Gå til innhold

Nå trenger jeg litt råd :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner mor å bli ordentlig bekymret her.

Som sagt spydde jenta mi et par ganger fredag som var. Og siden da har formen vært bra og hun drikker greit. Men, hun spiser fortsatt nesten ingenting :-( Skjønner liksom ikke hvorfor ikke matlysten kommer tilbake. Hun er jo tynn, så er det som stresser meg.

Hun vil ha youghurt, så får et par om dagen. Men, skive og middag vil hun ikke ha. Og nå lurer jeg på om vi bør slutte med "spesialbehandlingen" i forhold til mat? Vil ikke at det skal bli slik at hun nekter å spise brød/middag fordi hun vet hun får youghurt, kjeks, chips i stedet.

Og hvor lenge er det normalt at de har dårlig matlyst etter oppkast? Mine to eldste har aldri holdt på slik, så blir både frustrert, redd og bekymret for den tynne jenta mi, selv om allmenntilstanden er bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke mye greie på den type sykdom, men kan hun fortsatt være kvalm? Fredag er jo ganske lenge siden, så det er kanskje litt rart.

Gutten min var nylig syk og spiste nesten ingenting. Fikk tilbud om kjeks, is, bolle og sjokolade, men det var likevel minimalt som gikk ned. Men da han begynte å spise igjen så spiste han brødskiver og middag med en gang uten at vi hadde lagt inn noen restriksjoner på de andre tingene først. Ga ikke kjeks rett før middag selvfølgelig, men han fikk sånne ting om han ikke spiste noe til måltidene, helt frem til han plutselig gjorde det.

Nå kan sikkert barn være forskjellige på det området også da. Men jeg ville fortsatt å gi henne det hun vil ha en stund til, også evt. hørt med helsesøster eller lege hvis hun fortsetter å ikke ville ha noe annet.

Skrevet

Sånn var også jenta mi nyttårshelga. Hun spydde en natt og var syk og dårlig noen dager, men det tok lang tid før matlysten kom tilbake. Over en uke levde hun på litt yoghurt og fruktmos. Jeg begynte også å lure på om hun ikke ville ha mat fordi hun visse at det andre alternativer etterpå, men etterhvert kom matlysten tilbake og da åt hun som en hest! :)

Tror nok det er veldig forskjellig når matlysten kommer tilbake, kommer nok an på hvor lenge viruset holder i kroppen.

Skrevet

Hva med annen mat som er lett å spise, tynn grøt, supper osv? Kanskje det er greiere med noe som kan drikkes?

Det er godt mulig at hun fortsatt er kvalm. Jeg spydde bare en gang da jeg hadde omgangssjuken sist, men var kvalm i mange dager (var dårlig i magen også), så jeg spiste nesten ingenting. Sier hun ifra om hun har ubehag (aua, vondt eller lignende)? I så fall kan du jo spørre henne om hun har aue i magen.

Hvis hun spiser yoghurt så kan du tilsette vitaminer i den, så hun i alle fall får i seg det hun trenger av næringsstoffer. Da kan det også hende at formen kommer seg fortere igjen dersom hun er kvalm.

Skrevet

Gud, jeg blir så letta når jeg hører andre har vært borti langvarig matnekt. Da ser jeg at det går bra, på en måte. Og at det nødvendigvis ikke er unormalt at det drar ut.

Det kan jo også hende hun fortsatt er kvalm. Det virker kanskje sånn innimellom. Men, det må da i tilfellet gi seg snart det og?

Huff, blir alt for bekymret.

Skrevet

Snuppa mi fikk ikke tilbake matlysten før en uke etter at hun ble frisk. Hun ville ikke ha is engang. Grøt kan vi iværtfall glemme å gi henne av noe slag det spiser hun ikke når hun har bra matlyst engang. . uff merker man fort kommer inn i dårlige vaner, vi ga jo henne tynn saft når hun var syk å nå vil hun nesten ikke drikke vann lengre. . Da raser hun å roper sap sap sap (saft) :-P hehe å hun som ikke likte saft før engang. Jaja tynn saft er jo ikke det værste hun kan få da. .

Skrevet

Normalt her i huset, dårlig matlyst en ukes tid når de har vært syke eller skikkelig forkjølet.. Minsta på 17mnd er veldig glad i fryste eplebiter i baby-feederen(nettet), så det og tynn saft/utblanda eplejuice har hun inntatt den siste uka.. og litt vanlig eple, og banan/druer/appelsin..

Skrevet

Snuppa mi fikk ikke tilbake matlysten før en uke etter at hun ble frisk. Hun ville ikke ha is engang. Grøt kan vi iværtfall glemme å gi henne av noe slag det spiser hun ikke når hun har bra matlyst engang. . uff merker man fort kommer inn i dårlige vaner, vi ga jo henne tynn saft når hun var syk å nå vil hun nesten ikke drikke vann lengre. . Da raser hun å roper sap sap sap (saft) :-P hehe å hun som ikke likte saft før engang. Jaja tynn saft er jo ikke det værste hun kan få da. .

Så det tok såpass lang tid med henne og, ja. Ja, da får vi bare ta tida til hjelp.

Mor blir litt roligere av å høre flere som har vært slik og da så ;-)

Nei, grøt vil ikke mi ha heller. Så det har gått i LITT chips, kjeks og youghurt.

Har hun gått mye ned etter all sykdommen dere har hatt?

Skrevet

Vi har ikke vekt så jeg får ikke veid henne for å sett om hun har gått opp eller ned, tror nesten jeg må skaffe meg en vekt ;-) er jo kjekt å ha, skulle veid de andre barna å hehe. Men man ser jo på kroppen hennes og ansiktet at hun har blitt tynnere, bodyene slenger jo rundt kroppen hennes selv om de passer i lengden.. Å sliter med å få buksene til å sitte på, eneste som sitter på er stamme thights å de bruker vi jo ikke så mye nå som det er så kaldt.

Skrevet

Vi har ikke vekt så jeg får ikke veid henne for å sett om hun har gått opp eller ned, tror nesten jeg må skaffe meg en vekt ;-) er jo kjekt å ha, skulle veid de andre barna å hehe. Men man ser jo på kroppen hennes og ansiktet at hun har blitt tynnere, bodyene slenger jo rundt kroppen hennes selv om de passer i lengden.. Å sliter med å få buksene til å sitte på, eneste som sitter på er stamme thights å de bruker vi jo ikke så mye nå som det er så kaldt.

Vi har vekt, men jeg tør ikke veie jenta mi ;-) Vet jo at hun har gått ned, men vil ikke vite hvor mye. Jeg blir fort stressa av det. Så da er det best å la være :-)

Kjenner til det med bukser, ja. Jenta mi er jo ganske lang, så bruker mye 98 i bukser. Og de blir jo for vide i livet.

Spiser jenta di greit utenom sykdom nå da?

Skrevet

Tja vet ikke akkurat om jeg kan si at hun spiser bra akkurat men, det er jo ganske vanlig. Hun spiser som regel bra til frokost og kvelds, spiser da som regel 2 brødsiver og noen ganger 3 også ;-) men middag er det dårlig med, hun nekter å bli matet så hun skal spise selv. Ikke er hun veldig glad i yoghurt lengre heller, tror hun har blitt lei for det vil hun ikke ha. Ikke liker hun frukt eller grøt heller. Sånn som idag ble det bare en halv potet og en kvart røkt kjøttpølse til middag. Når hun ble matet kunne hun før spise 2 poteter og en hel pølse. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...