Gå til innhold

Noen som er skeptiske til Steiner-pedagogikken her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er dere det?

Jeg har skjønt at det er stor variasjon fra skole til skole.

Litt sånn som offentlige skoler.

Anonym poster: 1f9cf438c6bd462bc7d7ac58fc614940

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg i hovedsak skeptisk fordi jeg mangler kunnskaper om det. Jeg har inntrykk av at det er veldig fritt på de skolene, og at kreativiteten står høyest på lista over hva som er viktig å utvikle. Jeg mener det ikke er en skole som vil fungere for alle. De fleste trenger fastere rammer og beskjed om hva de skal gjøre. Lære at man ofte må gjøre ting man ikke har lyst til.

Skrevet

Jeg er skeptisk mye pga eksen min gikk på steinerskole og han har noen rare holdninger og meninger som er helt på trynet. Han skryter veldig av den skolen.

Teit grunn ja

Anonym poster: 878ddc4b7f3efe862271d934e2d7d30c

Skrevet

kan noen forklare en uvitende sjel hva pedagogikken går ut på?

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring fra steinerskole, men kjenner en del som har gått der. De jeg kjenner ble så utrolig dårlige i mattematikk og andre realfag. Det gkør meg svært betenkt.

At jeg er betengt betyr imidlertid lite. Jeg motarbeider ikke skolene, men de måtte overbevist meg om at jeg tok feil før jeg sendte ungene mine dit.

Anonym poster: 27485a660840293fa03e5f84ec052c7c

Skrevet

Samboeren min gikk på steinerskolen og min svigermor er styrer i en av barnehagene. I August starter min sønn i steiner og jeg er ikke skeptisk. Har aldri hatt noe forhold til steiner før jeg møtte samboeren min så jeg har sett mye annet også og jobbet i et offentlig barnehage tidligere. Har jobbet som vikar i steinerbarnehagen en periode jeg gikk gravid. Jeg har sett hvordan de arbeider og hva de legger vekt på. Har også fått være med å sett hvordan barna har det i den barnehagen jeg jobbet i. Etter det så var det ingen tvil om hvor jeg ville at min sønn skulle begynne.

Anonym poster: a4da091cb4c03d5077514d0ee81fcbda

Annonse

Skrevet

Anonym over er forresten meg. Den kom som anonym..

Skrevet

Når man forteller om filosofien synes jeg ikke det virker så dumt, vil tro det er et godt alternativ til de som ikke passer inn de vanlige sklerammene. Når jeg ser hvordan folk som har gått steinerskole ofte er, blir jeg mer skeptisk. Synes de ofte er litt ustelte, sjuskete, og veeeelig alternative på alle måter. Men noen av dem virker også helt normale.

Anonym poster: b239de4d90a4fac180fa9f6485917d47

Skrevet

Uff, jeg har forklart og forklart i ørten sånne tråder her i nr gjennom flere år. Orker ikke hive meg inn o debatten på ny, ender alltid med at ene siden er blid for det positive med steiner og den andre er blind for det positive med offentlig, og så blir det en unyansert debatt der ingen parter ser annet enn egen sannhet.

Søk på Steinerskolen for å finne gamle tråder.

Anonym poster: 80a24af2b9c505ccbe086448e3d7e1eb

Skrevet

Når man forteller om filosofien synes jeg ikke det virker så dumt, vil tro det er et godt alternativ til de som ikke passer inn de vanlige sklerammene. Når jeg ser hvordan folk som har gått steinerskole ofte er, blir jeg mer skeptisk. Synes de ofte er litt ustelte, sjuskete, og veeeelig alternative på alle måter. Men noen av dem virker også helt normale.

Hva?? Ustelte og sjuskete folk fra Steinerskolen? Finnes ikke de i den offentlige skolen?

