Gå til innhold

er det lov å nekte servering til gravid dame?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på julebord som høygravid for noen år siden, og takket ja til Cognac til kaffen. Fikk et skikkelig, skikkelig surt blikk av hespetreet som serverte.

Jeg ga min cognac til min samboer - drakk ingenting selv. Hvorfor skulle jeg ikke takke ja til den, når vi hadde betalt egenandelen vår, hvor denne cognac'en var inkludert. Det måtte da vel være opp til meg om jeg ville gi den videre?

Anonym poster: 908f70e0569aebed69c52c50debe7c8e

Hespetre? Som mener at gravide ikke skal drikke alkohol? Hadde du sagt at det var til samboeren din, så hadde hun ikke sett slik på deg?

Anonym poster: 8660d0874510c945631652af5a0cab08

Men hvorfor skulle hespetreet absolutt tro det verste om den gravide, hvorfor gå ut i fra at vedkommende skulle drikke den selv? Skikkelig uprofft å komme med sure blikk eller kommentarer.

Det må du vel det! Du kan jo ikke bare bestemme selv, av ymse grunner, hvem du vil servere til. Du skal ha gode grunner for å nekte noen alkohol, og de går på alder, inntak og oppførsel.

Du har ikke lov å nekte å servere en som er gravid, akkurat som at du ikke har lov å nekte å servere en du synes har feil hudfarge, feil hårfrisyre, feil religion etc.

Anonym poster: 0d1865fe816e586686f248099c874a81

Det med hespetreet: FORDI UT FRA SÅ MANGE INNLEGG HER PÅ DIB OM AT ETT GLASS BAILEYS ELLER VIN ER GREIT I SVANGERSKAPET SER DET UT SOM AT MANGE MENER DET ER GREIT Å DRIKKE MENS MAN ER GRAVID!!!

Du er herved nektet mer servering her hos oss da du virker synlig beruset med tanke på ditt støynivå. Ta deg en kaffe og en luftetur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble innspirert av programmet igår der en gravid dame kjøpte alkohol på en restaurant.

Visst jeg hadde eid ett spisested,kun jeg da ha nektet servering til en som er gravid?

Eller er den kun lov visst hun er mindreåring eller overberuset?

Anonym poster: 483852233e573906d573765cf7acdc63

Det er lov å nekte servere alkohol til den en ønsker. Det er ikke nedfelt i noen lov at en MÅ servere selv om en selger alkohol.

Anonym poster: 71cb012b8b8211732078df21932c330a

Det må du vel det! Du kan jo ikke bare bestemme selv, av ymse grunner, hvem du vil servere til. Du skal ha gode grunner for å nekte noen alkohol, og de går på alder, inntak og oppførsel.

Lovverket sier at ved de kriterier så skal det stoppes servering, men at ett hvert sjenkested har mulighet til å nekte uønskede gjester servering. Her må det brukes skjønn. F.eks. Ett sted jeg jobbet ønsket ikke ett visst type klientell, og dermed var vi spm jobbet der instruert til å høflig avvise disse karakterene, selv om de var klinke edru, gammel nok og dukket opp med ett smil. Dette ble ved en anledning praktisert mens vi hadde sjenkekontrollører på besøk uten at de reagerte på det i det hele tatt.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Vet ikke om man kan nekte gravide servering. Men på samme måte som jeg har nektet gutter i 7-8-årsalderen å kjøpe hårspray og fyrstikker da jeg jobbet i dagligvaren, så kan vel bartenderen si at han ikke ønsker å servere deg alkohol. Om du drar det til retten, kan vel bartenderen bare si at han oppfattet deg som overstadig beruset der og da.. Du kommer nok ikke langt med den.

Jeg ville ikke hatt det på meg at jeg serverte alkohol til gravide, på samme måte som jeg ikke ville hatt det på meg å ha solgt hårspray og fyrstikker til små barn, hvis det hadde endt med at de svidde av seg et eller annet. Jeg er jo ikke så gammel at jeg ikke vet hva de skal bruke det til.

