Gå til innhold

Lavtliggende morkake- andre med samme?

Anbefalte innlegg

begynte å blø friskt blod igår kveld, ble sendt fra legevakt direkte til sykehuset. Fikk tatt ul, alt bra med bebisen! Fikk beskjed om at morkaken lå langt nede og dekket deler av mormunnen. Har noen av dere det samme? Jeg har vært på 3 tidlige ul grunnet sa og MA tidligere men dette har aldri vært nevnt. Legen som undersøkte meg igår snakket om KS om ikke morkaken flyttet seg. Skal til ny ul privat på tirsdag og håper jeg får bedre svar da. Slik jeg har forstått det er det vanlig med ekstr ul oppfølging for å sjekke plassering av morkaken.. Noen andre som har fått samme beskjed eller har erfaring?

Fortsetter under...

Jeg hadde foranliggende/forliggende morkake (altså at morkaka dekket hele mormunnen) i forrige svangerskap. Heldigvis trakk den seg opp akkurat i tide før fødsel - ble vurdert keisersnitt helt til uke 38, da de fant ut at den lå helt på grensa, men at vaginal fødsel var forsvarlig.

Ja, et er vanlig med ekstra oppfølging, om man har placenta Previa (foranliggende morkake)

Les mer her: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/forliggende-morkake-placenta-previa-2650.html

(Tilstanden må forøvrig ikke forveksles med at morkaken ligger frem mot magen - det er uproblematisk :) )

Takk for svar - er forhandlingene morkake som dekker delvis mormunnen. Hvilket uke fant du dette ut? I mitt forrige svangerskap hadde jeg ikke dette og er nå blitt super stresset med tanken på ks. Men godt å høre at dette kan endre seg i tide til vanlig fødsel :)

Annonse

Min morkake ligger også foran utgangen. Ble oppdaget på ordinær UL, og skal til sjekk en gang til i uke 28. Jordmor lurte på om jeg hadde mensmurringer eller blødninger siden dette var vanlig, men jeg har ikke merket noen ting. Helt uproblematisk for meg altså. Jordmor sa også at morkaken stort sett flyttet seg etter hvert.

Legen på sykehuset og på akutten sa det var vanlig å blø men uten smerter ... Blod er jo det siste man ønsker å se i et svangerskap ( ihvertfall jeg ) men jeg er glad jeg for tett oppfølging nå. Satser på at morkaken samarbeider og flytter seg :)

Var på ul på tirsdag og fikk også vite at jeg har foranliggende morkake, skal til ny ul i uke 30 for å se om den har flyttet seg noe.. Legen sa vi måtte forberede oss på ks pga at den ligger på både fremre og bakre vegg, slik at den dekker liksom heeeele åpningen.. Ikke fått noe restriksjoner på sex, men fikk streng beskjed om å komme på føden MED EN GANG hvis det blødde ;)

Eg er bare på besøk fra 1.trimester! Men eg var hos gyn i uke 8 og da sa hun noe om at morkaken låg nedover .. Tenkte ikke noe mer over det men da er det kanskje det samme her da! Håper virkelig den flytter seg såg slipper ks! Og vil hvertfall ikke ha en fødsel der det er "forsvarlig" også går noe gale! Men det er vel kanskje vanlig tidlig! Ska på ul på torsdag 11+6 så får høre då :)

Jeg har ikke hatt så mye som en antydning til blødning i svangerskapet. Jordmor sa til meg at det var bare ren flaks at jeg hadde unngått dette siden det veldig ofte blør.

Morkaken min lå også helt nede og på både fremre og bakre vegg. Jordmor sa ikke noe om at det var enda større risiko for ks da, men skjønner jo selv at jeg må belage meg på det når morkaka ligger så til de grader feil :-)

Hei :-)

Jeg fikk, i mitt forrige svangerskap, på ordinær ul beskjed om at min morkake lå lavt og at jeg skulle komme tilbake til kontroll senere. I uke 29 fikk jeg en stor og langvarige blødning. Det var starten på mer eller mindre sammenhengende blødning i 2mnd før gutten min kom. De klarte ikke fastslå om morkaken dekket helt eller delvis mor munnen Heldigvis etter ca 40-50 ul, på en kontroll jeg ikke skulle hatt, og av den tredje legen den timen, fant de ut at den dekket totalt. Legen som fant det ut brukte bare 1 min på å fastslå dette ved å måle flowen i morkaken. Det ble sagt at jeg skulle få time til ks ca 2 uker før termin, noe jeg syntes var sent siden jeg hadde hatt så mye kynnere, som hadde blitt verre og verre. Den natten fikk jeg en ny blødning, og utpå morgen startet fødselen min. Når jeg endelig fikk gjort de på sykehuset oppmerksom på dette, ble det akutt ks i løpet av 20-30 minutter.

