Gå til innhold

Seksuelt misbruk. Og uvi og sopp og sånt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at man kan glemme seksuelt misbruk fra barndommen? Og plutselig huske det senere? Hvor gammel må et barn være for å huske det eller eventuelt komme på det som barn? Hvorfor er mange foreldre redde for uvi og sopp hos barna sine? Hørte engang at det var tegn på seksuelt misbruk... Er det det? Og hva er egentlig senskadene etter misbruk? Er det slik at det er typisk stefedre? Hvordan kan man sikre seg mot at barna blir utsatt for misbruk? Går vel ikke det kanskje men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er absolutt mulig å fortrenge overgrep. Særlig om de har opplevdes som svært traumatiske der og da.

Det er nok ingen aldersgrense for når man kan få minner/flashbacks til noe slikt.

Jeg har aldri møtt foreldre som går rundt og er redde for uvi og sopp hos barna sine. Og nei, det er ikke tegn på seksuelt misbruk om barn har sopp eller urinveisinfeksjoner. Det er mer vanlig tegn på at de har blitt kalde på rompa eller gått med bleie...

Senskader etter misbruk kan variere mye.

Du kan ikke sikre deg mot at barn utsettes for misbruk. Det gjelder langt flere norske barn enn vi liker å tro. Det absolutt vanligste er at overgriper er et mannlig familiemedlem eller annen som står barnet nært. Det forekommer selvsagt også kvinnelige overgripere og fremmede overgripere.

Anonym poster: 3c45043385b41a699dfebaf218c157d3

Skrevet

Hva er tegnene på at noen blir/er blitt misbrukt da? Og noen av senskadene kan være?

Skrevet

-Ja, det går ann å glemme misbruk i barndommen og så oppleve det som gammel. Gjort det selv :/

- Jeg ble misbrukt sammen med min fetter som 6 åring og husket det som 23 åring.

- Å ha sopp eller uvi er helt naturlige ting, men kan ha sammenheng med at de har opplevd det samme selv eller prøver å se tegn som ikke er der (litt hysteriske).

- Senskader med at det gjør meg fordomsfull over de som har et handikap, hun som gjorde det mot meg var delvis tilbakestående og nabo. Takler ikke handikapete mennesker.

- Altid hatt problemer med nærkontakt siden det hendte og sliter ennå og stoler ikke på mennesker.

- Å sikre seg mot at barn blir misbrukt er vanskelig, snarere umulig.

Anonym poster: 51e6125c1300da9cbd35c054c46f516f

Skrevet

Ja, mange som fortrenger slikt. Hos meg kom det tilbake under en graviditet, det er visst vanlig. Aldri hørt om sammenheng mellom uvi/sopp og misbruk, men det kan sikkert stemme.

Anonym poster: 92f4643e64c0dbb81f05d1898450f7cd

Skrevet

jeg fikk flashbacks fra incest når jeg var 19, ei jeg kjenner fikk det når hun var 44 år. så det kan vel nesten komme når som helst. senskader kan være så mangt. alt fra låsninger i rygg til spisevegring.

Anonym poster: e50959f017f130632c24578ad453716d

Skrevet

Hva er tegnene på at noen blir/er blitt misbrukt da? Og noen av senskadene kan være?

Det vanligste tegnet er vel en markant endring hos barnet. Det kan vise seg i form av aggresjon eller innesluttethet, sengevæting eller skoleskulk, angst ved bleieskift osv. - dette varierer veldig.

Ellers kan man hos noen overgrepsofre se en tydelig seksualisert atferd. F.eks barn som leker aggressivt og seksualisert med andre barn.

Fysiske tegn kan forekomme, men vil ofte være vanskelige å oppdage. Mange overgrep innebærer ikke gjennomført samleie.