Skrevet

Jeg ble innspirert av programmet igår der en gravid dame kjøpte alkohol på en restaurant.

Visst jeg hadde eid ett spisested,kun jeg da ha nektet servering til en som er gravid?

Det er lov å nekte servere alkohol til den en ønsker. Det er ikke nedfelt i noen lov at en MÅ servere selv om en selger alkohol.

Jeg har både kunnskapsprøven og etblererprøven, og har drevet/ eid utesteder, samt jobbet i hotellbransjen i mange år. Der står ingenting i loven som tilsier at en ikke kan nekte den en ønsker det servering! Det har opp gjennom tidene skjedd at gravide er nektet både servering og inngang på nattklubber. Noen havner i avisen, noen ikke. Felles er at det ikke fins noen muligheter for å straffe dette. Et utested velger faktisk selv hvem det vil slippe inn til en viss grad;-)

Skrevet

Jeg fikk kjeft av en forbipaserende da jeg satt på en uteresturant i Oslo, høygravid, med en halvliter..... men, det var jo alkoholfritt da...

Anonym poster: 8def96356e66a9833375d44890bcba2c

Skrevet

Jo, hvis noen oppfører seg truende, er høyrøstet eller overstadig beruset, legger seg etter alle damene uten å ta hensyn, så kan du nekte. På samme måte som du kan nekte å servere av andre grunner.

Ja, da pga oppførsel. Om mennesker er til sjenanse for andre så kan du be dem forlate stedet, men du kan ikke/har ikke låv(!) til å nekte hvem som helst, av personlige grunner, alkoholservering.

Om du tror at det er lov å bestemme ting som dette selv, ut i fra egne meninger, er du blitt feilinformert.

Gravid som drikker skader fosteret, den som skjenker henne er delansvarlig moralsk sett for eventuelle skader fosteret får. Det er ingen "egne meninger", men vitenskapelig bevisst. Gravid som drikker alkohol er til sjenanse for fosteret i magen. Og forresten, det heter ikke "LÅV".

Skrevet

Jeg var på julebord som høygravid for noen år siden, og takket ja til Cognac til kaffen. Fikk et skikkelig, skikkelig surt blikk av hespetreet som serverte.

Jeg ga min cognac til min samboer - drakk ingenting selv. Hvorfor skulle jeg ikke takke ja til den, når vi hadde betalt egenandelen vår, hvor denne cognac'en var inkludert. Det måtte da vel være opp til meg om jeg ville gi den videre?

Anonym poster: 908f70e0569aebed69c52c50debe7c8e

Hespetre? Som mener at gravide ikke skal drikke alkohol? Hadde du sagt at det var til samboeren din, så hadde hun ikke sett slik på deg?

Men hvorfor skulle hespetreet absolutt tro det verste om den gravide, hvorfor gå ut i fra at vedkommende skulle drikke den selv? Skikkelig uprofft å komme med sure blikk eller kommentarer.

Du har ikke lov å nekte å servere en som er gravid, akkurat som at du ikke har lov å nekte å servere en du synes har feil hudfarge, feil hårfrisyre, feil religion etc.

Det med hespetreet: FORDI UT FRA SÅ MANGE INNLEGG HER PÅ DIB OM AT ETT GLASS BAILEYS ELLER VIN ER GREIT I SVANGERSKAPET SER DET UT SOM AT MANGE MENER DET ER GREIT Å DRIKKE MENS MAN ER GRAVID!!!

Så så lille venn, husk innestemme.

Så mange innlegg på dette forumet som forsvarer å drikke alkohol når man er gravid? Merkelig, vi kan absolutt ikke ha lest samme trådene...

Skrevet

Stemmer det. Man kan nekte alkoholservering ut fra forsvarlighetskriterier, som for eksempel til overstadig berusede folk, folk som bråker og er høylytte osv. Det er ikke straffbart/forbudt å drikke alkohol når man er overstadig beruset, likevel er det allment akseptert at man ikke får drikke mer når bartenderen mener at du har fått nok.