Det aller vanligste er at den trekker seg opp! Tror det bare er 1-2% der det ikke skjer, men jeg var da vist en av dem. Mest sannsynlig vil det ordne seg for deg, trekker den seg ikke opp vil du få planlagt ks :-) Vet det er en usikkerhet ved å ikke vite hvordan fødselen blir, men tror man bare må fokusere på at det blir slik det må bli til slutt og det som er best for både deg og babyen.

Annonse

Glemte å si at gutten min lå med hode ned og presset mer eller mindre fra uke 29 så det provoserte nok ekstra. Under ks fant de også ut at navelstrengen var svært kort, det var nesten ikke noe fostervann igjen og morkaken hadde uregelmessig form. Men alle prøver i ettertid av morkake viste ingenting. Gutten vår er så frisk som man får dem, og i mitt andre svangerskap nå er morkaken perfekt plassert heldigvis :-D

Jeg har også lavtliggende morkake. Fikk en styrtblødning når jeg var 10 uker på vei. Mistet utrolig mye blod og jeg var sikker på at jeg opplevde en sa. På ul var det fremdeles liv og det viste seg at den lå over livmormunnen. Blødde mye i fram til uke 13, da ga det seg gradvis.

Nå er jeg 16 uker på vei, har vært på flere ul og morkaken har allerede begynt å trekke seg oppover:) Er utrolig letta og glad, men det var forferdelig mens blødningene sto på.

Lykke til:)

Jeg merker jeg blir stresset av tanken på å blø av og på over en lengre periode .. Blødde den ene kvelden og har spottet noe til og fra de siste dagene. Skal heldigvis på UL tirsdag igjen så da får jeg ihvertfall spurt om litt mer. Rakk ikke spørre om noen ting, for jeg var helt satt ut.. Noen tips / råd for å stoppe å blø? ( vet det er skudd i blinde, men alt tas imot med takk ) man blir jo stresset av å lese alt som skrives på nett også ... Men håper det ordner seg for oss alle inne fødsel :)

Hei igjen. Fikk dessverre ingen gode råd for å stoppe

blødningene. Jeg har vært på sykehuset flere ganger for kontroll, men det var mest for å berolige meg. Fikk beskjed om å leve som normalt. Ettersom jeg instinktivt føler behov for å være rolig når blødningene pågikk ble jeg sykmeldt, men det var egentlig ikke nødvendig.

Fikk også beskjed om at jeg måtte regne med blødninger så lenge morkaken lå så nærme livmormunnen. Før fikk gravide med blødende kvinner beskjed om å ligge, det gjør de altså ikke lenger. Uansett så er det vel bare å ta tiden til hjelp, og krysse fingrene på at den trekker seg oppover. Nå har jeg vært uten blødninger i to uker, og det er herlig å kunne slappe av igjen. Det er ikke gøy å blø når man er gravid, det føles så feil. Men det er viktig å huske en ting: det er vi som blør og ikke gullene i magen. Den tanken hjalp meg mye.

Det var et godt poeng : at det er vi som blør og ikke babyen :) dessverre så hjelper den tanken meg lite, da jeg får fnatt bare av tanken på blod! Krysser alt jeg kan krysse for at det var første og siste blødning dette svangerskapet. Hva med sex-nekt, fikk du det?

Fikk ikke sex-nekt, men det jeg har ikke prøvd. Først pga blødningene, når de gikk over så er jeg rett og slett redd for å begynne å blø igjen. Gynekologen på sykehuset sa at jeg kunne begynne å blø ved samleie, derfor har jeg gitt meg selv sex-nekt denne perioden, mest fordi jeg ikke vil blø.......