Jens Stoltenberg gikk vel på Steinerskolen :)

Anonym poster: f84692d69cf121bad6c8b0aa1d3f79e2

Skrevet

Det har jeg ikke vært borti... Jeg skjønner hva du mener, for det er en del av de som er veldig orginale. De jeg kjenner som har gått på steinerskolen har blitt kjempeflotte mennesker med gode utdannelser. Jeg vet faktisk ikke om en person som har fallt ut av skolen. Jeg kjenner skuespillere, barnehagearbeidere, musikere, en modell, og resten er ute på studier rundt om i landet. Også har vi samboeren min som er en særdeles flott mann og normal, men unik mann. ;)

Skrevet

Hva?? Ustelte og sjuskete folk fra Steinerskolen? Finnes ikke de i den offentlige skolen?

Jens Stoltenberg gikk vel på Steinerskolen smile.png

Gjorde han? Det gjorde også... Åh, kommer ikke på!! En kjent norsk skuespiller! :P

Skrevet

Jeg trodde steinerskolen var the place to be, siden statsministeren og flere av de rike og vellykkede har gått der? Vi vurderer å flytte til en annen by for å få barna inn på steiner.

Anonym poster: e0c7851ed85a49448957043e1db8afab

Annonse

Skrevet

Jeg er skeptisk.

Anonym poster: 7d2d29f54998812b5ec2c3975195ad20

Skrevet

Vet ikke så mye om pedagogikken. Men jeg har masse erfaring med å jobbe med unge voksne som har gått på Steinerskolen i alle år.

Min erfaring er ikke udelt positiv. De er gjerne vledig selvsentrerte og setter egne behov foran andres. Lav arbeidsmoral,og gjerne ikke evne til å ta i et tak når det virkelig trengs.

(Arbeidsplass med høyt tempo og stressnivå)

De backer gjerne ut tidlig fordi de har litt vondt et sted om de kjenner etter, og jobber gjerne i et saktere tempo enn andre. "Fordi det kjennes rett for kroppen min"

Begavede, kunstneriske, musikalske javvist ! Og flotte mennesker, men i en tøff jobb fungerer det ikke så bra.

Dette er kun basert på mine egne erfaringer, og disse menneskene er nok like forskjellige som andre. Men etter å ha jobbet med ca 10-12 Steinerelever, er dette inntrykket jeg sitter igjen med.

Anonym poster: 183c9319d72552c48f785a7a91af36dd

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til Steinerskoler/barnehager. Mest på grunn at jeg vet hvordan de drives og hvor mye "spesielt" de har der. Jeg har en søster som har jobbet 7 år på steinerskole, og har fått vite hvordan det fungerer i forhold til styre, foreldrebidrag og ledelse.

Ja, mye er sikkert kjempebra. Men nå har jeg en tanteunge som var i Steinerbarnehage i 1 år, og det var det mye som ikke var bra. De fulgte ikke regelverket og hadde ufaglærte, unge folk der som ikke burde vært i en barnehage. Utvalget av leker var dårlig. Det var det pinner, klosser og dukker uten ansikt, og jeg skjønner ikke hvorfor en unge skal henge så etter i dagens samfunn. Steinerpedagogikken er utgått på dato og de burde ha modernisert seg litt.

For en nevne en episode, så måtte de ri rundt på en "hest"(sånn med pinne) etter at de hadde vært på do. Det var det ikke alle som likte, men de skulle gjøre det likevel. Jeg skjønner virkelig ikke poenget!

Jeg kjenner også en gutt som har gått ut av Steinerskolen nå, og han fikk et sjokk når han kom over på kommunal skole. Han slet med å tilpasse seg hvordan samfunnet fungerer, både i forhold til lek og læring.

Hvorfor skal man gjøre barn til utskudd?

Det er MIN mening, og mange har en positiv holdning til Steiner. Og det finnes sikkert andre steinerskoler/barnehager som er bra, men systemet er fortsatt det samme på de også.

Men aldri om mine barn skal gå der! Da velger jeg heller Nansenskolen, faktisk!!

Anonym poster: 5e1ad55df6275e1be1ead4c794aa593c

Skrevet

Vet ikke så mye om pedagogikken. Men jeg har masse erfaring med å jobbe med unge voksne som har gått på Steinerskolen i alle år.

