Gå til innhold

MÅÅ man ha helsesøster på hjemmebesøk etter fødsel, eller kan man ta kontrollen på helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer ikke på tale å få helsesøster i hjemmet mitt. Så her fikk hun beskjed at vi kunne komme innom en tur på helsestasjon.

Protest eller gnåling fra hennes side hadde bare ført til én ting: kontroll hos fastlege.

Skrevet

Du får tørke litt støv før fødsel da vet du. Tipper dere bor i et grisehus.

Anonym poster: 14f823cec3ea35a4906ec2faa20b9a18

Tørke støv FØR fødsel? Hvordan vet man når fødselen begynner da? Jeg tørker støv 1 gang i uka og støvsuger 2 ganger i uka, kanskje redusert til 1 gang nå som jeg har bekkenløsning og er utslitt etter jobb. Vi bor overhode ikke i et grisehus, men har 2 barn fra før som er aktive og roter, og jeg vil nok ikke klare å springe etter dem 24/7 for å rydde fortløpende den første uka jeg har kommet hjem.

HI

Anonym poster: bf507677f4596aca320fecefe2673712

Du har vel en mann som kan bidra litt?

Anonym poster: f412def722559797404cfe593d7972da

Ja,har en mann, men det hjelper veldig lite. 80% av husarbeidet faller på meg også nå som jeg snart er høygravid og utslitt av bekkenløsning.HI

Da har du en jobb å gjøre med mannen.

Skrevet

Huff, vi hadde også verdens merkeligste helsesøster! Hun begynte seriøst å vandre rundt i leiligheten vår for å ta seg en "titt"!

I tillegg var hun opptatt av alt annet enn babyen: navnet mitt, oppveksten min og i tillegg var hun skikkelig nedlatende og frekk mot mannen min!

Vi byttet helsesøster ganske raskt etterpå !

Skrevet

Hs klager på skitt i hjemmet, likevel klarer dere ikke holde det rent?

Skrevet

Vi klarer å holde det rent. Men ikke 24/7, altså vi rydder og vasker fortløpende og på kvelden etter at barna er lagt. Fødsel er unntakstilstand. Med de 2 første hadde jeg VELDIG slitsomme fødsler, null søvn på barsel og når man omsider kom hjem stod ikke vasking og rydding av et helt hus helt i fokus akkurat... Særlig fordi barnet ville ha pupp minst annenhver time hele døgnet.

HI

Skrevet

Jeg fikk tvert imot beskjed om å huske å sove nok, hvile og tenke på meg selv også.

Huset kunne vente, og litt hybelkaniner har ikke skadet noen.

Selv var jeg egentlig i god form etter fødselen, og lettet over å kunne bevege meg fritt uten den enorme magen. Litt husarbeid mens babyen sov var jo nesten terapi :-)

Tror du har vært max uheldig med helsesøster., for dette hørtes rart ut.

Skrevet

Trudde hjemmebesøk kun var et tilbud til førstegangsfødende? Og da et frivillig tilbud?

Mulig jeg tar feil?

Jeg hadde hjemmebesøk med første, ikke andre!

Jeg hadde garantert takket nei!

Anonym poster: 53c94f4f37d950cecf7bc1fbd1c1893a

Skrevet

Vi klarer å holde det rent. Men ikke 24/7, altså vi rydder og vasker fortløpende og på kvelden etter at barna er lagt. Fødsel er unntakstilstand. Med de 2 første hadde jeg VELDIG slitsomme fødsler, null søvn på barsel og når man omsider kom hjem stod ikke vasking og rydding av et helt hus helt i fokus akkurat... Særlig fordi barnet ville ha pupp minst annenhver time hele døgnet.

HI

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mannen din ikke kan vaske og rydde. Han har ikke født, og ammer heller ikke. Dessuten er det ikke uvanlig å amme mye hyppigere enn annenhver time døgnet rundt, så du er heldig.

Skrevet

HI

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mannen din ikke kan vaske og rydde. Han har ikke født, og ammer heller ikke. Dessuten er det ikke uvanlig å amme mye hyppigere enn annenhver time døgnet rundt, så du er heldig.

Heldig eller ikke, begge ungene hengte leeenge i puppen ved hver amming, over en halvtime, så ble ikke så lange pauser mellom ammingene. Mannen kan sikkert vaske, men har ikke lyst.

Gjest sussie77
Skrevet

Har hatt to fødsler og fått valget med å få hjemmebesøk eller komme en tur ned på helsestasjonen. Jeg har valgt å komme dit begge gangene. Syntes det var ganske greit.

Skrevet

Hadde den hos foreldrene mine jeg :) de bodde rett oppi gata. Mye mer ryddig og fint der enn det var hos meg på den tiden :) hs sa ingenting på det.

Anonym poster: 06ed41e09a40aad144b10188dcc9accb

Skrevet

HI

Heldig eller ikke, begge ungene hengte leeenge i puppen ved hver amming, over en halvtime, så ble ikke så lange pauser mellom ammingene. Mannen kan sikkert vaske, men har ikke lyst.

Da mistet jeg troen på dette innlegget og tror du troller.

Mannen har ikke lyst til å gjøre husarbeid, men helsesøster klager på møkk og skitt... Det er da vel ingen som har lyst til å gjøre husarbeid, men hvis huset skal se sånn nogen lunde ut må man bare trå til å ta i et tak, enten man er mann eller kvinne.

Skrevet

Vi har hunder og flere barn, så her er ikke støvfritt lenge om gangen. Hatt hjemmebesøk og det gikk brillefint. Fikk også "formaning" om at vi ikke skulle shine huset, tenke på oppvartning av noe slag - hun skulle kun snakke med meg og se på baby. Det gjorde hun også, men hun tok i mot en kopp te iom jeg skulle ha det selv ;) Vi har også tatt kontrollen på helsestasjonen pga dårlig kapasitet hos hs. Liker personlig ikke å dra dit med så "nye" små, men det gikk da greit. Denne hs (en annen) formante det samme om å bare ta det viktigste av husarbeid, ta det med ro og konsentrere oss om baby og de andre barna. Som hun sa: små barn skitner seg til - en baby blir ikke møkkete (også med henvisning til at de MÅ ikke bades hver dag.).

Anonym poster: 60bfa7e411318c3d0d78041381d0c66f

Skrevet

Vi fikk valget, men eg ønsket å få henne hit. Da slapp e og hespe meg selv og babyen ut en uke etter fødsel..

Anonym poster: 6890404a20a1de1393a4b170312815f3

Skrevet

Jeg bare svarte at jeg ikke hadde behov for hjemmebesøk og at jeg heller kom en tur til helsestasjon for veiing osv. Ikke noe problem med det. Det skal være et frivillig tilbud og ikke tvang.

Skrevet

Jeg kjenner et par familier som har det sjokkerende skittent og støvete hjemme, såpass at jeg ikke vil spise der, ta av meg skoene, og definitivt ikke tar med ungen min dit. Ingen av dem har noen innsikt i hvor ille de har det, tvert i mot snakker den ene mye om hvordan en annen bekjent har det så skittent og rotete hjemme, tydeligvis uten å se at det er mye verre hos henne selv. Det finnes helt sikkert fæle jordmødre som snerper på to støvkorn, det finnes ubehagelige mennesker innen alle yrker, men jeg tenker vel fort at man kanskje har det en del over gjennomsnittlig skittent hjemme når en helsesøster kommenterer det.