Senskader vil ofte dreie seg om varierende tilstander av psykiske vansker. Problemer med tillit, angst, posttraumatisk stress, seksuelle vansker, rusproblemer osv.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Barns signaler og reaksjoner etter seksuelle overgrep

Barn 3–5 år

Barn i denne aldersgruppen kan vise følgende:

• fortelle med ord at de er utsatt for overgrep

• gi uttrykk for at det er noe som de ikke tør, kan eller vil snakke om

• smerter i magen og/eller i hodet

• smerter og sårhet i underlivet (selv om det ikke er ytre tegn til dette)

• problemer med vannlating/avføring etter at de har blitt

renslige

• hyppige mareritt hvor barna kan bli paniske og utilgjengelige for trøst

• fjerne og stirrende i perioder

• fortvilelse, angst og depresjon

• problemer med å spise (spesielt barn som er

misbrukt oralt; dvs overgrep som involverer munnhulen). Dette kan dreie seg om generell spisevegring eller

ulyst i forhold til spesielle typer mat som kan minne

barna om sæd eller penis.

• seksualisert atferd som er uvanlig hyppig

Barn 6–12 år

Symptomer som nevnt ovenfor kan vedvare oppover

i aldersrekkene. I tillegg vil barn fra 6-årsalderen kunne gi

uttrykk for følgende:

• de har det psykisk vondt

• de har ikke lyst til å leve, uttrykker at de har et vanskelig liv, eller truer med å ta livet av seg

• sterk skam- og skyldfølelse kan oppstå og bidra til at de

isolerer seg fra andre barn

• de blir lukket, avflatet og mimikkfattige, innadvendte

og deprimerte

• de blir aggressive, vanskelige og/eller hyperaktive

• lærevansker (fra milde konsentrasjonsvansker via

språkvansker til å virke psykisk utviklingshemmet uten

å være det)

• de kan pendle mellom ulike typer ekstrem atferd, for

eksempel fra å være småbarnslige og klamrende til å

være sinte og anklagende

• de kan bli uforutsigbare, høre stemmer, føle seg dirigert

av fantasipersonligheter, ha lange perioder med fjernhet, leve ut forskjellige identiteter. Dette kan være barn

som dissosierer, dvs. splitter opp sin verden for å overleve

• de stikker seg bort, kanskje for å unngå stimuli som

minner dem om overgrepssituasjoner

• de lar seg utnytte seksuelt (lar seg beføle uten

å protestere eller fjerne seg fysisk)

• de er forvirret i forhold til kjønnsrollen sin. Gutter som

er misbrukt av menn, kan føle seg som jenter. Mange av

disse vil skjule dette ved å være utagerende. Noen blir

redde for homofile, skjeller ut folk de oppfatter som

homofile, eller frykter at de selv er homofile. Andre

kan begynne å oppsøke menn og utsette seg for nye

overgrep. Enkelte jenter som blir misbrukt, vil ikke

være jenter og prøver å bli som gutter. Andre vil prøve

å være hyperfeminine. Noen kler seg utfordrende og

sminker seg for tidlig, ofte på en overdreven måte

• de har problemer knyttet til hygiene (nekter å dusje, vil

ikke dusje sammen med andre, ignorerer personlig

hygiene, tvangsmessig opptatt av å være rene)

For å finne ut om barn med slike symptomer har vært

utsatt for overgrep, må en egnet voksen snakke med dem

Pubertet og ungdomsalder

Nye trekk i tenårene kan være følgende:

• tidlige seksuelle debuter, prostitusjon/promiskuøs

atferd og rusmisbruk

• synkende skoleprestasjoner

• jenter vil kunne kle og oppføre seg utfordrende

• innblanding i kriminelle aktiviteter

• selvmordsfaren blir mer uttalt i denne aldersgruppen

• selvskading

• rømming hjemmefra – spesielt når overgrepene foregår

hjemme

• forgriper seg seksuelt på jevnaldrende eller yngre barn

• utvikler spiseforstyrrelser, fortrinnsvis bulimi

• dissosiasjonssymptomer som beskrevet for aldersgruppen 6–12 år kan bli tydeligere og mer utviklet

• angst- og tvangslidelser, depresjoner, psykoser

Det er viktig igjen å understreke at alle de tegn og

reaksjoner/lidelser som er nevnt for de ulike aldersgruppene kan forekomme uten at det foreligger overgrepsproblematikk.

