Gå til innhold

Lavtliggende morkake- andre med samme?

Anbefalte innlegg

Vel, her ligger jeg på sykehuset med blødninger. Begynte å renne friskt blod i går ettermiddag og endte på sykehuset over natta. De tror det er den ene morkaka som har strukket seg siden den ligger ved åpningen. Jentene har det bra, mor er i sjokk og full av angst. Venter på legevisitt og undersøkelse, men det ser ut til at blødningen roer deg..

Ja dette kjenner jeg til. Kom hjem fra sykehuset i går pga samme opplevelse som deg. Skummle greier dette å være gravid.

Så nå ligger jeg her på ryggen og får ikke lov å røre på meg annet enn å gå til kontroll og gå på do. Kommer til å bli lange uker fremover.

Hvor langt er du på vei da? Første gang du blør? Og, er det morkaka hos deg også?

Ja det er morkaka kos meg også. Jeg er 27+6 i dag.

Her er et lite innleg jeg skrev om det som skjedde.

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144029566-noen-med-placenta-previa-lavtliggende-morkake-og-blødninger/page__fromsearch__1

Fortsetter under...

Åh, hjelpes! Håper du slipper mer blod nå, jeg personlig er helt nervevrak. Misunner deg for å ha kommet så langt. Jeg bærer tvillingjenter over i 22.uke nå og vet at om dette skulle gå galt nå så er ikke jentene mine levedyktige. Teller dager og uker framover til tryggere perioder hvor det er håp for jentene. Håper du får svar på innlegget ditt, jeg er også interessert i andres erfaringer.

Åh, hjelpes! Håper du slipper mer blod nå, jeg personlig er helt nervevrak. Misunner deg for å ha kommet så langt. Jeg bærer tvillingjenter over i 22.uke nå og vet at om dette skulle gå galt nå så er ikke jentene mine levedyktige. Teller dager og uker framover til tryggere perioder hvor det er håp for jentene. Håper du får svar på innlegget ditt, jeg er også interessert i andres erfaringer.

Jeg lover deg at torsdag var jeg ganske så hysterisk. Det var en skremmende opplevelse og jeg så for meg det verste.

Men vi skjønte også fort at alle på sykehuset vill gjøre alt de kan for at dette skal gå bra, så da må jeg gjøre det samme.

Jeg er mye roligere i dag, å jeg sier til meg selv hver dag at det hjelper ikke å bli hysterisk (det har heller motsatt effekt). Må bare leve etter forholdsreglene og kun være "rugekasse" fremover.

Tenk positivt! Vær optimist! Følg alle forholdsregler!

Ikke tenk hvorfor meg, tenk heller hvorfor ikke meg. Jeg er sterk nok til å klare dette. Og for hver dag som går blir de små i magen sterkere og sterkere :)

Ja, kjenner at det er sånn det må være, alt annet blir destruktivt. Vi krysser fingrene for at de små klorer seg fast til tiden er inne!

Jeg er med deg å krysser fingre og tær, både for deg og meg. Kommer til å titte etter deg for å se hvordan det går.

Annonse

Takk det samme! Må og skal over til "trygge" uker, vi har kjempet så lenge for dette svangerskapet, så nå skal vi klare det! :)

Lykke til så lenge til deg også.

Er dere slitere dere også? Brukt lang tid på å bli gravid?

I så fall, så herlig å få to jenter i en smell :)

Vi har brukt 5 år på å bli gravide igjen, så det blir ikke aktuelt at dette ikke går.

Takk det samme! Må og skal over til "trygge" uker, vi har kjempet så lenge for dette svangerskapet, så nå skal vi klare det! :)

Lykke til så lenge til deg også.

Er dere slitere dere også? Brukt lang tid på å bli gravid?

I så fall, så herlig å få to jenter i en smell :)

Vi har brukt 5 år på å bli gravide igjen, så det blir ikke aktuelt at dette ikke går.

Slitere i 3 1/2 år her, så vi tar ikke akkurat lett på dette, nei.. :) Det SKAL gå!

uke 22 og morkake forran.. kjenner fremdeles veldig lite bevegelser.. kanskje bevegelse to ganger om dagen og et spark hvis jeg er heldig.. begynner å bli litt bekymret jeg.. vet jo man kjenner spark senere.. men synes det begynner å drøye veldig nå... :S

Lykke til begge to! Krysser fingrene for at dere slipper mer blod! Hold oss oppdaterte :) puma: har de målt morkakens plassering ift åpning?