Min erfaring er ikke udelt positiv. De er gjerne vledig selvsentrerte og setter egne behov foran andres. Lav arbeidsmoral,og gjerne ikke evne til å ta i et tak når det virkelig trengs.

De backer gjerne ut tidlig fordi de har litt vondt et sted om de kjenner etter, og jobber gjerne i et saktere tempo enn andre. "Fordi det kjennes rett for kroppen min"

Begavede, kunstneriske, musikalske javvist ! Og flotte mennesker, men i en tøff jobb fungerer det ikke så bra.

Dette er kun basert på mine egne erfaringer, og disse menneskene er nok like forskjellige som andre. Men etter å ha jobbet med ca 10-12 Steinerelever, er dette inntrykket jeg sitter igjen med.

Men har du jobbet med dem FORDI de har gått på Steinerskolen eller er det tilfeldig? Hvor mange fra offentlig skole kan man ikke si det samme om? Hvordan tror du at disse 10-12 hadde vært annerledes om de hadde gått på offentlig skole? Kan det være noe i deres personlighet som gjorde at foreldrene trodde de fikk et bedre utgangspunkt om de gikk på Steinerskolen istedenfor offentlig skole?

Kjenner mange som har gått på Steinerskole (ikke gått der selv) og de er like forskjellige som folk på offentlig skole. Kjenner ingen av dem som har droppet videre skolegang. Virker som om det blir lagt vekt på å tro på seg selv og stå frem. Synes de har mye krav på seg der også. Spesielt dette med å skape eget arbeid, stå for det, forsvare det foran masse folk (høyere opp i klassene). Og så hopper de videre rett på universitet, høyskole og gjør det bra der også.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til Steinerskoler/barnehager. Mest på grunn at jeg vet hvordan de drives og hvor mye "spesielt" de har der. Jeg har en søster som har jobbet 7 år på steinerskole, og har fått vite hvordan det fungerer i forhold til styre, foreldrebidrag og ledelse.

Ja, mye er sikkert kjempebra. Men nå har jeg en tanteunge som var i Steinerbarnehage i 1 år, og det var det mye som ikke var bra. De fulgte ikke regelverket og hadde ufaglærte, unge folk der som ikke burde vært i en barnehage. Utvalget av leker var dårlig. Det var det pinner, klosser og dukker uten ansikt, og jeg skjønner ikke hvorfor en unge skal henge så etter i dagens samfunn. Steinerpedagogikken er utgått på dato og de burde ha modernisert seg litt.

For en nevne en episode, så måtte de ri rundt på en "hest"(sånn med pinne) etter at de hadde vært på do. Det var det ikke alle som likte, men de skulle gjøre det likevel. Jeg skjønner virkelig ikke poenget!

Jeg kjenner også en gutt som har gått ut av Steinerskolen nå, og han fikk et sjokk når han kom over på kommunal skole. Han slet med å tilpasse seg hvordan samfunnet fungerer, både i forhold til lek og læring.

Hvorfor skal man gjøre barn til utskudd?

Det er MIN mening, og mange har en positiv holdning til Steiner. Og det finnes sikkert andre steinerskoler/barnehager som er bra, men systemet er fortsatt det samme på de også.

Men aldri om mine barn skal gå der! Da velger jeg heller Nansenskolen, faktisk!!

Anonym poster: 5e1ad55df6275e1be1ead4c794aa593c

Oi, der tapte du deg og respekten forsvant. Barn til utskudd? Vel, det er ikke det ordet jeg ville brukt om min mann og mine venner - som alle har gått på steiner. Selv har jeg gått på vanlig skole og barnehage.

Skrevet

Antroposofi er en gørrskummel kvasireligion. Selvfølgelig er jeg skeptisk til en skole som baserer pedagogikken sin på Rudolf Steiner.

Anonym poster: c520455a1145aa71434db9bf543fdd40

Skrevet

Antroposofi er en gørrskummel kvasireligion. Selvfølgelig er jeg skeptisk til en skole som baserer pedagogikken sin på Rudolf Steiner.

Anonym poster: c520455a1145aa71434db9bf543fdd40

Jeg er nysgerrig. Kan du forklare meg hvorfor? Hva syntes du er skummelt og feil?