Jeg har ikke støv på hjernen og er ikke en god husmor, men jeg tar gjerne i mit hjemmebesøk etter fødselen for å slippe å dra til helsestasjonen, og er helt trygg på hvordan hygienen vår er hjemme, er ikke så usikker på meg selv at jeg må skure huset før jeg får besøk - det er absolutt ikke nyvasket hver dag, men det er aldri direkte skittent heller. Og jeg har både hund, katt og barn. Det samme gjelder de fleste jeg kjenner, man kan sikkert skrive i støvet på pianoet (det kan man stort sett en time etter det er tørket av), men det er ikke sånn at sokkene blir skitne av å gå på gulvet og at man ikke har lyst å sette seg i sofaen.

Anonym poster: 1d75c00fde4540e2e2c4eaca4617718a

Skrevet
Mannen kan sikkert vaske, men har ikke lyst.

Ikke lyst? Er det bedre synes han om dere blir fratatt ungen pga uhygienisk hus?

Hadde mannen sagt at han ikke hadde lyst å vaske hadde han fått beskjed om å skaffe en vaskehjelp og betale for det. Ærlig talt.

Det hjelper forøvrig lite å si noe om hvor ofte du vasker, støvsuger og tørker støv, de to jeg kjenner som har det skitnest hjemme vasker og styrer omtrent hver dag, de er bare så ubrukelige at det blir ikke rent i det hele tatt. Andre vasker max annenhver uke, og har aldri tenkt over at det er det minste skittent der.

Anonym poster: 1d75c00fde4540e2e2c4eaca4617718a

Skrevet

Du får tørke litt støv før fødsel da vet du. Tipper dere bor i et grisehus.

Tørke støv FØR fødsel? Hvordan vet man når fødselen begynner da? Jeg tørker støv 1 gang i uka og støvsuger 2 ganger i uka, kanskje redusert til 1 gang nå som jeg har bekkenløsning og er utslitt etter jobb. Vi bor overhode ikke i et grisehus, men har 2 barn fra før som er aktive og roter, og jeg vil nok ikke klare å springe etter dem 24/7 for å rydde fortløpende den første uka jeg har kommet hjem.

HI

Du har vel en mann som kan bidra litt?

Ja,har en mann, men det hjelper veldig lite. 80% av husarbeidet faller på meg også nå som jeg snart er høygravid og utslitt av bekkenløsning.HI

Det er jo nettopp slike ting de ønsker å få en formening om, som at du ikke får hjelp av mannen og blir utslitt selv.

Anonym poster: 3e146b033e5e39fb0312331b315f8195

Skrevet

Jeg har aldri blitt tilbudt hjemmebesøk!

Har fått to barn, bodd to steder og tilhørt forskjellig helsestasjoner ved de to fødselene. Begge barna er født på vinterstid. Men ingen av gangene ble det tilbudt hjemmebesøk.

Anonym poster: 7f3b94ace4434c71c878767329bc2f37

Skrevet (endret)

Ville ikkje invitert inn ei helsesøster som kom for å inspisere støvnivået.

Her fekk HS kun eit glas vatn, fekk ikkje inntrykk av at ho kontrollerte tilstanden på heimen. Ho er sær på så mangt, men var på ingen måte ein utriveleg gjest.

Endret av ★
Skrevet

Trudde hjemmebesøk kun var et tilbud til førstegangsfødende? Og da et frivillig tilbud?

Mulig jeg tar feil?

Jeg hadde hjemmebesøk med første, ikke andre!

Jeg hadde garantert takket nei!

Anonym poster: 53c94f4f37d950cecf7bc1fbd1c1893a

Jeg har to barn og ble tilbudt hjemmebesøk både med nr. 1 og nr. 2 :) Så det er ikke bare førstegangsfødende som får det tilbudet. Ja, det er frivillig. Vi hadde et trivelig hjemmebesøk (og fikk mye skryt av flott hjem ;) hehe - tror kanskje ikke hun hadde forventet at det var så fint inni, da boligen vår ser gørrkjedelig ut utenfor....)

Anonym poster: 448f596d8465388daad42e113f158261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...