Gå til innhold

Kaster opp etter hvert måltid, men ikke kvalm i utgangspunktet. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Dette er mitt tredje svangerskap. Første gang hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme de første fire mnd og andre gang hadde jeg det seks mnd, og jeg var sengeliggende med hodet i bøtta mer eller mindre hele tiden.

Nå er jeg i utgangspunktet ikke kvalm, men hver gang jeg spiser noe, det være seg en drue, en yoghurt, en porsjon middag eller hva som helst, så kommer alt opp igjen. Iblant rekker jeg ikke engang spise ferdig før det kommer i retur og det tærer på alt av krefter og energi.

Jeg har prøvd å spise mye forskjellig i forskjellige mengder, tygget maten godt og prøvd med og uten væske til, men ikke noe hjelper. Alt kommer ut igjen.

Er det noen som vet hva det er? Noen som har vært borti noe lignende?

Fortsetter under...

Uff, det hørtes fryktelig slitsomt ut!! Stakkars deg... Har du spurt legen om det er noe som kan hjelpe??

Jeg har det egentlig litt omvendt. Er ekstremt kvalm, sånn at det føles som jeg skal kaste opp hele tiden, men har enda ikke klart å kaste opp. Hver gang jeg spiser (særlig på ettermiddagen/kvelden) føles det som maten bare vokser i munnen på meg og jeg har problemer med å spise meg mett. Får heldigvis i meg frokost og lunsj da, stort sett..

Jeg hadde noe lignende i begge mine svangerskap. Jeg kunne være mye kvalm i første trimester, men kastet ikke opp av det. I 2. trimester var jeg ikke lenger kvalm, men bare kastet opp uten forvarsel. Kjente bare at nå må jeg spy og voops så kom det. Neppe noe farlig. Bare en annen måte å være "kvalm" på. Magen er ikke like mottakelig for mat.

Hvis du ikke får i deg noe mat i det hele tatt bør du kanskje kontakte legen? Ikke bra å ikke få i deg noe næring... Om alt kommer opp igjen kan det jo hende du burde få intravenøst innimellom?

Jeg har det akkurat som Tobarnsmamma. Har bare spydd et par ganger, og skulle ønske jeg gjorde det litt oftere, for da får jeg en liten pause i denne kvalmen som aldri tar slutt... Men jeg får i det minste i meg litt næring, da. Har gått ned et par kg men ikke noen krise.

Jeg hadde det akkurat sånn i mitt forrige svangerskap fra 4 mnd til slutten (var kvalm de 4 første mnd)... men jeg fortsatte bare å spise etter at jeg hadde kastet opp... kastet ofte bare opp 1-3 ganger i løpet av et måltid, hvis jeg fortsatte å spise klarte jeg å beholde den siste maten... jeg hadde voldsomme sprut brekninger, og måtte alltid ha en pose ved siden av meg når jeg spiste...

Annonse

Takk for svar. Unner ingen å ha det på samme måte, men likevel godt å vite at det ikke bare er meg. Har tatt det opp med både leger og jordmødre, men er usikker på om de forstod problemet. Det eneste de hadde å tilby var innleggelse på sykehus for intravenøst, og det fyller opp væskebeholdningen og tilfører salter og annet kroppen trenger, men det gir ingen svar på hvorfor kroppen støter fra seg all mat og drikke.

Det er vel som en nevnte her at det bare er en annen versjon av å være kvalm og kvalm var jeg så det holdt de to andre svangerskapene, så dette er i det minste hakket bedre, for kvalme er det absolutt verste som er.

Satser på at det gir seg snart. Er i uke 11 nå og selv om tiden snegler seg avgårde, går det fremover.

Er innom fra andre trimester. Jeg har det nå som du forteller. Har hatt ekstrem svangerskapskvalme siden 5+5. De siste dagene har ikke kvalmen vært det største problemet, men det at jeg ikke holder på maten. Er nå 13+3. Jeg tror nok, som det blir nevnt, at dette er en "annen" måte å være kvalm på. Beste tipset jeg har er å spise liiiite men ofte. Klarte igår å beholde ett helt eple (wohoooo!!!) ved å spise det i tre deler fordelt på 6 timer *humrer* Du blir ikke mett, men får i deg noe.

Klarer du å holde på drikke? Om ikke bør du kanskje takke ja til sykehusinnleggelsen. Den fikk meg på rett kjøl en liten stund.

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...