Gå til innhold

Sukker i urinen - garantert svangerskapsdiabetes?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist litt sukker i urinen (+1) på kontrollen på tirsdag og fikk beskjed om å ta en glukosebelastning. Den tok jeg i går, men må jo vente til ut i neste uke med å få svarene. Lenge å vente! Så da lurer jeg på, dere andre som har hatt sukker i urinen, har dere svangerskapsdiabetes? Og må dere ta medisiner eller holder det med et sukkerfritt kosthold? Og hvis dere ikke har sv.disbetes men sukker i urinen, måtte dere gjøre noen tiltak da?

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist sukker i urin i forrige svangerskap og måtte ta en glukosebelastning. Jeg var veldig nær på å få svangerskapsdiabetes, var helt i grenseland. Men gikk bra, trengte ikke medisiner, men måtte holde meg unna snop og brus. Spiste no litt i helgene, men ikke mye...

Sukker i urinen trenger ikke betyr svangerskapsdiabetes. Enkelte gravide "lekker" fra nyrene uten at det påvirker verken baby eller blodsukkeret. Jeg har tatt glukosebelastning som var helt fin, men har fortsatt +1 med sukker i urinen. Det har jeg hatt lenge nå, men det har ikke påvirket andre deler. Jeg har også blitt henvist til ekstra ultralyder for å sjekke størrelsen på baby, siden sukker kan gjøre at de blir store, men ingen spesiell utslag der heller.

Så ta det helt med ro!:) Rart du må vente så lenge på svarene da! Jeg fikk de med en gang.

Lykke til videre!

Annonse

jeg hadde også sukker i urinen første gang jeg var hos jordmor, og måtte ta glukosebelastning, men den var helt fin, så ingen diabetes.

Hun på legekontoret forklarte meg at jeg kanskje hadde tatt urintesten feil :P Jeg visste ikke at man først skulle tisse litt i do før man tisset i beholderen, det kunne kommet utflod osv med i beholderen.. Det var ganske flaut...........! hehe

He he, jeg har også fått grundig innføring i hvordan man skal ta en urinprøve :P Har ofte fått utslag på leukocytter på prøvene uten å ha urinveisinfeksjon, så til slutt ble vel jordmor lei og sa at jeg må vaske meg grundig først, tisse litt og så ta prøven. Da blei det jaggu slutt på leukocyttene :)

Jeg hadde + 2 på glukose i urinen, tok ny urintest uken etterpå og da hadde jeg også glukose i urinen. Fastende blodsukker var 4 og langtidsblodukker var på 4,6 %. Måtte ta glukosebelastning som var 6,5 etter 2 timer, noe som ikke regnes som diabetes, men fått beskjed om å holde meg unna sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...