helixxx Skrevet 27. januar 2013 #1 Del Skrevet 27. januar 2013 Eg grublar masse, nokre dagar meir, nokre dagar mindre. Tenker mykje på om min lille spire er frisk. Eg lurer på om det tar nokre "testar" for å sjekke iv. Ting, ts duotest, fostervatn-prøve, morkakeprøve? Og evt er de anbefalt det el spør de sjølve? Eg er 36 år. Nærmar meg jo 38, og har jo.mista mange graviditetar (2 sa, 1 ma, 1 mola). Har ikkje blitt spurt om nokre testar og har ikkje tatt Noken. Spurte legen om nakkefolden på ul i veka, og fekk svaret eg håpte på, men fekk så utruleg dårleg samvittigheit for den lille etterpå. Mannen min har spurt om vi ikkje burde ta,fostervatn-prøve, men eg trur at eg ikkje får det før eg er 38......og så veit eg ikkje om eg vil ta den. Duo-test har eg ikkje blitt spurt om, og no er det vel for seint?? Mitt spørsmål til meg sjølv er jo om kva eg vil gjere dersom det visst seg at barnet er sjukt (i meir el mindre grad). Orkar eg å ta den avgjerda? Og vil.meg og mannen vere einige? Masse filosofiske tankar. Vil gjerne vite korleis de forheld deke til dette.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/
Luddes mamma Skrevet 28. januar 2013 #2 Del Skrevet 28. januar 2013 Eg grublar masse, nokre dagar meir, nokre dagar mindre. Tenker mykje på om min lille spire er frisk. Eg lurer på om det tar nokre "testar" for å sjekke iv. Ting, ts duotest, fostervatn-prøve, morkakeprøve? Og evt er de anbefalt det el spør de sjølve? Eg er 36 år. Nærmar meg jo 38, og har jo.mista mange graviditetar (2 sa, 1 ma, 1 mola). Har ikkje blitt spurt om nokre testar og har ikkje tatt Noken. Spurte legen om nakkefolden på ul i veka, og fekk svaret eg håpte på, men fekk så utruleg dårleg samvittigheit for den lille etterpå. Mannen min har spurt om vi ikkje burde ta,fostervatn-prøve, men eg trur at eg ikkje får det før eg er 38......og så veit eg ikkje om eg vil ta den. Duo-test har eg ikkje blitt spurt om, og no er det vel for seint?? Mitt spørsmål til meg sjølv er jo om kva eg vil gjere dersom det visst seg at barnet er sjukt (i meir el mindre grad). Orkar eg å ta den avgjerda? Og vil.meg og mannen vere einige? Masse filosofiske tankar. Vil gjerne vite korleis de forheld deke til dette.... Hei Helixxx Det er vanskelige spørsmål, og vi tenker nok alle mye på det. For å være ærlig vet jeg ikke helt hvordan reglene i Norge er for DUO-test men jeg tror det er 35 års grense. Hvor langt på vei er du nå? Når det gjelder fostervannsprøve/morkakeprøve er det vel 38 års grense/eller arvelig sykdom, eller tidligere tilfeller av kromosonfeil i tildigere graviditeter eller i familien som er noen av kriteriene. Duo-test kan du vel ta rundt uke 11 - 13, morkakeprøve fra uke 10 - 13 og fostervannsprøve ca uke 16-18. Jeg har jo mistet 9 ganger. De to gangene jeg har gått over 12 uker, har jeg sett antydninger til at noe er galt på UL rundt uke 12 og har blitt satt litt tilbake i tid. Ved begge tilfellene har det vist seg å vært alvorlig kromosonfeil. Kromosonfeil som er helt uforenelig med liv. Nå har jo mine små dødd av seg selv i uke 14 og 17. Når man mister "så sent" må man føde de ut, før man kan ta utskrapning og det er helt forferdelig, men samtidig er jeg lettet over at jeg slapp å gå enda lengre gravid med de før de døde. Denne gangen har jeg tatt morkakeprøve. Ikke spesielt gøy, men jeg nektet å utsette meg selv for en ny runde som den jeg hadde sist. Har jeg hatt søvnløse netter fordi jeg har tenkt "hva om fosteret er friskt, men dør pga prøven jeg har tatt"? Ja, flere. Men angsten for et sykt foster i magen igjen var større enn risken for abort. Jeg og min mann var 100% enige om at vi ville ta prøven, og at dette er siste gang vi er gravide, uansett utfall. Jeg har stor respekt for de som ikke vil vite, alle må få ta sine egne valg og konklusjoner. Men jeg syns reglene skulle vært litt mer fleksible slik at alle de som vil vite får det, uansett alder og situasjon. Lykke til Helixxx - uansett hva du gjør. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/#findComment-144988542
helixxx Skrevet 28. januar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 28. januar 2013 TAKK FOR SVAR Luddes mamma. Eg forstår veldig godt at du ønska morkakeprøve denne gangen. Håpar at det visar seg at alt er bra. Eg har termin 11 aug og er alltså 12+3 idag (iflg sist ul er visst terminen 10 åug, og det er vel same dag som deg??) Reknar med at det er for seint med duo-test......og fostervatnprøve får eg vel ikkje fordi det ikkje er grunnlag for det. Hadde jo mola i sist graviditet, og det er jo kromosomforandringar, men det er utelukka i denne graviditeten basert på ul. Og eg synst på ein måte det er godt at eg ikkje aktivt må velge å ta testane Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/#findComment-144988673
Gjest Håpernestegang:) Skrevet 28. januar 2013 #4 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Hei! Jeg har hatt to ma og denne gangen valgte vi å teste det som var mulig. Hovedgrunnen er at vi har en aktiv treåring og fra erfaring gjennom jobb vet jeg at livet blir veldig annerledes for eldste om vi får et sykt barn. Vi har hatt 4 ul til nå, er 12+5. Ene ul var med mål av nakkefold og blodprøve (duotest). Jeg tar privat, analyseres i Danmark. Vet ikke hvordan jeg vil reagere om noe er galt på testen, men uansett vil jeg vite det tidlig! Lykke til videre:) Tester er jo et svært individuelt valg, så tror man bare skal følge magefølelsen for hva som blir riktig. Endret 28. januar 2013 av Håpernestegang:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/#findComment-144988751
Luddes mamma Skrevet 28. januar 2013 #5 Del Skrevet 28. januar 2013 TAKK FOR SVAR Luddes mamma. Eg forstår veldig godt at du ønska morkakeprøve denne gangen. Håpar at det visar seg at alt er bra. Eg har termin 11 aug og er alltså 12+3 idag (iflg sist ul er visst terminen 10 åug, og det er vel same dag som deg??) Reknar med at det er for seint med duo-test......og fostervatnprøve får eg vel ikkje fordi det ikkje er grunnlag for det. Hadde jo mola i sist graviditet, og det er jo kromosomforandringar, men det er utelukka i denne graviditeten basert på ul. Og eg synst på ein måte det er godt at eg ikkje aktivt må velge å ta testane Ja, jeg har termin 10 august. Er 12+2 i dag. Håper virkelig vi kan følge hverandre hele veien. Krysser fingrene!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/#findComment-144988774
blomstgull Skrevet 28. januar 2013 #6 Del Skrevet 28. januar 2013 hei jeg målte nakkefold da jeg var 11 uker, men var for ung til å få duo test (tror du og er det). men legen sa at hvis nakke folden var fin så var det ingenting å bekymre seg over gratulerer så mye med å komme over 12 ukers kneika !! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144013546-ulike-testar/#findComment-144988780
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå