Gå til innhold

Huff - det var da et skummelt telys! Hva skjedde? Halvmeter høy flamme!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde nettopp noe ekkelt! Telyset var i ferd med å brenne ut, og flammen var blitt stor. Telyset stod i en lykt med glass rundt og lokk man løfter opp. Jeg løftet opp lokket for å blåse ut lyset, og erfarer at flammen bare blir større! Prøvde igjen og igjen og det samme skjedde hver gang. Syntes ikke det var noe stas med den store flammen fra telyset, så jeg tok med hele lykten og satte den i vasken, for å være på den sikre siden. Jeg prøvde å lirke av glasset, for å komme bedre til telyset for å få det slukket, men fikk ikke ut det glovarme glasset. Endte med at jeg sendte en vanndråpe oppi lykten, vel vitende om at glasset nå ville sprekke. Til mitt store sjokk reagerte telyset med en halvmeter høy flamme!!! Hva i pokker var det som skjedde? Var det dannet en gass inni lykten eller noe? Har aldri brukt den før, kanskje det var gass i fra malingen på lykten eller noe, som satte fart i flammen?

Huff, jeg syntes det var kjempeekkelt, og skjelver ennå... Jammen godt jeg satte lykten i vasken, for jeg måtte pøse på med vann i fra springen for å slukke den halvmeter høye flammen.

Var det noe galt med telyset? I så fall går resten jeg har i skapet i søpla! Kanskje det var et billiglyst jeg hadde liggende eller noe? Kan de oppføre seg slik?

Anonym poster: ea2e8def8a3f710ff3e23af3cfea87a2

Fortsetter under...

Skrevet

Har hørt om at det har skjedd før også. Tror man skal passe seg for de billigste telysa.

Anonym poster: 7410cf545db9e6d78883c3f603e0213a

Skrevet

Har opplevd det samme med telys fra Ikea, skummelt.

Skrevet

Har hørt om slikt før, og at noen har prøvd å blåse ut og putselig så sto flammen ut.

Telys kan være skumle har jeg lært, men aldri erfart selv.

Skrevet

Skikkelig skummelt! Og jeg som trodde et telys inni en lykt var nokså ufarlig.

Skrevet

Søren og - den lykten var så fin... Nå må jeg se etter et nytt glass som kan passe. Men, neimen om jeg skal putte telys inni den mer.

Annonse

Skrevet

Det er derfor man ikke bruker vann slik. Man slukker med å legge noe over så den ikke får luft (oksygen). Aldri med hjelp av vann! Da skjer nemlig dette!!

Anonym poster: 5b3d2985065122dba5bc5c28b6a24f1a

Skrevet

Hvorfor skal alle andre oppleve så kule ting bortsett fra meg :(

Skrevet

Hva skal man gjøre med sånne ugreie telyst, om jeg erfarer det igjen og ikke får blåst ut? La det brenne ut, med diger flamme, til det gir seg? Men det blir jo varmt, og skummelt for omgivelsene rundt. Hive over et, mindre brennbart, teppe, for å kvele, eller hva skal man gjøre? Hente brannslukningsapparatet?

Skrevet

Du må melde fra til produsenten slik at de kan gjøre noe med det eller slutte å selge. Si ifra der du kjøpte de.

Anonym poster: 037843f26a29281f687fd7e4712ebba2

Skrevet

Aner ikke hvor telyset kom i fra. Bare noe jeg fant liggende i skapet. Kan ikke huske hvor eller når jeg kjøpte sist. Så dumt, for da ville jeg definitivt ha sagt i fra!

Skrevet

Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke må bruke vann neste gang! Jeg visste faktisk ikke at man ikke kunne bruke vann på stearinlys. Vet man ikke skal bruke det på olje og fett (som smult i gryta osv.), men stearin er jo noe annet?

Ullteppe? Vått håndkle? Hva kan man bruke?

Jeg så jo hvordan vannet sleit med å få slukket flammen. Det var like før jeg hentet brannslukningsapparatet. Men man kan kanskje ikke bruke det heller?

Skrevet

Min mor opplevde det samme med et telys fra nille.

Er alltid nøye med st jeg setter telys i beholdere og at de ikke står i nærheten av noe som kan ta fyr. Fryktelig skummelt når et så lite lys eksploderer i flammer :-(

Annonse

Skrevet

Brannsikkert teppe/håndkle eller brannslukker. Vi har brannteppe på kjøkkenet vi, for slike ting.