Skrevet

Men kan man feks være baby når overgrepene ble begått men fortsatt huske? Eller må du være eldre? 1,2,3,4 år?

Skrevet

Jeg jobber blant annet med seksuelt misbrukte barn og vil så godt det lar deg gjøre svare veldig enkelt på spørsmålene dine.

Er det slik at man kan glemme seksuelt misbruk fra barndommen?

Ja, det er slettes ikke uvanlig

Hvor gammel må et barn være for å huske det eller eventuelt komme på det som barn?

Noen kommer ikke på dette før i ganske voksen alder, kanskje når de har barn av samme kjønn som en selv i samme alder man selv var da overgrepene startet. Noen får plutselige traumatiske påminnere, ting som utløser hukommelsen, og noen husker det når livet deres har roer og stabilisert seg. Noen begynner å drømme om det. Man kan plutselig begynne å huske slike ting når som helst.

Hvorfor er mange foreldre redde for uvi og sopp hos barna sine?

Har aldri hørt om at noen foreldre er redde for dette. Dette er ikke tegn på seksuelt misbruk hos barn, men hos voksne kvinner har UVI lett for å komme tilbake dersom man har mye sex tiden etter man har sluttet på medisiner og er frisk.

Og hva er egentlig senskadene etter misbruk?

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men vanlige senskader er tilknytningsvansker, mistillit til menn, promiskuøs atferd og selvfølgelig diverse atferdsvansker som angst, depresjon, fobier, tvangstanker, irrasjonelle handlinger osv. Merk at du spurte om senskader, altså atferd man kan slite med som voksen, ikke som barn mens misbruker pågår.

Er det slik at det er typisk stefedre?

Stefedre er ikke typisk seksualforbrytere. Man finner seksualforbrytere blant alle familirelasjoner, yrkesgrupper osv

Hvordan kan man sikre seg mot at barna blir utsatt for misbruk?

Man kan aldri sikre seg 100 % mot dette annet enn å selv være tilstedet hele tiden. De som misbruker barn er ofte de siste man skulle tro at gjorde det. Men man må prate med barna om det, fortelle/forklare de hva som er ok oppførsel av voksne og hva som ikke er det og gi dem klar beskjed om at de kan fortelle deg alt, uansett...

Anonym poster: 91a0dcb6a7af722eba67144db650e609

Skrevet

Huff og huff... Får helt angst jeg... Har jo to jenter. Hadde klikket vis de ble utsatt for noe... Må være grusomt å være foreldrer til et barn som blir misbrukt. Er det ingen måter å finne ut om noen er en potensiell misbruker?

Skrevet

Men kan man feks være baby når overgrepene ble begått men fortsatt huske? Eller må du være eldre? 1,2,3,4 år?

En baby kan nok ikke huske som vi tenker på det, til det er de kognitive evnene for lite utviklet.

Men man vet at selv små spedbarn kan ha kroppslige reaksjoner på ting de har opplevd som smertefullt og skremmende. Slik sett kan nok også overgrep i babyalder "sette seg i kroppen" og gi senskader.

Skrevet

En baby kan nok ikke huske som vi tenker på det, til det er de kognitive evnene for lite utviklet.

Men man vet at selv små spedbarn kan ha kroppslige reaksjoner på ting de har opplevd som smertefullt og skremmende. Slik sett kan nok også overgrep i babyalder "sette seg i kroppen" og gi senskader.

Så hvor gammel må man være vis man skal kunne huske det når man blir eldre? Er det noen som vet?

