Gå til innhold

Spørsmål til dere som har barn med lese og skrivevansker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 10 år. Hun sliter en del med lesing og skriving.

Når hun skriver bytter hun om bokstavene og kan skrive en d der det skal være b, en t der det skal være k osv. Hun skriver også veldig rotete og glemmer stor bokstav og punktum.

Når hun leser ser hun ofte bare første del av ordet og "gjetter" resten. Det er ofte de letteste ordene hun leser feil som har/hadde eller det/dei. Hun kan også bytte ut bokstavene slik at det blir helt feil ord.

Hun har nå vert med i en gruppe som har vert hos en spesialpedagog og hatt lese og skrivetrening. Og nå skal hun kanskje over på en litt lettere bok i norsk.

Hun er ellers flink til å gjøre lekser, er flink i matte og synes det er spennende å lære nye ting.

Dere som har barn med lese og skrivevansker, hvordan har dere gjort ting? Har barnet ekstra støtte i skoletimene, er de utredet, hva gjør dere som foreldre for å støtte å hjelpe barnet deres?

Gruer meg til etter vinterferien for da slutter de med gruppen. Spent på hva som skjer etter dette.

Anonym poster: a3f2341dfbca6561528bc4ba47c7e82e

Fortsetter under...

Skrevet

Dytter:)

Håper noen har erfaringer å komme med.

H.i

Skrevet

Ikke meningen å mase, men det må vel være noen med erfaring med barn med lese og skrivevansker. Synes det er vanskelig å ikke vite hvordan jeg skal gå frem videre.

Vi har fått en liste med høyfrekvente ord. Når vi ser at hun skriver de rett skal vi rose henne for det. Vi skal prøve å fokusere på en ting om gangen. Så andre skrivefeil som dobbel konsonant og ord-deling skal vi overse en periode.

Er så redd det skal føre til at min datter ikke vil trives på skolen etterhvert som det blir vanskeligere pensum.

H.i

Skrevet

Jeg dytter denne for deg.

Slet hele barne og ungdomsskolen med dysleksi selv, og fikk først hjelp på videregående noe som var alt for sent.

Håper noen kan hjelpe deg og stå på.

Anonym poster: aa89b34f8823754137531c461ad4b163

Skrevet

Min eldste sønn har middels kraftig dysleksi, men ikke den vanlige typen hvor man bytter bokstaver ol.

Han scoret svært lavt på alle lesetester i hele barne og ungdomskolen, men aldri så lavt at skolen ville gå med på utredning. Selv om vi foreldre fortalte at det var mye dysleksi på den ene siden av familien, var det lite gehør å hente.

Så dessverre ble han ikke utredet før slutten av første gym, og fikk da papirer på at han hadde dysleksi og helt normal inteligens og læreevner. Dette gjorde at hans til da temmelig miserable karaktersnitt snudde, og han har idag en svært god utdannelse og jobb.

Med dysleksidiagnosen fulgte det med ekstra læremidler som lærebøker på cd ol, men han brukte disse i liten grad. Foretrakk å lese på gammel måten selv om det gikk sakte.

Skrevet

Flere av de tingene du beskriver er typisk for dysleksi. Hvis hun går i tredje klasse, så vil jeg tro det er på tide å starte utredning på det og det er det vel skolen som bør henvise til.

Det første du burde gjøre, er uansett å få sjekket synet hennes hos en optiker som har mye erfaring med barn og lese/skrivevansker. Jeg vet om noen i Oslo-området jeg kan anbefale, men vet ikke om noen ellers. Ikke alle, men noen som har problemer med lesing, kan få mye hjelp av en brille og det er jo en veldig enkel løsning for å få mindre problemer med lesingen...

Anonym poster: 34d87a65b404b39358ec0de44ca42fad

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Hun går i 4 klasse.

Hun ble henvist til øyelege da hun var 4 år. Han sa hun var litt langsynt og hadde litt skjeve hornhinner, men at det var så lite at det ikke skulle spille noen rolle.