Og ja, dette er en "vanlig" risiko ved telys.

Anonym poster: af70259161056981cd4ddd768f7da2b0

Skrevet

Nei, dette var ikke gøy. Til skrekk og advarsel og påminnelse for oss alle!!

Skrevet

Tror jeg skal kjøpe et sånt brannteppe på IKEA neste gang jeg er der!!!

Skrevet

Strø salt over flammen. Det skal man gjøre om kokeplatene på komfyren tar fyr også. Vann gjør vondt verre!

Anonym poster: 1363733aacdf622e28b3ddc68653abb1

Skrevet

Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke må bruke vann neste gang! Jeg visste faktisk ikke at man ikke kunne bruke vann på stearinlys. Vet man ikke skal bruke det på olje og fett (som smult i gryta osv.), men stearin er jo noe annet?

Ullteppe? Vått håndkle? Hva kan man bruke?

Jeg så jo hvordan vannet sleit med å få slukket flammen. Det var like før jeg hentet brannslukningsapparatet. Men man kan kanskje ikke bruke det heller?

Alt i fra ett vått håndkle til en tallerken du får lagt oppå så det er lukket, om ikke tett så i alle fall ikke lett for luft å komme til.

Nei, det med vann gjelder for stearin også. Som barn hadde jeg og ei venninne moro med å kaste vann på slike marshall-lykter (eller en lykt). Så jeg vet at vann må en aldri bruke... Stearinen er varm, når vannet treffer stearinen blir det til damp og "eksploderer" nesten rett over i dampform. Den eksplosjonen kaster opp en masse stearin med seg. Dampen forsvinner fort bort i luften, stearinen er igjen i luften. Så er det massevis av luft med brennbar stearin og en flamme like under. Du kan tenke deg hva som skjer her nest i den kjedereaksjonen...

Alt det skjer på bare noen tidels sekunder. Ser kjempekult ut hvis du har marshall på et trygt sted, men ikke like kult hjemme på kjøkkenet kan jeg tenke meg...

Skrevet

Strø salt over flammen. Det skal man gjøre om kokeplatene på komfyren tar fyr også. Vann gjør vondt verre!

Anonym poster: 1363733aacdf622e28b3ddc68653abb1

Salt var et godt forslag faktisk! Støtter henne i den!

Skrevet

Har opplevd det samme flere ganger med forskjellige typer telys. Har jobbet på en kafe hvor vi tente telys på alle bord hele tida så da er vel sjansen større for å oppleve det... Har opplevd det hjemme også. dersom du har en lysholder som blir veldig varm eller tett så kan det fort skje. Aldri helle vann på nei, men kvel flammen.

Anonym poster: 8296cedd08db6d842a0ea27e8c1c9ebb

Skrevet

Hva slags lykt brukte du?

Jeg siterer fra en side som er ment å forebygge brann. Mener også å ha hørt noe om at det kan danne seg stearingass i visse type lykter der det ikke kommer inn tilstrekkelig med luft.

"Spesielt for telys

Plasser ikke telys direkte på bord eller duk, men på noe som tåler høy temperatur. En egnet telysholder er åpen og gir god lufting. Tette holdere vil kunne gi overoppheting og farlig oppflamming. Soting fra flammen kan være et varsel om for dårlig lufttilførsel. La helst telys brenne ut slik at det slokker av seg selv. Hvis telyset flammer opp må du aldri helle vann på det. Dersom du forsøker å slokke med vann, vil det føre til en voldsom oppflamming. Kvel flammen, f.eks. med en lyseslokker - ikke blås."

Skumle greier.. Opplevde boe skummelt selv med telys en gang. Sto i steinlykt med mange "luftehull" i. Plutselig sto flammene ut gjennom alle hullene.. Det var spooky..

Skrevet

Har opplevd det samme flere ganger med forskjellige typer telys. Har jobbet på en kafe hvor vi tente telys på alle bord hele tida så da er vel sjansen større for å oppleve det... Har opplevd det hjemme også. dersom du har en lysholder som blir veldig varm eller tett så kan det fort skje. Aldri helle vann på nei, men kvel flammen.

Evt hiv hele greia ut av vinduet (ikke å anbefale dersom du bor i 4 etasje i blokk, eller på annen måte på "offentlig sted" ;-))

Skrevet

Teltys i plastikk eller aluminium ??

Skumle greier :/

Anonym poster: 2d9a788a08b4edbf972debe5d85e6c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...