Gå til innhold

Hjelp! Gluten- og mekefri mat. Gjerne litt fort :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syvåringen har med seg en kompis hjem som ikke har vært her før. Her stod jeg og stekte pannekaker, trygg på at det er noe de fleste barn liker. Men så viser det seg at han verken tåler melk eller gluten. Mannen min er på vei hjem fra jobb og slipper innom butikken, men jeg er helt tom for idéer på hva jeg kan lage. Noen som har forslag til noe relativt enkelt og raskt (gutta skal avgårde på trening om en drøy time)? Gjerne barnevennlig.

Fortsetter under...

Skrevet

Stikker innom butikken skulle det være

Skrevet

Glutenfri pasta (i allergihylla), kjøttdeig og et Dolmioglass med tomatsaus?

Gi og magerpølsene er melke- og glutenfrie. Kjøp glutenfrie lomper eller pasta og server.

Dumt å ikke gi beskjed...

Skrevet

Glutenfri pasta (i allergihylla), kjøttdeig og et Dolmioglass med tomatsaus?

Gi og magerpølsene er melke- og glutenfrie. Kjøp glutenfrie lomper eller pasta og server.

Dumt å ikke gi beskjed...

Ja, skulle nok gjerne hatt beskjed, men mulig de trodde vi visste det. Guttene går ikke i samme klasse.

Tusen takk for tips. Mannen min fant ikke allergihylla, så nå suser jeg avgårde selv. Blir pasta:)

Skrevet

Tror fabrikanten heter Semper, men er ikke sikker. De har det på vanlige butikker, som Rema 1000. Gule pakker, tror jeg. Spør! Lykke til. :-)

Skrevet

Hei hei.. gutenfri mat :-)

En cøliaker kan ha laktoseintoleranse i perioder og må derfor holde seg til laktosefri kost i tillegg. mange cøliakere har behov for ekstratilskudd av jern, folsyre (b-vitamin) og vitamin A , D og E.

Glutenfri spaghetti og makaroni er å få kjøpt.

Glutenfri kost må ikke inneholde hvete, bygg,rug og havre.

Et alternativ til Glutenfri brød er kornblandinger. flaks eller gran av bokhvete, hirse , mais, ris, soya , solsikke eller sesamfrø kan settes sammen til Glutenfri og næringrike brød.

Grøt kan lages av hirse, ris eller bokhvete.

Suppen og satser kan du jevne ut med mais eller ris stivelse.

Ved laktoseintoleranse kan du kjøpe laktosefri melk, fløte, soft flora spesial (bordsmør) stekesmør uten salt og melk. Ved øst kjøp norwegia . redusert inntaket av fett. unngå sukker.

Anonym poster: 777c9843cd16cc65a923394f82ee82a6

Annonse

Skrevet

Flaks eller gran = flak eller gryn

satser= sauser

øst = ost

Anonym poster: 777c9843cd16cc65a923394f82ee82a6

Skrevet

Tusen takk, dere!

Blir pasta i dag. Kjøte inn litt glutenfri melblanding og melke- og glutenfri tomatsuppemix også, så har vi til neste gang han eller andre allergikere kommer. Uansett greit å ha på luringa;)

Skrevet

Regner med at dere har spist og kost dere.

Flere av vennene til ungene er allerkikere av ulike slag. Så jeg fant ut det var enklere å kjøpe inn endel frosne rundstykker som er gluten og melkefrie. Så er det plutselig ett barn innom har vi mat de skal spise uten alt for mye styr. Om vi lager omelett og litt slikt inntil så blir det litt mer. Men begynt å finne ut litt forskjellig vi kan lage nå heldigvis. Nå er det bare en som er veldig allergisk, men de andre kan det være litt av det ene og det andre i. Men det er mengden, så jeg kan bruke vanlig smør til å steke osv. Slikt er veldig greit å vite, for da begrenser det seg ikke like mye. Ungene vet bare de er allergiske for ditt og datt, så en liten prat med foreldrene så ble det litt enklere for oss som ikke er vant med slikt i hus.

Anonym poster: 3f6e68250fe13a014b958e55d3fc815b

Skrevet

Lag taco med tacoskjell. Stek kjøttdeig i olje eller vann og dropp rømme og ost:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...