Målt? Ikke har jeg fått med meg mer enn at ultralydbildene viste at den ene morkaka ligger tydelig foran åpningen. Hva slags målinger tenker du på?

uke 22 og morkake forran.. kjenner fremdeles veldig lite bevegelser.. kanskje bevegelse to ganger om dagen og et spark hvis jeg er heldig.. begynner å bli litt bekymret jeg.. vet jo man kjenner spark senere.. men synes det begynner å drøye veldig nå... :S

Foran på magen eller foran åpningen?

Annonse

Lykke til begge to! Krysser fingrene for at dere slipper mer blod! Hold oss oppdaterte :) puma: har de målt morkakens plassering ift åpning?

Målt? Ikke har jeg fått med meg mer enn at ultralydbildene viste at den ene morkaka ligger tydelig foran åpningen. Hva slags målinger tenker du på?

hvor langt over morkaken ligge åpningen? Gjøres med innvendig ul.

Over åpningen, mener du? Ikke gjort slik måling, sikkert fordi det enda er tidlig i svangerskapet.

Over åpningen, mener du? Ikke gjort slik måling, sikkert fordi det enda er tidlig i svangerskapet.

ja. Har du ikke fått ny ul time for måling? Jeg fikk beskjed på oul at jeg måtte tilbake til måling i uke 32. Var på ny ul 3 uker etter ul og da fikk jeg ny time for måling.

ja. Har du ikke fått ny ul time for måling? Jeg fikk beskjed på oul at jeg måtte tilbake til måling i uke 32. Var på ny ul 3 uker etter ul og da fikk jeg ny time for måling.

Skal inn i uke 24-25, de sjekker status da.

Oppdatering: Er i uke 32+6 og har vært hos overlege på sykehus pga lavtliggende morkake. På vanlig ul så det ut som om den lå over livmormunningen, men innvendig ul viste at den ikke lå over. Riktignok ligger morkaken VELDIG nær, og helst ville han se at den ikke dekker på vanlig ul også. Ny ul over påske. Legen var positiv til at jeg skulle kunne slippe sykehusinnleggelse selv om jeg bor et stykke unna sykehus, samt positiv til at vanlig fødsel kunne være mulig. Økt blødningsrisiko fremover riktignok, og fått beskjed om å komme inn ved minste syn av blod. Er forsiktig optimist nå til at fødselen kan gå som normalt :) Barnet skal jo vokse MYE nå den siste tiden og livmoren skal utvide seg mer, så sjansene er gode for at morkaken fjerner seg enda litt lenger vekk fra livmormunningen. Går inn i påskeferien med noe mer senkede skuldre om ikke annet :)

• 3 uker senere...

Vil bare si at 2,5 uker i slutten av svangerskapet teller MYE! Etter ny sjekk så ligger morkaken godt unna og jeg er skrevet ut av poliklinikken! Fra uke 32 til 34 har altså morkaken flyttet seg masse og ligger nå flere cm unna livmormunningen. Håper dette blir tilfellet for dere også!

Vært på UL i dag, 24+3. Den ene tvillingens morkake lå fremdeles foran, men hadde muligens trukket seg bittelitt opp. Fikk klar beskjed fra legen om at jeg ikke fikk lov å bade, ha samleie eller få orgasme. Det var jo klar tale... Forøvrig ikke hatt flere blødninger etter storblødningen 20+3, pluss mindre blødninger i påskeuka. Håper morkaka trekker seg opp og at jentene legger seg riktig, så jeg slipper blødninger/keisersnitt..

Hadde du innvendig måling? Får håpe begge jentenes morkaker flytter seg nok til a du slipper KS. Fint å høre at det heller ikke har vært flere blødninger. Her har jeg ikke blødd annet enn den ene gangen. Heldigvis! Når skal du inn til ny kontroll da?

Hadde du innvendig måling? Får håpe begge jentenes morkaker flytter seg nok til a du slipper KS. Fint å høre at det heller ikke har vært flere blødninger. Her har jeg ikke blødd annet enn den ene gangen. Heldigvis! Når skal du inn til ny kontroll da?

Innvendig måling ja. Skal tilbake 29.04. Forsiktig optimist jeg nå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...