Skrevet

Men har du jobbet med dem FORDI de har gått på Steinerskolen eller er det tilfeldig? Hvor mange fra offentlig skole kan man ikke si det samme om? Hvordan tror du at disse 10-12 hadde vært annerledes om de hadde gått på offentlig skole? Kan det være noe i deres personlighet som gjorde at foreldrene trodde de fikk et bedre utgangspunkt om de gikk på Steinerskolen istedenfor offentlig skole?

Kjenner mange som har gått på Steinerskole (ikke gått der selv) og de er like forskjellige som folk på offentlig skole. Kjenner ingen av dem som har droppet videre skolegang. Virker som om det blir lagt vekt på å tro på seg selv og stå frem. Synes de har mye krav på seg der også. Spesielt dette med å skape eget arbeid, stå for det, forsvare det foran masse folk (høyere opp i klassene). Og så hopper de videre rett på universitet, høyskole og gjør det bra der også.

Det er ikke tilfeldig nei. Eierne (som selv er gamle Steinere) ansetter helst steinerskoleelever, fordi de mener de er bedre og flinkere enn andre. Praksis viser gjerne noe annet. Man kan nok si det samme om elever som elever i vanlig grunnskole også, men de som jobber hos oss er som regel veldig flinke og arbeidsomme. Sammenlignet med dem, faller Steinerne litt gjennom når det kommer til å utføre jobben i praksis, selv om de har de samme gode skolepapirene, gjør det godt på intervju etc.

Skrevet

Det er ikke tilfeldig nei. Eierne (som selv er gamle Steinere) ansetter helst steinerskoleelever, fordi de mener de er bedre og flinkere enn andre. Praksis viser gjerne noe annet. Man kan nok si det samme om elever som elever i vanlig grunnskole også, men de som jobber hos oss er som regel veldig flinke og arbeidsomme. Sammenlignet med dem, faller Steinerne litt gjennom når det kommer til å utføre jobben i praksis, selv om de har de samme gode skolepapirene, gjør det godt på intervju etc.

Enda mer nysgjerrig jeg ;)

Er dette elever rett fra vgs eller har de universitet/høyskole i mellom? Tenker at et sted må man kunne skille klinten fra hveten?

Skrevet

Ja jeg er skeptisk og har fordommer mot Steiner. Jeg ser for meg en liksomskole der barna ikke trenger å lære seg pensum hvis de ikke har lyst. Når man skal søke på videregående skoler må man ta tilleggsfag som de har gått glipp av ved skolen mener jeg at jeg leste da jeg søkte på videregående i sin tid.

Jeg er av den gamle, konservative typen, som sier ja til klasserom og tavleundervisning, og ekstraundervisning for de som har behov for det. Dagens barn kan knapt å lese og skrive når de går ut av skolen, fordi de har for frie tøyler allerede i ordinær skole.

Skrevet

Jeg er skeptisk fordi Steinerskolen ikke har gym, de har eurytmi i stedet. Alt skal føles og beveges, og være så i tråd med barnets mening som over hode mulig.

I tillegg er Steinerskolen her svært splittet. Det er en leir med "hyssing og serk", slitne collagegensere og utgåtte sko, og en leir med "pappa betaler", alt av det nyeste, hippeste, og oppførselen er der etter. Mange av de barna eier ikke oppdragelse, nettopp fordi de er vant til at alle danser etter deres pipe hele tiden, også i undervisningssammenheng.

Det står virkelig ikke i stil med min oppfattning.

Skrevet

Enda mer nysgjerrig jeg ;)

Er dette elever rett fra vgs eller har de universitet/høyskole i mellom? Tenker at et sted må man kunne skille klinten fra hveten?

Vi snakker om deltidsjobb ved siden av videre studier, etter videregående eller som pauseår.

De er ikke vant til å bli stilt krav til i så stor grad som det trengs i denne jobben, med tanke på å stile på jobb, jobbe effektivt og gjerne jobbe selv om man er sliten en dag. (les: Arbeidsmoral)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...