Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #26 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er litt sånn "tja" til Steinerpedagogikk. Mange positive ting å hente, men det passer ikke for alle barn - akkurat som "vanlig" skole ikke oasser for alle barn. Jeg ville altså sett an barnet, sett an skolen og fulgt med på undervisningen i realfagene med falkeblikk. Når dette er sagt er det flere pedagogikker jeg er litt "tja" til f.eks. Reggio Emilia- og Montessori-pedagogikk. Jeg tenker at man kan finne mye inspirasjon her og trekke ut de elementene man synes fungerer. Anonym poster: 6c8878029e0434aa243eed7aedf29fbb
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #27 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er litt sånn "tja" til Steinerpedagogikk. Mange positive ting å hente, men det passer ikke for alle barn - akkurat som "vanlig" skole ikke oasser for alle barn. Jeg ville altså sett an barnet, sett an skolen og fulgt med på undervisningen i realfagene med falkeblikk. Når dette er sagt er det flere pedagogikker jeg er litt "tja" til f.eks. Reggio Emilia- og Montessori-pedagogikk. Jeg tenker at man kan finne mye inspirasjon her og trekke ut de elementene man synes fungerer. Anonym poster: 6c8878029e0434aa243eed7aedf29fbb I realfagene? Du mener matte, kjemi, fysikk og biologi? Tviler på at barna har det fra 1. klasse av. Anonym poster: 5524302e1a5b3e0700ee158679887328
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #28 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har jobbet ved en steinerbarnehage, og likte det ikke. Jeg var på ukentlige personalmøter der det var studiesirkler knyttet til englehierarki og hvordan barnas atferd ble knyttet opp mot dette samt at de gjennomlevde menneskehetens utvikling i sin atferd. Greit nok hvis man tror på sånt, men jeg tipper at de fleste foreldre som sender ungene sine på steiner'n, ikke vet om at dette er ideologien/pedagogikken de i utgangspunktet driver etter. Men nå er det jo stor forskjell på de ulike steinerstedene. En annen ting var at jeg fikk beskjed om å ikke snakke så høyt om det vi gjennomgikk på personalmøtene, fordi andre kunne tro de vare gale. Anonym poster: 87697e5cc80738fbb11e87c56910ee02 Anonym poster: 87697e5cc80738fbb11e87c56910ee02
Gjest Antarctica Skrevet 25. januar 2013 #29 Skrevet 25. januar 2013 Jeg er skeptisk til Steinerskolen fordi den baserer seg i så stor grad på et mytisk-religiøst tankegods. Astrallegemer my ass.
Gjest Antarctica Skrevet 25. januar 2013 #30 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Jeg er litt sånn "tja" til Steinerpedagogikk. Mange positive ting å hente, men det passer ikke for alle barn - akkurat som "vanlig" skole ikke oasser for alle barn. Jeg ville altså sett an barnet, sett an skolen og fulgt med på undervisningen i realfagene med falkeblikk. Når dette er sagt er det flere pedagogikker jeg er litt "tja" til f.eks. Reggio Emilia- og Montessori-pedagogikk. Jeg tenker at man kan finne mye inspirasjon her og trekke ut de elementene man synes fungerer. Anonym poster: 6c8878029e0434aa243eed7aedf29fbb I realfagene? Du mener matte, kjemi, fysikk og biologi? Tviler på at barna har det fra 1. klasse av. Anonym poster: 5524302e1a5b3e0700ee158679887328 Matte er da et kjernefag i 1.klasse. I vanlig skole, da. Og naturfag, bare at det kalles noe annet enn fysikk/kjemi (kalles det ikke natur og miljø i dagens norkse barneskole?) Endret 25. januar 2013 av Pashla
Gjest Antarctica Skrevet 25. januar 2013 #31 Skrevet 25. januar 2013 Vet ikke så mye om pedagogikken. Men jeg har masse erfaring med å jobbe med unge voksne som har gått på Steinerskolen i alle år. Min erfaring er ikke udelt positiv. De er gjerne vledig selvsentrerte og setter egne behov foran andres. Lav arbeidsmoral,og gjerne ikke evne til å ta i et tak når det virkelig trengs. (Arbeidsplass med høyt tempo og stressnivå) De backer gjerne ut tidlig fordi de har litt vondt et sted om de kjenner etter, og jobber gjerne i et saktere tempo enn andre. "Fordi det kjennes rett for kroppen min" Begavede, kunstneriske, musikalske javvist ! Og flotte mennesker, men i en tøff jobb fungerer det ikke så bra. Dette er kun basert på mine egne erfaringer, og disse menneskene er nok like forskjellige som andre. Men etter å ha jobbet med ca 10-12 Steinerelever, er dette inntrykket jeg sitter igjen med. Anonym poster: 183c9319d72552c48f785a7a91af36dd Men har du jobbet med dem FORDI de har gått på Steinerskolen eller er det tilfeldig? Hvor mange fra offentlig skole kan man ikke si det samme om? Hvordan tror du at disse 10-12 hadde vært annerledes om de hadde gått på offentlig skole? Kan det være noe i deres personlighet som gjorde at foreldrene trodde de fikk et bedre utgangspunkt om de gikk på Steinerskolen istedenfor offentlig skole? Kjenner mange som har gått på Steinerskole (ikke gått der selv) og de er like forskjellige som folk på offentlig skole. Kjenner ingen av dem som har droppet videre skolegang. Virker som om det blir lagt vekt på å tro på seg selv og stå frem. Synes de har mye krav på seg der også. Spesielt dette med å skape eget arbeid, stå for det, forsvare det foran masse folk (høyere opp i klassene). Og så hopper de videre rett på universitet, høyskole og gjør det bra der også. Anonym poster: f84692d69cf121bad6c8b0aa1d3f79e2 Det er ikke tilfeldig nei. Eierne (som selv er gamle Steinere) ansetter helst steinerskoleelever, fordi de mener de er bedre og flinkere enn andre. Praksis viser gjerne noe annet. Man kan nok si det samme om elever som elever i vanlig grunnskole også, men de som jobber hos oss er som regel veldig flinke og arbeidsomme. Sammenlignet med dem, faller Steinerne litt gjennom når det kommer til å utføre jobben i praksis, selv om de har de samme gode skolepapirene, gjør det godt på intervju etc. Anonym poster: 183c9319d72552c48f785a7a91af36dd Enda mer nysgjerrig jeg Er dette elever rett fra vgs eller har de universitet/høyskole i mellom? Tenker at et sted må man kunne skille klinten fra hveten? Anonym poster: f84692d69cf121bad6c8b0aa1d3f79e2 Det finnes også videregående Steinerskoler, og Steinerhøgskole (som utdanner deres egne lærere.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå