Anonym bruker Skrevet 26. januar 2013 #1 Skrevet 26. januar 2013 ? Anonym poster: bef82e1843abffe8d2e00b058709b461
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2013 #2 Skrevet 26. januar 2013 Kommer helt an på arbeidsgiveren din det. Hos oss har vi det hvis det er nær familie. Anonym poster: 9816be8a24acf53e0d1afc1746d92ded
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. januar 2013 #3 Skrevet 26. januar 2013 Kommer ann på hvor du jobber. vi får uansett
Modesty Blaise. Skrevet 26. januar 2013 #4 Skrevet 26. januar 2013 Man har ikke krav på det, men noen tariffavtaler regulerer at du skal ha lønn. Utenom dette er det opp til arbeidsgiver om de betaler for dette.
Gjest @---;- Skrevet 26. januar 2013 #5 Skrevet 26. januar 2013 Kommer mye an på arbeidsgiver og familieforholdet til avdøde. Tror du har krav på en fridag med lønn for nærmeste familie. Søsken, foreldre, besteforeldre og barn. Utenom dette kan du søke ulønnet velferdspermisjon. Men, som sagt så er ikke jeg 100% sikker. Det er slik jeg har hatt det på mine arbeidsplasser. Så hva arbeidsmiljøloven sier veit jeg ikke.
3 er nok! Skrevet 26. januar 2013 #6 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt.
Modesty Blaise. Skrevet 26. januar 2013 #7 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt. Du tar feil, i aml står det ingenting om at man har krav på lønn. Du har krav på permisjon for begravelse i nærmeste familie, men ikke lønn. At de fleste arbeidsgivere betaler ut lønn er derimot en helt annen sak...
3 er nok! Skrevet 26. januar 2013 #8 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt. Du tar feil, i aml står det ingenting om at man har krav på lønn. Du har krav på permisjon for begravelse i nærmeste familie, men ikke lønn. At de fleste arbeidsgivere betaler ut lønn er derimot en helt annen sak... Da dette var aktuelt for meg for ca syv år siden, fikk jeg vite gjennom fagforeningen at alle hadde krav på lønn. Jeg har aldri sagt noe om eller påstått at dette er reglene i dag.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2013 #9 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt. Du tar feil, i aml står det ingenting om at man har krav på lønn. Du har krav på permisjon for begravelse i nærmeste familie, men ikke lønn. At de fleste arbeidsgivere betaler ut lønn er derimot en helt annen sak... Da dette var aktuelt for meg for ca syv år siden, fikk jeg vite gjennom fagforeningen at alle hadde krav på lønn. Jeg har aldri sagt noe om eller påstått at dette er reglene i dag. Eh... Jo, det har du perlefisken. Når man formulerer seg slik du gjør i det innlegget der, så er det inneforstått at "dette er slik reglene er nå". Dette i henhold til enhver konvensjon og uskrevet regel, det skjønner selv du. Anonym poster: e0ccaa86c6cf30ec530664c0e9c89178
Modesty Blaise. Skrevet 26. januar 2013 #10 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt. Du tar feil, i aml står det ingenting om at man har krav på lønn. Du har krav på permisjon for begravelse i nærmeste familie, men ikke lønn. At de fleste arbeidsgivere betaler ut lønn er derimot en helt annen sak... Da dette var aktuelt for meg for ca syv år siden, fikk jeg vite gjennom fagforeningen at alle hadde krav på lønn. Jeg har aldri sagt noe om eller påstått at dette er reglene i dag. Fagforeningen ja, da er det som jeg skrev i et tidligere innlegg regulert i en tariffavtale. Og de fleste tariffavtaler inneholder dette som en rettighet. Men det er noe annet enn at alle har krav på
3 er nok! Skrevet 26. januar 2013 #11 Skrevet 26. januar 2013 Du har krav på fri med lønn i rett opp -og nedadstigende linjer. Dvs når foreldre, besteforeldre eller egne barn dør. Tror også søsken faller inn under denne reglen. Dette har alle krav på, men noen arbeidsplasser opererer med egne regler som gjør at du kan få betalt om det er andre utover de overnevnte som skal begraves. Slik var det hvertfall for ca syv år siden da dette var aktuelt for meg. Min mann jobber i staten, og han fikk ikke betalt da min bestefar døde, men dersom det har hans bestefar ville han fått betalt. Du tar feil, i aml står det ingenting om at man har krav på lønn. Du har krav på permisjon for begravelse i nærmeste familie, men ikke lønn. At de fleste arbeidsgivere betaler ut lønn er derimot en helt annen sak... Da dette var aktuelt for meg for ca syv år siden, fikk jeg vite gjennom fagforeningen at alle hadde krav på lønn. Jeg har aldri sagt noe om eller påstått at dette er reglene i dag. Eh... Jo, det har du perlefisken. Når man formulerer seg slik du gjør i det innlegget der, så er det inneforstått at "dette er slik reglene er nå". Dette i henhold til enhver konvensjon og uskrevet regel, det skjønner selv du. Anonym poster: e0ccaa86c6cf30ec530664c0e9c89178 I mitt første innlegg la jeg til at dette var noe jeg fikk vite for syv år siden, og ikke i dag.
Iiiiik Skrevet 26. januar 2013 #12 Skrevet 26. januar 2013 I Statens Personalhåndbok står det følgende: Når viktige velferds- og omsorgsgrunner2 foreligger, kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager. Dersom arbeidstakeren selv ønsker og tjenesten tillater det, kan arbeidsgiver samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene. Departementets kommentarer: 1) Vilkåret for å søke slik permisjon er at det forligger viktige velferds- og omsorgsgrunner. Partene lokalt kan i egen personalpolitikk eventuelt livsfasepolitikk, omtale bruk av velferdspermisjon, for å sikre forutsigbarhet og likebehandling i virksomheten. Velferdspermisjon med lønn innvilges etter vurdering i det enkelte tilfelle. Ved avgjørelsen må det tas hensyn både til de anførte permisjonsgrunner (f.eks. tilvenning til barnehage, skolestart, dødsfall, begravelse o.a.) og arbeidstakerens individuelle situasjon og behov (f.eks. familiesituasjon, omsorgsbyrde, helsetilstand og arbeidssituasjon o.a.). I arbeidsmiljøloven (aml) § 12-10 første og andre ledd gis det rett til fri ved omsorg for og pleie av nærstående. Loven gir imidlertid ikke rett til lønn under slik permisjon. Velferdspermisjon med lønn kan innvilges innenfor de rammer som fremgår av ordningen. Innvilgelse av velferdspermisjon medfører ingen økning av det totale antall permisjonsdager arbeidstaker har rett til etter aml § 12-10. Bestemmelsen sikrer at arbeidstaker kan motta lønn for inntil 12 av permisjonsdagene dersom det ikke er innvilget annen velferdspermisjon. 2) Ordningen omfatter til sammen 12 arbeidsdager i løpet av et kalenderår. Dagene kan tas ut som hele dager eller deler av dager, dersom arbeidstakeren selv ønsker det og tjenesten tillater det. Dersom en arbeidstaker i virksomheten innehar deltidsstillinger som hver for seg gir rett til permisjon, har vedkommende likevel ikke krav på flere dager permisjon til sammen enn det en arbeidstaker i hel stilling har. Det er en del andre firmaer som tilpasser seg Hovedavtalen og Statens Personalhåndbok, men uansett finner du nok dette i personalreglementet der du jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå