Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er gravid i uke 36. På mandag var babyen veldig urolig i en times tid. Han gjorde noen svært merkelige bevegelser. Det var rytmiske, pulserende og dansende bevegelser, som kunne se ut som en sterk puls på utsiden av magen. Det er ikke hikke, men mye tydeligere, raskere og "seigere" bevegelser. Jeg ringte jordmor, og hun ville skjekke hva dette var. Når jeg kom ned til henne hadde desse merkelige bevegelsene stoppet, men hjertelyden var høy (ca 185). Jeg sa til henne at jeg var engstelig, fordi jeg var redd han hadde spasmer, anfall eller kramper, da det var slik det kjentes ut. Jeg kjørte derfor inn til føden for å ta sparketest. Da hadde babyen heldigvis roet seg, og hadde normal hjertelyd (ca 130). I går hadde babyen ca 30 minutter på ny, der han gjorde desse spasmelignende og rytmiske bevegelsene. Jeg filmet det, og ringte til føden. Jeg fikk komme på UL. Legen som utførte UL fikk se filmen av babyens bevegelser og sa han aldri hadde sett lignende, og ville sende meg til spesialist. Da vi var på UL så hjertet fint ut, fostervannsmengden såg bra ut, navlestrengen såg bra ut og babyen var aktiv, og hadde det jeg vil skildre som "Normale bevegelser". MEN, hjertelyden var høy! Det vil si mellom 150 og 200! Det låg på mellom 185-200 i ca 5-10 minutter (høres ikke det svært kritisk ut?). Legen ville ringe spesialist på Haukeland Sykehus, men fikk ikke tak i dem med det samme. Hjertelyden til den lille roet seg, det vil si 140-170 (noe jeg likevel anser som høyt?). Vi ble sendt hjem, og de skulle ringe meg i løpet av dagen , for å fortelle om spesialisten på Haukeland ville ha meg inn eller ikke.. Nå er jeg så engstelig for den lille i magen. Er det noen som har opplevd lignende? Tror dere det er veldig farlig for babyen å ha så høy hjerterytme? Jeg prøver å ta det rolig for hans skyld, men med barn i huset er det nesten umulig å få hvile fullstendig for fosteret sin skyld. Huff, jeg håper noen har noen erfaringer eller beroligende ord å komme med Anonym poster: 8708ba163a6bae5e9655f3da7f4626e1
ispia87 Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Sikkert lurt å prøve å ta det med ro, og hvile selv om det det kanskje er vanskelig med barn i hus. Hør om noen kan hjelpe deg å aktivisere barna?:-)
<3 2G <3 Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 140-170 er normal hjerterytme, så den trenger du ikke tenke så mye på. Men, jeg hadde ringt og spurt hvordan veien videre skal være nå.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 [quote name=1G+1G ' timestamp='1359119094' post='144977945] 140-170 er normal hjerterytme, så den trenger du ikke tenke så mye på. Men, jeg hadde ringt og spurt hvordan veien videre skal være nå. Det stemmer ikke. Normal puls er 110-150 for barn i magen. Anonym poster: e8662ef589d6f73dcacf6bac5f8f91d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Hvilket sykehus er dette? Anonym poster: 6324bd5d973d16f071c8632d6086aeca
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Men har de funnet ut om det er bevegelse som får pulsen til å øke? Kan du føde vaginalt da eller trenger du hjelp med Ks? Tenker om babyen tåler påkjenningen? Høy puls kan bety infeksjon hos fosteret. Anonym poster: 502a32eb347f9c54346cd3ce4253dc64
Lilli med småtrolla Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Tusen takk for svar. Jeg har vert på Stord Sjukehus. Ringte de nett opp igjen, og de hadde fortsatt ikke snakket med de på Haukeland. Det virket som om hjerterytmen økte hver gang han bevegde seg sa de. Fint du nevnte dette med vaginal eller kirurgisk fødsel. Det må jeg spørre dem om. Jeg er så redd for at babyen ligger med hjertelyd på rundt 200 uten at vi hjelper han.... Synes det går for seint!
Lilli med småtrolla Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 Ja, nå var jeg ikke anonym mere. Hehe. Men som sagt hadde de ikke fått kontakt med spesialistene på Haukeland... Hvor lenge burde jeg vente? Tenk om babyen pådrar seg noe fysiske skader, som konsekvens av høy hjertefrekvens? Hvor vanskelig er det å få kontakt med personalet på et av Norges største sykehus, om situasjonen er alvorlig liksom? Er så redd for at de ikke forhaster seg, bare fordi barnet var rolig AKKURAT under ctgen..
Gjest yrild Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Jeg ville mast. Bedre å mase en gang for mye enn for lite. Håper alt er i orden med den lille!
Lilli med småtrolla Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 Jammen har dere rett! De ringte aldri opp igjen til meg... Dårlig gjort å la meg sitte slik å være redd... Jeg ringte dem i 18-tiden, og har fått time til sparketest og UL på KK Haukeland i morgen Satser på at det ikke et noe, og at vi kan la babyen bli i magen noen uker til. Men jeg må si jeg er nervøs for hvilke beskjeder vi får ..
Appelsindyret Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Jammen har dere rett! De ringte aldri opp igjen til meg... Dårlig gjort å la meg sitte slik å være redd... Jeg ringte dem i 18-tiden, og har fått time til sparketest og UL på KK Haukeland i morgen Satser på at det ikke et noe, og at vi kan la babyen bli i magen noen uker til. Men jeg må si jeg er nervøs for hvilke beskjeder vi får .. Hvordan gikk det med dere på sykehuset? Håper alt er i orden
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 110-150 er normal hjertefrekvens, men ved aktivitet øker fosteret frekvensen, og kan gjerne ligge høyt hvis den er veldig aktiv en liten periode. Dette kalles aksellerasjoner, og er et godt tegn på en baby som kan finjustere sirkulasjonssynstemet sitt. Vi vil gjerne se aksellerasjoner i løpet av en CTG-registrering. -Jordmor. Anonym poster: 9effdad6baa2f0122386667a2bbcb5d0
Lilli med småtrolla Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Hei! Vi fikk komme til KK på Haukeland på lørdag. CTG viste en roligere hjertefrekvens, men vi kunne se at den kom opp i 160-180 når babyen var aktiv. Jordmødrene skriver det samme som deg, at dette var normalt, og at vi heller et sunnhetstegn Under ultralyd fikk vi svar på de pulserende og rytmiske bevegelsene som babyen gjorde. Det var pusteøvelser! Vi fikk se at babyen pustet fostervann inn nesa, inn i kroppen og ut igjen. Dette var vanlig, men legen kunne forstå at jeg ble engstelig, for babyens bevegelser var voldsomme. Vi fikk se at han nesten gjorde hurtige ro-bevegelser, der han krummet ryggen, og skøyt den ut igjen. Kunne nesten se ut som bevegelsene hos en med fysisk handicap, så jeg er glad at denne spesialisten kunne berolige oss Slike pusteøvelser skjer i ulikt tempo og frekvens, så alt var normalt Takk for omtanken HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 ååå nå ble jeg glad Takk for at du oppdaterte oss Anonym poster: 846ebcc31953c8f745086fbfe101fb15
Appelsindyret Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Haha! Lille rakkerunge Godt at alt er bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå