Gå til innhold

Hvordan gjør dere med mai - og junibabyer det med permisjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har termin 30. april og satser på bhg-plass fra august som vi begynner å bruke i september når veslegutt er 16 mnd. 80 % permisjon og nesten ikke noe felles ferie. Baker inn ferie for 2013 i starten og deretter ferien for 2014 etter permisjonsslutt. Da holder det fint til midt/slutt av august uten at jeg må gå hjemme i ulønnet perm :-) Man mister mye rettigheter i ulønnet perm så vi velger heller å nesten ikke ha fri samtidig begge to.

Har tenkt på det samme, bare at med termin 5. juni får vi ferie sammen med denne løsningen. Eneste jeg har vurdert er å ta 100% løsning, men at vi jobber 50% (evt 60/40) hver i juli og august. Da slipper vi å miste godene ved fullstendig ulønnet permisjon, men mister ikke så mye kroner og øre i min permisjon som ved en 80% løsning (jeg tjener mer enn pappaen).

Deilig å kunne dele såpass mye på det! :) Mannen min har en jobb hvor det dessverre ikke er mulig med gradert uttak, men til gjengjeld skal han ta størstedelen av permisjonen denne gangen. Blir jo å skyte oss selv i foten økonomisk mtp at han tjener dobbelt så mye som meg men det blir den beste løsningen for oss. Jeg jobber 10-15 t mindre per uke enn ham så da får hele familien mye mer tid sammen, pluss at jeg syns det var veldig tungt og kjedelig å gå hjemme et helt år med førstemann.

Vi har termin 30. april og satser på bhg-plass fra august som vi begynner å bruke i september når veslegutt er 16 mnd. 80 % permisjon og nesten ikke noe felles ferie. Baker inn ferie for 2013 i starten og deretter ferien for 2014 etter permisjonsslutt. Da holder det fint til midt/slutt av august uten at jeg må gå hjemme i ulønnet perm :-) Man mister mye rettigheter i ulønnet perm så vi velger heller å nesten ikke ha fri samtidig begge to.

Har tenkt på det samme, bare at med termin 5. juni får vi ferie sammen med denne løsningen. Eneste jeg har vurdert er å ta 100% løsning, men at vi jobber 50% (evt 60/40) hver i juli og august. Da slipper vi å miste godene ved fullstendig ulønnet permisjon, men mister ikke så mye kroner og øre i min permisjon som ved en 80% løsning (jeg tjener mer enn pappaen).

Deilig å kunne dele såpass mye på det! :) Mannen min har en jobb hvor det dessverre ikke er mulig med gradert uttak, men til gjengjeld skal han ta størstedelen av permisjonen denne gangen. Blir jo å skyte oss selv i foten økonomisk mtp at han tjener dobbelt så mye som meg men det blir den beste løsningen for oss. Jeg jobber 10-15 t mindre per uke enn ham så da får hele familien mye mer tid sammen, pluss at jeg syns det var veldig tungt og kjedelig å gå hjemme et helt år med førstemann.

Jeg var hjemme til gutten var omtrent 9 mnd forrige gang og det synes jeg også var kjedelig så om det går vil jeg tilbake litt før denne gangen, men ha fri et par dager per uke f.eks. Man blir litt lei av å gå hjemme, så det er godt å kunne komme seg litt i aktivitet igjen og ikke minst kose seg med lunsj uten baby rundt bena ,) Det var det jeg satte aller størt pris på husker jeg! Hehehe

Jeg vet ennå ikke om vi får til det med gradert, men det er i alle fall et av alternativene som vurderes.

Jeg må bare spørre.. snakket med NAV i går, jeg fikk inntrykk av at 100% ikke er den samme lønnen man pleier å få, men mindre! Noen andre som også har fått inntrykk av det?

Ja, det er et tak for hvor mye man får dekket fra NAV (6G - i 2012 var det 486 920). Min jobb dekker som tur er gapet, ellers hadde jeg mistet mye penger!

'Du får ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet i folketrygden'

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Her vurderes litt ulike alternativer. Både 80% løsning og 100% løsning vurderes. Men 100% løsning vil vi da jobbe ca 50% hver og ta ut 50% ulønnet. Mye å tenke på med tanke på tap av sykepenger for en periode, bonus, forsikringer osv med eventuelt ulønnet permisjon...

