Gå til innhold

Hva er egentlig årsaken til at vi med PCO(S) har en forhøyet abortrisiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen vet hva som er årsaken til at vi med PCO(S) har en forhøyet abortrisiko?

Leste i et legesvar på lommelegn.no det det var pga insulinresistens, stemmer det?

Hva med oss som ikke er insulinresistente?

Andre som vet / har hørt om andre årsaker?

Hilsen PCO j 25

Anonym poster: 1c01dee1f6b4e7a2760f92e98409231e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen sier at vi har forhøyet abortrisiko, mens noen leger mener at vi har ikke noe høyere sjanse for miste, enn en person uten PCOS. Hvorfor vet jeg ikke.

Skrevet

abort risiko er noe jeg bare har lest her inne, aldri fått noen info om dette på st.olavs. så velger å ta dette med en klype salt

Skrevet

Det samme her snuppo, har aldri fått noe info om dette fra noen av legene. Holder også til på St.Olavs. Er jo rart dersom det er større risiko for oss, at ikke vi med pcos får noe info om dette da. Velger også å ta dette med en klype salt, Ingen garantier for å ikke miste uansett tenker nå jeg.

Skrevet

To gynekloger jeg har vært i kontakt med sier vi med pco(s) har en forhøyet abortsisiko, men ingen av de har spesifisert hvorfor. Jeg skal spørre om årsaken til dette neste gang jeg er hos gyn.

På den annen side er det VELDIG individuelt i hvor sterk grad og på hvilken måte vi med PCO(S) er rammet, og hvilke symptomer vi har, i tillegg til evt andre sykdommer/plager som igjen skyldes andre ting.

Mange av de med PCO(S) er overvektige, flere med dibetes+++++ masse annet som kan høyne abortsisikoen, dermed synes jeg det blir feil av gyn å si at de med PCO(S) har en forhøyet abortrisiko.

Etter hva jeg har forstått ut ifra lesing på legesider på nett, samtale med gynekolog, lege , er iallefall at alfaomega for oss med denne diagnosen er å få normalisert hormonene våre så godt det lar seg gjøre. Å være normalvektig er veldig viktig.

Det dummeste vi kan gjøre er å stresse opp kroppen med unødige bekymringer, så en bør gjøre sitt ytterste for å holde seg så avslappet og lite stresset som overhodet mulig når en er gravid. Føler man det er hensiktsmessig med ekstra ultralyder, ekstra samtale med lege/ jordmor, tett oppfølging av gyneklog etc, så kan det være hensiktsmessig å avtale dette før en evt blir gravid, sånn at man har en plan og forhåpentligvis klarer å føle seg trygg.

Lykke til alle sammen:)

-HI

Anonym poster: 1c01dee1f6b4e7a2760f92e98409231e

Skrevet

Helt enig med det du sier her Anonym :) Er nokk disse tillegs plagene som kan øke risikoen, og da er det ikke rett å skylle på PCOS. Det er jo inviduelt hvordan man er rammet av PCOSen. Så jeg syns dette var godt skrevet Anonym :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er kraftig rammet av PCOS, men klarer å holde vekta på et akseptabelt nivå= litt chuby. Jeg er gravid med mitt andre prøverørsbarn (begge på første forsøk) og har aldri hørt noe om denne abortfaren. Jeg har tvert i mot fått høre at man med PCOS har større sjanse for å lykkes, enn for andre som er inne til prøverør. Siden verken spesialisten jeg gikk til, eller Rikshospitalet ikke har sagt noe om dette tror jeg ikke det er så mye å tenke på. Tror det er viktigere å fokusere på hvorfor alt skal gå bra, enn mottsatt.

Anonym poster: 4dd56e3aabfd838c0d80623d45faefb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...