Gå til innhold

Hjernen min sier ex.u....

Anbefalte innlegg

Hjernen min sier jeg har en ex.u. Er 5+2. Men har ingen symptomer. Stresser veldig pga dette. Men de to guttene vi har, var puppene veldig ømme fra dag 1. Nå ingenting av noe som helst. Kun litt murring og stikkninger nederst i magen i ny og ne. Når oppsager man evt et svangerskap utenfor livmoren? Leste på nettet at symptomer som kvalme og ømme pupper ofte er nesten fraværende ved svangerskap utenfor livmoren. Selvsagt, ikke det jeg trengte å lese når jeg er på tuppa......

Jeg har aldri opplevd noen spontanabort eller exu. Men da sier den dumme hjernen min at da er det statistisk mer sannsynlig denne gangen..... Fornyften imeg sier at jeg bare skal kutte ut disse tåpelige tankene, men hjernen vil ikke høre etter!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144014076-hjernen-min-sier-exu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt en exu, og hadde ikke så mye symptomer. Men det hadde jeg ikke med de to andre heller.

Jeg hadde blødninger. Pga det tok jeg noen tester med jevne mellomrom. Når det hadde stått gravid 2-3 uker i to uker gikk jeg til lege. Målte hcg over et par dager, pga lav stigning fikk jeg henvisning til tidlig ul. Der fant de ingenting. Hverken i eller utenfor livmor. Dagen etter var jeg tilfeldigvis på sykehuset av andre grunner og fikk konstatert exu. Fikk beskjed om at kroppen som oftest ordnet opp selv, men jeg valgte å få cellegift behandling pga den potensielt livstruende tilstanden det kan være.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om å få måle hcg over noen dager hos lege og se. Ved exu stiger hcg sakte og verdiene er ofte lave. Ved smerter i siden, dra umiddelbart til lege.

Lykke til! Og, fravær av symptomer er helt normalt!:-)

Kan bare si at jeg har ikke hatt ømme pupper i noen av mine svangerskap og med nr. 1 tok det lang tid før kvalmen kom. Vet om msnge som ikke har symptomer før magen kommer. Så mest sannsynlig er alt bra:-)

Mest sannsynlig er alt bra ja! Sjansen for exu (statistisk) er veldig liten. Da jeg hadde exu hadde jeg normale symptomer så tidlig. Visste at jeg var gravid før positiv test. I uke 6-7 dro jeg til legen pga blødning og smerter på en side som hadde vart over flere dager og fikk da konstatert exu.

Har du ingen smerter eller blødninger er det ingen grunn til å tro at det er en exu. Symptomene er så varierende, mange som ikke har noe særlig symptomer.

Er du veldig bekymret kan du jo ta en privat ultralyd for å sjekke. Ikke noe vits i å sjekke for exu før etter uke 6, fikk jeg beskjed om. Venter du til da er det også stor sannsynlighet for å se et bankende hjerte om alt er bra ;-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...