Vil dere dele deres tanker med meg? Gjerne med begrunnelser av valgene dere tar. Trenger litt inspirasjon og flere perspektiver med i betraktningen så setter pris på litt detaljert info (f.eks når fere, felles ferie, ulønnet evt når, ikke ulønnet - evt hvorfor ikke osv?).

Jeg antar at for de fleste av oss blir det ikke aktuelt med barnehage før midten av august (sånn blir det her i alle fall) og at permisjonen alene dermed ikke varer så lenge...

Vi fikk barn 3. juni 2011 og måtte strekke permisjon, ulønnet permisjon og ferie slik at mini kunne begynne barnehagen i midten av august. For husk at man ikke er garantert å få begynne 1. aug! Dessuten ønsket vi en måned sammen, slik at vi kunne reise bort. Nå har jeg termin 26. Juni så gjør det nok ca likt denne gangen.

Vi valgte 100% ettersom det gir en totalt høyere utbetaling enn 80%, men ønsket fortsatt den lengre tidsperioden så avklarte med jobben at jeg tok 10 uker ulønnet. Husk at hvis dere også gjør det slik så må mannen søke om utsettelse av sin permisjon FØR mors lønnede permisjon er over (på eget skjema). La inn ferie (4 uker og 1 dag) de månedene med mange røde dager (desember og mai) siden permisjonsdagene ikke tar hensyn til slikt (og alle dager teller!). Den måneden vi var hjemme samtidig hadde jeg ferie og mannen permisjon. Jeg tok dessuten noen ekstra uker ulønnet permisjon for å få det å gå opp.

Da jeg har god dekning av forsikringer via jobben ansåg jeg det ikke som så stor risk å ta ulønnet permisjon. Kanskje naivt?

Endret av Kanelbulle

Annonse

Jeg har termin i begynnelsen av juni, og vi kommer til å gjøre det slik at jeg går noen måneder i ulønnet permisjon. Jeg jobber i barnehage og ønsker å vente til nytt barnehageår før jeg starter å jobbe igjen. Når jeg går ut i jobb er planen å jobbe 60% fram til jul, og så tar mannen ut gradert permisjon. Dette for å vente lengst mulig med barnehagestart.

Vi kommer jo til å få et år med mye dårligere økonomi enn hva vi har nå, så det er bare å begynne sparinga...

Endret av Leb76

hvor mange uker har mor og hvor mange har far? og far MÅ ha hvor mange for å få betalt pappaperm? det står så forskjellig mange steder...

Sånn som det er nå MÅ far ha 12 uker. Dette økes til 14 uker fra 1. juli i år. mor MÅ ha 3 uker før fødsel og de 6 første ukene etter fødsel. Ellers står man fritt til å dele resten.

Er det avgjort at far må ha 14 uker nå? At ikke folk får bestemme over dette selv!:/

Vi skal ha 100% lønn. Jeg tar permisjon fra midten av mai (termin 4. juni) fram til februar eller så lenge det er med 100%, også tar jeg ubetalt permison etter det fram til august. Har jo 4 uker ferie sommeren 2013 som jeg tar mens mannen tar pappapermisjon også 4 uker ferie i 2014 som jeg også tar når mannen tar permisjon. Da få vi 8 uker hjemme sammen med babyen.:-) De siste 4 ukene av pappapermen tar han sommeren etter når baby er 2 år. Han er selvstendig næringsdrivende og kan ikke ta mye pappaperm samtidig, derfor deler det over tre år. Synes det blir en super løsning :-)

Vi skal ha 100%. Så overfører begge to uker med ferie til neste år. Da har vi totalt 14 uker ferie hvis vi ikke tar noe av det sammen. Pluss at vi skal ta ut 2 uker ferie iløpet av høsten og utsette permisjonen med t uker. Tiden som er igjen deler vi 40/60 med ulønnet perm. Dere som skal ta ulønnet permisjon burde huske på at du mister sykepengerettighetene i den perioden. Du må ha jobbet i x antall uker før du har retten til det igjen. Så derfor deler vi på det, så har vi ihvertfall litt lønn hvis det skulle skje at en av oss ble syke.

