Gå til innhold

Tette tårekanaler hos babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dette komme i sammenheng med en forkjølelse o.l?

Jenta mi har sammenklistret øye når hun våkner,har prøvd å vaske med våtserviett,og fysiologisk saltvann?

Er det annet jeg kan bruke som dere der ute har god erfaring med?

Eller skal jeg ringe lege for å få resept på øyedråper?

Anonym poster: 563c03b10ccdda6da1aad61a00e88ba3

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Våtservietter i øynene hørtes ikke noe godt ut da? Har selv fjernet sminke med Natusan sensitive (funker bra!), og fått litt innpå øyet, og det er ikke godt.

Men masse saltvann ja, og en telefon til legen i morgen?

Endret av UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvor gammel er hun? Vi har hatt dette problemet jevnlig, både med 2 åringen og baby. Jeg hadde samme problem da jeg var liten. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng med forkjølelse. Men dersom hun er rødsprengt i øynene kan det være greit å få øyedråper, men man må ikke behandle det.

Med toåringen har vi behandla de gangene det blir rødt i det hvite i øynene og pusset er gult. Ellers så bruker vi rent vann og vasker med mesoft. Kun ett tørk med hver klut. Vask hendene først og sørg for at øynene ikke smitter over på hverandre med klut el. Vasker jevnt utover dagen sånn at det ikke skal bli til irritasjon eller klistre seg igjen. Hvis det ikke går over på 3-4 dager hadde jeg starta behandling.

Med baby har vi brukt mesoft og sterilt vann fra apoteket og morsmelk. Er du usikker om behandling ta kontakt med lege.

Vi hat hatt det såpass ofte her i huset så jeg har fått resept jeg kan hente ut når vi skulle trenge det isteden for å måtte fly ned døra hos legen. Har ikke selv opolevd at det kommer i forbindelse med annen sykdom.

Anonym poster: 3bc52049cb3da51a83f6f019f48f8f7a

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Da blir d lege imorgen

Anonym poster: 563c03b10ccdda6da1aad61a00e88ba3

Skrevet

Tårekanalene kan tette seg i forbindelse med en kraftig forkjølelse ja, skjedde akkurat med 5-åringen min. Hun ble veldig tett i nesen, det knirket i ørene og alle kanalene i hodet var nok hovne og tette, hun var sause forkjølet. Det som skjedde var at øyene ikke ble drenert i det hele tatt, tårer produserer vi jo hele tiden og de dreneres vekk og ned i svelget så øyet ikke skal renne over. Når tårekanalen blir tett kommer ikke tårene seg vekk og det renner over, begge øynene til datteren min rant i to dager. Ganske merkelig, ikke var hun rød på øyet, ikke var det noe puss, men det rant og rant, den tåreflommen, hele tiden...

Eldste barnet mitt var født med tette tårekanaler, da rant øyet hele tiden uten at det var noe betent eller rødt. Men av og til ble det puss i øyet også. Han hadde et rennende øye til han var ca 8 mnd, da åpnet kanalen seg plutselig og problemet forsvant.

Barnet ditt kan selvfølgelig ha fått øyekatarr i forbindelse med en forkjølelse, da trenger man dråper hos legen om det er en bakteriell infeksjon. Men som regel er det bare virus og dråpene fra legen hjelper ingenting. Derfor har de fleste leger helt sluttet med å gi dråper med mindre øyet er veldig rødt og irritert, eller det har vært stor pussdannelse i mer enn 3-4 dager uten bedring, da er det gjerne bakterielt.

Ikke bruk våtservietter i øyet da, drypp med saltvann og tørk forsiktig bort med en våt og myk gassklut.

Saltvannsdråper bør forresten enhver barnefamilie ha i hus, plutselig har en unge fått bøss eller grus i øyet og da er det fint å ha noe å dryppe med ;)

Anonym poster: 1550ed561feec64f074528c0d15680f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...