For snart 2 år siden tok vi henne til en optiker for å sjekke igjen. Da vi fryktet at synet var blitt dårligere siden hun slet med lesingen. Optikere fant akkurat det samme som øyelegen og mente at det var så lite at hun ikke trengte briller.

Vurderer å ta henne til optiker igjen for å sjekke på nytt,

Vi har en del dysleksi på min side av familien. Men verken jeg eller pappaen har slitt med det.

H.i

Skrevet

Er det flere som har erfaring å komme med?

Hva skjer når de blir meldt opp til ppt? Skal vi foreldre kreve at skolen skal melde opp?

H.i

Skrevet

Min sønn som også går i 4.kl ble utredet av ppt i starten av dette skoleåret, og han fikk påvist dysleksi. Han får noe tilrettelegging i skolen, som enkelttimer sammen med egen lærer/assistent, hvor de jobber med ukens engelskgloser, diktat eller dataprogram som aski raski. Han får også i stor grad velge selv hva slags leselekse han skal ha, i samarbeid med lærer selvfølgelig. Hos oss ser vi stor fremgang når han får lese tekster/bøker som han finner spennende. Han har vært lite motivert tidligere. Når det gjelder skriving så jobber vi med dette daglig både hjemme og på skolen. Han sliter med at han bytter en del bokstaver, særlig P og Q, B og D. Han sliter også med ord med dobbelt konsonant.

Skrevet

Hun er ikke blitt utredet? Skolen har ikke logostestet henne heller? Da er det på tide at de gjør det. Snakk med skolen!

Anonym poster: b68ec00dc14fb6b2746ac33452e86f90

Skrevet

Her melder dei opp til ppt allerede I første klasse ,dersom dei ser dei ligg etter , vår ble testet på våren I første klasse og har hatt 5 timer ute med assistent I uka fra andre klasse, går nå I fjerde og følger klassens nivå I alle fag. Har problemer med å konsentere seg I tilleg og er nettopp blitt henvist til bup for uttredning av add. Drrsom skolwn ikkje har meldt dattera di opp te ppt allerede ville eg tatt kontakt mef ppt sjølv og krevd testing der for å få timer med spesialpedagog.

Skrevet

Beklager skrivefeil skriver på mobil ;-)

Skrevet

Hvis hun ikke er meldt opp til ppt for utredning, så bør du som mor forlange at så skjer øyeblikkelig. Blant annet fordi det vil utløse ekstra ressurser i skolen hvis hun blir "diagnostisert" med dysleksi.

Anonym poster: 7a27cd24a39cfcbb36ee6b6e5ebdd46c

Annonse

Skrevet

Hei,

Har selv en gutt som har slitt litt med lesing og skriving, men her går det bedre nå. Vi fant en lur ting for det å finne bøker som passet til hans nivå, for er bøkene for vanskelig eller for lett blir det kjedelig.

Hun skal holde opp 5 fingrer og begynne å lese den første siden i boken. For hvert ord hun ikke forstår/er for vanskelig så skal hun ta ned en finger, ender hun opp med en knyttet neve så er boken for vanskelig.

Det å lese mye tror jeg også er en nøkkel til det å kunne skrive riktig.

Anonym poster: 467d33896581816b7d37f00c5e4d9aa6

Skrevet

Hei,

Har ikke barn som har dysleksi, men har det selv.

Det som har hjulpet meg masse, er så lese. Hadde mange kamper med min mor gjennom hele skolen, men ved å lese masse for meg og også oppfordre meg til å lese (hun fant bøker med temaer som intereserte meg) klarte hun å skape en leseglede hos meg. Dette førte til at jeg leste mye, og gjør det ennå.

Har hjulpet meg mye, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være to kèr i ikke, men jeg "husker" hvordan ordet ser ut. Vanskelig å forklare, men jeg har på en måte bilder av ordene i hode, og kan se når de ser feil ut. Tror det er fordi jeg leser en del.

