskontrollen. Gullet hadde lagt godt på seg men ikke FOR godt, han ligger nå på samme vekstkurve som han ble født på. Altså er alt i skjønneste orden!

• 3 uker senere...

Jeg er nå noe motvillig blitt flaskemamma etter en trøblete ammestart med bare en virksom pupp og laber produksjon i den andre. Babyen er nå fire uker og jeg har delammet i 2 av ukene mens melkeproduskjonen min har dalt. Nå er det bare bagatellmessige mengder melk igjen hos meg, så gullet får all næring som MME.

Fra starten fikk han for lite MM, så når han ble introdusert for MME var han veldig glupsk og spiste traks 100 ml-måltider (som 2-ukersbaby, altså). Han fortsetter å være sulten, og spiser 100 ml 8-9 ganger i døgnet. Dette er over anbefalt døgndose som står på pakken (NAN 1), men det er umilig å nekte gutten mat. Nå legger han på seg - ca 500 g sist uke! Det er jo mye.

Min helsesøster er dessverre utrolig lite konkret i rådene sine, så jeg føler at jeg vil søke råd fra noen flaskemamma-kollegaer. Hvilke råd har dere fått mht mengde for deres flaskebarn? Kan man gi for mye - og hvordan minske mengden??

En annen ting jeg lurer på er at med flaske har en jo større mulighet til å regulere både mengde og hyppighet. Har dere innført færre faste måltider med større mengder? Forslaget på NAN-pakka er jo 5-6 måltider, men her er det altså langt flere.

Takknemlig for råd og svar!

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at han tar for mye nå i starten. Et lite lager kan komme godt med til siden. :-)

15% av kroppsvekten er ideelt, men ikke alle barn følger dette da de ikke er så gode i mattematikk enda. Hehe...

Jeg gir selv flaske til min datter og storesøster her i huset fikk også flaske. Jeg skriver opp tidspunktet måltidet avsluttes og hvor mye hun tok. Dette kommer jeg nok til å fortsette med en stund for å se en god utvikling.

Jeg vil anbefale deg å dra på ukentlig veiing for å se hvordan kurven utvikler seg. Legger han på seg mellom 150-250g i uka så la nå gutten spise. Nyte det. Enkelte andre har ikke den luksusen. (småspist frøken her i huset)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...