Hei.

Satt å leste igjennom tråden her og tenkte jeg skulle dele mine opplevelser med deg/dere. Jeg er 13+6 og har siden uke 10 hatt blødninger på grunn av foranliggende morkake. Jeg har også blødninger p.g.a dette og en blodansamling nederst i livmoren. Jeg var på ultralyd i uke 11 ettersom jeg hadde sterke blødninger med friskt blod. Der oppdaget blodansamlingen og at jeg hadde foranliggende morkake. Jeg bor i Tyskland og her anbefaler de at man skal ta det med ro og ta magnesiumtilskudd. De sier også at man skal avstå fra sex Jeg vet ikke om det hjelper noe særlig men det er kanskje verd et forsøk. Min krabat vokser i alle fall og trives. Var på ultralyd i dag og da var babyen 10 cm. Den sprelte og koste seg så jeg satser på at dette går bra jeg. Nå kommer det bare gammelt blod og jeg håper det gir seg snart.

Takk for at du deler erfaringen din med meg :) det sies så mye forskjellig.. Var hos jm idag og hun ga meg verken sex nekt eller noe annet råd annet. Skal til gyn min ( som har fulgt meg opp med 5 ul dette svangerskapet ) imorgen og skal spørre litt mer da. Heldigvis ikke blødd / spottet mer - men har da heller ikke hatt sex eller trent noe siden jeg blødde.

Gikk fint :) takk for at spør :) fortsatt samme, den dekker delvis. Skal på ordinær ul om knappe to uker, gyn sa at den lite trolig vil flytte seg innen da- men at det er god sjanse for at sen flytter seg før fødsel. Men får en ekstra ul i uke 30 -32 for å se status. Fikk heller ikke sex nekt, men beskjed om at sex kan utløse blødning. Så føler meg ganske beroliget nå.

begynte å blø friskt blod igår kveld, ble sendt fra legevakt direkte til sykehuset. Fikk tatt ul, alt bra med bebisen! Fikk beskjed om at morkaken lå langt nede og dekket deler av mormunnen. Har noen av dere det samme? Jeg har vært på 3 tidlige ul grunnet sa og MA tidligere men dette har aldri vært nevnt. Legen som undersøkte meg igår snakket om KS om ikke morkaken flyttet seg. Skal til ny ul privat på tirsdag og håper jeg får bedre svar da. Slik jeg har forstått det er det vanlig med ekstr ul oppfølging for å sjekke plassering av morkaken.. Noen andre som har fått samme beskjed eller har erfaring?

Eksakt det samme skjedde meg. Begynte å blø mye under ferie på Tenerife (uke 15), ble innlagt (ikke gøy!) og det ble konstatert at morkaken lå frem, under og bak barnet. Grunnet press hadde et blodkar brustit, men var aldrig fare for barnet.

På oul (uke 19) konstaterte de at morkaken fortsatt delvis blokkerte mormunnen og hvis den ikke flytter seg opp må jeg ha ks. Det hadde jeg sist også grunnet seteleie og det gikk super, så håper egentlig på det denne gangen jeg da, hehe. De så også et hematom/blodansamling som blitt kvar etter siste blødningen. Denne var det ingen fare med, kommer trolig å tas opp av kroppen.

Legen sa at jeg kommer bli innkallt til ekstra ul for å sjekke morkakens plassering senere i svangerskapet. Når livmoren vokser så kan morkaken vokse med oppover og dermed ikke blokkere lenger. I mellomtiden bør jeg ikke løfte tungt, styrketrene eller ha sex.

Endret av Kanelbulle

Gikk fint :) takk for at spør :) fortsatt samme, den dekker delvis. Skal på ordinær ul om knappe to uker, gyn sa at den lite trolig vil flytte seg innen da- men at det er god sjanse for at sen flytter seg før fødsel. Men får en ekstra ul i uke 30 -32 for å se status. Fikk heller ikke sex nekt, men beskjed om at sex kan utløse blødning. Så føler meg ganske beroliget nå.

Så bra, virker som det ikke er helt uvanlig dette. Tenk hva mye man ikke vet om kan skje når man går gravid! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...