Annonse

http://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte her står det fra ungen er 13 mnd... Så det vil vel si at man får det i 2-3 mnd før barnehagen... Tenkte å jobbe 50% kveld i den tiden. Og da vil det jo gå greit tror jeg:)

Jeg aner ikke hvordan vi skal gjøre det ennå. Termin er 29. mai. Jeg jobber fulltid, mens far jobber deltid og går skole, og det er akkurat så det går rundt slik som det er nå. Vi har ikke råd til at jeg tar 80 %, så jeg blir å ta 100 %. Så blir far å ta sine 12 uker, og så må vel kanskje far ta ulønnet perm i noen mnd siden vi ikke har råd til å miste min lønn.......

Husk også når man regner på det hele: kontantstøtten på 5000 betales det ikke skatt av og en bhg plass koster ca 2400 kr. Som betales av skattede midler. Det betyr at med skatt på 30% må du tjene ca 10500 kr for å sitte igjen med det samme. Så de som kan jobbe noe deltid og slippe bhg kan kanskje komme greit ut av det. Vanskeligere er det når man har jobb som er på dagtid ol

Vi skal ha 100%. Så overfører begge to uker med ferie til neste år. Da har vi totalt 14 uker ferie hvis vi ikke tar noe av det sammen. Pluss at vi skal ta ut 2 uker ferie iløpet av høsten og utsette permisjonen med t uker. Tiden som er igjen deler vi 40/60 med ulønnet perm. Dere som skal ta ulønnet permisjon burde huske på at du mister sykepengerettighetene i den perioden. Du må ha jobbet i x antall uker før du har retten til det igjen. Så derfor deler vi på det, så har vi ihvertfall litt lønn hvis det skulle skje at en av oss ble syke.

Vi sparer såklart opp penger til ubetalt permisjon og tiden etter det. Men sannsynligheten for å bli syk i langtid i den tiden jeg ikke har sykepengerettigheter er veldig liten når jeg aldri har vært borte fra jobben pga sykdom noengang før. Så den sjansen må vi ta for at vi skal få litt tid sammen med baby. :-)

Husk også når man regner på det hele: kontantstøtten på 5000 betales det ikke skatt av og en bhg plass koster ca 2400 kr. Som betales av skattede midler. Det betyr at med skatt på 30% må du tjene ca 10500 kr for å sitte igjen med det samme. Så de som kan jobbe noe deltid og slippe bhg kan kanskje komme greit ut av det. Vanskeligere er det når man har jobb som er på dagtid ol

Det er jo et godt poeng. Vi vil få kontantstøtte i juli og august og da vil det jo dekke noe av inntektstapet hvis vi jobber redusert, men bare en bitteliten del av det.

Jeg heller mer og mer mot 100%, og at vi deler ulønnet mellom oss sommeren 2014 slik at ingen av oss går helt uten inntekt. Eneste jeg tenker litt på er at jeg kanskje vil skifte jobb i/etter permisjon og det er ikke så enkelt hvis jeg skal ha gradert permisjon og delvis ulønnet permisjon.. Huff så vanskelig dette skal være da!

Takk for gode innspill og deres tanker og løsninger!

Fortsett gjerne å dele hva dere tenker og vil velge av løsninger!

Ja inntektstapet mitt blir jo også vesentlig mer enn det, men ville bare sette lys på noe som få tenker over, Vi skal nok klare å sette av penger, og far i huset kan jo jobbe litt mer når jeg likevel er hjemme og kan hente de andre barna i bhg. (sier jeg nå, men gud så deilig det var forrige gang de gangene pappaen hentet på vei hjem :)

)

Vi skal i alle fall ta 100% selv om det er på pappapermen man tjener på å velge 100% og det er jeg som tjener mest vil vi likevel få rundt 10000,- eller noe mer om vi velger den varianten.

Jeg tror jeg skal ha ulønnet permisjon uansett så da mister jeg jo uansett rettigheter til sykelønn.

Mulig jeg skal ha 25% stilling gjenom hele permisjonen, for det viser seg nå at arbeidsgiver har et ønske om å lønne meg for en bit av jobben.(Her kan endel ting gjøres hjemmefra.)

Da kan jeg forlenge permisjonen med dette og også ha 25% stillling i ulønnet perm.

Vi får se.