Det er ikke straffbart å drikke mer som overstadig, men det straffer seg for serveringsstedet å servere mer drikke til overstadige.

Ja, det er jo det jeg mente. Det straffer seg for serveringsstedet hvis folk ser at man skjenker gravide fulle, hvem i sine fulle fem til gå til slike lugubre steder egentlig?

Skrevet

Lovverket sier at ved de kriterier så skal det stoppes servering, men at ett hvert sjenkested har mulighet til å nekte uønskede gjester servering. Her må det brukes skjønn. F.eks. Ett sted jeg jobbet ønsket ikke ett visst type klientell, og dermed var vi spm jobbet der instruert til å høflig avvise disse karakterene, selv om de var klinke edru, gammel nok og dukket opp med ett smil. Dette ble ved en anledning praktisert mens vi hadde sjenkekontrollører på besøk uten at de reagerte på det i det hele tatt.

Hvilke klientell var det dere ikke ønsket da?

Skrevet

Jo, hvis noen oppfører seg truende, er høyrøstet eller overstadig beruset, legger seg etter alle damene uten å ta hensyn, så kan du nekte. På samme måte som du kan nekte å servere av andre grunner.

Ja, da pga oppførsel. Om mennesker er til sjenanse for andre så kan du be dem forlate stedet, men du kan ikke/har ikke låv(!) til å nekte hvem som helst, av personlige grunner, alkoholservering.

Om du tror at det er lov å bestemme ting som dette selv, ut i fra egne meninger, er du blitt feilinformert.

Gravid som drikker skader fosteret, den som skjenker henne er delansvarlig moralsk sett for eventuelle skader fosteret får. Det er ingen "egne meninger", men vitenskapelig bevisst. Gravid som drikker alkohol er til sjenanse for fosteret i magen. Og forresten, det heter ikke "LÅV".

Vel, det heter heller ikke "vitenskapelig bevisst". Så om du skal belære meg med noe annet enn dine "egne meninger", så kan du starte med å få det riktig selv først.

Gjest Anybody
Skrevet

Jeg hadde nektet. Det er ikke lov å skjenke mindreårige og sist jeg sjekket var et foster langt under myndig alder.

Skrevet (endret)

Jeg hadde nektet. Det er ikke lov å skjenke mindreårige og sist jeg sjekket var et foster langt under myndig alder.

That, good sir, er et av de beste argumentene jeg har sett noensinne mot at gravide skal drikke alkohol.

Og steder med sjenkebevilning er i sin fulle rett til å nekte kunder servering om det ligger grunn for det.

Butikker kan nekte å selge alkohol til overberusede personer.

Endret av Yzma
Skrevet

I prinsippet kan man nekte hvem man vil bare det ikke er et rasistisk grunnlag f eks. Det er av samme prinsipp som at du kan velge hvem du har lyst til å ha på besøk i din egen stue. Man kan bortvise folk fra stedet helt uten begrunnelse for den saks skyld.

Anonym poster: c2ebb8cbb8f2eb9a6ecff7024cba9420

Skrevet

Eks på type klientell man kanskje ikke ønsker er byens kjente alkoholiker, "herr Brun" kan jo være edru nok når han kommer for å ta den første øl'en på formiddagen, men serverer man han en øl er neste ikke langt unna og grensen må settes når han allerede er innenfor....det kan være verre og herr Brun har kanskje problemer med å akseptere det. Herr Brun har kanskje mange gode venner som også kommer og slår seg ned, alle med ulik promille i blodet... Herr Brun har endelig funnet et sted som serverer han og han kommer mer enn gjerne tilbake i forskjellige versjoner av seg selv...etc...

Anonym poster: 362f9f7c9e42b5924970f7be5ec14773

Skrevet

Hvilke klientell var det dere ikke ønsket da?

Av den litt lugubre typen, vi var ikke en brun pub og ønsker dermed ikke slike "typer" som vanligvis vanker der. Slik som min kjære sjef sa :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...