Skrevet

Oj. Tusen takk for så mange svar:)

Ser nå at det er på tide at vi krever oppmelding til ppt.

Lese og skrivevanskene har kommet mer og mer til syne etterhvert som hun har blitt eldre. Er det siste året jeg har begynnt å bli bekymret.

Skrevet

Hei :) Har en gutt i 4. klasse som akkurat er blitt meldt opp til ppt på skolens initiativ. Han leser fort og greit egentlig og har veldig god leseforståelse, men han stopper ofte opp i ordene når han leser og får ikke alltid med seg riktig ending. F.eks blir hundene til hund. Han sliter med at han blander v og f. Både når han skal skrive og lese. Han er flink i rettskriving og veldig opptatt å skrive riktig. Men han "pugger" skrivemåten, han forstår eller "hører" ikke om det f.eks skal være dobbeltkonsonant. Han har dårlig finmotorikk så håndskrift er vanskelig. Bokstavene er sjelden i riktig "etasje", han bruker laaaaang tid og må viske mye. Han glemmer ofte mellomrom mellom ordene så det blir rotete. Han kan også lett glemme ord i det han skriver så setningene blir uforståelige. Her har lese og skrivevanskene ikke vært fremtredende før nå i 4. klasse og det er visst veldig typisk. Det skolen har gjort frem til nå er at han og et par andre elever har hatt egne norsktimer sammen med en assistent. Men han gjorde så store fremskritt på kort tid at plassen hans måtte gis til noen andre. Det handler tydeligvis mye om konsentrasjon, ro og full oppmerksomhet ;) Han har heldigvis fått egen lesebok. Den er ment for 4.klassinger, men er bygd opp på en annen måte enn den (elendige) leseboken skolen bruker (tuba luba). Nå går det som det suser. Tiden vil vise om ppt vil sette diagnose på han. Kan legge til at jeg og min familie ikke har dysleksi, men både faren og farmoren har dysleksi. Han er med andre ord disponert!

Anonym poster: fe0c9b60d5f423914b3df655948aab89

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter som er 6 år. Hun har lærevansker og språkvansker.

Jeg krevde henvisning til PPT som 4 åring, og de siste året i barnehagen hadde hun spes.ped hjelp og ekstra oppfølging. Nå går hun i 1 klasse og har assistent og litt spes.ped. Jeg mener hun har for lite, men vi får se hvordan det går med henne neste år. PPT er inne i bildet, det samme gjelder BUPA da hun har add diagnose.

Det er bare å stå på! Som mor må man mase og mase på systemet. Noen ganger føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å mase, men det er så utrolig viktig for det faglige og ikke minst sosiale at barnet for hjelp i rett tid, helst før skolestart!!

Nå høres det ut som om ditt barn begynte på skolen og klarte seg greit, kanskje vanskelig å oppdage da, men for vår del så er jeg veldig glad jeg tok fatt i det tidlig, men så har datteren min ganske store lærevansker da!

Hun er også langsynt og har briller. Forstår ikke helt optikeren du har vært hos. Syn er utrolig viktig når det gjelder lesing/skriving, og hvis barnet ditt er litt langsynt så burde hun fått briller med en liten styrke alllerde da hun begynte på skolen mener jeg! Spesielt når hun faktisk har lærevansker.

Stå på.

Anonym poster: dbf6f8568467164e2b776d6a36ca1b8c

Skrevet

Hei, har bare min egen erfaring med dysleksi. Ingen oppfølging eller tilrettelegging før siste del av ungdomskolen. Jeg kan bare takke min mor for iherdig innsats i min barndom. Det var høytlesning, lysten til å lese, hjelp til lekser og uendelig mye tålmodighet for å få meg igjennom både barne-ungdomskole, videregående, og korekturlesning på bachelor oppgaven :).

Det som har vært den beste hjelpen for meg, er trygge rammer uten stress. Stress ødelegger konsetrasjon og da blir lesing/skriving vanskeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...