Vi har ombestemt oss! Vi tar ut 80%! Jeg går ut i permisjon i slutten av mai. Og er hjemme med nurket frem til begynnelsen av mai 2014. Jeg tar ut 4 uker ferie nå i desember, da min kjære tar 4 av sine ukers ferie, så får vi desember sammen <3 Jeg skal jobbe fra mai til begynnelsen av juli når min kjære tar resten av sin permisjon. Så går vi ut i ferie fra begynnelsen av juli og 4 uker fremover :D! Og da får vi planlagt bryllupet som skal stå i august og jenta vår får starta i barnehage når ferien er ferdig! Håper det går i orden :)

Det er nesten sånn vi har tenkt oxo :) jeg har ikke jobb etter permisjonen, så vet ikke om jeg har fått jobb eller blir gående hjemme en stund. Så det blir nok ikke noe ferie på oss sommeren 2014 hvis jeg akkurat har begynt i ny jobb.

Vi tenker og tenker på dette med permisjonen... Det er så mye vi ikke vet, hvordan skal vi kunne velge det som er det beste alternativet for oss da? Trodde arbeidgiver skulle veilede i hvilke alternativer man står over, men den gang ei....

Vi har det problemet at han går på skole, og derfor ikke har mulighet til å ta ut permisjon. Alternativet å ta ut ulønnet permisjon visste vi ikke om før vi leste her inne på forumet.

Vi har kun vaklet frem og tilbake på om vi skal 100% eller 80%. Grunnen til at vi ikke helt klarer å bestemme oss for hvilken vi velger, er om vi kommer til å klare oss økonomisk eller ikke dersom vi velger 80%. Synes det høres aaaaalt for tidlig ut å sette gutten vår i bhg når han bare er 9mnd gammel, som han må dersom vi velger 100%

Høres fristende ut at jeg tar ut hans 12 uker som ulønnet permisjon, og så legge til mine 5uker ferie for 2014, for da er lillegutt i det minste 13 mnd når han starter i bhg. Men hvordan skal vi da klare det økonomisk??? :s :( Vanskelige greier det her.....

Vi tenker og tenker på dette med permisjonen... Det er så mye vi ikke vet, hvordan skal vi kunne velge det som er det beste alternativet for oss da? Trodde arbeidgiver skulle veilede i hvilke alternativer man står over, men den gang ei....

Vi har det problemet at han går på skole, og derfor ikke har mulighet til å ta ut permisjon. Alternativet å ta ut ulønnet permisjon visste vi ikke om før vi leste her inne på forumet.

Vi har kun vaklet frem og tilbake på om vi skal 100% eller 80%. Grunnen til at vi ikke helt klarer å bestemme oss for hvilken vi velger, er om vi kommer til å klare oss økonomisk eller ikke dersom vi velger 80%. Synes det høres aaaaalt for tidlig ut å sette gutten vår i bhg når han bare er 9mnd gammel, som han må dersom vi velger 100%

Høres fristende ut at jeg tar ut hans 12 uker som ulønnet permisjon, og så legge til mine 5uker ferie for 2014, for da er lillegutt i det minste 13 mnd når han starter i bhg. Men hvordan skal vi da klare det økonomisk??? :s :( Vanskelige greier det her.....

Husk at om fedrekvoten faller bort, altså at du ikke har krav på å få den og han ikke har krav på den så får dere mer utbetalt totalt ved å velge 80% fremfor 100%

Har far eller du krav på fedrekvoten derimot så er regnestykket annerledes

Det er nok mange arbeidgivere som kan lite om disse reglene og i alle fall når man ser for seg at det er mange tenkelige situasjoner og løsninger avhengig av om begge jobber eller ei

Husk at om fedrekvoten faller bort, altså at du ikke har krav på å få den og han ikke har krav på den så får dere mer utbetalt totalt ved å velge 80% fremfor 100%

Det er nok mange arbeidgivere som kan lite om disse reglene og i alle fall når man ser for seg at det er mange tenkelige situasjoner og løsninger avhengig av om begge jobber eller ei

Han har akkurat startet i en deltidsjobb nå, ved siden av skolen, men foreløpig har han ikke opparbeidet seg retten til fedrekvoten... Men om han fortsetter å jobbe der vil han jo tjene opp retten, men kan ikke ta ut kvoten på grunn av skolen...

Han har akkurat startet i en deltidsjobb nå, ved siden av skolen, men foreløpig har han ikke opparbeidet seg retten til fedrekvoten... Men om han fortsetter å jobbe der vil han jo tjene opp retten, men kan ikke ta ut kvoten på grunn av skolen...

Så da faller vel fedrekvoten bort og da får du mer utbetalt ved å ta permisjon med 80% dekning

Husk at du også kan gradere permisjonen slik at du kan jobbe noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...