Gå til innhold

Vil hcg-målinger i uke 5 gi noen pekepinn på svangerskapets levedyktighet?

lioness*

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på om jeg skal ta kontakt og få målt hcg-nivået... er 4+6 i dag og klarer jo omtrent ikke tenke klart. Grubler sånn på om fosteret er friskt eller sykt.

Antar at man i normale graviditeter jevnt over har høyere hcg enn i unormale (som ender med SA/MA?) Noen erfaringer?

Jeg har målt hcg-nivåer tidligere, men de gangene det gikk bra målte jeg mye senere - i uke 8 etter lette blødninger. Da var nivået på 25000-35000 sånn ca, men hadde ikke gode stigninger. Men så lurer jeg på om nivåene såpass tidlig som nå hadde sett normale ut likevel.

En annen sak er at jeg i mitt ene vellykkede svangerskap hadde utrolig merkelige hcg-nivåer, blant annet en uke hvor det omtrent ikke steg i det hele tatt.

4+0: 208

4+6: 3060

6+2: 3800

6+6: 6300

Hvis jeg fåt hcg målt er jeg nemlig redd for at det bare blir en kilde til enda mer grubling.... hva bør jeg gjøre? UL er vel ikke så veldig aktuelt på halvannet uke, minst.

Fortsetter under...

Min erfaring er at hcg egentlig ikke sier så mye, dessverre... Annet enn at hvis det synker så er det ikke bra... Ved blæremola er hcg skyhøyt, ved exu er det lavt. Og normalverdiene varierer enormt.

Ved mitt siste vellykkede svangerskap firedoblet det seg på to døgn, da var jeg sikker på at det var en ny blæremola.

Ved mitt første svangerskap tok jeg en privat ultralyd (for "moro skyld", så naivt...) i uke 7, og det viste en klump som tilsvarte 5 uker. Legen tok hcg-prøver over to dager og konkluderte ut i fra det at det var en helt normal graviditet. Da jeg begynte å blø ved nesten 12 uker viste ny ultralyd fortsatt bare en klump som målte 5 uker. Så den gangen økte hcg helt normalt 2 uker etter at babyen hadde sluttet å vokse.

Håper jeg ikke skremmer noen med dette, men jeg vil bare få frem at hcg-målinger ikke nødvendigvis sier så mye, og at det er lett å bli unødvendig skremt av de også (sånn som i mitt forrige svangerskap).

Endret av Barbarella og froskebarna

Tvilling: Ja, det er vel den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på... legen mumlet noe om det, men mente hun ikke så noen fysiske tegn til det da jeg var på ul i uke 6+6. Likevel. Jeg kan liksom ikke finne noen annen logisk forklaring jeg da. Den lille bønna er jo blitt tre år så utviklingen var jo super.

Uansett skjønner jeg at målinger av hcg kanskje ikke gir gode svar. Antar muligens at hcg i svangerskap som ender i abort pga feilutvikling kanskje har dårligere hcg enn de som ender i abort pga fysiske forhold hos mor? Jeg lurer på om jeg uansett skal ringe sykehuset i morgen og få en time til UL om en stund, og høre om dette ang. hcg. Ikke bare enkelt å være borte fra jobben en hel time heller faktisk.. fulle dager og møter og sånt.

Ja, spør om det, hadde vært interessant å vite! Når du sier det så mener jeg at jeg har hørt at man kan ha høyere hcg når babyen har downs... I så fall kan det jo kanskje tyde på at kromosomavvik kan gi annerledes hcg, som du sier?

Vet ikke jeg, altså...

Synes absolutt du skal be om ultralyd og spørre om det m hcg!!

Annonse

Takk for lenker!! Har lest dem med stor interesse :) Jeg har ikke fått målt hcg, først og fremst fordi jeg ikke har hatt så lett for å komme fra på jobb tor/fre. Forsøkte å ringe Ullevål på fredag men var for sent ute ift ringetidene. Skal forsøke igjen i morgen, kanske jeg kan få tatt noen blodprøver til uka.

Forrige gang hadde jeg blødninger fra midt i uke 6 ca. Og mistet uke 10, dvs gitt og småblødde i 3-4 uker før jeg mistet. Så nå tenker jeg at de nærmeste 2 ukene vil gi litt svar ift. fosterutviklingen. Håper å komme inn til UL nokså snart. Hvor tidlig kan jeg håpe å få en UL?

Vet at de helst vil vente til uke 7, men jeg er veldig utålmodig...

5+1 eller +2 i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...