Skrevet

En baby har ikke nok utviklet hjerne til å være i stand til å huske, men uten å være sikker, så vil jeg så absolutt tro at det setter spor på en eller annen måte. Når man begynner å huske er jo veldig individuelt, uten at det er knyttet til seksuelt misbruk, noen husker fra de er 1 1/2 år gamle og noen husker ikke noe fra før de ble 4 eller eldre.

Skrevet

Og hvordan kan man være sikker på at ikke hjernen spiller deg et puss? At det ikke er fantasier eller noe? Men at man faktisk er utsatt for overgrep... Mange spørsmål fra meg kanskje men fint å kunne høre erfaringer og tanker rundt dette av andre

Skrevet

Hvorfor spør du? Er du redd det kan ha skjedd deg eller dine barn?

Anonym poster: c11d6aa87e07224e9fc6b04adfdc5982

Skrevet

Meg selv ja. Men ikke mine barn. Passer på de som de skulle vært gull og litt til. Måtte begynne hos psykolg for å innse at jeg faktisk måtte la de få ha et liv og få gå til andre på besøk. Begynte heldigvis så tidlig at ikke barna har merket noe til min relativt sinnsyke trang til å passe på de...

Skrevet

Ups... Glemte sånn anonymknapp jeg ser jeg nå. Men jaja, er jo ingen som kan finne ut hvem jeg er uansett...

Skrevet

Og hvordan kan man være sikker på at ikke hjernen spiller deg et puss? At det ikke er fantasier eller noe? Men at man faktisk er utsatt for overgrep... Mange spørsmål fra meg kanskje men fint å kunne høre erfaringer og tanker rundt dette av andre

Helt sikker kan man vel strengt tatt aldri være. Det finnes falske minner, men det er ikke en veldig utbredt tilstand.

Dersom minnene ledsages av kroppslige symptomer, angst, panikkfølelse etc. styrker det også sannsynligheten for at de er reelle.

Skrevet

I kautokeino er det ekstremt utbredt med seksuellt misbruk av barn... Så selv om du passer på barna "som gull", har man ingen garanti :(

Anonym poster: 4835d8d048552d7ce56f6f556b19bb10

Skrevet

I kautokeino er det ekstremt utbredt med seksuellt misbruk av barn... Så selv om du passer på barna "som gull", har man ingen garanti :(

Anonym poster: 4835d8d048552d7ce56f6f556b19bb10

Hæ, er det?? Why?!?!

Skrevet (endret)

Huff og huff... Får helt angst jeg... Har jo to jenter. Hadde klikket vis de ble utsatt for noe... Må være grusomt å være foreldrer til et barn som blir misbrukt. Er det ingen måter å finne ut om noen er en potensiell misbruker?

Jeg har to gutter og er like hystisk som seg når set gjelder misbruk av barn. Gutter blir også utsatt for voldtekt, har sett mye på tv og lest i avisen om gutter som blir kidnappet, misbrukt og drept. Sønnen min går alene på skolen når det er mørkt selv om det er mange barn ute i gata som er på vei til skolen.

Endret av Gutt04+Gutt10
Skrevet

Går aldri alene til skolen skulle det stå

Skrevet

Jeg har to gutter og er like hystisk som seg når set gjelder misbruk av barn. Gutter blir også utsatt for voldtekt, har sett mye på tv og lest i avisen om gutter som blir kidnappet, misbrukt og drept. Sønnen min går alene på skolen når det er mørkt selv om det er mange barn ute i gata som er på vei til skolen.

Ja desverre er det mange gutter som også blir utsatt for overgrep... Men det er jo sånn at det er, om mulig, enda mer skambelagt enn når det skjer med jenter... Av en eller annen merkelig grunn!! Det virker iallfall sånn...

Skrevet

Ja, det er sant. det er også slik at gutter ikke forteller om det, men holder det inni seg :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...